Ще има ли срив на доставките и криза с дизеловото гориво в Европа?

Вносът от САЩ расте на фона на намаляване на запасите и зад Океана
20 окт 2022 08:15, Елка Василева
88
Ще има ли срив на доставките и криза с дизеловото гориво в Европа?
Снимка: архив, БГНЕС

Когато стане дума за енергийната криза в Европа, интересът е съсредоточен предимно върху високите цени на природния газ и на електричеството, но напоследък и дизелът все по-често застава под светлината на прожекторите.

Дизеловото гориво е моторът на световната икономика. То се използва в транспорта, за отопление, в индустрията, което означава, че повишаването на цените му може да доведе до увеличение на почти всичко - от стоки и услуги до отопление на домове и обществени сгради.

"На макроикономическо равнище по-високите цени на горивата увеличават инфлацията и ограничават икономическия растеж", коментира Марк Уилямс, анализатор на петролните пазари в консултантската компания "Ууд Маккензи" (Wood Mackenzie), цитиран от Блумбърг.

Още по темата
С поскъпването на дизеловото гориво се повишават и цените на редица стоки и услуги, което пряко се отразява на потребителите, отбелязва Уилямс.

Поради това повишаващите се цени на дизеловото гориво засягат всеки, тъй като те директно участват при формирането на цените на транспортните услуги, при разходите за отопление на сградите, както и на продукцията на редица индустрии.

Как ще се отрази частичното петролно ембарго срещу Русия?

Камионите буквално "гълтат" дизел, докато разнасят различни товари, десетки милиони автомобили на Стария континент са с дизелови двигатели, а в много заводи го използват, за да задвижват тежкото си оборудване. На този фон неговите цени се повишават в Европа седмици преди настъпването на зимата. Ситуацията се усложнява, тъй като се очаква сериозен срив на доставките.

Русия е най-големият му износител за европейските страни. През февруари 2023 г. ще влязат в сила санкциите на Европейския съюз върху доставките по море на руски петролни продукти (след като от декември тази година се налага подобна забрана за вноса на суров петрол от Русия) в отговор на войната на Кремъл срещу Украйна.

На този фон през миналия месец европейските страни са внесли 40 процента от дизеловото си гориво от Русия. Москва продължава да реализира в Европа около 80 на сто от всичките си петролни доставки, информира Блумбърг.

БТА припомня, че на 3 юни тази година Европейският съюз одобри окончателно правото на България временно да не участва в частичното петролно ембарго срещу Русия.

ЕС посочи, че България получава временна отсрочка, което й дава право да не е част от страните, които забраняват вноса на руски суров петрол по море.

Проблеми и в страните от ЕС

Към настоящия момент и други фактори оказват въздействие върху европейския пазар на дизел.

През последните седмици разликата между цената на суровия петрол, който се доставя в петролните рафинерии и на петролните продукти, които се получават при преработката му, достига в Европа най-високите си исторически нива, пише Ройтерс.

Това става на фона на продължаващите седмици наред стачки на служители в петролния сектор във Франция, които блокираха над 50 процента от продукцията на петролните й рафинерии и предизвикаха остър недостиг на горива на някои бензиностанции в страната.

Поради това цените на дизеловото гориво във Франция се повишиха, а страната е принудена да увеличи вноса му.

Стачките засягат предимно петролни рафинерии и депа на френската корпорация "Тотал енержи" (TotalEnergies), но и съоръжения на местното подразделение на американския гигант "Ексън мобил" (ExxonMobil).

Все пак се забелязва известна светлина в края на тунела. В края на миналата седмица работници във френското подразделение на "Ексън мобил" спряха трудовия протест, но голяма петролна рафинерия на "Тотал енержи" в Нормандия, в северозападната част на Франция, остава блокирана поради стачката.

В най-голямата петролна рафинерия в Европа, която се намира в Нидерландия и се управлява от енергийния гигант "Шел" (Shell), през миналата седмица е настъпил "малък технически проблем", който обаче предизвика притеснения на пазара на горива, отбелязва Блумбърг.

Освен това в част от петролните рафинерии в Европа се извършват планови ремонти, което ограничава доставките на горива.   

В допълнение, запасите от дизелово гориво в хъба за търговия с петролни продукти в Амстердам, Ротердам и Антверпен (ARA), който е ключов за Европа, са на най-ниското си равнище през тази част на годината от 2007 г. насам, по данни на компанията за проучвания на петролните пазари "Инсайтс глобал" (Insights Global).

"Доставките на пазара на дизелово вече са ограничени. Много лесно можем да се окажем притиснати през зимата", отбелязва Хелге Мартинсен, старши анализатор на петролните пазари в норвежката финансова институция Ди Ен Би (DNB Bank ASA).

Подобни проблеми са рядкост в Европа, тъй като петролните рафинерии на Стария континент не произвеждат достатъчно дизелово гориво, за да задоволят вътрешното търсене, поради което обичайно европейските страни внасят съществена част от него от САЩ, както и от Азия, пише Ройтерс.

Поради високите цени на дизеловото гориво в Европа доставки се пренасочват към Стария континент от държави в Близкия изток и от други страни в Азия, но това не е достатъчно, за да бъде задоволено изцяло търсенето му. То се увеличава, тъй като някои европейски индустрии започват да използват нафта при производствените си процеси вместо природен газ, който поскъпна драстично след началото на руската военна агресия в Украйна.  

Редица страни, сред които Швеция и Германия, предупредиха за увеличено потребление на петрол и петролни продукти в опит да бъде заменено скъпото синьо гориво.
 
Какво следва?

Вносът на дизелово гориво от САЩ в Европа се увеличава през последните месеци на фона на намаляване на запасите и зад Океана, което води до неговото поскъпване.

Повишаването на цените на дизеловото гориво в САЩ е поредната лоша новина за редица европейски страни, които са изправени пред най-високите нива на инфлация от десетилетия. Техните правителства се опитват да предотвратят навлизането на икономиките им в рецесия на фона на нарастващите опасения, че природният газ и електроенергията ще поскъпнат още повече през предстоящата зима.

Ако и цените на дизеловото гориво останат високи, то ситуацията и за управляващите, и за потребителите в много държави в Европа ще се усложни още повече, отбелязва Блумбърг.   
(БТА)
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


88
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
12
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Санкции на Путин - За кое точно се самозабрави? За това, че продава на ЕС онова, което ЕС му забранява ли?
11
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Бе, зарежи Европата, кажете за БГ
10
1
 
19
 
! Отговори
Дааам преди 1 година
Всичко си прави ЕВропа.Бута умишлено към електрическото лоби ЗЕЛЕНА СДЕЛКА и чужди интереси.Време е народа да се събуди от този кошмар.В случай Русия-украйна е само параван за прокарване на политики.Гн.у.с ме е.
9
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Много ясно. Зануляване му е майката. Първо кромида, а после войната. Двете събития са свързани
8
10
 
1
 
! Отговори
Санкции на Путин преди 1 година
Веднага! Заради недостига на дизел, този се самозабрави, още санкции са необходими
7
0
 
8
 
! Отговори
съвет преди 1 година
Рекламите които постоянно изкачат са доста досадни!Правете пари, но по друг начин......
6
0
 
32
 
! Отговори
Изглежда преди 1 година
Тази зима ще си получим в Европа една мостра за реалните последствия от зеления преход дето ще ни отвратят от него.
5
2
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Сами сме си виновни, че санкциите само на нас се отразяват. Жертвайте Украйна и махнете санкциите, цяла Европа да страда заради шайка нацисти.
4
2
 
47
 
! Отговори
Име преди 1 година
А бе, нали дизеловото гориво беше най-големият "сатрап" на света? Нали дизелите ви бяха трън в очите? Що сега ревете за тях? Кво стана? Защо се обръщате към дизеловото гориво, след като преди две три години бяхте на нож към него? Имах чувството, че ако на някой терлик му кажеш "дизел", все едно му вадиш ноктите с клещи. Това е то малоумщината, до тук води.
3
30
 
3
 
! Отговори
Веселинъ 7112136860 преди 1 година
Онзи ден един ориятел бе за три дни в Париж.Разказа ми за опашки оред бензиностанциите от 3-4 километра.Точно това трябва да се слупи навсякъде.Не можем да се подаваме на шантажа на руснаци и араби.По-добре да издържим известнонвреме без газ и бензин.Газта и бензина трябва да са само са обшественни нужди-армия,полиция,медицина,училища.Трябва да сложим край на петролните и газиви империи.
2
1
 
15
 
! Отговори
Така де преди 1 година
Като ще правят свръх печалби да ги раздават насвръх заплати, а не да си ги носят отвъд океана. Усетили са се французите.
1
4
 
32
 
! Отговори
БАНко преди 1 година
ИСКАМЕ ОЩЕ САНКЦИИ СРЕЩУ РУСИЯ И ОЩЕ СТРАДАНИЯ ЗА ОСТАНАЛИТЕ В ЕВРОПАТА !!!

Спонсорирани публикации