30 години след края: Трабантът остава безсмъртния автомобил на ГДР

Как това возило се превърна от "картон на колела" до класика?
124

Снимка: БГНЕС

Преди 30 години е произведен последният трабант в света. Дълго време той е осмиван поради различни причини, но днес "колата от картон" е много популярна сред колекционерите на стари возила.

Как това возило се превърна от "картон на колела" до класика?

Четири колела, малко мукава, две бутала и един будала, който си мисли, че има кола: едва ли има по-осмивана кола от трабанта. След падането на Берлинската стена повечето източногерманци побързаха да се разделят със своята "кола от картон". Но и до днес култовият ГДР-автомобил си има горещи фенове: само през последнитте 10 години са били регистрирани наново 3000 реставрирани трабанта, пише в свой материал за легендарното возило DW.

Мизерията води до изобретателност

В завода в саксонския град Цвикау са произведени над 3 милиона бройки от "пърдялника от дуропласт" с характерния и разпознаваем шум на двутактовия му двигател. Нуждата ражда каросерията от изкуствена материя - в ГДР ламарината е била дефицитна. На 7 ноември 1957 е произведен първият трабант, а на 30 април 1991 - последният, който впрочем е боядисан в розово.

Малката кола, която заради олекотената си конструкция наричат "кола от картон", е имала между 18 и 26 конски сили и е можела да развива до 110 километра в час. Движението с такава скорост обаче е произвеждало такъв силен шум в купето, че пътниците е трябвало да се надвикват. Въпреки производството на поточна лента, за ново трабантче се е чакало дълго, тъй като в ГДР колите са били дефицитна стока. От обикновените граждани на ГДР, които не са имали връзки, се е изисквало доста търпение, докато се сдобият с нова кола. Средно за трабант се е чакало по 12 години, а в някои случаи и доста повече.

Един германски символ

Мнозина свързват трабанта с лошия въздух, той обаче се превръща и символ за падането на Берлинската стена и последвалото Обединение на Германия. При преминаването на първите трабанти през отворените граници много западногерманци приветстват източните си събратя с мила церемония: с тропане с ръце по картонените тавани на пърпорещите коли от Изтока.

Трабантът си има фенове и в чужбина. Така например американският актьор Том Ханкс се сдоби през 2014 година с един небесносин трабант "P 601 de luxe", с което изпълни една стара своя мечта. Автомобилът обаче не кръстосва улиците на Холивуд, защото новият му собственик го подари за експонат на Холивудския музей на автомобилите.

Прераждане: Траби 2.0

През 2009 година на Международното автомобилно изложение беше представен един напълно нов трабант, оборудван с електрически двигател и способен да развие максимална скорост от 130 км/ч. Година по-късно "Trabi nT" ("nT" означава "new Trabi") дори получава специална награда за дизайн. Но и до днес не се е намерил инвеститор за пускане на колата в серийно производство.
Въпреки това, макар и вече част от историята, трабантът остава безсмъртният автомобил от ГДР.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


124
Още по темата: автомобилТрабантГДР
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
53
10
 
24
 
! Отговори
до 68 преди 2 години
Ква партенка бе другарю, то това си е факт, да мотокарите ни не бяха с качеството на Тойота, но се търсеха. А да знаеш че сме изнасяли Ел.ки (настолни калкулатори) за Англия - едва ли.
52
7
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Mного опити има за происводство на автомобили в бегето но истината е една - нашата малка корумпирана и крадлива нация не става и за 4еп за 3еле. Ще трябва да се сменят още 2-3 поколения, много народ трябва да мине през чужбина за да се смени манталитета и тогава може и да се получи нещо.
51
5
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 69 мерцедес не е за всеки, защото частите и подръжката са скъпи. А ние поне тротонетки произвеждаме ли?
50
1
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Заводът за трабанти искаше да го купи Египет. Евтина кола за народа. И сега би вървял, стига да се смени моторът с по-модерен и с по-малък разход на гориво
49
15
 
13
 
! Отговори
Мечтател преди 2 години
Еххх да можех да си купя трабант или поне Лада,че с този мерсецес се измъчих.И партийните величия се возеха на мерседеси,за да може само те да се мъчат.За народа трабанти.
48
20
 
13
 
! Отговори
Хемус преди 2 години
Пич много държа да узная точно запада какви лицензи е взимал от изтока!?Питам за тежката индустрия,понеже бързо се видя как рухна мита за заводите дето произвеждали качествена продукция!Пуснете пак партенката как японците купували български мотокари и електрокари и паднали под масата
47
31
 
15
 
! Отговори
Истината преди 2 години
Трабанта е символ на това до къде води руската окупация. ГДР прави Трабанта и Вартбург, ФРГ Мерцедес, Ауди, Фолксваген, Порше, Опел. Трабанта и Вартбург вече ги няма, останалите все още се произвеждат.
46
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Изводът е: карайте само тръба.
45
12
 
33
 
! Отговори
у преди 2 години
Тъжно е колко технически неграмотни колеги има! Ние сме имали Вартбург до към 98-99г и доскоро го караше човека дето го купи-до лозята като работна. Трабантчето е по-опростено. Тази кола ни е прибирала без една свещ от Бургас-на два цилиндъра, никога не е бутано окачването. Един път са сменяни спирачни цилиндри, един ремонт с едно купено бутало за ремонт ДВГ и гуми и много масло в бензина. Имаха кусури по токовете, лоши връзки и неплътни куплунги, но инженерно...беше уникална кола за времето
44
26
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Предшесвеника на гипсокартона ха-ха
43
40
 
8
 
! Отговори
Леша преди 2 години
Трабанта е като ваксините и намаленията на банани в лидъл - тества колко oлигoфрeни има на планетата.
42
38
 
14
 
! Отговори
АБЕЕ . . . преди 2 години
Много голяма простащина и идиотщина е това трабанта ! ! !
41
3
 
38
 
! Отговори
Ицо преди 2 години
Първата ми кола. Въпреки всички несъвършенства, палеше при минус 20 градуса и правех път през снега пред блока. На моя му сложих предни седалки от Фиат Регата и доби състезателен вид :):):)
40
25
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Вуйчо Ваньо Трабанта имал хубаво парно хахахаха, вървял,хахаха, остава да кажеш колко е безшумен и колко комфортно вози. Да те информирам,че трабанта също е с въздушно охлаждане и няма хубаво парно. Просто няма радиатор.
39
26
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Trabant е най-големия *** в история на автомобилостроенето. Ако някой каже за по-голям *** съм готов да поспорим.
38
21
 
11
 
! Отговори
преди време преди 2 години
В Бургас мисля беше, магаре е изцяло трабант...имаше такъв случай. Мукавата... заминала...
37
2
 
3
 
! Отговори
Инжа до 42 преди 2 години
До пфффНедей, че ми бъркаш в язвата с открит пръст. То ми пристига като магистър от русенския унинерситет със специалност енергетика. Ще го вземам на работа. Трябва там да оправим "такса присъединяване мощност" , че спестим някой лев, но то тръгна да смята киловати потребление за месец !!! Глупотевин легендарен! Как да му го обясня на "магистъра"?!
36
34
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Една безсмъртна глу.пост на инженерната мисъл в саветския съюз. Трабант през 1980 и Мерцедес 1980 кажете ми каква е разликата.
35
9
 
10
 
! Отговори
след 100 гидини преди 2 години
Всички държави пътуват с летящи чинии, В България са още дизел защото целият свят знае, че са ефтина работна ръка.
34
3
 
11
 
! Отговори
Дайте преди 2 години
му един Трабант на Боко.Ще му отива много!