16 000 евро за Жигули – колко струваха колите в СССР и Трабант в Бургас?

И колко струваше да имаш Трабант в Бургас
29 мар 2020 12:48, Нели Христова
266
16 000 евро за Жигули – колко струваха колите в СССР и Трабант в Бургас?
Снимка: БГНЕС

Хората, които изпитват носталгия по социализма, често я обясняват с това колко по-достъпен е бил животът. Те казват: да, вярно, че се чакаше 10 години за кола, но всеки можеше да си я позволи. Така ли е обаче наистина? По инициатива на "Российская газета" експерти и икономисти се захванаха да изчислят колко биха стрували някогашните автомобили в днешни пари и резултатът не говори много в полза на социалистическия строй.

За изчислението специалистите са взели не само обичайни маркери като стойността на валутата спрямо златото и средната заплата тогава и днес, а и цената на живота в СССР, сравнена с тази в днешна Русия. Пресметнато така, една съветска рубла се равнява на около 279 днешни рубли. За отбелязване е, че сравнението почива основно на цени от 70-те години, а не от 80-те, когато автомобилите забележимо поскъпнаха. Да видим какви са били тези цени, като за удобство на българските ни читатели ще ги превърнем в евро.

ВАЗ-2101 Жигули - 16 980 eвро

Добрата стара "жигула" е струвала 5620 рубли през 1975 година, показва справката на "Российская газета". Преизчислено според формулата, това прави 1.47 млн. днешни рубли, или 16 980 евро. Със същите пари днес в Русия може да се купи прилично оборудвана Skoda Octavia или пък създаденото за руския пазар крос-купе Renault Arkana.

ЗАЗ-966 - 9678 евро

Заедно с Trabant, това бе най-достъпният автомобил в епохата на соца. До такава степен не бе желан, че в България можеше да се купи на практика без чакане. През 70-те години в СССР цената му е била 3000 рубли, което прави 838 800 днешни рубли, или 9678 евро. За същите пари днес в Русия може да се вземе върхово изпълнение на Dacia Sandero (на руския пазар Dacia се продава под марката Renault), средно оборудвано Sandero Stepway или Kia Rio седан с автоматик.

Ние няма да се опитваме да преизчисляваме на колко днешни лева е равен един лев на народната република от 70-те или 80-те. Но разполагаме с цените на автомобилите от средата на 80-те години: 5660 лева за "Трабант", 6400 лева за "Москвич-2140", и 8000 лева за "Лада 2107" с базово оборудване (плюс десетина години чакане, през което депозитът ви от 1500 лева се съхранява в безлихвена сметка и на практика се топи от инфлацията). По същото време средната работна заплата в НРБ според статистическия институт е 213 лева месечно. Тоест един "Москвич" е можел да се купи с 30 средни заплати, а една "Лада" - с 37.5 заплати.

Вижте колко са стрували останалите популярни модели автомобили в СССР на сайта на Automedia.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


266
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
227
13
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Истината 228Каква е твоята кола, пиле? Надявам се за твое добро да е нещо съвеЦко ...Моята е Ситроен ДеЕс от миналата година. Много кофти изненада за фенчетата на "истината". И не е фирмена, а лична.:)))))
226
7
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До ИстинатаПо тази статистика би следвало България да е имала изцяло "нов" автомобилен парк за едно десетилетие. Е, няма да е бил НОВ, (нека господина със среднопретегленатастойност ТМ Ер да ти обясни), но все пак ... Познай дали е била такава картинката :)))))))
225
0
 
12
 
! Отговори
Истината преди 4 години
Не знам как моята кола купена нова през ноември 2019 от дилъра, вдига средната възраст. Сега е на 5500 км. По-скоро твоята нов внос на 20 години я вдига.
224
8
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Дотук разбрахме, че един от тия дето много се пъчеше за великите соц модели и говореше за Волгата като върха на лукса, кара Ланчия. Не разбрахме какви автомобили карат останалите господа говорещи с такова благоговение за соц продукцията. Очакваме техните многобройни и разтърсващи включвания по темата!
223
3
 
16
 
! Отговори
Истината преди 4 години
Брой продадени нови леки автомобили2016 - 263702017 - 312442018 - 287002019 - 35475===1985-1988 - между 80000 и 120000
222
9
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До ИстинатаДобре. А вие си карайте "истинските" коли :)))))Между другото, въпросната средна възраст се вдига от възрастта на вашите "истински" коли. Ако не ти е ясно как става, питай експерта по среднопретегленитестойности ТМ Ер. Хахахахаха
221
0
 
11
 
! Отговори
Истината преди 4 години
Средната възраст на автомобилите в България е 18 години и половина. Карай си "новите" коли!
220
12
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 222Ненененененене. Не си разбрал. Преди 89 година заплатите са били по 1200-1600 колите са били по 4000 лева и всички са карали модел "истината", а сега заплатите са по 580 лева, Колите са по 36 хиляди средно, и всички страдат.ХАХАХАХАХАП.С. ^^^^ Дори и на шега сме по-близо до истината :))))
219
4
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Вижте сега, преди 1989 новите коли в България струваха от един милион лева нагоре, заплатите бяха по 50-60 лева. Сега заплатите са от милион нагоре, а новите коли са по 50-60 лева. Така е според един спорещ тук.
218
9
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До ИстинатаКарайте си "истината", пък ние ще си караме новите коли в "различното" време. Звучи ми справедливо :))))
217
5
 
14
 
! Отговори
Истината преди 4 години
Истината е, че преди 1989 година на практика всеки имаше финасовата възможност да си купи нова кола. Трябваше първо да събере 1500 лева за вноската, а останалата сума почти винаги със заем от ДСК с ниска лихва от 2%, което означаваше съвсем поносими месечни вноски за погасяване на кредита. Сега е различно. Лихвите са голями, заплатите малки, нова кола малко хора могат да си позволят, което се вижда от броя на продадените нови коли в България, почти всичките продадени на фирми.
216
12
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Повечето русофилчета тук не си дават сметката, че цените на автомобилите в български лева дори нямат значение. ДругарЕте руснаци са си направили проучването за техните цени и пазар и са дали еквивалентите в евро. Тук приказките за цените в България са колкото да се позабавляваме с отчаянието на носталгиците, които бълнуват за заплати от по 1200-1600 евро и се надяват, че хора със средна заплата са затънали в дългове :)))))
215
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Това не са цените от средата на 80-те. Аз точно тогава си купих кола и знаех цените на всички коли. Най-скъпа беше волгата, а след нея Вартбург, който струваше 7600 лева.
214
11
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До ???"На месец му се събираха 1200-1600 лева.""Сега работи за 700 лева"СмЕх в залата, Дами и Господа! Великия инДженер с нереалните ПРЕМИАЛНИ, в Демокрацията е принуден да работи за ЖЪЛТИ СТОТИНКИ.Само в комиксите за социалисти!
213
6
 
12
 
! Отговори
??? преди 4 години
През 1986-1988 години съседът, който е инженер, получаваше огромни премиални в завода и на месец му се събираха 1200-1600 лева. Сега е на 700 лева заплата, като дълго време беше на минималната заплата. С колко заплати можеше да си купи нова кола тогава и с колко сега?
212
7
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 214Кога сестра ти си е купила Трабанта и коя модификация? Кои други модификации са били налични и срещу какви пари? Източници.
211
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Цитат: ...цените на автомобилите от средата на 80-те години: 5660 лева за "Трабант"* Сестра ми си купи Трабант тогава и струваше 4600 лева. Този измислен ценоразпис за колите съм го виждал в нета като обява за печалбите от Държавната лотария, но цените в Мототехника бяха други, по-ниски.
210
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До До 209Нищо не съм "прочел това сега в нета". Бившия канцлер покойния Хелмут Шмидт го е описал подробно в няколко книги и публикации в Ди Цайт, както и причините и последиците от такива действия. :)
209
7
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До До 207Троленето отново започна. Свободен си. Отивай да четеш соц-икономика. Путин има нужда от повече като теб :)
208
0
 
6
 
! Отговори
До 209 преди 4 години
Като си го прочел това сега в нета, кажи защо ми цитираш как са обменили парите тогава? Това няма никаква връзка с темата.