Ще забрани ли Европа моторите на бензин?

Имало голям потенциал в ектрическите двигатели
26 юли 2022 18:25, Анисия Иванова
75
Ще забрани ли Европа моторите на бензин?
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Евентуалната забрана на двигателите с вътрешно горене няма да сложи край на мотоциклетизма, а напротив – ще отвори нови възможности за създаване на модели от ново поколение и на технологични иновации. Това коментира Илия Левков, председател на националната браншова организация „Индустриален клъстер Електромобили“ в ефира на предаването „Бизнес старт“ с водещ Христо Николов.

"Двигателите с вътрешно горене отдавна са приключили технологичното си развитие. Те имат КПД от 40%, докато електрическият двигател е тих, но неговото КПД е 90%. Той е и много по-устойчив и няма какво да му се развали, защото в него няма триещи се части“, категоричен е той.

Гостът добави, че често срещаните възражения по отношение на батериите на електрическите двигатели са базирани на преувеличени представи у хората. „Това, че батериите тежат 300 кг, не означава че това е само литий. Да, литият е опасен и взривооопасен. Но в една батерия има само около 1 кг литий и дори по-малко. Тепърва настъпва ерата на графена, на желязо-фосфатните батерии. Тепърва ще има бум на технологията. Тези батерии са категорично рециклируеми. Има 3 завода във Франция и Германия, които рециклират литиево-йонните батерии на 99%. Затова мога да кажа, че това е страхотен потенциал за развиване на бизнес и в България“, добавя той.

Предложената забрана на двигателите с вътрешно горене ще съсипе голяма част от удоволствието да се карат мотоциклети. Електрическите мотори отнемат най-хубавото – звука и усещането за свобода. Така си ограничен да се наслаждаваш на хобито си, каза Лилия Осойска, председател на Сдружението на жените мотористи в България.

По думите на Осойска все още няма достатъчно данни колко издръжливи ще бъдат тези електрически двигатели на моторите и до каква степен те наистина са екологични чисти, защото макар двигателите на електрическите мотори да не замърсяват, не е ясно какво ще се случва с батериите, къде ще се изхвърлят и дали напълно ще се рециклират.

"Животът на един конвенционален двигател е много дълъг. Мотори с такива двигатели издържат десетки години. В САЩ ги карат по половин милион километра и това е достатъчно основание един такъв издръжлив двигател да се определи като доста екологичен”.

Левков е оптимист за бъдещето на мотоциклетизма и не смята, че новите технологии и евентуалната забрана на двигателите с вътрешно горене в ЕС ще му навредят.

Засега пробегът на един мотоциклет с електрически двигател е около 180 км, но Левков смята, че това тепърва ще се развива и на този етап постигнатото е впечатляващо и функционално. „Така или иначе с мотора не може да се кара от София до Варна на един дъх, трябва да се почине някъде и може да се използва възможността за зареждане“, смята той.

Гостът е оптимист и за мрежата от зарядни станции в България. „На база на съществуващите електромобили в България мрежата от пунктове за зареждане изпреварва пропорциите в някои западни страни. По последните данни на министерството на транспорта електромобилите бяха около 6000, според пътна полиция те са 4600. Когато имаме точни бройки, ще видим точната пропорция. Но при всички случаи в развитите страни на всеки 10 електрически автомобила има 1 зарядна станция, докато при нас пропорцията е 1 станция на всеки 2-3 автомобила, което е много по-добре“, отбелязва той.

Според него всеки един производител вижда в електрическите двигатели това огромен потенциал. „Сега има цяла палитра от възможности и модели, които са електрически. Не вярвам производителите на мотоциклети да спят, сигурен съм че ще има страхотни модели.

"Цените ще бъдат по-високи, но с оглед на потреблението и увеличените продажби цената ще падне. До 2030 г. електрическите превозните средства ще имат същите цени като тези с двигател с вътрешно горене“, убеден е той.

Целия разговор може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


75
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
61
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
НЕЗАБАВНО ТРЯБВА ДА ЗАБРАНЯТ ВСЯКАКВИ ВИДОВЕ ДВИГАТЕЛИ С ГОРЕНЕ, ВКЛЮЧИТЕЛНО ПРИ САМОЛЕТИТЕ!!! С ГОРЕНЕ - САМО ЧИСТ ВОДОРОД!!!
60
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Тепърва настъпва ерата на графена, на желязо-фосфатните батерии.А за Графен оксида и хидроксида в ваксините нещо ще кажете ли?
59
1
 
2
 
! Отговори
Хмм преди 1 година
Искам всички рокери да се движат с Ел тротинетки и да веят дългите си коси с 120 км на тротинетката.....
58
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Защо след като ел двигателите са толкова добри, трябва да се забраняват ДВГ ----///----- Защото са толкова много, че вече тровят въздуха.
57
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Аман от тоя ЕС. Как ли сме живели преди без тоя тормоз и размахване на пръст!
56
5
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Те имат КПД от 40%, докато електрическият двигател е тих, но неговото КПД е 90%. . . . . . . . . Не знам от къде господинът е придобил познанията си по термодинамика, но те са доста повърхностни! Ако ел. енергията я добиват от въглища КПД 22-23% то общия КПД от 90% пада на около 20%, от фотоволтаици е още по нисък! Единствения шамс е от АЕЦ с 40% КПД, но ги спряха! Такива въпроси в Европа се решават от акушерки, лингвист, прависти, историци, социални специалисти, икономисти но не от специалисти
55
8
 
16
 
! Отговори
А може би преди 1 година
Всички нормални, бели, хора от двата пола (а не от 47-те) ще живеят съвсем скоро в Русия?
54
6
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Тези АБСОЛЮТНО ненормално ли са?
53
2
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
догодина ес ще забрани хората - няма човек, няма проблем.
52
9
 
3
 
! Отговори
... преди 1 година
Така е - ако не можеш да се изрежеш 3 през нощта къде е кефа? Бързо се зареждало - и електричката ще зарежда по-бързо - батериите са в пъти по-малки.
51
3
 
22
 
! Отговори
Оффф преди 1 година
Тия *** са ***, половината от кефа на мотора е звука, другата половина е че зареждаш буквално за 2 минути, пробег от 300км.+, а пък почиваш където си искаш, не си принуден да киснеш на някаква зарядна станция. Нямам намерение тепърва да ставам "тротинеткаджия". Бензин до гроб!
50
0
 
25
 
! Отговори
Хемус преди 1 година
И аз чакам да видя композиция на батерии как катери лятото Троян-Кърнаре,страна Кърнаре
49
23
 
15
 
! Отговори
ОтНидерландияСлюбофф преди 1 година
Голям рев за тия коли и мотори, елате да видите холандците как летят с колелетата. Масово купуват скъпите електрически велосипеди и летят по велоалеите. Имам познати които всеки ден отиват на работа на 15 километра с колелото дори и зимата щото тя е мека тук. А през уикенда карат спортни велосипеди организирано на групи от специални клубове. Съответно са една от най дълголетните нации в Европа.
48
6
 
43
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Фотоволтаици, перки и ел автомобили са много стари технологии, но те са отхвърлени защото са скъпи и/или неефективни. Кои са тези нови зелени технологии? Сега просто ни поставят пред свършен факт, ще ползвате само тази технология, обаче тя е много скъпа и неефективна, тоест огромната част от населението няма да има личен автомобил, ще плаща много скъпа енергия и т.н., тоест стандарта ни на живот потъва рязко. Всичко това в името на постигането на някаква неясна розова утопия.
47
0
 
27
 
! Отговори
До 51 преди 1 година
Дай пример за чист ток? Защото за екоталибаните освен фотоволтаици и перки нищо не се възприема, да не кажа че и за перките скачат, защото били опасни за птиците.
46
1
 
45
 
! Отговори
До 49 преди 1 година
Какво правим когато няма слънце и/или вятър г-н зелен мегаум? Как ще поддържаме напрежение в мрежата? Много е лесно да се правиш на модерено еко хипи, но всички това е една утопия, логично обречена на провал. Ако имахме нужната технология, ок нека направим революция в транспорта и въобще цялата икономика, но да правиш революции при липса на технологии е колосална глупост. А да обречеш умишлено милиони хора на мизерия си е висша форма на социопатия, колкото и да ми се правиш на възвишен.
45
1
 
22
 
! Отговори
ДО 49 преди 1 година
Твоята Вила и Фотоволтаика трябва да са 100 декара ?
44
19
 
6
 
! Отговори
до 48 преди 1 година
Да бяхме 1920та, разбирам... Ама сме 2022ра. 100 години напред. Чист ток се прави от десетки източници. Мерси.
43
2
 
38
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Забраните и ограниченията са характерни за тоталитарните режими! Защо след като ел двигателите са толкова добри, трябва да се забраняват ДВГ, тоест първите да се налагат силово, без в това да има каквато и да е пазарна логика? Екоталибанските религиозни догми ще ударят всички, гответе се за много тежки време.
42
28
 
6
 
! Отговори
До 48 преди 1 година
Абсолютни глупости, изказани от човек, който в живота си нова кола не е карал. Фотоволтаик. Повече няма какво да кажа, освен че и двата си автомобила така зареждаме на вилата без пари. Нула данък, нула поддръжка. Да не говорим за вятърна енергия, както и ядрена. Ела си в 2022ра и спри да пееш за въглища. Понеже електричната ми е с КПД 5%, ускорява до 100.за под 4 секунди.