ГАЗ, КРАЗ, КАМАЗ: Камионите, които построиха комунизма

През 2019 г. 35% от камионите в Русия са произведени по съветско време
Обновена: 23 ное 2020 11:42 | 23 ное 2020 11:41, Нели Христова
185
ГАЗ, КРАЗ, КАМАЗ: Камионите, които построиха комунизма
Снимка: Flickr

Не е тайна, че голяма част от съветската автомобилна индустрия е изградена на базата на заемки - а понякога и откровено копиране - на чуждестранни марки. Политиката на властите в СССР е да се отделят повече ресурси за дизайн и производство на товарни автомобили, отколкото на леки, и затова за много от автомобилните инженери е било по-престижно да увеличават товароносимостта на камион, отколкото да усъвършенстват аеродинамиката на автомобил.

Резултатът на тази политика е, че през 2019 в Русия 35% от товарните автомобили в движение са произведени през съветско време. В индустрия като товарната здравината, цената и простотата на обслужване на един камион са от високо значение и фактът, че толкова голям брой от съветските камиони все още се движат и работят здравата, заслужава адмирации.

ГАЗ АА

ГАЗ АА е един от първите съветски товарни автомобили. За база е използван Ford АА, но руската машина притежава подсилен съединител и по-масивен, следователно по-здрав, механизъм на завиващата система. ГАЗ АА има и по-голям въздушен филтър, позволяващ по-дълъг живот на двигателя. Самият двигател е непретенциозен за обслужване и благодарение на ниската степен на сгъстяване (4.25:1), може да работи и с евтиния и разпространен по това време керосин. Заради недостиг на материали през Втората световна война, ГАЗ АА излиза от завода без монтирани предни спирачки и само с един фар.

Двигател: 3.2-литров, редови 4 цил.
Мощност: 40 к.с.
Товароносимост: 1 500 кг
Максимална скорост: 70 км/ч

ГАЗ 53

ГАЗ 53 е може би най-популярният съветски камион. Произведени са над 4 млн. бройки, и много от тях все още се движат и работят неуморно. В периода 1967-1991 в завода "Мадара" в Шумен са се сглобявали модели на ГАЗ 53 с доставени от Съветския съюз части. Двигателят е бензинов V8, като през 70-те на ГАЗ 53 се поставя и дизелов двигател с 80 к.с. разработен във Варненския машиностроителен завод. Предлагала се е и модификация 'Коларов' с дизелов двигател на английската марка Perkins.

Двигател: 4,2-литров V8
Мощност: 115 к.с.
Товароносимост: 4 500 кг

ГАЗ 66

При ГАЗ 66, или 'шишига' - както е прякорът му в Русия - интересно е разположението на кабината, която е поставена над двигателя. Това позволява монтирането на по-дълга товарна каросерия, без да се увеличава общата дължина на камиона. Този своеобразен съветски Unimog разполага с удивителна проходимост благодарение на висок клиренс в съчетание с променливо налягане в гумите. Камионът притежава и почти перфектно разпределение на тежестта между предната и задната ос, което помага при движение в пресечена местност. Дълги години ГАЗ 66 се използва и от армията, но минус при него е слабата защита на екипажа от мини.

Двигател: 4,2-литров V8
Мощност: 125 к.с.
Товароносимост: 2 000 кг
Максимална скорост: 90 км/ч

КРАЗ 255

Този мастодонт е един от най-големите шосейни камиони на Съветския съюз. Задвижван от голям, 14,9-литров дизелов двигател, Краз 255 се представя еднакво добре и като строителен самосвал, и като влекач на извънгабаритни товари. Ползва се и в армията, най-вече от инженерните войски, защото може да бъде модифициран за пренасяне на понтонни мостове и копаенето на ями. Последните бройки КРАЗ 255 излизат от завода през 1993 и имат ресурс между основни ремонти от 140 000 км. Високите 130 см гуми за пресечена местност имат ресурс от около 750 км преди нужда от смяна.

Двигател: ЯМЗ-238 14,9-литров V8
Мощност: 240 к.с.
Товароносимост: 7 500 кг
Максимална скорост: 71 км/ч

Още по темата четете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


185
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
97
6
 
7
 
! Отговори
V преди 3 години
Руснаците си правят камиони като за техните условия. За наще не са подходящи .По принцип толкова големи камиони въобще не трябва да има .Има си железопътен транспорт ,ама инфраструктурата не е подходяща. За нашата държава ,ако се направи инфраструктура и региона няма нужда от такива машини. При руснаците дори да не направи заради добива на ресурси ще трябват пак камиони .Европейските са с много лоша аеродинамика заради сплескания нос.
96
9
 
8
 
! Отговори
къф комунизъм бе? преди 3 години
тази химера бе използувана за да се създадат диктатури по света, но този 'комунизъм' никога и никъде не бе изграден. Диктатурите бяха наричани социализъм, развит социализъм и в бляддска русия зрял социализъм. Къф комунизъм са построили бе? С тези камионетки се извозваше безплатния (робски) труженик също и мъртвите тела на концлагеристи и разстреляните или убити с чук в главата политически затворници.демагозите които се наричаха комунисти ограбиха народите си и семействата им станаха олигарси
95
1
 
11
 
! Отговори
Реалист преди 3 години
За фирмата Краз може спокойно да пишете в минало време, както и за друга украинска фирма Антонов.
94
3
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
КАМАЗ e наистина велик камион - последните години на Приж- Дакар не могат да се вредят от него на 1-вото място!С уточнението, че се произвежда в БЪЛГАРСКИЯ РАЙОН на Русия -волжска България. Там се прави и ВАз- най - качествената руска кола, единствено оцеляла марка руски коли до днес!В този район е и РАКЕТОСТРОЕНЕНТО на Русия!Факти бг...
93
12
 
6
 
! Отговори
верно преди 3 години
а къде ги КАМАЗ, ЗИЛ, ЗИС (виетнамката), БЕЛАЗ, УРАЛ, пропуснали сте половината съветска скраб
92
13
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
КАМАЗ-а, който печели Дакар е с шаси, специално изработено от Рейн Метал в 5 бройки и двигател и окачване от Мерцедес.
91
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До 86 а на това рали, колко марки камиони са участвали?
90
7
 
22
 
! Отговори
сс преди 3 години
Този който е писал статия е пълен ***. Комунизъм никога не е имало в човечеството. Това което се строеше беше социализъм, а после и развит социализъм...алоооо. Учете малко бе.
89
5
 
8
 
! Отговори
Krom преди 3 години
До Анонимен 100 - я ни засипи с примери за кои "високи" технологии говориш? Електроника може би? Автомобилостроене? Самолетостроене? За какво става дума, ако не е "тайна"?
88
13
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
"Не е тайна, че голяма част от съветската автомобилна индустрия е изградена на базата на заемки - а понякога и откровено копиране - на чуждестранни марки. "Не е тайна също така, че СССР беше много по напред от запада във високите технологии, но иначе откровено копирал ширпотребата на запада - смешници.
87
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
За рус. камиони казахме всичко - БАМ се строи с немски Магирус. Специално за терена са конструирани около 8000 Магирус Дойц с въздушно охл. с непретенциозни към нафтата и маслата дизели. В минусувите температури преди да угасят двигателя повдигали едната двойка задни колелета и сутринта са ги палили с въртене на колелетата - моторите са били безотказни. Тези неща ги знам от белорус служил 79/81 като трудовак на БАМ.
86
4
 
12
 
! Отговори
Krom преди 3 години
До Анонимен 96 - личи си кой какво е. Бил съм там на командировка в края на 80-те. За разлика от теб, изглежда. Каквото съм видял, видял. Това с подземните гаражи е някаква твоя разработка? Или такава ти е опорката. Значи, според теб - шведите със Сааб и Скания - диваци, за разлика от "цивилизования" руснак с Лада и ЗИЛ 130? Прав си, несъмнено.
85
1
 
7
 
! Отговори
Марсилеца преди 3 години
До 9 ЗиЛ - Завод имени Лихачва. Отвори и виж на кого е кръстен.
84
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Бачи КикоНяма да се "шокирам" защото съм ходил на това състезание и то точно в Африка когато Чагин и Кабиров бяха на върха. Ако си мислиш, че камионите там имат нещо общо със серийните камиони, много си се объркал. Те и Мини печелят там, но не вярвам да си мислиш, че стават много за офроуд. Да, здрави са, но също така са обсолютно неефективни. Тарикатлъкът е да направиш нещо дето хем да работи, хем да не те дърпа назад. Прочети какво е написал Кром. Ако си мислиш, че това е нормално ...
83
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Kromбе и ти си чул не дочул.....някой ти казал разказал..... и руснаците си имат подземни гаражи ...и подграват на газ и ток колите си ....а за шведи не ми говори ...*** в северните им части зимата ...и там колите пред магазините стоят запалени !
82
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До До Анонимен 85НИВА няма да се продава в ЕВРОПА след януари 2021 ...поради някакви еко показатели !
81
3
 
8
 
! Отговори
До Анонимен 85 преди 3 години
Лада си имат официално представителство и си продават и Нива, друг е въпроса що не им вървят продажбите, но който иска може да си купи веднага.
80
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Анонимен 88Даже и в Сибир карат от същите джипове дето уж не ставали. Виж класациите за най-продаваните автомобили в Русия и ще ти стане ясно.
79
4
 
17
 
! Отговори
Krom преди 3 години
Тези камиони са отражение на цялата съветска идеология. Преди много години в руския Север видях нещо, което ме втрещи. Там камионите се пенсионираха не на прогег от километри, а на навъртяни моточасове. За руснака беше по евтино да не гаси камиона на минусова температура, за да не блокира двигателя при палене. И нощно време имаше такъв назначен - тича между камионите и долива гориво. Защо да отопляваш или пък като "тъпите" шведи - скари със ток?! Гориво много и евтино. Такива работи.
78
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До ОщеКоя е тая община, ако не е тайна?