Ще има ли срив на доставките и криза с дизеловото гориво в Европа?

Вносът от САЩ расте на фона на намаляване на запасите и зад Океана
20 окт 2022 08:15, Елка Василева
88
Ще има ли срив на доставките и криза с дизеловото гориво в Европа?
Снимка: архив, БГНЕС

Когато стане дума за енергийната криза в Европа, интересът е съсредоточен предимно върху високите цени на природния газ и на електричеството, но напоследък и дизелът все по-често застава под светлината на прожекторите.

Дизеловото гориво е моторът на световната икономика. То се използва в транспорта, за отопление, в индустрията, което означава, че повишаването на цените му може да доведе до увеличение на почти всичко - от стоки и услуги до отопление на домове и обществени сгради.

"На макроикономическо равнище по-високите цени на горивата увеличават инфлацията и ограничават икономическия растеж", коментира Марк Уилямс, анализатор на петролните пазари в консултантската компания "Ууд Маккензи" (Wood Mackenzie), цитиран от Блумбърг.

Още по темата
С поскъпването на дизеловото гориво се повишават и цените на редица стоки и услуги, което пряко се отразява на потребителите, отбелязва Уилямс.

Поради това повишаващите се цени на дизеловото гориво засягат всеки, тъй като те директно участват при формирането на цените на транспортните услуги, при разходите за отопление на сградите, както и на продукцията на редица индустрии.

Как ще се отрази частичното петролно ембарго срещу Русия?

Камионите буквално "гълтат" дизел, докато разнасят различни товари, десетки милиони автомобили на Стария континент са с дизелови двигатели, а в много заводи го използват, за да задвижват тежкото си оборудване. На този фон неговите цени се повишават в Европа седмици преди настъпването на зимата. Ситуацията се усложнява, тъй като се очаква сериозен срив на доставките.

Русия е най-големият му износител за европейските страни. През февруари 2023 г. ще влязат в сила санкциите на Европейския съюз върху доставките по море на руски петролни продукти (след като от декември тази година се налага подобна забрана за вноса на суров петрол от Русия) в отговор на войната на Кремъл срещу Украйна.

На този фон през миналия месец европейските страни са внесли 40 процента от дизеловото си гориво от Русия. Москва продължава да реализира в Европа около 80 на сто от всичките си петролни доставки, информира Блумбърг.

БТА припомня, че на 3 юни тази година Европейският съюз одобри окончателно правото на България временно да не участва в частичното петролно ембарго срещу Русия.

ЕС посочи, че България получава временна отсрочка, което й дава право да не е част от страните, които забраняват вноса на руски суров петрол по море.

Проблеми и в страните от ЕС

Към настоящия момент и други фактори оказват въздействие върху европейския пазар на дизел.

През последните седмици разликата между цената на суровия петрол, който се доставя в петролните рафинерии и на петролните продукти, които се получават при преработката му, достига в Европа най-високите си исторически нива, пише Ройтерс.

Това става на фона на продължаващите седмици наред стачки на служители в петролния сектор във Франция, които блокираха над 50 процента от продукцията на петролните й рафинерии и предизвикаха остър недостиг на горива на някои бензиностанции в страната.

Поради това цените на дизеловото гориво във Франция се повишиха, а страната е принудена да увеличи вноса му.

Стачките засягат предимно петролни рафинерии и депа на френската корпорация "Тотал енержи" (TotalEnergies), но и съоръжения на местното подразделение на американския гигант "Ексън мобил" (ExxonMobil).

Все пак се забелязва известна светлина в края на тунела. В края на миналата седмица работници във френското подразделение на "Ексън мобил" спряха трудовия протест, но голяма петролна рафинерия на "Тотал енержи" в Нормандия, в северозападната част на Франция, остава блокирана поради стачката.

В най-голямата петролна рафинерия в Европа, която се намира в Нидерландия и се управлява от енергийния гигант "Шел" (Shell), през миналата седмица е настъпил "малък технически проблем", който обаче предизвика притеснения на пазара на горива, отбелязва Блумбърг.

Освен това в част от петролните рафинерии в Европа се извършват планови ремонти, което ограничава доставките на горива.   

В допълнение, запасите от дизелово гориво в хъба за търговия с петролни продукти в Амстердам, Ротердам и Антверпен (ARA), който е ключов за Европа, са на най-ниското си равнище през тази част на годината от 2007 г. насам, по данни на компанията за проучвания на петролните пазари "Инсайтс глобал" (Insights Global).

"Доставките на пазара на дизелово вече са ограничени. Много лесно можем да се окажем притиснати през зимата", отбелязва Хелге Мартинсен, старши анализатор на петролните пазари в норвежката финансова институция Ди Ен Би (DNB Bank ASA).

Подобни проблеми са рядкост в Европа, тъй като петролните рафинерии на Стария континент не произвеждат достатъчно дизелово гориво, за да задоволят вътрешното търсене, поради което обичайно европейските страни внасят съществена част от него от САЩ, както и от Азия, пише Ройтерс.

Поради високите цени на дизеловото гориво в Европа доставки се пренасочват към Стария континент от държави в Близкия изток и от други страни в Азия, но това не е достатъчно, за да бъде задоволено изцяло търсенето му. То се увеличава, тъй като някои европейски индустрии започват да използват нафта при производствените си процеси вместо природен газ, който поскъпна драстично след началото на руската военна агресия в Украйна.  

Редица страни, сред които Швеция и Германия, предупредиха за увеличено потребление на петрол и петролни продукти в опит да бъде заменено скъпото синьо гориво.
 
Какво следва?

Вносът на дизелово гориво от САЩ в Европа се увеличава през последните месеци на фона на намаляване на запасите и зад Океана, което води до неговото поскъпване.

Повишаването на цените на дизеловото гориво в САЩ е поредната лоша новина за редица европейски страни, които са изправени пред най-високите нива на инфлация от десетилетия. Техните правителства се опитват да предотвратят навлизането на икономиките им в рецесия на фона на нарастващите опасения, че природният газ и електроенергията ще поскъпнат още повече през предстоящата зима.

Ако и цените на дизеловото гориво останат високи, то ситуацията и за управляващите, и за потребителите в много държави в Европа ще се усложни още повече, отбелязва Блумбърг.   
(БТА)
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


88
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
52
31
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ще има срив на Русия.
51
20
 
9
 
! Отговори
Има и по-зле преди 1 година
В Русия са гууд, там вече дори не произвеждат коли !
50
9
 
3
 
! Отговори
Сипи малко преди 1 година
Абе ще се печатат талони за бензин и така. Иначе липса няма да има но цената ще е висока на черния пазар
49
5
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
"Скачайте маймунки,скачайте" каза чичкото с тоягата докато ядеше от банан и всички скачаха по-високо и по-високо гледайки банана в ръцете му,а не бабановите дървета около тях
48
0
 
17
 
! Отговори
Име преди 1 година
До АнонименАйде и тоя много разбира. В САЩ никой не карал. Само дето над 60% от пикапите имат вътре дизелов двигател, ама иначе никой не карал "такова". Аман от компетентни!
47
12
 
52
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ще сипвате в колите евро-атлантически ценности, че са безплатни.
46
5
 
30
 
! Отговори
Снощи четох статия преди 1 година
, интервю ако щете, с представители на петролния бизнес в САЩ. Парадокса е в това, че в момента е много по-доходно за САЩ да продават нефт и нефтени продукти на Европа, вместо да продават на вътрешния пазар. С този ход, нефтените компании създават горивна криза в самите САЩ. Как е възможно да съществува система, в която приходите/печалбите са с приоритет пред оцеляването? Вижте абсурдите, на които ни подлагат шепа хора на ръководни позиции! Корпорациите да дебелеят, а хората кучета ги яли!
45
9
 
40
 
! Отговори
младен преди 1 година
Гайропата внасяла от ФАЩ. А познайте ФАЩ от къде взимат голяма част от дизела. След началото на СВО, Февруари, доставките от Русия за ФАЩ на дизел, метали, торове и други суровини са се удвоили, а нека гайропата да налага санкции и се правят на много праведни.
44
2
 
5
 
! Отговори
Albi преди 1 година
Единствената липса, която имаше и то за кратко беше с тоалетната хартия, пробвайте с нея.
43
3
 
8
 
! Отговори
Albi преди 1 година
Психоза след психоза. Човек като не чете, гледа тв нищо няма. Първо с газта после това. Нвдостиг само с медийна пропаганда няма как да издокарате.
42
5
 
45
 
! Отговори
Щирлиц(таен агент) преди 1 година
В цяла Западнала Европа има протести срещу санкциите.Не искат на студено и на тъмно.Това няма да го чуете по ТИЛИВИЗУРА.
41
7
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Не има нерентабилност при производството на дизелово гориво затова и в Сащ никой не каара такова
40
1
 
2
 
! Отговори
аа преди 1 година
ще има споко
39
0
 
4
 
! Отговори
Марс преди 1 година
До КокоС 43 ст. на литър...Днес заредих дизел на 3.42, а бензина беше 2.99 на Шел.
38
2
 
2
 
! Отговори
Име преди 1 година
До КокоКакъв край да остава за нас? Ти дори не знаеш основни наименования на автмобилни части, кола тръгнал да ми кара, че и да знае много...Че и от турбини много разбираш..Пази Боже, сляпо да прогледа!
37
6
 
13
 
! Отговори
Коко преди 1 година
Дизел само дънки.Взех си турбиниран бензин и прави сходен разход, но без излишни неща за поддръжка - демперни дискове, специални катализатори и т.н.Отделно бензинът е по-евтин с 30 стотинки на литър...Краят остава за вас.
36
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
колеги земах миналата година страшен звиар- беемве е60 дизилчи чипосану.можи ли на гас дасе кара спорет вас???///казаха ми един преател дизилчи да зема чи много варви и момите мо скачали ама засига никоия не го иска само при богаташити с новити коли ходат пак ас си мислех че на софиа е модерно и си богат ако имаш кула за 10000 и продадох нивити пук то се оказа че ниякакви работили за по 10 дни за толкова и имат нови коли ама дизилчи ли са
35
7
 
28
 
! Отговори
АМАн от наркомани преди 1 година
медиите съобщиха че БАЙДЪН екипа с еготви рязко да удари Европейския съюз преди години. КАто срине добрите търговски връзки с Москва..КАкво в момента пречи на рафинериите в Европа да произвеждат дизел при тези нормални цени на нефта !!!Вероятно отново нагли манипулации с цел срив на икономиката на ЕВропа...ДА се провери наркоманите от САЩ какво още готвят..
34
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
от днес Спирам колелото, че фъндъкова е сложила ченгета навсякъде да глобават велосипедисти и се качвам на старата таратайка да пречиствам въздуха на столицата
33
5
 
49
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Който е запознат с петрола добре знае че от сорт Брент излизат предимно високи фракции. Точно затова САЩ внасят голямо количество руски Уралс който е по-плътен и подходящ за дизел и керосин. Но в главата на Евробюрократите всичко е полово разнообразие, солар, вятър и мъгла...

Спонсорирани публикации