Със скок на данъци не става: Нови коли се карат там, където има пари

Промените в световен мащаб целят да ни свалят от автомобилите
Обновена: 30 яну 2024 11:14 | 30 яну 2024 11:14, Анисия Иванова
211

Обмислят с близо 80% да вдигнат данъка за старите автомобили. Информацията е на база проект за изцяло нов закон за насърчаването на електрическата мобилност, подготвен от Министерството на иновациите и растежа.

"Ситуацията е добре позната от векове. Извадена е една голяма тояга и един малък морков и те трябва да сработят едновременно, за да доведат до конкретен резултат. Тази тояга само изглежда голяма. Един данък на 20-годишен автомобил с мощност 140 конски сили например, регистриран в София, би струвал около 170 лв. по калкулатора в момента. За един чисто нов автомобил, до 5 години, с по-висок екологичен клас, се оказва, че данъкът му ще е същият", коментира председателят на "Прес-авто клуб" Борислав Цаков в студиото на "България сутрин".

Още по темата

По думите му, за да си купуваме по-нови и чисти автомобили, няма да стане с натиск, а само ако това се превърне в по-изгоден вариант за българина.

"В момента старият му е по-изгоден", допълни Цаков.

Според експерта по управление на околната среда и ресурсите Боян Рашев качеството на въздуха е луксозна стока.

"Хората искат да си купят нова кола. Ако могат, ще си купят. Няма нужда някой да ги стимулира. Нови коли се карат там, където хората имат пари. Няма желаещи да карат стари автомобили и да замърсяват. България има ясна система за това на пътя да няма неизправни замърсяващи автомобили - ГТП. Ако това работи, няма да имаме много замърсяващи коли. Големият проблем са неизправните автомобили. Механизмите, които имаме, трябва да се впрегнат и да работят наистина, тогава да мислим как да откраднем повече пари от хората, защото държавата това мисли", заяви Рашев в ефира на Bulgaria ON AIR.

Проблемът със старите автомобили е не толкова в движението, а в ниските разходи за притежаването на такъв автомобил, подчерта Цаков.

"В Испания годишният данък е малко над 1000 евро, в Белгия отива над 2500 евро. Ако това е данъкът в България, хората ще трябва да се освободят от автомобила. Всички промени в световен мащаб целят да ни свалят от автомобилите. Ние сме с много стар автопарк. Средната възраст може би вече е прескочила 20 години. Проблемът в България е, че старите автомобили, които си представяме, че отпадат, не отпадат. Биват продадени на друг", обясни председателят на "Прес-авто клуб".

Рашев е на мнение, че трябва да се направи възможно българинът да може да си позволи 5-10-годишни коли. Гостът обясни как може да стане това: "Може да се направи чрез данъци. Сега искат да въведат такса за продажба на всяка стара кола. Една 5-10-годишна кола от българска гледна точка е нова".

Експертът не вижда ефект от въвеждането на "Зелената зона" в центъра на София. "Вместо човекът да мине 3 км през центъра, той заобикаля 15 км около центъра", даде пример Рашев.

Събеседникът му отбеляза, че българинът живее все по-добре, въпреки оплакванията, но много хора си позволяват да си купят 10-12-годишни коли, които струват 10-ина хиляди лева.

"Разходът не е само покупката на автомобила. Автомобилът е по-изгоден, когато се купува и гледа в 5-годишен срок", посочи Цаков. Той допълни, че вече чакането за нов автомобил не е толкова много.

"Автомобили има. Само в Румъния, ако върнете стар автомобил и вземете нов - електрически или екологичен, държавата ви дава малко над 11 500 евро, даде пример Цаков.

Малък проблем на София са автомобилите, по-голям е отоплението на дърва и въглища, завърши Рашев.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


211
Още по темата: данъкколиBulgaria ON AIR
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
104
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До 3333. Е .. нали и ти висиш както сам каза в кварталните кръчми...
103
4
 
4
 
! Отговори
до 92 преди 3 месеца
Не знам защо мислите, че в Румъния стандартът на живот е по-висок. МРЗ там е по-висока от тук, но с много по-високи данъци. Нетната сума е с малка разлика. Относно СРЗ- еми по-ниска е там. Давам за пример- нашата компания има офис в Крайова. Нетните заплати под половината от нашите. Еле пък сега с по-високите данъци от 2024та им даваме наред нашенски договори. Хем пари за нашия български бюджет, хем по-високи заплати за тях. Иначе за субсидията за коли съм съгласен. По-висока е там.
102
12
 
4
 
! Отговори
3333 преди 3 месеца
Много ми е смешно като влезна в кварталната кръчма и почнат да ми разказват колко е скъпо и как нова кола е абсурд да си купиш или наемеш. Пият всеки ден по 3-4 големи ракии, хвърлят по 20-30 кинта в онлайн залози и после видиш ли много е скъпа новата кола. А те изпиха и проиграха днес доста над това което струва една кола на ден.
101
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До Анонимен 101. Цигарти са скъпи. И некачествени. ? И идат от Украйна. Обаче кво те интересуват цигарите не разбирам ?
100
0
 
13
 
! Отговори
Яяяя преди 3 месеца
И на бедния кожуха му свалете .ако имам пари ще си купя чисто нов автомобил,ей такъв какъвто карат богат баща,майка и деца. И живота им свършва на стълб,или дърво.дано не пострадат невинни душици.все шофьори над 60 години ви пречат,ама мамините синчета им отнемат живота по пътищата.
99
11
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
значи казвате 200 кинта данък е много а. А цигарите са ви евтини.
98
0
 
13
 
! Отговори
иди и виж преди 3 месеца
защо данъците се определят от годините на един автомобил, а не от изгорелите газове?! Ако е на ГАЗ/МЕТАН, то той ще е значително по-екологичен, както и ако се поддържа добре.Ако е с катализатор от нов вид, който драстично намалява замърсяването. Проблемът е, че искат да направят гражданска война.
97
1
 
25
 
! Отговори
Геееениално преди 3 месеца
На бедния който няма пари за нова кола, му дереш кожата за да го стимулираш да си купи нова кола. Ясно ти е че няма пари за нова кола, защото ако имаше щеше да си купи и така си гарантираш едни сигурни парички които ще трябва да плаща. Работата е една и съща винаги - дери бедния да има за богатия!Лошото драги ми мутрагени управляващи е че забравяте че бедните са много повече от богатите и рано или късно ще им дойде акъла и ще ви изметат буквално!
96
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
третата част може да е статична примерно 1000 лв годишно за всички коли. Примерно де, Асен ще си прецени колко да е.
95
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До Реалист. Въшки. Стига плещи невероятни глупости.
94
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До анонимен 92. Навсякъде е така без България защото у нас управ;яват и държат бизнеса байганювци. Как така ще те субсидират ? Те смятат всичко за свое а чрез субседиране все едно им вземаш пари от джоба.
93
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
данъка трябва да е две части лукс и еко. Лукс часта да е според цената а екото според количеството газове, не според измисленитя им категорий. Ако е 300 коня еко7 пърди повече от 60 коня еко 1 тъй че да си плащат.
92
4
 
9
 
! Отговори
Реалист преди 3 месеца
А, през османско време е имало един десятък и туй то, ама иначе било робство!
91
2
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Румънците направиха революция с Ел.автомобилите. тяхно производство (Дачия рено), с 10.000 Евро държавна субсидия на покупка, не ДДС, без еко такса и такса регистрация, без годишен данък, 75% намалени винетки. плюс около 1000евро за връщане на стара кола. Чисто нова електричка ти излиза под 10.000 евро. Къде сме ние? ДДС, мито, екотакса, нула бонуси, че и не произвеждаме нищо. Те плащат 10.000 евро, на нас ни излиза 30.000 евро същото. Как да се оправят нещата???
90
2
 
14
 
! Отговори
анонимен преди 3 месеца
В някои европейски страни, като Румъния например, държавата дава 10 -11 хил. евро за ел. автомобил. Спринга излиза 6 - 8 хил. евро. При по-високия стандарт там, всеки може да си позволи електричка. Това се нарича насърчаване на ел. мобилност. А при нас вдигат данците на старите коли... как мислите, ако човек има стандарт и може да си позволи нова и модерна кола, би ли карал стар таралясник ? и защо при нас повечето са таралясници, щото сме богати мазохисти ли ?
89
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Добре де, учените казаха, че кравите са най-големият замърсител на планетата, обаче не съм чул някой да иска да ги премахва или да им сложи данък.Колата на днешно време е необходимост особенно в малките градове и селата, където няма никакъв транспорт. От 5000 села има няма за 1000 има автобуси.Как хората от провинцията с малките заплати ще си купуват нови коли?Всичко това е претекст как да бъде ударен българина с нов данък за да пълнят бюджета.
88
0
 
15
 
! Отговори
Евро100 преди 3 месеца
Някакви пак искат да доят стадото. Отново. Моят Нисан DCI на 20 години не го давам за по малко от 100К евро. На тези сметката не им излиза и беснеят.
87
2
 
18
 
! Отговори
Сата НАТО преди 3 месеца
Вярвам, вече всички са установили, че ни управляват обикновени фашисти и садисти, които ще затягат примката докато народът търпи. Все повече ще стават мерките, които налагат самоцелно, само за да упражняват тормоз и да издевателстват над населението. И да - повече от очевидно е, че вече имат и тролски фабрики, които интервенират в Мрежата и заливат с идийодтски мнения. Изходът от това положение е само един и той е хирургически.
86
8
 
2
 
! Отговори
3333 преди 3 месеца
До Анонимен 74. Много е ясно че е по изгодно да се гледа една кола за 5 години и то не като покупка, а като ползване. Колата е разход за предвижване, а не е някакъв актив или инвестиция. Взимаш под наем за 5г кола и срещу 700-800 лева на месец с включени застраховики си я караш. След 5 г я връщаш и взимаш нова. А за сервиз на нова кола да смяташ разход е доста преувеличено. Масла филтри и накладки, това обикновено е разхода за първите 5 години.
85
1
 
16
 
! Отговори
ПорЦелан преди 3 месеца
Ако караш кола, която няма лизинг, няма "обслужване в оторизиран сервиз", няма Каско, всеки месец, като си отвориш багажника вадиш от там около 1500лв, които ги харчиш за каквото си искаш.