Колко струваше нова кола по времето на социализма?

Автомобилите имали две цени
Обновена: 25 окт 2021 11:46 | 24 окт 2021 21:46, Нели Христова
366
Колко струваше нова кола по времето на социализма?

Последното десетилетие ни донесе драматична инфлация в цените на новите автомобили. Докато в сравнително близкото минало у нас можеше да се купи нова кола за суми от порядъка на 14 или даже 12 хиляди лева, днес най-достъпният автомобил у нас - Dacia Sandero - по каталог струва 20 200 лева, или 12 017 щатски долара по актуалния курс. На този фон как би ви прозвучало, ако ви кажем, че по време на социализма у нас е можело да се купи нов автомобил за... 1250 долара? Тъкмо толкова е цената на ЗАЗ 968А (Запорожец) в официалния каталог на валутния магазин Corecom за 1980 година, пишат от Automedia.

За по-младите ни читатели се налага да поясним, че по онова време в Народна Република България можеше да се купи нов автомобил само по два начина. Основният, достъпен за широките кръгове от населението, бе да направиш авансова вноска от около 1000 лева в държавното дружество "Мототехника" и после да чакаш да ти дойде редът - като за престижните тогава модели като ВАЗ-2103 чакането можеше да продължи и десетилетие. Вторият начин бе да се купи свободно автомобил от Corecom - само че за целта бе нужна конвертируема валута, а достъп до нея имаха само онези, работили в чужбина, примерно в Либия.

Но дори и в Corecom, както ще видите, автомобилите имаха по две цени. Едната бе официалната, "показна" или "рекламна" цена - но за да платите нея, пак трябваше да сте чакали реда си с години, или да ползвате някакви други служебни предимства. Другата бе т. нар. "цена за свободна продажба", и именно нея плащаха завърналите се от гурбет работници. Така споменатият ЗАЗ 968А струваше 1250 долара официално, но на практика купувачите плащаха по 1500, а за други модели разликата между рекламната и реалната цена дори надхвърляше 500 долара.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


366
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
59
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До АнонименЧехите, винаги са били много добри техничари и инеженери, не само колите им, но и пералните им машини и всичките им машини , бяха високо качествени през соца, а и преди това са си били инженерна нация, те създават и първия робот!
58
8
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Сата НАТОПрез соца тока не надвишаваше 2 стотинки за КВЧ, а парното беше по 3-4 лева на месец, храната се куваше с килограми, не на грамажи тогава, хората бяха задоволени от всичко и си спестяваха пари за каквото им трябва или теглиха евтино кредити, почти за без пари от банката с максимум 1-2% твърда лихва!
57
2
 
8
 
! Отговори
ПорЦелан преди 2 години
Вноска 1500 лева, пет години чакане и чисто нова Лада 2102 комби за 6500 лева 1984-та година. Тогава работех в Кремиковци и получвах след втората година над 500 лева със всички нощни вредни и пр. Баба ми ми беше направила вноска от някакво обезщетение, иначе 70-те години тя беше с пенсия 30 лева. Продадох я някъде 92-ра година за 60000 лева на 80000 км и си купих Опел Кадет. Разликата беше брутална. Нямаше регулиране клапане и верига на 10к км, трансмисионно масло на 30к и пр.
56
1
 
6
 
! Отговори
До Сата НАТО преди 2 години
Виж сега, от 1973 до 1979 минималната заплата е била 80 лева. През 1999 и началото на 2000 имаме 67 минимална заплата. После стана 75 лева, 79, 85, 100 лева и през 2003 година стана 110 лева. Пиша го, за да стане ясно,че и преди и сега заплатите растяха.
55
0
 
3
 
! Отговори
Solar Power преди 2 години
До Анонимен: Е сравнявай правилно. Сравни с Лада Нива например :) Бяха 10 хиляди лева последно.
54
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До АнонименЛада-та , баща ми я купи през соца за 6 300 лева с всички разходи, чисто нова, току-що пристигнала от завода! Ти ли ще лъжеш или аз ще вярвам на очите си и на документите?
53
1
 
10
 
! Отговори
ХА-ХА-ХА преди 2 години
До: 65Ти си лъжецът! Нашите си купиха "Москвич 412", защото за него не се чакаше ред!А за "модерната" тогава "Лада", която беше по лиценз на "Фиат" се чакаше!!! И то дори за "Москвича" не можехме да избираме цвят, никога не сме могли! Помня, че толкова много си мечтаех за кола, че казах на нашите - Дори безцветна да е - взимайте я, само да е кола!!! И те я взеха - лимоненожълт "Москвич"!
52
5
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Едно време първо събираш 1500 лева и после с още 3300-6000 лева заем от ДСК с 2% лихва си купуваш колата. С две средни заплати по 200-252 лева, от които взимаш чисто 188-237 лева си изплащаш колата за нула време без проблеми. 200 лева беше през 1983 година, 252 лева през 1988 година. През 2018 с брутна заплата 1072 лева взимаш 846, как си купуваш кола струваща примерно 40000 лева при лихви, които са доста солени.
51
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Абе вие защо лъжете, не е имало токова скъпа кола за 20 000 лева през соца, но за такава сума можеше да си купиш тристаен апартамент от около 90 квадратни метра! Що не кажете за това, което писаха преди време в "Афера" , че няколко български групи избиват българи и населението в България по чужди поръчки или пожелание, дори се надпреварвали и карали кой да вземе мангизите и да убива! И всички останали мълчат от страх или участват в това!
50
4
 
4
 
! Отговори
Сата НАТО преди 2 години
Заплатите от последните 2-3 години преди рухването, са доста различни от 15-годишният период преди това. От началото на 70-те до средата на 80-те имаше някаква стабилност, изглежда тогава са зарибявали Бай Тошо със заеми, като сега Боко Тиквата. И тогава строяха стадиони по селата и асфалтираха на поразия.
49
5
 
5
 
! Отговори
Сата НАТО преди 2 години
1987-89 г имах договор със завод Сигнал и ми плащаха стипендия 60 лв на месец и беше колкото пенсията на дядо ми, а той се пенсионира като фабричен работник. Бабите от ТКЗС взимаха по 40 лв пенсия. На бригада в ТКЗС съм взимал 40 лв заплата, след удръжките за квартира и храна, значи заплатата на текезесар е била към 70 лв. Майка ми в началото на 70-те е работила продавачка в ЦУМ за 80 лв на месец, а преди това калибровчик в завода за кантари на Гара Искър - "Сашо Кофарджиев", за близо 100 .
48
12
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Пак лъжете, през соца най-скъпата кола беше Лада-та и струваше около 6 000 лева през 80-те години, ако искаш точно определен цвят - чакаш известно време, ако нямаш претенции към цвета - купуваш веднага!
47
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
ЗАЗ = Завод за Автомобили Зверове!Вноска 1500 лв при записване за коя да е кола, по-скоро производител (ВАЗ, М-ч). Схема: Вкарали примерно повече ВАЗ този месец и записаните за М-ч виждат, че аха-аха редът им ще дойде даже и за ВАЗ и правят "ПРЕЗАПИСВАНЕ", демек не си губят реда, а само сменят предпочитанието. Оттогава е известен изразът "Номерата за ВАЗ пак се върнаха назад". За най-нетърпеливите - ЗАЗ, Трабант, и донякъде Шкода, като последните навлязоха по-късно.
46
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Докато торикатите чакаха по 10 години за лада и жигула аз смених 5 коли. Първата ми беше ЗАЗ от онези дето им викаха сапунерки. После минах на москвич 12-так. След него се качих на волга онази с еленчето на предният капак. След нея на жигула и накрая на лада 1500. Така беше едно време баламите карахме а тарикатите чакаха да им излезне номера.
45
1
 
6
 
! Отговори
До 57 Хемус преди 2 години
Имах съсед, който за 12 години си купи 5 Запорожеца за два за себе си, за жена си и за двамата си сина и бяха много доволни от ЗАЗ-а.
44
5
 
5
 
! Отговори
До 54 преди 2 години
Ако това, което е написал номер 13 беше вярно, то първите Лади щяха да бъдат купени през 1988 или 1989 година година, а не през 70-те и 80-те както беше. Моите познати си купиха Жигула/Лада след най-много 4 години чакане и това беше вече в края на 80-те. Преди това се чакаше много по-малко
43
4
 
5
 
! Отговори
Хемус преди 2 години
Запорожецът съм го казвал винаги,че е извращение в света на автомобилостроенето!Пеша ще ходя,но никога няма да си взема такова чудовище
42
7
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Всичките ми колеги преди 1989 си направиха вноски за коли и след не повече от година си ги купиха. Само един изчака две години за Жигула. През 1988 средната заплата в България беше 252,08 лева при билет за градски транспорт от 6 стотинки. С 16-20 заплати си купуваш кола. През 1999 след деноминацията средна заплата около 202 лева. През 2015 е 878 лева. През 2020 беше 1387 лева. Това са брутни заплати, а не нетни. Преди 1989 имаше само нисък данък върху дохода, с сега има и осигуровки.
41
2
 
6
 
! Отговори
Сата НАТО преди 2 години
Зазки караха само най-отчаяните антиавтомобилисти. Москвичи караха коравите селяци. Всички по-аристократични и тарикати, караха жигули. Волги - частни почти нямаше, някои лакоми ентусиасти си купуваха на старо бракувани държавни М21 или Варшава. Волгата харчи колко две жигули - няма изхранване. Трабантите бяха любими на дисиденти и зевзеци. Вартбурзите - за практичните хора. Една жигула струваше към 40 средни заплати от 150 лв + няколко години чакане. Все едно сега 40 хил лв.
40
0
 
4
 
! Отговори
diamobg преди 2 години
Данни от НСИ1979 Средно месечна заплата 164, 921980 - 182,50. 1981 - 191,58. 1982 - 196,92 и т. н. Всеки може да ги провери.