Дишаме най-мръсния въздух. Какво правим? Как се борим?

В Полша пък често излизат с маски, заради смога
Обновена: 11 ное 2018 09:35 | 11 ное 2018 07:30, Петя Славова
119
Дишаме най-мръсния въздух. Какво правим? Как се борим?
Снимка: БТА

България е страната с най-мръсния въздух в ЕС. И с най-многото смъртни случаи, причинени от този факт. Основната причина - високото ниво на фините прахови частици. И другаде в Европа имат същия проблем, съобщава "Дойче веле".

"Смогът е толкова гъст, че можеш с нож да го разрежеш, казват хората в Краков". Гражданите на полския град се опитват да гледат с хумор на нещата, въпреки че от мръсния въздух в Полша навярно умират по няколко хиляди души всяка година. Гражданите на Краков са свикнали всеки ден да проверяват стойностите на смога. Много от тях излизат навън само с предпазни маски, които закриват носа и устата.

Още по темата

В някои дни властите препоръчват на децата и възрастните хора изобщо да не излизат навън, защото вдишването на мръсния въздух е опасно за здравето. Най-тежка е ситуацията през зимата - тогава смогът се стеле гъст и отровен, тъй като много хора се отопляват с въглища и дърва. Екологичният активист Анджей Гула казва, че през зимата целите дрехи на хората се умирисват на смог. Той сравнява мръсния въздух, който дишат краковчани, с тютюнопушенето. Активистите изчисляват, че който живее в Краков, включително малките деца и бебетата, всяка година принудително инхалира по толкова вредни вещества, колкото се съдържат в 3 000 цигари.

Поляците не са единствените, които се борят срещу замърсяването на въздуха. Милиарди хора по цял свят ежедневно вдишват отровен въздух. Световната Здравна Организация (СЗО) е изчислила, че през 2016 година са починали 7 милиона души от замърсяването на въздуха. Според СЗО, над 90 процента от децата дишат замърсен въздух. Европейската агенция за околната среда (ЕЕА) също разполага с цифрови данни: през 2015 година близо половин милион души са починали от замърсяването на въздуха.

Фините прахови частици са особено вредни за здравето, защото проникват много бързо в белите дробове. Въпреки че броят на починалите от замърсяването на въздуха през последните три десетилетия постоянно намалява, вредните нива си остават все така високи. ЕЕА твърди, че и днес 90 процента от европейците дишат мръсен въздух и замърсяването на въздуха представлява най-голямата опасност за човешкото здраве.

Освен фини прахови частици във въздуха попадат и други вредни вещества като азотен оксид, озон и амоняк, изхвърляни в атмосферата от индустрията, транспорта и селското стопанство. Докато вредните емисии в почти всички сфери можаха да бъдат намалени до известна степен, амонячните емисии остават много високи - особено в селското стопанство. Когато амонячните пари попаднат в атмосферата, те реагират там с други елементи от отработеното гориво на автомобилите - в резултат на което възникват нови фини частици, които са смъртоносни за човека", казва Алберто Гонзалес от ЕЕА. 94 процента от амонячните емисии в ЕС възникват в селското стопанство, особено в животновъдството. "Крайно време е да поведем активна борба срещу замърсяването на въздуха, причинено  от селското стопанство", казва Гонзалес.

Не навсякъде в Европа хората дишат еднакъв въздух. Замърсяването е значително по-високо в Централна и Източна Европа. На първо място в класацията на страните с най-мръсен въздух е България, където експертите установяват и най-много смъртни случаи в резултат от замърсяването на въздуха. Основната причина за това, според експертите, е високото ниво на фините прахови частици, причинени от печките с твърдо гориво.

Домакинът на тазгодишната климатична конференция, която ще се проведе през декември - Полша - е на второ място по замърсяване на въздуха в Европа. Експертите изчисляват, че тамошният мръсен въздух всяка година убива по около 45 000 души. Според СЗО, 33 от 50-те градове с най-мръсен въздух в Европа, се намират в Полша. Домакинът на климатичната конференция - Катовице - е един от тях. Основните причинители на смога в Полша са отоплителните инсталации с въглища и дърва.

Още по темата

Германия е някъде по средата в тази класация. Като цяло страната спазва годишните допустими граници за замърсяване на въздуха с фини частици. В големите градове обаче въздухът е със значително по-лоши показатели. В Щутгарт, например, са измерени 64,40 микрограма фини частици на един кубически метър въздух. А допустимата от горна граница е от 50 микрограма. Норвегия е единствената страна в ЕС, в която въздухът е по-чист, отколкото изисква СЗО, а нейните параметри са по-строги от тези на ЕС. Норвежката "зелена стратегия" за насърчаване на чистите превозни средства очевидно дава плодове.

В редица страни темата за замърсяването на въздуха става все по-парлива. Постепенно хората преосмислят поведението си. Натискът от страна на ЕС също помага за промяната в мисленето. Полското правителство например забрани продажбите на отоплителни инсталации, които не отговарят на стандартите за вредни емисии. За целта Варшава отпуска общо 25 милиарда евро за срок от десет години, за да могат и по-бедните граждани да подменят старите си отоплителни инсталации с нови. Някои местни власти отиват и още по-далеч. Краков например ще стане първият град в Полша, който изцяло забранява отоплението с твърдо гориво.

От 2013 година насам пакетът с мерки на ЕС допринася за постепенното подобряване на качеството на въздуха в цяла Европа. Целта е до 2030 година това качество да бъде значително подобрено. За целта би трябвало всички страни да изпълняват изискванията. Много от тях обаче не го правят. През месец май ЕК подаде жалби срещу Германия, Франция, Великобритания, Италия, Унгария и Румъния заради лошия въздух в градовете.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


119
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
70
7
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Какво да кажа за държава като бг, където в 2018-та е гордост да си сложиш котле на твърдо гориво и да издухаш 15 кубика през кумина за 2 стаи хол и кухня (примера е за етаж от къща).
69
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В Пловдив въздуха е по-мръсен отколково в София, което е лесно обяснимо - отоплението с твърдо гориво там има по-голями размери в сравнение със София.
68
1
 
6
 
! Отговори
До 88 преди 5 години
В Бояна въздуха е по-чист през лятото, но през зимата там въздуха е по-мръсен заради отоплението.
67
3
 
2
 
! Отговори
КАК СЕ БОРЯ преди 5 години
РЕШИХ ЧЕ НАЙ ВАЖНОТО Е КЪДЕ СЕ НАМИРАШ В СОФИЯ И ЗАТОВА СИ КУПИХ АПАРТАМЕНТ В БОЯНА НА ТИХА УЛИЦА ДО РЕЗИДЕНЦИЯТА.
66
1
 
6
 
! Отговори
Малко факти преди 5 години
Скоро ЕК наистина ще глоби България заради замърсяването с ФПЧ, както ше глоби Германия заради замърсяването с азотни оксиди. Затова в София Фандъкова имитира дейност, като плямпоти против автомобилите. Разбира се ЕК от празните приказки на Фандъкова няма да се излъже. Измерва се замърсяването и се глобява, ато няма да намалее без да се ограничи отоплението с твърдо гориво. Така Фандъкова се опитва и да прикрие некадърността си да се справи с организацията на движението и паркирането в София
65
4
 
10
 
! Отговори
Хахаха! преди 5 години
Смогът се генерирал от ц и г а р и т е ?! Абе отде толкова изтрещели експерти у бегето?! Сигурно го е писал някой безработен професор това...
64
3
 
13
 
! Отговори
Малко факти преди 5 години
Друг интересен факт е, че когато се опитват да ни убедят, че колите замърсявали много с ФПЧ, приписват на колите замърсяването от неизмитите улици. Според анализ правен по поръчка на Столичната община и целящ да "докаже" колко много замърсявали колите, 96% от замърсяването с ФПЧ приписвано на колите, е заради неизмитите от Фандъкова улици и 4% са заради ауспусите на колите - бензинови и дизелови.
63
2
 
10
 
! Отговори
Малко факти преди 5 години
За София е факт, че през лятото въздуха не е замърсен, а тогава така оплюваните от някои кили, са много повече. През лятото замърсяане има само там, където палят гуми, масла и други подобни.
62
1
 
5
 
! Отговори
Малко факти преди 5 години
Въпеки, че колите замърсяват много малко с ФПЧ, те все пак замърсяват. Интересното е, че нормите за замърсяване с ФПЧ са едни и същи с бензиновите и дизеловите коли по Евро 5 и Евро 6. Преди това норми има само за дизеловите, а за бензиновите няма.
61
7
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Eдин безспорен факт: сега докато е топло и през лятото, защо по улиците има толкова задушлив смог? Няма печки на твърдо гориво през лятото и през топлите дни. Просто е -таралясниците замърсяват и то не само с ФПЧ, а и с доста други азотни окиси също. За колите трябва да се върне тестът за емисии при техническите прегледи, ама задължително при всички превозни средства - автобуси и камиони също. Колкото до печките на твърдо гориво и нафта - само с филтър. Трябват драконовски мерки.
60
2
 
5
 
! Отговори
Малко факти преди 5 години
Според измервания правени през 2004 година, т.е. преди стандарата Евро 4, цигарите замърсяват в пъти повече с ФП! от работещ дизелов автомобил на празен ход. при това колкото са по-дребни и опасни ФПЧ, толкова повече цигарите замърсяват в сравнение с дизеловия двигател. С ФПЧ10 цигарите замърсяват 9,5 пъти повече. С ФПЧ2.5 цигарите замърсяват 11,3 пъти повече, а с ФПЧ1 замърсяват 12 пъти повече от дизелов двигател по Евро 3. Това при Евро 3 двигател.
59
2
 
12
 
! Отговори
Малко факти преди 5 години
Маските не могат да предпазят от най-дребните фини прахови частици (ФПЧ), които са и най-вредни. Единсвеното работещо решение е пълната забрана на отопление с твърдо гориво, вкл. гуми и разни други отпадъци. Това направиха в Лондон след Големия смог отнел живота на хиляди хора и там този смог не се повтори. Дръг голям замърсител се оказва пушенето. Според измервания правени през 2004 година, т.е. преди стандарата Евро 4, цигарите замърсяват в пъти повече с ФП! от работещ дизелов автомобил на пра
58
2
 
6
 
! Отговори
АНТИ преди 5 години
Ами, ще излизаме и ние с маски.Демократични маски, не като тези в Китай.
57
3
 
17
 
! Отговори
АнонимеН преди 5 години
ВМЕСТО БОЙКО БОРИСОВ ДА СМЕ ГО ЛИКВИДИРАЛИ ИЛИ ДА ГНИЕ В ЗАТВОРА ТОЙ НИ Е ОТНОВО ПРЕМИЕР СЛЕД ДВА МАНДАТА В КОИТО НЕ СЕ СПРЯ ДА РАЗОРЯВА ФИНАНСОВО БЪЛГАРИЯ!НЕ СМЕ НАРОД А МЪ-РША И С ТУЙ ЩЕ ДА СВЪРША!
56
5
 
21
 
! Отговори
АнонимеН преди 5 години
РУМЪНИЯ И БЪЛГАРИЯ ВЛИЗАТ ПО ЕДНО ВРЕМЕ В ЕС КАТО РУМЪНИЯ Е МАЛКО ПО-ДОБРЕ ФИНАНСОВО ОТ БЪЛГАРИЯ ТОГАВА!ЗА 10 ГОДИНИ В ЕС РУМЪНИЯ ВЕЧЕ Е С ДВА ПЪТИ ПО-ВИСОКИ ДОХОДИ СПРЯМО СРЕДНАТА РАБОТНА ЗАПЛАТА В БЪЛГАРИЯ!НЕ ЕС А ЛИЧНО БОЙКО МЕТОДИЕВ БОРИСОВ СЪСИПА ФИНАНСОВО БЪЛГАРИЯ ОЩЕ ПЪРВИЯ СИ МАНДАТ ИЗХАРЧИ 10 МИЛИАРДА РЕЗЕРВИ НА БЪЛГАРИЯ , ФИСКАЛЕН 7 МИЛИАРДА, НА ЗДРАВНАТА КАСА 2 МИЛИАРДА И 1 МИЛИАРД ИЗТОЧИ ОТ НЕК И БУЛГАРГАЗ! И ВЗЕ 4 МИЛИАРДА НОВИ ЗАЕМИ ДА ЛЪЖЕ, ЧЕ Е ОСТАВИЛ НЕЩО ПЪРВИЯ СИ МАНДАТ!
55
5
 
14
 
! Отговори
Да четат депутатите! преди 5 години
Коли, коли... Ясно, някои неподдържани коли цапат въздуха повече, но има стари автомобили, перфектно поддържани от собствениците си и емисиите на техните двигатели са в норма, по-малки от на някои нови. Т.е. трябва да се взема този показател, а не годината на производство. Елементарно, Уотсън!По-важното е, че над България прелитат ХИЛЯДИ самолети дневно и цапат атмосферата неколкократно повече от колите. А сега с новото турско летище? България трябва да иска от авиокомпаниите големи такси!
54
3
 
19
 
! Отговори
поръчкови статии преди 5 години
хайде стига с тези поръчкови статии вече,разбрахме че ще плащаме данъци за замърсен въздух,за колите които уж замърсяват,че от 2020 да не се отопляваме с твърдо гориво че уж замърсявало въздуха и още много други неща....може да спрете с поръчковите статии разбрахме че ще плащаме всякакви данъци за замърсен въздух......между другото на супер развитата ви икономика къде са и заводите и фабриките с комините които наистина замърсяват въздуха????
53
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Заглавието е една голяма лъжа.
52
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Живея на 20км от града и си ми е добре. Птички, пчелички, цветенца. Да дойдат и да измерят замърсяването, ама не би!
51
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Колите са най-малкият проблем. В Красна поляна вечерно време почти няма коли да се движат, а уличните лампи едвам се виждат от някаква задушлива сивкава смрад, която идва от Факултета.