Край на бизнеса с коли втора ръка? Вносът на стари возила зацикли

Спадът е около 60%, изчислиха от бранша
Обновена: 22 апр 2019 09:36 | 22 апр 2019 07:11, Веселина Йорданова
265
Край на бизнеса с коли втора ръка? Вносът на стари возила зацикли
Снимка: архив, БулФото

Много от търговците на употребявани автомобили са пред фалит, след като от началото на годината бизнесът с вноса на стари коли още повече зацикли. С 9,2 процента са намалели регистрациите в България на возилата с пробег, сочи официалната статистика на МВР.

Общо 4621 по-малко употребявани леки и лекотоварни автомобили са достигнали до клиентите като нов внос, сравнено с периода от първите три месеца на 2018-а. До 1 април в България са регистрирани общо 52 585 возила над 6-месечна възраст, докато през 2018-а те са били 57 206. Символично увеличение при регистрациите през първите три месеца на тази година има само при колите до 5 години, пише "24 часа".

За огромна криза в търговията с употребявани коли признават и от Асоциацията на вносителите на автомобили в България (АВА). “Нашият бизнес е в крах. Миналата година в моята автокъща, ако съм продавал по 20 коли на месец, сега успявам да пласирам едва по осем. Т.е. спадът е около 60 процента. Подобна е ситуацията и при другите големи автокъщи, които сме регистрирани и си плащаме всички данъци и такси”, призна Владимир Доросиев, зам.-изпълнителен директор на АВА и собственик на крупна автокъща.

“От 1989 година това е вторият удар по бизнеса с вноса на употребявани автомобили Първият бе, когато страната ни влезе в ЕС преди 12 години. Тогава бяхме накупили автомобили с мита и ДДС и бяхме принудени да продаваме на загуба с по 2 хиляди лева на кола. Сега ситуацията е подобна. В момента всеки месец дотирам с лични средства заплатите на служителите си. Година и нещо фирмата ми няма печалба”, оплака се Доросиев.

Според него причините за това са високите първоначални разходи при първата регистрация на употребяван автомобил, пренаситеният пазар, липсата на достатъчно пари у българина и нелоялната конкуренция на хората от сенчестия бизнес и “единичните” търговци.

Повишаването на екотаксата до 300 лева плюс задължителната “Гражданска отговорност” средно са вдигнали разходите при първоначалното купуване на автомобил от ЕС на поне 700 лева, изчисляват от асоциацията.

В момента предлагането на коли е огромно, като освен че автокъщите са буквално задръстени, стари автомобили се предлагали и от хора, които въобще нямат регистрирани фирми. Много от тях са нелоялни търговци и предлагали коли със замаскирани повреди на по-ниски цени.

Най-проблемните употрябавани возила идвали от Южна Италия, докато в северната част на страната хората се грижели по-добре за колите си. В страните от ЕС се забелязвала тенденцията хората да карат повечко години и километри автомобилите, които са си купили нови от магазина. Въпреки по-високата покупателна способност от тази на българите, европейците все повече търсели автомобили втора ръка, това влияело и на пазара у нас.

Това, че в София и по-големите наши градове се карат по-новички и скъпи автомобили, не означавало, че у нас се предлагали читави употребявани автомобили. В градове като Благоевград и Дупница например хората можели да си позволят максимум до 5000 лева за кола.

От асоциацията са на мнение, че вдигането на еднократната екологична такса на 300 лева при първоначалната регистрация на кола нов внос води до приходи в държавата годишно от около 60 милиона лева, без значение на каква възраст е автомобилът. Ако страната ни иска да намали възрастта на автомобилния парк, трябвало да се измислят различни екологични такси, които да зависят от състоянието на конкретния автомобил, смятат специалистите.

По-справедливо е тези екоданъци да се плащат годишно, да са съобразени с възрастта и еконормите на самата кола, а също така да има възможност да се плащат и разсрочено.

От 2021 г. България и други нови членки на ЕС може да имат фонд, от който да черпят финансови средства за поощряване на купуването на електромобили. Идея за създаването на Фонд за чиста мобилност бе представена от България, Румъния и страните от Вишеградската четворка - Чехия, Полша, Унгария и Словакия.

Въпросът бе повдигнат по време на мартенския съвет по околната среда. Идеята е във фонда да се акумулират средства от бюджета на ЕС, от държавите членки, от съседни на ЕС страни, от производители на автомобили, енергийни компании и други.

Предстои допълнителна работа по тази идея, както и обсъждането ѝ със страните от Вишеградската четворка и Румъния. Намеренията на българската страна са да представи за обсъждане документ, развиващ идеята за създаване на Фонд за чиста мобилност в рамките на юнския Съвет по околна среда.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


265
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
101
15
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ми хората не щат да си купуват джeндърски коли. Изчакват другарката Нинова да спечели изборите и да внесе секънд хенд Москвичи.
100
3
 
29
 
! Отговори
реалист преди 5 години
Сега нямам време, но после ще поплача за автоджанбазите, че ми е мъка за тях.
99
2
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
От 1989 година това е вторият удар по бизнеса с вноса на употребявани автомобили Първият бе, когато страната ни влезе в ЕС преди 12 години.според тоя червен бастyн през 1996/97г по времето на Жан Виденов сигурно е имало бум на продажбите :)
98
5
 
59
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Тия автокъщи са изкривили представите на хората, поръчах си нова кола и продавам 10 годишната, идват хора на оглед и почват да умуват върху някви драскотини (10годишна кола) щото на горубляне примерно колите изглеждали перфектно, нищо че мойта е подържана в личен сервиз и няма нито една забележка по техниката, хората си предпочитат от горубляне, щото са измити и полирани. Та не ми е жал ни за джамбазите, ни за балъците дето си купуват от тях.
97
10
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До ФактТези дни имаше новина от НСИ, че само 51,1% от домакинствата в България притежават автомобил, което е безумно малко за съвременна държава.А?К'во?Значи според тая статистика аз трябва да познавам, някой без автомобил, ама не познавам.Що така?
96
1
 
39
 
! Отговори
Не съм експерт, но.. преди 5 години
Ми те джамбазите сами си го направиха такова... Какво се оплакват? Вкарват коли на килограм, опоскват ги до нула, после им слагат някакви космически цени... и накрая се чудят що няма продажби.
95
6
 
6
 
! Отговори
Факт преди 5 години
Половината домакинства в България имат кола, а продажбите спадат. Защо? Би трябвало всяко домакинство да има кола, каквато беше политиката в Италия след края на Втората световна война.
94
10
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен91Автокъщите са встрани от проблема - намаление на регистрациите на употребявани коли нов внос. Защо е това намаление е интересното. Примерно, заради обедняването на българите при управлението на ГЕРБ.Точно при ГЕРБ българина накупува коли и задръсти пътища, тротоари и дворове с тях и ги кара на фона на тези цени на горивата.Айде бегай червен балък!
93
3
 
16
 
! Отговори
Факт преди 5 години
Броя на автокъщите се увеличи, броя на предлаганите в тях автомобили също се увеличи. Дали е изненада, че продажбите на една автокъща са паднали много?Тук друго е важното. От преди около 50 години автомобилът в България вече не е лукс, а необходимост, а все по-малко българи могат да си го позволят. Тези дни имаше новина от НСИ, че само 51,1% от домакинствата в България притежават автомобил, което е безумно малко за съвременна държава. Една от причините е,че автокъщите печелят много от една кола
92
1
 
26
 
! Отговори
Сотир преди 5 години
Ами българина си купува сам коли за какво са му посредници джамбази.Отваряш си немски сайт избираш си кола,говориш си с немеца хващаш полета и отиваш на место или плащаш 300 Е на автовоз.
91
3
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Само за една кола за да си я гледаш има ГО - 250 лв, винетка - 100лв, преглед - 50 лв, данък- 50 лв, т.е 450 - 500 лв.Ако си я купиш 300 лв. екотакса, нотариус 50 лв. регистрация 60 лв .т.е около 800 - 1000лв плюс цената на колата 4000 - 5000 лв. 7-8000лв. за едно стара трошка.
90
0
 
36
 
! Отговори
ДОЙЧЕ преди 5 години
Европейците не си сменят вече колите на всеки 5 години карат до последно от нас видеха...
89
0
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
шампиони на БГ по бомбастични сензации сте:"Край на бизнеса с коли втора ръка?"Наситил се пазарът, автокъщи навсякъде -това е елементарно! Разбирам желанието ви за повече посетители, но все пак първа задача трябва да ви бъде качеството на материалите! То привлича повече посетители! В БГ тотално обърнахме вече нещата!
88
7
 
24
 
! Отговори
Край преди 5 години
Ми то вече всяко българче се снабди с по една а много и с по две бангии. Ромчетата също. Прегледи реално няма така че ще си ги карат до края на света. Нови им не требват. Въздуха??? Въздуха става все по гаден ама ние нали сме бедни-ще се душим.Винаги съм казвал че за ума си българина е прекалено богат.
87
0
 
29
 
! Отговори
ha преди 5 години
Миналата година продавал по 20, сега по 8. Но иначе бил на загуба от година и нещо. Зам.-изпълнителен директор на АВА......Колко добър човек. Осигурява работни места с пари от собствения си джоб.
86
2
 
9
 
! Отговори
до един от колегите преди 5 години
Явно си голям куцуз Шефа хвърли едно 14 годишно "Пикасо" с 320хил км, ужасно не поддържано и нито турбо, нито дюзи му е сменял.буса е на 280 000 на 16 години, жули градско и ни турбо, ни дюзи, само скоростна кутия ремонтира за 350?.личната му кола е на 250 000 ни турбо ни дюзи ни носачи, преди месец смени съединител и предни накладки за 450?...
85
7
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Автокъщите са встрани от проблема - намаление на регистрациите на употребявани коли нов внос. Защо е това намаление е интересното. Примерно, заради обедняването на българите при управлението на ГЕРБ.
84
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До КратунА какво казват за 4-то тиримесечие на всяка година? Малко са хората дето след Коледа, Нова година и именните дни имат излишни пари. Хайде сега спекулативна информация. Като хотелиерите и земеделските производители. Автовози с коли навсякъде се пречкат. Дори и там къде движението им е забранено! Автокъща до автокъща! Какъв спад?
83
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Това добра новина ли е или лоша новина?!Сега в провинцията средната възраст на автомобилите е 22 години, а ако новината е вярна, средната възраст на автомобилите ще стане 23-24 години. В столицата е подобно, но колите са по-нови.
82
1
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ами да се наредят до хотелиерите и да поискат и те да им плащаме, че не им върви бизнеса с трошки, като тази дето се е запалила пред румънското посолство! Какво се ослушват? Нали щяхме да се напълним с еФтини дизели от Западна Европа?