Ще има ли срив на доставките и криза с дизеловото гориво в Европа?

Вносът от САЩ расте на фона на намаляване на запасите и зад Океана
20 окт 2022 08:15, Елка Василева
88
Ще има ли срив на доставките и криза с дизеловото гориво в Европа?
Снимка: архив, БГНЕС

Когато стане дума за енергийната криза в Европа, интересът е съсредоточен предимно върху високите цени на природния газ и на електричеството, но напоследък и дизелът все по-често застава под светлината на прожекторите.

Дизеловото гориво е моторът на световната икономика. То се използва в транспорта, за отопление, в индустрията, което означава, че повишаването на цените му може да доведе до увеличение на почти всичко - от стоки и услуги до отопление на домове и обществени сгради.

"На макроикономическо равнище по-високите цени на горивата увеличават инфлацията и ограничават икономическия растеж", коментира Марк Уилямс, анализатор на петролните пазари в консултантската компания "Ууд Маккензи" (Wood Mackenzie), цитиран от Блумбърг.

Още по темата
С поскъпването на дизеловото гориво се повишават и цените на редица стоки и услуги, което пряко се отразява на потребителите, отбелязва Уилямс.

Поради това повишаващите се цени на дизеловото гориво засягат всеки, тъй като те директно участват при формирането на цените на транспортните услуги, при разходите за отопление на сградите, както и на продукцията на редица индустрии.

Как ще се отрази частичното петролно ембарго срещу Русия?

Камионите буквално "гълтат" дизел, докато разнасят различни товари, десетки милиони автомобили на Стария континент са с дизелови двигатели, а в много заводи го използват, за да задвижват тежкото си оборудване. На този фон неговите цени се повишават в Европа седмици преди настъпването на зимата. Ситуацията се усложнява, тъй като се очаква сериозен срив на доставките.

Русия е най-големият му износител за европейските страни. През февруари 2023 г. ще влязат в сила санкциите на Европейския съюз върху доставките по море на руски петролни продукти (след като от декември тази година се налага подобна забрана за вноса на суров петрол от Русия) в отговор на войната на Кремъл срещу Украйна.

На този фон през миналия месец европейските страни са внесли 40 процента от дизеловото си гориво от Русия. Москва продължава да реализира в Европа около 80 на сто от всичките си петролни доставки, информира Блумбърг.

БТА припомня, че на 3 юни тази година Европейският съюз одобри окончателно правото на България временно да не участва в частичното петролно ембарго срещу Русия.

ЕС посочи, че България получава временна отсрочка, което й дава право да не е част от страните, които забраняват вноса на руски суров петрол по море.

Проблеми и в страните от ЕС

Към настоящия момент и други фактори оказват въздействие върху европейския пазар на дизел.

През последните седмици разликата между цената на суровия петрол, който се доставя в петролните рафинерии и на петролните продукти, които се получават при преработката му, достига в Европа най-високите си исторически нива, пише Ройтерс.

Това става на фона на продължаващите седмици наред стачки на служители в петролния сектор във Франция, които блокираха над 50 процента от продукцията на петролните й рафинерии и предизвикаха остър недостиг на горива на някои бензиностанции в страната.

Поради това цените на дизеловото гориво във Франция се повишиха, а страната е принудена да увеличи вноса му.

Стачките засягат предимно петролни рафинерии и депа на френската корпорация "Тотал енержи" (TotalEnergies), но и съоръжения на местното подразделение на американския гигант "Ексън мобил" (ExxonMobil).

Все пак се забелязва известна светлина в края на тунела. В края на миналата седмица работници във френското подразделение на "Ексън мобил" спряха трудовия протест, но голяма петролна рафинерия на "Тотал енержи" в Нормандия, в северозападната част на Франция, остава блокирана поради стачката.

В най-голямата петролна рафинерия в Европа, която се намира в Нидерландия и се управлява от енергийния гигант "Шел" (Shell), през миналата седмица е настъпил "малък технически проблем", който обаче предизвика притеснения на пазара на горива, отбелязва Блумбърг.

Освен това в част от петролните рафинерии в Европа се извършват планови ремонти, което ограничава доставките на горива.   

В допълнение, запасите от дизелово гориво в хъба за търговия с петролни продукти в Амстердам, Ротердам и Антверпен (ARA), който е ключов за Европа, са на най-ниското си равнище през тази част на годината от 2007 г. насам, по данни на компанията за проучвания на петролните пазари "Инсайтс глобал" (Insights Global).

"Доставките на пазара на дизелово вече са ограничени. Много лесно можем да се окажем притиснати през зимата", отбелязва Хелге Мартинсен, старши анализатор на петролните пазари в норвежката финансова институция Ди Ен Би (DNB Bank ASA).

Подобни проблеми са рядкост в Европа, тъй като петролните рафинерии на Стария континент не произвеждат достатъчно дизелово гориво, за да задоволят вътрешното търсене, поради което обичайно европейските страни внасят съществена част от него от САЩ, както и от Азия, пише Ройтерс.

Поради високите цени на дизеловото гориво в Европа доставки се пренасочват към Стария континент от държави в Близкия изток и от други страни в Азия, но това не е достатъчно, за да бъде задоволено изцяло търсенето му. То се увеличава, тъй като някои европейски индустрии започват да използват нафта при производствените си процеси вместо природен газ, който поскъпна драстично след началото на руската военна агресия в Украйна.  

Редица страни, сред които Швеция и Германия, предупредиха за увеличено потребление на петрол и петролни продукти в опит да бъде заменено скъпото синьо гориво.
 
Какво следва?

Вносът на дизелово гориво от САЩ в Европа се увеличава през последните месеци на фона на намаляване на запасите и зад Океана, което води до неговото поскъпване.

Повишаването на цените на дизеловото гориво в САЩ е поредната лоша новина за редица европейски страни, които са изправени пред най-високите нива на инфлация от десетилетия. Техните правителства се опитват да предотвратят навлизането на икономиките им в рецесия на фона на нарастващите опасения, че природният газ и електроенергията ще поскъпнат още повече през предстоящата зима.

Ако и цените на дизеловото гориво останат високи, то ситуацията и за управляващите, и за потребителите в много държави в Европа ще се усложни още повече, отбелязва Блумбърг.   
(БТА)
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


88
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
32
1
 
4
 
! Отговори
до 36 преди 1 година
Аз пък като чета такива като теб си помислих, че тук плагщат в долари. Жалко, че доларите вече не стават и за тИулетна хартия пета употреба.
31
1
 
9
 
! Отговори
Лаврентий Берия преди 1 година
До До 34 - хайде стига глупости! Ценностната система не е въпрос нито на ранг, нито на обществено положение. Можеш да си много богат и пак да си с изкривена такава. Ценностната система е пълво въпрос на светоусещане, второ на семейни ценности и в не малка степен - на образование. Когато например посредством учебния материал набиваш в главите на децата комплекс за малоценност спрямо Русия, какви очакваш да израстнат? Просто питам.
30
3
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Еесовските управляващи мискини докараха Еесовската Зона до енергийна криза, икономическа криза, деиндустриализация, структурна криза, но се хвалят, че канабис щяло да има в изобилие.
29
1
 
10
 
! Отговори
Лаврентий Берия преди 1 година
До Анонимен 17 - проблема драги е, че точно "лице" не можеш да видиш. По скоро това са безлични никому нищо не говорящи компании, които са потопили пипала във всички най печеливши бизнеси в тоя свят. Тези компании владеят значителни дялови участия в други компании, които на свой ред притежават бизнеса. Така акционерите им, които никога не са под светлината на прожекторите имат мощтта да дърпат конците на кризата по света. Те са надправителствени. И по могъщи от държави.
28
29
 
15
 
! Отговори
До 34 преди 1 година
Няма как на беден бачкатор, като тебе, да му се обясни какво значи достойнство и отстояване на ценности. Ако го знаеше, нямаше да бачкаш за смешна заплата, например. На Русия няма да клекна, ако ще да умра от студ и глад (а това няма да се случи). Мерси.
27
9
 
23
 
! Отговори
Аз преди 1 година
Тия от Европа, които взимат важни решения са като бавно развиващи се. Няма да купим газ, за да накажем Русия, но ще умрем от глад... А на Русия им дреме. Това е малко като "Не е важно на мен да ми е добре, а на Вуте (в случая Пyте) да му е зле."
26
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
A бе жуpнaляститe, докога ще стресирате хората с безумните си новини и заглавия?
25
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Скоро ще почнат да поръчват въглища.
24
1
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
"Редица страни, сред които Швеция и Германия, предупредиха за увеличено потребление на петрол и петролни продукти в опит да бъде заменено скъпото синьо гориво." - Но нали редица експерти казваха, че Германия е зелена нация и че няма нужда от такива неща? Или изелзе, че да дадеш милиард за перки, дето може и да не се изплатят и работят само "понякога", не е точно стабилна основа за енергетика.
23
1
 
17
 
! Отговори
Да карат на ток! преди 1 година
Грета Тумблер ще миряса накрая!
22
1
 
27
 
! Отговори
Е това е целта! преди 1 година
Щатите искат да ритнат столчето със тая примка около врата на европейската икономика!
21
0
 
7
 
! Отговори
Ако ... преди 1 година
Ако арабите свият добива - само гледай!
20
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
"Вносът расте", защото Бйадън прави какви ли не рикове и прочие, че да нарупа количесва и да смъкне цената, защото след 20 дена има избори, а цената на дизела е много важна за американската икономка. Бонусът е, че дизелът ще пооскъпне в Европа, което я прави ОЩЕ по-зависима от доставки от САЩ.
19
3
 
30
 
! Отговори
Лена преди 1 година
имам магазин с ябълки до входа, но ммм не. ще отида до съседния град утре да взема от едни по- скъпи, че тоя съсед много ме дразни. нищо не ми е направил лично на мен, ама е така гадно да му е.
18
12
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 23 Членството в ЕС си е ОК, ами вас русофилите не ви бива.
17
7
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Скъп ток, скъп газ, скъпо гориво...от там скъпо всичко! Ето това е цената на членството ни в ЕС...все по-бедни и по-бедни!!!
16
3
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До 19 - Ето това очаквах да кажеш за да ти кажа, че не е верно )))
15
13
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
30 годишните опити на Запада да нормализира и цивилизова Русия сега ще излезнат през носа на Европа. Само плътната желязна завеса като преди 1990 година му е майката.
14
3
 
27
 
! Отговори
100% преди 1 година
Щатите затъват , но за да стоят отгоре- подпъват ЕС отдолу!
13
1
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Имам чувство вече, че един и същ злодей стои зад всички тези машинации от корона вируса до искуственото създаване на дефицит на какво ли не вече. Кой е той, ами не мога да кажа със сигурност но ако се види кой най-много печели от цялата работа и бързо се вижда неговото лице.

Спонсорирани публикации