ГАЗ, КРАЗ, КАМАЗ: Камионите, които построиха комунизма

През 2019 г. 35% от камионите в Русия са произведени по съветско време
Обновена: 23 ное 2020 11:42 | 23 ное 2020 11:41, Нели Христова
185
ГАЗ, КРАЗ, КАМАЗ: Камионите, които построиха комунизма
Снимка: Flickr

Не е тайна, че голяма част от съветската автомобилна индустрия е изградена на базата на заемки - а понякога и откровено копиране - на чуждестранни марки. Политиката на властите в СССР е да се отделят повече ресурси за дизайн и производство на товарни автомобили, отколкото на леки, и затова за много от автомобилните инженери е било по-престижно да увеличават товароносимостта на камион, отколкото да усъвършенстват аеродинамиката на автомобил.

Резултатът на тази политика е, че през 2019 в Русия 35% от товарните автомобили в движение са произведени през съветско време. В индустрия като товарната здравината, цената и простотата на обслужване на един камион са от високо значение и фактът, че толкова голям брой от съветските камиони все още се движат и работят здравата, заслужава адмирации.

ГАЗ АА

ГАЗ АА е един от първите съветски товарни автомобили. За база е използван Ford АА, но руската машина притежава подсилен съединител и по-масивен, следователно по-здрав, механизъм на завиващата система. ГАЗ АА има и по-голям въздушен филтър, позволяващ по-дълъг живот на двигателя. Самият двигател е непретенциозен за обслужване и благодарение на ниската степен на сгъстяване (4.25:1), може да работи и с евтиния и разпространен по това време керосин. Заради недостиг на материали през Втората световна война, ГАЗ АА излиза от завода без монтирани предни спирачки и само с един фар.

Двигател: 3.2-литров, редови 4 цил.
Мощност: 40 к.с.
Товароносимост: 1 500 кг
Максимална скорост: 70 км/ч

ГАЗ 53

ГАЗ 53 е може би най-популярният съветски камион. Произведени са над 4 млн. бройки, и много от тях все още се движат и работят неуморно. В периода 1967-1991 в завода "Мадара" в Шумен са се сглобявали модели на ГАЗ 53 с доставени от Съветския съюз части. Двигателят е бензинов V8, като през 70-те на ГАЗ 53 се поставя и дизелов двигател с 80 к.с. разработен във Варненския машиностроителен завод. Предлагала се е и модификация 'Коларов' с дизелов двигател на английската марка Perkins.

Двигател: 4,2-литров V8
Мощност: 115 к.с.
Товароносимост: 4 500 кг

ГАЗ 66

При ГАЗ 66, или 'шишига' - както е прякорът му в Русия - интересно е разположението на кабината, която е поставена над двигателя. Това позволява монтирането на по-дълга товарна каросерия, без да се увеличава общата дължина на камиона. Този своеобразен съветски Unimog разполага с удивителна проходимост благодарение на висок клиренс в съчетание с променливо налягане в гумите. Камионът притежава и почти перфектно разпределение на тежестта между предната и задната ос, което помага при движение в пресечена местност. Дълги години ГАЗ 66 се използва и от армията, но минус при него е слабата защита на екипажа от мини.

Двигател: 4,2-литров V8
Мощност: 125 к.с.
Товароносимост: 2 000 кг
Максимална скорост: 90 км/ч

КРАЗ 255

Този мастодонт е един от най-големите шосейни камиони на Съветския съюз. Задвижван от голям, 14,9-литров дизелов двигател, Краз 255 се представя еднакво добре и като строителен самосвал, и като влекач на извънгабаритни товари. Ползва се и в армията, най-вече от инженерните войски, защото може да бъде модифициран за пренасяне на понтонни мостове и копаенето на ями. Последните бройки КРАЗ 255 излизат от завода през 1993 и имат ресурс между основни ремонти от 140 000 км. Високите 130 см гуми за пресечена местност имат ресурс от около 750 км преди нужда от смяна.

Двигател: ЯМЗ-238 14,9-литров V8
Мощност: 240 к.с.
Товароносимост: 7 500 кг
Максимална скорост: 71 км/ч

Още по темата четете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


185
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
117
7
 
11
 
! Отговори
ГАЗ АА преди 3 години
За база е използван Ford АА, но руската машина притежава подсилен съединител и по-масивен, следователно по-здрав, механизъм на завиващата система.Това подсилване е продиктувано от липсата на пътища във велика Русия.
116
12
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Правилното заглавие е:ГАЗ, КРАЗ, КАМАЗ: Камионите, които не можаха да построят комунизма
115
1
 
5
 
! Отговори
GRAND FUNKИЕ БЕМ ТИ преди 3 години
ТЕМАТА !
114
1
 
3
 
! Отговори
GRAND FUNK преди 3 години
*** ТЕМАТА !
113
13
 
4
 
! Отговори
Що реват мурзилките? преди 3 години
ГАЗ, КРАЗ, КАМАЗ - Made in USA
112
6
 
4
 
! Отговори
А бе преди 3 години
И аз какви глупости написах?1000 бг лева = 46хил. рубли днешен курс.Значи 30хил.рубли са около 750 лв.
111
8
 
9
 
! Отговори
А бе преди 3 години
Къде е комунизЪма, бе?Онзи ден гледах репортаж за завод за феросплави в Русия! Жената,която беше интервюирана,сподели че тя и нейния мъж,вземат общо 30 хиляди рубли!?Има-няма около 1200 лв... А детските надбавки - 300 рубли,около 8 евро=16 лв Така се строи комунизъм:-(
110
7
 
6
 
! Отговори
А бе преди 3 години
Къде е комунизЪма, бе?Онзи ден гледах репортаж за завод за феросплави в Русия! Жената,която беше интервюирана,сподели че тя и нейния мъж,вземат общо 30 хиляди рубли!?Има-няма около 1200 лв... А детските надбавки - 300 рубли,около 8 евро=16 лв Така се строи комунизъм:-(
109
7
 
9
 
! Отговори
сТъпи сънародници, преди 3 години
Гледайте и свиквайтеКато гледам колко ви е акъла скоро пак това ще карате и громите гнилия ЗападВенсеремос де :))
108
11
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
... а от США/или ФАЩ/ по времето на ВтСВ са "дошли" нек'виси 400 000 джипа и камиони, 14 000 самолета, 8 000 трактора и строителни машини, както и 13 000 танка. ба, да бе, ти да видиш!?
107
4
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Зил 151/157 също е на базата на Мармон-Херингтън, основен американски камион през войната изнасян в СССР по ленд-лииза, а малко по-късно и произвеждан по лиценз. Руснаците му викат "Труман".
106
5
 
7
 
! Отговори
V преди 3 години
До Ти да видиш..Зависи за какво ще го ползваш .Например при американските най често чорбаджията си кара камиона .Тоест камиона трябва да е комфортен.Освен това да е направен за по дълги шосейни разстояния .В Русия не може от европейската част да отидеш в Камчатка. Има си железница за това.Там трябват камиони за по малки разстояния но през пресечена местност.По големи ретоварвания и за шасито .В европа е прието че само роби ще карат камиони а не чорбаджиите .Къв комфорт ?Да са мъчи там ***
105
11
 
10
 
! Отговори
Дядо Соци преди 3 години
До сс 102 Комунизъм не е имало и слава Богу.Иначе щяхме да ходим с дочени дрехи , с петолъчки на челата и да се храним от казана на площада , ако стигне за всички.А социализма така ни разви че сега се чудим защо сме бедни.
104
6
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Анонимен 100 Вместо заемки правилната дума е кражба.
103
11
 
8
 
! Отговори
стар шофьор преди 3 години
Безподобни бо клуци.
102
15
 
8
 
! Отговори
Ти да видиш.. преди 3 години
Краз 255 Ресурс на двигателя 140 000 км. , на гумите 750 км.Фантастични показатели. И руснаците тръгнали да бъдат фактор в автомобилостроенето.
101
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Не забравяйте МАЗ, ЛИАЗ, Урал и ЗиЛ !
100
3
 
3
 
! Отговори
V преди 3 години
Американският модел може би е най приемлив, с някой корекции .Той малко повече троши пътища. Предноразположения двигател дава възможност за по лесни дребни ремонти и по голяма ,,стая за шофьора,, по комфортни са. Това което е минус при тях е големите ресурси които хвърлят за качествени материали .Трябва да се види каква е умората на материала в задната част на влекача и шасито и ако се направи по добре вече би било на сметка да се влагат материали и да е нераждив и красив .
99
4
 
7
 
! Отговори
the end преди 3 години
Тези камиони са дали всичко от себе си и отдавна са умрели... лошото е, че у нас продължават да се експлоатират.
98
17
 
15
 
! Отговори
с тези камионетки преди 3 години
се извозваше ограбената плячка от мародерските солдати на Червената армия, които опоскаха половин Европа, а България оплячкосваха редовно - селскостопанскаъта ни продукция се подаряваше на руските разбойници, също и суровините ни за да може една шепа продажни *** като главатарите от БКП и семействата им да се хрантутят на държавна софра. и камионетките, поробиха Източна Европа и я превърнаха в сметище, резултата се вижда днес - българите масово напускат 'построения комунизъм'.