Със скок на данъци не става: Нови коли се карат там, където има пари

Промените в световен мащаб целят да ни свалят от автомобилите
Обновена: 30 яну 2024 11:14 | 30 яну 2024 11:14, Анисия Иванова
211

Обмислят с близо 80% да вдигнат данъка за старите автомобили. Информацията е на база проект за изцяло нов закон за насърчаването на електрическата мобилност, подготвен от Министерството на иновациите и растежа.

"Ситуацията е добре позната от векове. Извадена е една голяма тояга и един малък морков и те трябва да сработят едновременно, за да доведат до конкретен резултат. Тази тояга само изглежда голяма. Един данък на 20-годишен автомобил с мощност 140 конски сили например, регистриран в София, би струвал около 170 лв. по калкулатора в момента. За един чисто нов автомобил, до 5 години, с по-висок екологичен клас, се оказва, че данъкът му ще е същият", коментира председателят на "Прес-авто клуб" Борислав Цаков в студиото на "България сутрин".

Още по темата

По думите му, за да си купуваме по-нови и чисти автомобили, няма да стане с натиск, а само ако това се превърне в по-изгоден вариант за българина.

"В момента старият му е по-изгоден", допълни Цаков.

Според експерта по управление на околната среда и ресурсите Боян Рашев качеството на въздуха е луксозна стока.

"Хората искат да си купят нова кола. Ако могат, ще си купят. Няма нужда някой да ги стимулира. Нови коли се карат там, където хората имат пари. Няма желаещи да карат стари автомобили и да замърсяват. България има ясна система за това на пътя да няма неизправни замърсяващи автомобили - ГТП. Ако това работи, няма да имаме много замърсяващи коли. Големият проблем са неизправните автомобили. Механизмите, които имаме, трябва да се впрегнат и да работят наистина, тогава да мислим как да откраднем повече пари от хората, защото държавата това мисли", заяви Рашев в ефира на Bulgaria ON AIR.

Проблемът със старите автомобили е не толкова в движението, а в ниските разходи за притежаването на такъв автомобил, подчерта Цаков.

"В Испания годишният данък е малко над 1000 евро, в Белгия отива над 2500 евро. Ако това е данъкът в България, хората ще трябва да се освободят от автомобила. Всички промени в световен мащаб целят да ни свалят от автомобилите. Ние сме с много стар автопарк. Средната възраст може би вече е прескочила 20 години. Проблемът в България е, че старите автомобили, които си представяме, че отпадат, не отпадат. Биват продадени на друг", обясни председателят на "Прес-авто клуб".

Рашев е на мнение, че трябва да се направи възможно българинът да може да си позволи 5-10-годишни коли. Гостът обясни как може да стане това: "Може да се направи чрез данъци. Сега искат да въведат такса за продажба на всяка стара кола. Една 5-10-годишна кола от българска гледна точка е нова".

Експертът не вижда ефект от въвеждането на "Зелената зона" в центъра на София. "Вместо човекът да мине 3 км през центъра, той заобикаля 15 км около центъра", даде пример Рашев.

Събеседникът му отбеляза, че българинът живее все по-добре, въпреки оплакванията, но много хора си позволяват да си купят 10-12-годишни коли, които струват 10-ина хиляди лева.

"Разходът не е само покупката на автомобила. Автомобилът е по-изгоден, когато се купува и гледа в 5-годишен срок", посочи Цаков. Той допълни, че вече чакането за нов автомобил не е толкова много.

"Автомобили има. Само в Румъния, ако върнете стар автомобил и вземете нов - електрически или екологичен, държавата ви дава малко над 11 500 евро, даде пример Цаков.

Малък проблем на София са автомобилите, по-голям е отоплението на дърва и въглища, завърши Рашев.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


211
Още по темата: данъкколиBulgaria ON AIR
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
124
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
не знам защо се хванахте с Румъния - няма значение какъв е стадарта и дали произвеждат или не. Въпросът е принципен - на запад хората ги стимулират с 10 хил евро, тука вдигат данъците на бедните хора... примерът с Румъния е важен, защото допреди 15 години бяхме по-добре от тях, а сега... и защо цяла източна Европа произвежда автомобили, ние не... ? Средната заплата за 10.2023 е 2800лв според сайта на НСИ, но като се има предвид 300% инфлация от 2020-та, не мисля, че това са много пари
123
0
 
14
 
! Отговори
Сигурно преди 3 месеца
До до 117.....Си голям Отворко, та съдиш хората кой какво кара.Всеки кара това което може.А ти вероятно си на мама синчето, на което всичко се доставя на тепсия и затова си толкова ербап!. А след акто навъртиш годинки и стаж ще разбереш, че едина разпоредба или закон е добра когато е добра за всички хора, а не за единици Богу-избрани!
122
0
 
1
 
! Отговори
??? преди 3 месеца
Второто е, че заради слабата ни икономика и мижави износ България няма валута за внос на нефт за производството на бензин и дизел и като ни отрежат колите, ще се намали потреблението на горивата.
121
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
проължаваме промяната докато никой не остане тук
120
0
 
8
 
! Отговори
??? преди 3 месеца
Каква е целта? Трябва да сме наясно каква е целта при ограниченията за автомобилите в България. Очевидно не става дума за по-чист въздух - в България автомобилите са пренебрежимо малък замърсител. Аз се сещам за две неща. Първото е, че поради некадърността и корумпираността на управляващите, организацията на,движението и паркирането в България е много зле и непрекъснато се влошава. Като намалят колите некадърниците се надяват от само себе си това да,се подобри. Второто е, че....
119
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
"В Испания годишният данък е малко над 1000 евро, в Белгия отива над 2500 евро." ......., когато направите заплатите като тези в Белгия и минималните заплати по 1800 евро , тогава може да претендирате за нещо, хората карат стари автомобили и горят дърва, защото не им стигат средствата. Тези измишльотини с "екологичните" автомобили на производителите на автомобили, се опитаха да ги пробутат и в САЩ, но американците доказаха, че новите им коли не са екологични и осъдиха "Фолсфаген" за измамите!
118
1
 
15
 
! Отговори
Българин преди 3 месеца
Оставка и нов народен съд!
117
10
 
2
 
! Отговори
до 117 преди 3 месеца
Баце, не се обяснявай с тая каруца, много те моля. 8 години никой не кара една и съща барака. Ceлтaк с Мерцедес си, та дрънкаш...
116
2
 
1
 
! Отговори
до 116 преди 3 месеца
Чистачки не бих казал, че са на нещо по-различно от минимална, но да кажем, че разбрах какво искаш да кажеш. 1.5к взима неквалифициран служител или държавен такъв, факт. Прав си тука.
115
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До до 107Тези 13к съм ги дал в продължение на 8 години, за автомобил който притежавам лично, а не за нещо под наем. В момента стойността на тази кола е по-висока от цената за която съм я купил тогава. Да кажем, че целият масраф е излязъл около 25к. Ако бях си купил ново Пежо за 40к, щях да съм платил поне още 10к за каско, и сега стойността му щеше да бъде 15% от това.
114
4
 
4
 
! Отговори
DO 114 преди 3 месеца
Ся ще дойде да ти пее как масовата заплата в София била 1500лв.. Нищо, че само чистачки я взимат... Нека си вярва.
113
5
 
10
 
! Отговори
КОНСТАНТИНОВ преди 3 месеца
БЪЛГАРИЯ Е ЕДНА ФАЛИРАЛА ,ОКРАДЕНА КОЛОНИЯ НА САЩ.ОТ 33Г.СЕ УНИЩОЖАВА ВСИЧКО БЪЛГАРСКО.НИЩО НЕ ПРОИЗВЕЖДАМЕ.УПРАВЛЯВАЩИТЕ НИ ПРЕСТЪПНИЦИ СЕ ЧУДЯТ КАК ДА НИ КРАДЪТВСЕ ПОВЕЧЕ И ПОВЕЧЕ.
112
2
 
2
 
! Отговори
до 113 преди 3 месеца
Кое са глупости, би ли споделил?
111
5
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До Анонимен 112. Пълни глупости.
110
27
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Нещата са лесни. В София Средната заплата по данни на НСИ е 3200лв.. На всички е ясно, че сумата е много по-висока заради масовия сив сектор. Иначе казано- средната реално е поне 5000лв.. С 5000лв. човек може да живее нормално. Хич не са много за София, за някои хора са пари на седмица, но достатъчни да имате нов незамърсяващ малък автомобил. Вече коли с регистрации извън София и без Евро 6 да не се допускат до града. Елементарно. Така е и по света.
109
10
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Друго, освен нов автомобил, не докосвам. В краен случай нещо от официален дилър още в гаранция. По-евтино от новия автомобил няма. Ей го на тоя долу дал 13000 за ремонт на някаква гробница. Без коментар.
108
7
 
6
 
! Отговори
до 107 преди 3 месеца
Е с това мислене да купиш тотален дарак на цената на 1 нормална за София заплата и да налееш още 13к в ремонти просто си крещиш, че си т. нар. ceлтaк. Иначе казано- няма да си богат никога с подобно мислене. А дараци като твоите скоро ще бъдат забранени в градовете!
107
2
 
16
 
! Отговори
Крундел преди 3 месеца
отново неумности, прикрити под "екология" и "зелени мерки"... 1. няма стари коли, има неподдръжани, кола на 5 години, която чади все едно гори гуми цапа ли като примерно жига(пример за соц возило) на газ?2. сравняваме картофи и круши, къде какви били данъците - сигурно са като цифри големи, но как изглеждат на фона на средният доход?3. става въпрос за съдиране на кожи, ако искат "зелени мерки" едно субсидирано преминаване на пропан или метан, е сигурно 100 пъти по-добра мярка...с екоефект.
106
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До до 92. Румънците и си произвеждат автомобили. Не можем да се сравняваме с тях.
105
9
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
От 8 години карам Мерцедес W211 E320 CDI, който взех за 10к и налях още 12-13к за оправяне на всичко. В момента тази кола е по-надеждна и с по-свежи консумативи от 5-годишните коли на пътя. Милионер да стана, няма да я сменя и ще ползвам парите за нещо друго.