Рисков водач на пътя? "Гражданската" му поскъпва!

Проект въвежда система "бонус-малус" за застраховката
Обновена: 6 ное 2018 19:31 | 6 ное 2018 19:30, Веселина Йорданова
141
Рисков водач на пътя? "Гражданската" му поскъпва!
Снимка: архив, БулФото

Система "бонус-малус" за задължителната застраховка "Гражданска отговорност" е заложена в проект на Наредба, приета на първо четене от Комисията за финансов надзор.

Системата предвижда коригиране на застрахователната премия в зависимост от поведението на водача.

Още по темата

Предвидени са общо 20 класа, като базовият клас (8) е равен на базовата застрахователна премия, както е определена от застрахователя без допълнителни изменения.

Има седем класа бонус (1-7), които ще се прилагат по отношение на собствениците на автомобили с безрисково поведение на пътя и за които премията ще се намалява. Максималното намаление ще бъде с 25 на сто от базовата премия.

Ще има и дванадесет класа за малус (9-20), които ще се прилагат спрямо собствениците на автомобили с рисково поведение на пътя. За тях премията ще се увеличава, като максималното увеличение ще бъде 400% (четири пъти) спрямо базовата премия.

При въвеждане на системата всички собственици на моторни превозни средства и автомобили ще бъдат поставени в базовия клас и няма да получават нито увеличение, нито намаление на застрахователната премия.

Ако в рамките на една година от започването на системата не са причинени нарушения на пътя, нито са изплащани обезщетения за причинени вреди, съответният собственик или автомобил ще преминава в следващия по-нисък бонус-малус клас и при следващо сключване на застраховката ще получава намаление.

Когато са причинени вреди или нарушения при движението по пътищата "бонус-малус" класът на собственика, съответно на автомобила, ще расте и при последващо сключване на застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите премията ще се увеличава.

Нарушенията в зависимост от тяхната тежест са класифицирани в 7 категории. Най-леките нарушения са в първа категория и ще увеличават "бонус-малус" класа с една степен. Най-тежките нарушения са класифицирани в седма категория с деветнадесет степени, като собственикът или автомобилът отиват в най-високия "бонус-малус" клас.

За да се избегнат манипулации, "бонус-малус" класът на автомобила ще се запазва и при неговото прехвърляне, както и при прекратяване на регистрацията.

С проекта се цели да има механизъм за по-справедливо разпределение на застрахователната премия между лицата, които сключват застраховка "Гражданска отговорност", като бъдат стимулирани водачите с безрисково поведение.

Проектът на наредба и мотивите, както и докладът на консултанта, са публикувани на страницата на Комисията за финансов надзор за обществено обсъждане.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


141
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
132
0
 
0
 
! Отговори
Радослав Габровски преди 5 години
Проектът на наредбата е тотално сбъркан и объркващ хората. Противоречи на тре по-висши от бъдещата наредба, нормативни актове, като: 1. Чл. 50 на ЗЗД-за вредите от вещие отговаря собственика или лицето, под надзора на което е МПС. 2. Чл.15(3) от Закона за нормативните актове - за старшинството на нормативните актове. 3. Чл. 6 (2) "всички граждани са равни пред закона",.т. е. държавните и общинските МПС са равни с тези на всички други. "Бонус-малус" -САМО НА БАЗА НАНЕСЕНИ ВРЕДИ.
131
0
 
0
 
! Отговори
мариетка преди 5 години
срамота! цялата система бонус-малус много намирисва и дава още по-широка сцена за злоупотреби!
130
0
 
1
 
! Отговори
Къци преди 5 години
Единственото рисково тук е, че има 100% вероятност адвокатите от милионери да еволюират в милиардери!
129
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Рисково е да се заплашват граждани и да бъдат оставяни без пари
128
0
 
0
 
! Отговори
Кали преди 5 години
Рискови водачи, а рисков адвокат....
127
1
 
0
 
! Отговори
Кристиян Соколов преди 5 години
Адвокатите ще си хапват за сметка на бедните българи!
126
1
 
0
 
! Отговори
Azis преди 5 години
Баси схемата! Печеливши ще са адвокатите!
125
1
 
0
 
! Отговори
Basi maikata преди 5 години
Advokatite pak shte napulnqt gushite!
124
1
 
2
 
! Отговори
шматка преди 5 години
Значи купуваш кола от обява и се оказва че предния собственик е джигит от класа.Ти/аз плащаме най дебелата застраховка заради джигита.Тези в Парламента имат ли нещо в главите си.Как така аз ще бъда отговорен за действията на друго лице
123
1
 
0
 
! Отговори
бесен преди 5 години
отново пострадали ще са честните и съвестни водачи...докога ще търпим??
122
0
 
1
 
! Отговори
конър преди 5 години
Как някой изобщо може да си помисли такава безумица да разглежда??
121
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Не са водача е рисков, но и условията (пътища) също са достатъчно рискови.
120
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Кога ще има равни условия за всички??!?
119
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Вече и използването на евтин (стар) автомобил се ре връща в скъпо удоволствие
118
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Кога гласът на гражданина ще бъде чут, в коя система??
117
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Тази комисия как може да позволи разглеждането на такъв закон
116
0
 
1
 
! Отговори
Кой преди 5 години
Хората плащат достатъчно високо такси за автомобилите си, докато застрахователи фалират, а юристите се грижат за собственият джоб.
115
0
 
1
 
! Отговори
Тони преди 5 години
Юристите работят за собственият си интерес, застрахователите фалират и гражданите сами да устояват правата си.
114
0
 
3
 
! Отговори
Господин Българин преди 5 години
Застрахователите имат право, че правила трябва да има, както и контрол. Опасните джигити на пътя трябва да бъдат санкционирани, защото като са ударени по джоба, това ще е една превъзпитателна мярка за тях.
113
0
 
2
 
! Отговори
Николай преди 5 години
Смисъл има само в наказването на виновните и бонус за отговорните шофьори, без да заместват Мпс-то им, нито да водят нов регистър на чисто новите автомобили, при установени нарушения или не установени такива на шофьора.