Край на бизнеса с коли втора ръка? Вносът на стари возила зацикли

Спадът е около 60%, изчислиха от бранша
Обновена: 22 апр 2019 09:36 | 22 апр 2019 07:11, Веселина Йорданова
265
Край на бизнеса с коли втора ръка? Вносът на стари возила зацикли
Снимка: архив, БулФото

Много от търговците на употребявани автомобили са пред фалит, след като от началото на годината бизнесът с вноса на стари коли още повече зацикли. С 9,2 процента са намалели регистрациите в България на возилата с пробег, сочи официалната статистика на МВР.

Общо 4621 по-малко употребявани леки и лекотоварни автомобили са достигнали до клиентите като нов внос, сравнено с периода от първите три месеца на 2018-а. До 1 април в България са регистрирани общо 52 585 возила над 6-месечна възраст, докато през 2018-а те са били 57 206. Символично увеличение при регистрациите през първите три месеца на тази година има само при колите до 5 години, пише "24 часа".

За огромна криза в търговията с употребявани коли признават и от Асоциацията на вносителите на автомобили в България (АВА). “Нашият бизнес е в крах. Миналата година в моята автокъща, ако съм продавал по 20 коли на месец, сега успявам да пласирам едва по осем. Т.е. спадът е около 60 процента. Подобна е ситуацията и при другите големи автокъщи, които сме регистрирани и си плащаме всички данъци и такси”, призна Владимир Доросиев, зам.-изпълнителен директор на АВА и собственик на крупна автокъща.

“От 1989 година това е вторият удар по бизнеса с вноса на употребявани автомобили Първият бе, когато страната ни влезе в ЕС преди 12 години. Тогава бяхме накупили автомобили с мита и ДДС и бяхме принудени да продаваме на загуба с по 2 хиляди лева на кола. Сега ситуацията е подобна. В момента всеки месец дотирам с лични средства заплатите на служителите си. Година и нещо фирмата ми няма печалба”, оплака се Доросиев.

Според него причините за това са високите първоначални разходи при първата регистрация на употребяван автомобил, пренаситеният пазар, липсата на достатъчно пари у българина и нелоялната конкуренция на хората от сенчестия бизнес и “единичните” търговци.

Повишаването на екотаксата до 300 лева плюс задължителната “Гражданска отговорност” средно са вдигнали разходите при първоначалното купуване на автомобил от ЕС на поне 700 лева, изчисляват от асоциацията.

В момента предлагането на коли е огромно, като освен че автокъщите са буквално задръстени, стари автомобили се предлагали и от хора, които въобще нямат регистрирани фирми. Много от тях са нелоялни търговци и предлагали коли със замаскирани повреди на по-ниски цени.

Най-проблемните употрябавани возила идвали от Южна Италия, докато в северната част на страната хората се грижели по-добре за колите си. В страните от ЕС се забелязвала тенденцията хората да карат повечко години и километри автомобилите, които са си купили нови от магазина. Въпреки по-високата покупателна способност от тази на българите, европейците все повече търсели автомобили втора ръка, това влияело и на пазара у нас.

Това, че в София и по-големите наши градове се карат по-новички и скъпи автомобили, не означавало, че у нас се предлагали читави употребявани автомобили. В градове като Благоевград и Дупница например хората можели да си позволят максимум до 5000 лева за кола.

От асоциацията са на мнение, че вдигането на еднократната екологична такса на 300 лева при първоначалната регистрация на кола нов внос води до приходи в държавата годишно от около 60 милиона лева, без значение на каква възраст е автомобилът. Ако страната ни иска да намали възрастта на автомобилния парк, трябвало да се измислят различни екологични такси, които да зависят от състоянието на конкретния автомобил, смятат специалистите.

По-справедливо е тези екоданъци да се плащат годишно, да са съобразени с възрастта и еконормите на самата кола, а също така да има възможност да се плащат и разсрочено.

От 2021 г. България и други нови членки на ЕС може да имат фонд, от който да черпят финансови средства за поощряване на купуването на електромобили. Идея за създаването на Фонд за чиста мобилност бе представена от България, Румъния и страните от Вишеградската четворка - Чехия, Полша, Унгария и Словакия.

Въпросът бе повдигнат по време на мартенския съвет по околната среда. Идеята е във фонда да се акумулират средства от бюджета на ЕС, от държавите членки, от съседни на ЕС страни, от производители на автомобили, енергийни компании и други.

Предстои допълнителна работа по тази идея, както и обсъждането ѝ със страните от Вишеградската четворка и Румъния. Намеренията на българската страна са да представи за обсъждане документ, развиващ идеята за създаване на Фонд за чиста мобилност в рамките на юнския Съвет по околна среда.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


265
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
121
2
 
13
 
! Отговори
Марко Тотев преди 5 години
Егаси, аз тамън си купих терен за автокъща, булдозера го заравнява, автовозите вече са на път...
120
2
 
10
 
! Отговори
ЗНАЧИ преди 5 години
ШЕ ПАДАТ ЦЕНИТЕ - *** ИКОН. ЗАКОН. КЕЕФ!! АКО НЕИСКАТ ДА СВАЛЯТ ЦЕНИ, ЩЕ СВАЛЯТ ФИРМЕНИТЕ ТАБЕЛИ И КЕПЕНЦИ...
119
3
 
37
 
! Отговори
ха-ха-ха преди 5 години
Джамбазите са ми последна грижа!Последна!Само измамници.Връщат километражите още в Италия и Германия-всички бракми са до 100 000км.Вадят фалшиви фактури за обслужване и ремонти.Всички стари таратайки се оказват с един собственик-пенсионер или инвалид.Печалбите са им космически , а щом им платиш си забравен.Рекламация и гаранция са непознати думи в този бранш.Хиляда пъти е по-добре сам да си купиш кола втора ръка от сайтовете в Германия.Просто знаеш какво купуваш.
118
11
 
17
 
! Отговори
Здрасти преди 5 години
Взимам средата заплата за България и карам чисто ново Рено изобщо не се занимавайте с 2ра ръка ако взимате над 1200 спокойно може 200 на месец за изплащане на нов автомобил а не 3 4хил за ремонти на стар
117
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
не думай---тъкмо взех да изплащам апартамант д акт 14 и май здраво се пр ...х
116
1
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Всеки *** като му се омаже бижнеса и тича в медиите да плаче и да проси милостиня от държавата (на гърба на данъкоплатците).Ай сиктир и нещастници скапани.
115
0
 
26
 
! Отговори
Qwerty преди 5 години
След като населението намалява е нормално 1 по 1 бизнесите да намаляват. Но това е по-дългосрочена тенденция. Краткосрочната е, че можеш сам да си купиш кола от Германия и че хората нямат пари и сигурност за доходите си. Следващият бизнес, който ще изреве е този с имотите.
114
0
 
14
 
! Отговори
Социопат преди 5 години
На молдовци,сърби и украинци им дават вече да шетат без визи в ЕС изкупиха всичко що има гуми и кабел....А какви мошенници и бандити са- нашия Динко е като момиченце от скаутите в сравнение с тях.Превзеха и бизнеса с бели жени ,кражби и пласиране на бело и зелено ... "Сиромах човек жив дявол"
113
0
 
17
 
! Отговори
Ала-Бала преди 5 години
Ако реша да си купя атомобил на старо, ще отида в Италия и ще си го взема направо от там, вместо от автокъщата да ме карата да подписвам документи, че съм си го купил сам и те само са го докарали. Големи мошеници по тези автокъщи!
112
2
 
16
 
! Отговори
Ач преди 5 години
Повечето нови коли вече имат заложен живот около 7 години макс после се разпада...Новите двигатели като направят 300к и са за ***.
111
2
 
27
 
! Отговори
Бивш Автотърговец преди 5 години
Да уточним само някои неща, първо запазен автомобил втора употреба със сервизна история навънка сиреч в чужбина струва колкото се продава в Бг,но цената е в евро сиреч х2 , второ много от по старите модели коли са много ама много по качествени от новите лизингови "еднодневки" !!! Един съвет от мен,ако купувате кола втора употреба ,гледайте да е частно лице със сервизна история,нищо лично към колегите от автокъщите ,но и навън пазара на коли втора употреба се изчерпа останаха само дараци !!!
110
0
 
11
 
! Отговори
голфчи преди 5 години
рип горубляне моргата
109
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Моряк пенсионерАко си го сменя в некой гаражен майстор е 50 лв ,но пада гаранцията...за 50лв можеш да си вземеш отработено олио от некоя баничарница.
108
1
 
12
 
! Отговори
Да свалят цените преди 5 години
Не може цените да са космически, а качеството 5, 6 употреба.Нов внос автомобил след 2005 година трябва да я прегледаш в поне два сервиза и пак не си сигурен какво и има, а те искат за лъскав вънчен вид и гниене на място поне една година 7,8 хилки.Като на личния такъв я му вземеш 4, я не.А го продаваш с "гражданска", пред нотариус и си направил първоначалните смени на ремък и водна помпа, примерно. Чудно купувача кой автомобил ще избере при разлика от 50% и като знае, че автомобила е разход.
107
5
 
19
 
! Отговори
Моряк пенсионер преди 5 години
Не издържах на пиленето на жената и купих нова кола....Голема грешка за смяна на масло ми взеха 380 лв....Ако си го сменя в некой гаражен майстор е 50 лв ,но пада гаранцията...
106
5
 
22
 
! Отговори
Край преди 5 години
Тоя Факта живее някъде в началото на 90те години. В България ако има домакинство без кола е или на роми или над 70 г. хора. При сегашния либерален режим да имаш кола е по лесно отколкото да си купиш айфон.България вече е автоморгата на Италия и Европа.Колкото ти е по голям двигателя и пуши повече толко си по голям терикат в нашата изостанала държава е глуповат народ.
105
1
 
24
 
! Отговори
12 преди 5 години
Ей хора, джамбазина е неграмотен, не може да напише договор за ПП без 10 правописни грешки, но продаваше колите доскоро с 2000к + печалба на кола. Познавам хора правещи по 50 бона на месец чисто и сега реват милите щото трябва да се оправят с 2,3 хиляди. Тези 50 к месечно са му необлагаеми, защото на практика фирмата му не съществува никъде в сделката. Пари на ръка, нов Кауфентрак че си я купил директно от някъде си и от някого си и толкова. Само от това държавата губи милиони на месец.
104
2
 
18
 
! Отговори
Ала-Бала преди 5 години
Купуват го от Италия за 500 Евро и ги продават за 7000 лв. Другото е, че хората си накупиха вече по 2 коли и таксите, които държавата налага даже се чудят как да се отърват от едната. За нови коли не повече от 10 % от населението може да помисли. И се заробваш за половин живот.
103
5
 
10
 
! Отговори
Край на гадния дизел преди 5 години
Мойта щкодичка си и знам болежките и си я карам ,чекам електро мобили втора ръка ,купил съм си и панели за гаража ке карам с ток от слънцето....
102
2
 
11
 
! Отговори
автоджамбаз преди 5 години
аз нямам залежала стока. Окачвам на вътрешното огледало снимка на Тато, Сталин или Путин по избор на клиента!