Колко струваше нова кола по времето на социализма?

Автомобилите имали две цени
Обновена: 25 окт 2021 11:46 | 24 окт 2021 21:46, Нели Христова
366
Колко струваше нова кола по времето на социализма?

Последното десетилетие ни донесе драматична инфлация в цените на новите автомобили. Докато в сравнително близкото минало у нас можеше да се купи нова кола за суми от порядъка на 14 или даже 12 хиляди лева, днес най-достъпният автомобил у нас - Dacia Sandero - по каталог струва 20 200 лева, или 12 017 щатски долара по актуалния курс. На този фон как би ви прозвучало, ако ви кажем, че по време на социализма у нас е можело да се купи нов автомобил за... 1250 долара? Тъкмо толкова е цената на ЗАЗ 968А (Запорожец) в официалния каталог на валутния магазин Corecom за 1980 година, пишат от Automedia.

За по-младите ни читатели се налага да поясним, че по онова време в Народна Република България можеше да се купи нов автомобил само по два начина. Основният, достъпен за широките кръгове от населението, бе да направиш авансова вноска от около 1000 лева в държавното дружество "Мототехника" и после да чакаш да ти дойде редът - като за престижните тогава модели като ВАЗ-2103 чакането можеше да продължи и десетилетие. Вторият начин бе да се купи свободно автомобил от Corecom - само че за целта бе нужна конвертируема валута, а достъп до нея имаха само онези, работили в чужбина, примерно в Либия.

Но дори и в Corecom, както ще видите, автомобилите имаха по две цени. Едната бе официалната, "показна" или "рекламна" цена - но за да платите нея, пак трябваше да сте чакали реда си с години, или да ползвате някакви други служебни предимства. Другата бе т. нар. "цена за свободна продажба", и именно нея плащаха завърналите се от гурбет работници. Така споменатият ЗАЗ 968А струваше 1250 долара официално, но на практика купувачите плащаха по 1500, а за други модели разликата между рекламната и реалната цена дори надхвърляше 500 долара.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


366
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
79
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Повечето автомобили, които се купуваха преди 1989 не бяха Лада,. Брат ми си купи Трабант, аз си купих Шкода, двама братовчеди също си купиха шкоди. Имаше един близък роднина с Москвич, един с Вартбург и един с Полски Фиат. Нямаше нито един с Лада. От съседите ми двама имаха Лада, като единия я беше купил още в първите години, когато започнаха да ги внасят в България, а другия в средата на 80-те, но останалите караха други марки. От около 80 коли на паркингите до блока, само 4-5 бяха лади.
78
4
 
6
 
! Отговори
diamobg преди 2 години
До gosho Освен автомобили, които ти спомена, сме имали 3(три) фабрики за самолети. След 1944 затриват и тях.
77
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен Нормални ли сте , да натикате минуси за бонбонения магазин, хахахааааа, имахме такъв магазин в центъра до едно кино, какво ми натискате минуси, добре ли сте?
76
5
 
10
 
! Отговори
diamobg преди 2 години
Пак Ви пиша. В момента в България има 3 милиона автомобила. През комунизЪма се внасяха по 10 000 автомобила. Ако бяхме останали в комунизЪма, щяха да ни трябват 300 години за тази бройка. Между другото, токът беше 1ст. нощна и 3,2ст. дневна. Е, имаше режим 1/3 2/2, ама к'во ти пука. В нашата къща, първият електромер е поставен през 1929г. Пазя си го като реликва.
75
19
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ще липсва това време. Храната е била качествена, по БДС, чисто нови коли са купували, не е имало толкова бедни хора и такова социално неравенство. Хората са живяли по-задружно.
74
4
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До АнонименКакаво си ми занатискал минус?
73
5
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Много по-лесно се купува кола сега и доказателството е всеки ден по улиците, не знам защо изобщо спорим.
72
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До АнонименНе , шоколадови и всякакви, имахме бонбонен магазин в центъра, къщата ни , не беше далеч от центъра и купувахме, всеки бонбон беше в лъскава опаковка и имаше най-разнообразни бонбони, имаше на килограм и в кутии.
71
2
 
7
 
! Отговори
diamobg преди 2 години
И защо всички пропускате, че през соца се внасяха по 10 000 автомобила на година. В това число и служебните. Баща ми работеше през 1980 в ДАП. Един шофьор на такси катастрофира с едномесечна Лада. Бракувст я и тъй като вината е негова го карат да плати 1700 лева. Толкова е заприходена колата. А за хората е 6 100 тогава.
70
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До ??? Някъде около 1980-та година
69
6
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Сата НАТОДа не са спестявали майката ти и баща ти през соца, ние имахме всичко, не сме купували на грамажи, даже и бонбоните на килограми купувахме, но много не ги хапвахме.
68
2
 
9
 
! Отговори
diamobg преди 2 години
До 85. Не чистене. Ходеше се на полето в ТКЗС. Там се беряха памук, ябълки,цвекло,картофи..... БЕЗ ЗАПЛАЩАНЕ. Ние като ученици също. Пролетта на памука с мотиките. Есента на памука за бране.
67
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До АнонименАми разрови се в статиите на Афера, аз ли да ти търся, от последните седмици беше статията
66
5
 
13
 
! Отговори
Сата НАТО преди 2 години
Задоволени бяхме от гледна точка на това, че хората бяха свикнали да живеят по-скромно. Сега мога да си купя 300 гр шунка и да я изям на едно ядене, и след обяд да си купя още толкова. Тогава шунка се купуваше за гости и майка ми като прави руска салата, ни даваше да я ***, за да си откраднем малко. Също и с луканката.
65
4
 
11
 
! Отговори
ПорЦелан преди 2 години
Каква еко храна бе? Работех в гаража на здравеопазването до ул. Мърфи и карах храна с един Жук. Такова нещо няма да го ядеш сега! Катъо измислиха соевият шпрот веднага го набухаха в шоколади кренвирши и където се сетиш.
64
6
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До ПорЦеланАз си спомням, че бензина беше 16 стотинки на литър през соца
63
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До diamobgГоляма ''ангария'' беше Ленинския съботник, няма що, да изчистят младежите за 2-3 часа града,улиците или да озеленят, като насадят дръвчета и това само един-два пъти в годината! А безплатното здравеопазване,образование,общежития за 5 лева месечно, и почти безплатните детски градини с чиста еко храна?
62
3
 
8
 
! Отговори
ПорЦелан преди 2 години
Бензина беше скъп. 1984 А93 беше 80 стотинки, а след година го направиха един лев. Аз лично си смятам парите сега и тогава 1/10, т.е. 10 лева за литър бензин сега.
61
4
 
10
 
! Отговори
Сата НАТО преди 2 години
Не знам, аз не съм запомнил да сме били задоволени от всичко и да сме се тъпчели с храна. Нито парното е било 3-4 лв. Шунка, луканка, сладолед, цимент, дървен материал, фаянс, тоалетна хартия, всичко винаги е било дефицит и наличието в магазина беше повече изключение, отколкото правило. На село докарваха сладолед един път на два месеца, но без фунийки. И тичахме като изоглавени до вкъщи за чаши, после обратно до сладкарницата и там се молиш да не свърши, защото цялото село граби.
60
6
 
5
 
! Отговори
diamobg преди 2 години
До 56. Какви ниски данъци през комунизЪма? Само ще ги изброя, дано не пропусна някой. ДОД беше с прогресивна скала, стигаща до 54%. Самооблагане 2.5%. Ергенски данък 5%, а след възраст, или години брак - 10%. и 15%. Отделно имаше и ангария, наречена Ленински(Димитровски) съботник.