Как се произвеждаха най-бързите автомобили Жигули за КГБ

Всичко тръгва с Ванкеловия двигател и една Mazda RX-2 през 70-те години
2 май 2020 10:36, Елка Василева
157
Как се произвеждаха най-бързите автомобили Жигули за КГБ
Снимка: Automedia.bg

Съветският съюз, както и всички други държави по света, имаше своя собствена служба за държавна сигурност, чиито задачи бяха да защитават страната от всички врагове (вътрешни и външни). За разлика от армията и флота, разузнаването и контраразузнаването действат на невидим фронт. За да изпълнят задачите си, тези специалисти се нуждаят от специално оборудване, екипировка и най-важното - автомобили. И съветската индустрия успя да даде на КГБ най-добрите коли по онова време.

Кое е основното нещо в един автомобил за полицията и за разузнаването? Наличието на брониран слой под тялото? Може би допълнителни аксесоари като радиостанция или мобилна лаборатория? Смяна на регистрационните табели като при колите на Джеймс Бонд или изскачаща от багажника картечница Максим? Всъщност, всичко описано дотук, както и много други неща, са пълна глупост. Един автомобил става специален заради...двигателя си, пише Automedia.bg. Такава кола трябва да бъде най-бързата и маневрената в цялата страна или във всеки случай значително по-динамична от повечето цивилни модели и автомобили, използвани от дипломатически мисии на други държави.

Историята на най-бързите "Жигули" изобщо не започва в Съветския съюз. През 20-те години на миналия век германският инженер Феликс Ванкел създава първия си бутален ротационен двигател. От обикновените ДВГ по онова време Ванкеловият двигател се различава не само по нестандартния си дизайн, но и по много по-голямата си производителност. По ирония на съдбата в родината му той не носи слава и богатство на своя създател. Най-големия търговски успех при внедряването на тази технология постигат инженерите на японската компания Mazda. А в началото на 70-те години СССР започва да се интересува отблизо от тази технология.

По онова време във Волжския автомобилен завод (ВАЗ) е доставена чисто нова Mazda RX-2 с цел да бъде проучена. Съветските инженери се интересуват главно от двигателя. През 1975 г. се ражда първият съветски бутален ротационен двигател, което се оказва пълен провал. Той развива само 70 к.с., работи зле, често прекъсва и дори се разваля. Въпреки неуспеха работата на местните инженери не спира и много скоро е направен нов двигател с мощност 120 коня. Той се оказва може би най-мощният и надежден в СССР. Новият двигател веднага е монтиран във ВАЗ-21019 и ВАЗ-21059. Тези загадъчни "класически” модели се доставят само на МВД (Министерството на вътрешните работи) и на КГБ.

Работата по двигателите обаче продължава. Много скоро тяхната мощност е увеличена до 140 к.с. Полицейските Жигули успяват да ускорят от място до 100 км/ч само за 8 секунди, а максималната им скорост достига 200 км/ч, което за съветските (и не само за тях) пътища по онова време е просто скандална цифра.

Успехът се оказва толкова значителен, че други съветски предприятия започват да се интересуват от разработването на нови модели с двигателя на Ванкел. След разпада на СССР в страната се произвеждат двигатели от този тип с мощност до 280 к.с. Те се монтират не само върху колите на служителите от Държавна сигурност, но и върху правителствени автомобили, мотоциклети, амфибии и катери.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


157
Още по темата: двигателЖигулиСССРКГБ
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
25
6
 
11
 
! Отговори
ИСТИНАТА преди 4 години
На руснаците винаги им е куцала технологията - една лада дето вдига 200 и още една зад нея пълна с части за първата. Единственото хубаво й беше, че всеки можеше сам да си я ремонтира и обслужи. Колко лежах навремето под тази руска ***.... даже съм лягал отдолу по цяла събота да не ми намери жената някоя работа. А бирата беше 8 ст
24
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ох,***,***!!!Бутален ротационен двигател??????Стига сте писали глупости!!1
23
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
до 23 Ами ние имахме лада 5-ца и бяхме си я взели чисто нова 1980-та година и баща ми за момент на магистрала Хемус на излизане от Варна вдигна 180км/ч но това беше за 2-3 секунди. Беше му интересно дали ще може да ги вдигне тази ламарина наречено кола. Е, вдигна ги. Иначе нормалната скорост за ладата беше 90 км/ ч, на москвича 80. Говорим за нови като бяха.
22
10
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Мечтателите за нов СССР си мечтаят точно за такива дараци като тая Лада и нейните драйвъри от КГБ.
21
11
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Тия лади бяха тон и половина сибирска ламарина. При 80-90 км/ч моята вече се чудеше дали да не разпадне или да излети. Много ме съмнява това да вдигне 200 км/ч. То има аеродинамика като на тухла.
20
11
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Колхозната клоака си е пародия още от незапомнени времена, без значение как се е наричала, Царска Русия, Съветски Съюз, Русия, какво ли не друго, пародия им е всичко каквото са произвеждали, в каквото са вярвали, каквото са налагли на поробените им страни, това е една сбирщина от допотопни при..мати, най-краткото и точно обобщение на това недоразумение.
19
10
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Пак крали технологии, за да произведат нещо за нормална употреба. Защо ли това не ме изненадва.
18
10
 
11
 
! Отговори
Много лошо ! преди 4 години
Вече няма позитивни новини от Русия и започнаха да изваждат стари партенки за ............. разпадналия се СССР .............
17
2
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
до 16 Къде си виждал жигула с по два фара, бе юрдек?
16
0
 
20
 
! Отговори
Как се произвеждаха преди 4 години
Произвеждаха се по лиценз и в завод, построен от ФИАТ !
15
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Пичове кака ви ееееллка още си пада по фуражки.
14
11
 
2
 
! Отговори
DO 14 преди 4 години
Това е Жигула , не пиши глупави коментари без да разпознаваш марките автомобили .
13
8
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ва тни Шка работа.......делат, докато нещо излезе.
12
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Това на снимката е лада, бе юрдеци!
11
14
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Хаха - на моята жигула при десен завой се отваряше шофьорската врата а при дупка падаше огледалото за задно виждане - с времето се свиква и коригираш в движение...
10
12
 
22
 
! Отговори
Клоун преди 4 години
Да се хвали съвецкото каруцостроене е все едно да се хвали българското правосъдие или югославската космонавтика.
9
9
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
И тази статия е русофобска защото показва колко много е бил изостанал СССР преди 50 години от останалия свят. Копираш стандартен модел от японските поточни линии за да направиш от руските черупници копие на Фиат кола за КГБ.
8
2
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
много интересно,вече ще четем старите глупости за кгб и жигулите. за путин не сте писали скоро?
7
4
 
23
 
! Отговори
Бла преди 4 години
До 1: Какво му е руското, нито колата е тяхна като разработка, нито двигателя.
6
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Каракочев 4Много точно казано в едно изречение!!

Спонсорирани публикации