30 години след края: Трабантът остава безсмъртния автомобил на ГДР

Как това возило се превърна от "картон на колела" до класика?
124

Снимка: БГНЕС

Преди 30 години е произведен последният трабант в света. Дълго време той е осмиван поради различни причини, но днес "колата от картон" е много популярна сред колекционерите на стари возила.

Как това возило се превърна от "картон на колела" до класика?

Четири колела, малко мукава, две бутала и един будала, който си мисли, че има кола: едва ли има по-осмивана кола от трабанта. След падането на Берлинската стена повечето източногерманци побързаха да се разделят със своята "кола от картон". Но и до днес култовият ГДР-автомобил си има горещи фенове: само през последнитте 10 години са били регистрирани наново 3000 реставрирани трабанта, пише в свой материал за легендарното возило DW.

Мизерията води до изобретателност

В завода в саксонския град Цвикау са произведени над 3 милиона бройки от "пърдялника от дуропласт" с характерния и разпознаваем шум на двутактовия му двигател. Нуждата ражда каросерията от изкуствена материя - в ГДР ламарината е била дефицитна. На 7 ноември 1957 е произведен първият трабант, а на 30 април 1991 - последният, който впрочем е боядисан в розово.

Малката кола, която заради олекотената си конструкция наричат "кола от картон", е имала между 18 и 26 конски сили и е можела да развива до 110 километра в час. Движението с такава скорост обаче е произвеждало такъв силен шум в купето, че пътниците е трябвало да се надвикват. Въпреки производството на поточна лента, за ново трабантче се е чакало дълго, тъй като в ГДР колите са били дефицитна стока. От обикновените граждани на ГДР, които не са имали връзки, се е изисквало доста търпение, докато се сдобият с нова кола. Средно за трабант се е чакало по 12 години, а в някои случаи и доста повече.

Един германски символ

Мнозина свързват трабанта с лошия въздух, той обаче се превръща и символ за падането на Берлинската стена и последвалото Обединение на Германия. При преминаването на първите трабанти през отворените граници много западногерманци приветстват източните си събратя с мила церемония: с тропане с ръце по картонените тавани на пърпорещите коли от Изтока.

Трабантът си има фенове и в чужбина. Така например американският актьор Том Ханкс се сдоби през 2014 година с един небесносин трабант "P 601 de luxe", с което изпълни една стара своя мечта. Автомобилът обаче не кръстосва улиците на Холивуд, защото новият му собственик го подари за експонат на Холивудския музей на автомобилите.

Прераждане: Траби 2.0

През 2009 година на Международното автомобилно изложение беше представен един напълно нов трабант, оборудван с електрически двигател и способен да развие максимална скорост от 130 км/ч. Година по-късно "Trabi nT" ("nT" означава "new Trabi") дори получава специална награда за дизайн. Но и до днес не се е намерил инвеститор за пускане на колата в серийно производство.
Въпреки това, макар и вече част от историята, трабантът остава безсмъртният автомобил от ГДР.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


124
Още по темата: автомобилТрабантГДР
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
73
4
 
0
 
! Отговори
Учен преди 2 години
Един ми разказваше , че след 1987г измислили бацил, който се храни с купето на ,,Трабант". Сигурно вече са умрели тези животинки от глад...
72
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Дуропластът е термореактивна смола с пълнител разчепкани памучни остатъци. Нещо като бакелит или текстолит. Не гние и е идеалният замърсител - остава в почвата хиляди години. Вариант е да се раздроби и изгори, но тогава трови въздъха с адски пушек.
71
0
 
15
 
! Отговори
Ядрен инженер К. преди 2 години
Роден съм 1986г. Баща ми имаше трабант и си умирах от срам.601 х. Или 610 х. Но това беше колата на която се научих да шофирам и ремонтирам напълно сам още в 6ти клас.. живеехме в Пловдив и ходихме с него по няколко пъти в годината на морето. Единствения му кусури беше шума
70
1
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Това че беше "картонен" си е мит от вицовете. Купето беше от дуропласт, особено твърда, подобна на пластмаса материя. На времето с моя трабант ударих на заден една Жигула. Бронята и се изкриви, калника и хлътна, на трабанта му нямаше нищо, само драскотини по боята. Друг въпрос е че при силен удар дуропласта се пръскаше на парчета.
69
21
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Що се отнася до производството на електрокари,се изнесоха документи от онова време с които се показва , че производството им е било на голяма загуба-около 900-1000 долара на брой .
68
1
 
7
 
! Отговори
До 88 неистината преди 2 години
Бъркаш. Аз си купих Вартбург през 1986 година и Трабант и Заската бяха най-евтините - някъде около 4000 лева. На твоята цена беше Москвича
67
1
 
12
 
! Отговори
Fallschirmspringer преди 2 години
Grenztruppen der DDR / гранични войски/ на ГДР беше съоръжена с Трабанти.Двигателя леко форсиран ,покрив нямаха ,но имаха гюрук,врати също нямаха,а имаха някои синджир, други тръба на панти,която се заключваше.До мястото на вторият до водача пътник, имаше фар и синхронно с него РПК на въртяща се стойка
66
1
 
21
 
! Отговори
Мхъм... преди 2 години
Карал съм-Москвич 408 комби ,Жигула , Трабант/две коли/ ,Варбург ,Голф 3 ,Вектра 2.0 ГТ,Форд/не помня модела/ , Опел Омега , Шевролет,Рено Лагуна ,мерцедес W220 и W221 .Най-спокоен бях като тръгвах на път с трабанта - защото му знаех всички кусури , можех да свалям двигателя за 10 минути . Има уникална проходимост за лек автомобил . За комфорт,скорост и безопасност обаче въобще не се коментира.
65
1
 
7
 
! Отговори
До 83 бг преди 2 години
И като как си имал вноска за Трабант от 1200 лева, когато вноската за кола беше 1500 лева и по всяко време можеше да смениш избора си на кола? Може първоначално да е била за Трабант, но по всяко време по телефона можеше да я смениш за Лада, за Шкода и т.н. После защо не си си го купил? Почти всички коли се купуваха при първа доставка, вкл. и Трабант.
64
3
 
2
 
! Отговори
До 71 преди 2 години
До Както искате сеСитроен тракшън от 1934 г. е с предно предаване. Американците правят една серия камионетки с двойно предаване за съюзниците в първата световна. Така че Траби е по-късно.
63
10
 
3
 
! Отговори
1 преди 2 години
Двама германци отишли с Траби в САЩ. Там се повредило и отишли в сервиз. Механикът се чудил що за возило е това и дали може да им помогне. Казал им да се обадят след час. В уговореното време всичко било готово, платили и литнали по магистралата. Но след време колата спряла и тръгнала назад до сервиза. Механикът дигнал капака, после извикал помощникът си и му забил един шамар.-Извинете, господа, моя човек ви сложил за мотор стълочистачка от Буик. Сега ще ви помогнем.
62
2
 
20
 
! Отговори
Fallschirmspringer преди 2 години
До пияница мистик// Или приятелят на баща Ви лъже или Вие лъжете.Противотежестите на електрокарите бяха от ***,а не от олово.Истина е,че се изнасяха за Япония и още много десетки държави.По това време Япония произвеждаше някъде по 40 милиона тона стамана и *** и някъде към 30 милиона тона прокат. Единственото олово беше в акумулаторите.Един електрокар в зависимост от модела тежи някъде до към 2,5-3 тона ,а изнасяхме за япония по 10 000 електрокара/год.
61
2
 
7
 
! Отговори
бг преди 2 години
Иах вноска за трабант , но мечтата ми беше вартбург комби -страхотен автомобил- просторен като автобус.Като за бедни хора трабанта беше идеално решение , просто обслужване ,лек , но как не мжаха да му измислт една по човешка форма по-обтекаема , създаваше лош имидж на германците като дизайнери. Накряя дойде демокрация и вноската за трабанта от 1200 лв стана 1, 20лв при деноминацията
60
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
И аз гледам някакъв демокрадец се е изакал под статията чул, недочул за някакви електрокари.
59
30
 
7
 
! Отговори
пияница мистик преди 2 години
Тук някакъв прехласнат по соца другар обяснява как японците ни купували нашите електрокари и мотокари. Ами да, купуваха ги наистина, само че с друга цел. Баща ми беше приятел с един от ДС, заедно си пиеха и онзи му казал, че ги купуват, за да им взимат оловните тежести отзад. По-евтино им излизал български мотокар отколкото да купуват олово като суровина, останалото го претопявали. НЕ че са се прехласнали по супер качественото ни производство :)))
58
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До у Още си карам безпроблемно Вартбурджиното вече 40 години , не ме е оставяло на пътя макар да е произведено далечната 1982г оргиналната боя, без ръжда. Ремонти почти никакви освен смяна на чукчета и нещо дребно.
57
9
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Трабантът е проектиран 1942-а за Ромел в Африка. Кабрио, без стъкла.Уникално инженерно постижение, дори и "оригиналния" от 1957.Ако ти трябва кола да те закара от т.А до т.Б е идеалната кола.Ако ви трябва удължител и повдигачка - купувайте съвременните бмв-та и мерцедеси- блед спомен на уникалното качество от 80-теОтносно неуДачията - от 10 години ги караме служебни, не знам случай някой колега да е останал на пътя (аз съм сигурност не съм)
56
1
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
В Италия след Втората световна война осъзнаха, че всяко домакинство трябва да има кола и започнаха да произвеждат дървения Фиат. В ГДР картонения Трабант по същата причина.
55
7
 
29
 
! Отговори
:-D преди 2 години
"едва ли има по-осмивана кола от трабанта" .... Има. неуДачия се казва .33345
54
21
 
14
 
! Отговори
Истината преди 2 години
До Анонимен....... нашата малка корумпирана и крадлива нация не става и за 4еп за 3еле....... Не приписвай собствените си недъзи на българският народ. Или може би си русофил, те използват всяка възможност да оплюят България и българите!