Как шпионите на Съветския съюз се опитаха да откраднат "Конкорд"

С обратно инженерство те построяват Туполев
24 ное 2023 21:45, Нели Христова
166
Как шпионите на Съветския съюз се опитаха да откраднат "Конкорд"
Снимка: БГНЕС

"Конкорд" е известен като върхът на британско-френската авиация, но историята за това как е станал жертва на руски заговор за кражба е по-малко известна.

Двадесет години след като свръхзвуковият самолет, който преобрази трансатлантическия полет, кацна за последен път, документален филм на Channel 4 разкри шпионина с кодовото име Agent Ace, чиито усилия означаваха, че той беше почти засенчен от съветски съперник.

Concorde: The Race for Supersonic, филм от две части, излязъл в събота, разказва подробно как Ейс предава 90 000 страници класифицирани записи на Съветския съюз през 70-те години.

Сред документите бяха строго секретните проекти за двигателите Rolls Royce Olympus 593 на самолета, тъй като съперникът му от Студената война се опитваше да спечели надпреварата за разработване на свой собствен свръхзвуков реактивен самолет, наречен Concordski от западните медии.

Залогът беше възможността да се докаже коя мощност е най-напредналата в техническо отношение и да се сключи поредица от изгодни търговски договори с авиокомпаниите.

Ейс е разкрит от д-р Калдър Уолтън, помощник-директор на разузнавателния проект на Центъра Белфър в Харвард, след като е проучил строго ограничените архиви на дезертьора от КГБ Василий Митрохин, държани от Чърчил Колидж, Кеймбридж.

Във филма Уолтън посочва Айвър Джеймс Грегъри като къртицата.

Грегъри, който почина през 1982 г. на 73 години, е роден в Хонконг и е обучен като инженер, преди кариерата му да напредне в British European Airways.

"Не знаем мотивите на агент Ейс. Няма нищо в неговия произход, което да подсказва, че е бил идеологически обвързан комунист, въпреки че може да е бил много добър в това да го крие", каза Уолтън. "Въпреки това КГБ бяха майстори на подкупите и изнудването, така че това можеше да е фактор. Или може би просто е търсил пари."

Грегъри е вторият британски шпионин, свързан с "Конкорд", след като електронният инженер Джими Дойл призна през 1971 г., че е споделял тайни с Кремъл срещу пари, след като с него се е свързало съветското посолство.

Информацията, която те споделиха със Съветския съюз, му помогна да изстреля Туполев 144. Тъй като "Конкорд" все още е на етап прототип, той беше представен на Парижкото въздушно изложение през 1973 г., но се разби, вероятно докато изпълняваше маневра извън възможностите си. Шестимата членове на екипажа и осем души загинаха на земята и руският самолет никога не успя да се противопостави на своя западен близнак.

Уолтън, чиято трета книга Шпиони, епичната разузнавателна война между Изтока и Запада ще бъде публикувана следващата година, добави, че степента, до която британското разузнаване е било наясно със ситуацията, остава неизвестна.

Той предположи възможността документите, които Грегъри предаваше на Съветите, да са били саботирани, преди да бъдат предадени.

"Не е невъзможно британците да са повредили част от информацията. Това определено е нещо, което САЩ направиха в други области", каза той.

Туполев вай-накрая влезе в експлоатация две години след "Конкорд", но недостатъците в дизайна означаваха, че той оперира само на ограничени полети между Москва и Казахстан, като пътниците разказваха множество ужасяващи истории. Той беше отменен само след шест месеца и 55 пътнически полета.

"Съветите бяха добри в обратното инженерство на нещата и имаха едни от най-добрите математици на планетата, но бяха много лоши в превръщането на нещата в практични продукти", каза Уолтън. "Конкорд" беше прекрасен символ на статус за Обединеното кралство и западния свят и възможността да създаде съперник беше в основата на желанието на Кремъл да бъде възприет сериозно като световна сила, която е способна на същите неща като западния свят. „Това не е изчезнало, все още е тук днес.“

Началото на края за "Конкорд" дойде на 25 юли 2000 г., когато пожар в шасито причини един от френските самолети да се разбие над село Gonesse, убивайки всички 100 пътници и девет членове на екипажа.

Основен ремонт на безопасността беше завършен след малко повече от година, но първият тестов полет се проведе на 11 септември 2001 г. и въпреки безупречното си пътуване през Атлантика, той се приземи обратно в един променен свят на авиацията, в който вече не се вписваше.

Той направи последния си полет две години по-късно.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


166
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
108
1
 
3
 
! Отговори
Kresi преди 4 месеца
Не знам ама запада ако се бе заградил с бодлива тел както нас ни бяха заградили и никакъв допир с изтока,след ВСВ, ми ние от изтока сега щяхме да сме в каменната ера сега бе червени тапири
107
0
 
3
 
! Отговори
Роко преди 4 месеца
Абе кой започна индустриализацията на феодална русия, кой открадна технологията на ядрения синтез и задвижването на самолетите с турбина.Запознайте се с делото РОЗЕНБЪРГ които предадоха тези технологии на руснаците бе червени съседи.Има толкова много факти и документи за руските кражби на технологии.Нали и нашето външно разузнаване работеше в тази насока като предаваше откраднатото на руснаците.Какво ново може да се изобрети в диктаторски страни бе червени умници.Кой извади япония, китай, ю.коре
106
1
 
2
 
! Отговори
Откъс от статията преди 4 месеца
"Пътниците разказваха ужасяващи истории"....Имате предвид катастрофата на Конкорд със 120 жертви върху хотел в Париж !
105
0
 
2
 
! Отговори
До Долният преди 4 месеца
Всъщност тези самолети нямат нищо общо конструктивно (освен външно горе долу)
104
4
 
0
 
! Отговори
Мравояда преди 4 месеца
Всъщност самите англосаксите пробутват документацията на Конкорд на руснаците. Но не цялата и не материалите. Поради което съветския Ту-144 така и не влезе в експлоатацие, защото не успяха да се пребоирят с детайлите. Обикновено вредителство, макар и добре обмислено!
103
9
 
8
 
! Отговори
До наведената Нелка преди 4 месеца
За какво ще "крадат" нещо което те (Русия) вече са произвели и използвали преди тях (Англия и Франция) ? Нелке, смешните ти пропагандни статийки могат да излъжат само някой малолетен ***. Само това ли успя да сътвори полу празната ти наведена главица ?
102
6
 
7
 
! Отговори
Гошо преди 4 месеца
е не може да сте такива празноглавци в тая редакция Направете една елементарна справка кога е първият полет на ТУ-144 и на Конкорд По вашата логика и приказки ще излезе че тия от Конкорд са крададците
101
9
 
12
 
! Отговори
Охотник преди 4 месеца
Dnes.bg излагате се за няколко цента. ТУ144 е първият свръхзвуков пътнически самолет. Първи полет на 31 Декември 1968 година. Конкорд 2 Март 1969 година. Андрей Туполев е поканен да огледа новият Конкорд, при първата му поява. През 1970 година, на авио изложението, в град Бурже. При огледа той уточнява, пред френските инженери предимствата на ТУ144. Същият е спрян от полети, поради високите разходни норми. И до ден днешен се разчита, на руските авио инженери.
100
2
 
7
 
! Отговори
Тодор Бургас преди 4 месеца
Преди 10г САЩ прави тестове на летяща Лаборатория ТУ/144 а не на Конкорд , така че сами си правете изводите.От Кети
99
3
 
4
 
! Отговори
Тодор Бургас преди 4 месеца
Извинявам се-КОНКОРД излита 1969г.
98
5
 
5
 
! Отговори
Тодор Бургас преди 4 месеца
Когато пишете глупостите ставате смешни-в интерес на истината те си приличат но и доста се различават!!!ТУ144 - излита 1968гКОНКОРД-излита 1968!!!ЧЕТЕТЕ,информирате се преди да публикувате!!!
97
11
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Опорката, че руснаците са изостанала нация, е направо жалка. Нация, която лети в космоса, строи ядрени централи по света е изостанала ?!. По тая логика ние сме още в каменната ера. И парадокса е,че тласъка на гражданската технология дава войната, било то студена или .. Реактивният двигател и свръхзвукова авиация са първоначално с военно положение. А сегашната хибридна война с/у Русия й дава шанс да възроди загубеното през годините на хаос и безвремие, когато властваха западни лешояди.
96
7
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
ВСЪЩНОСТ ЦИТАТЪТ "Съветите бяха добри в обратното инженерство на нещата и имаха едни от най-добрите математици на планетата, но бяха много лоши в превръщането на нещата в практични продукти" ОТРИЦАВА ТВЪРДЕНИЕТО НА ЗАГЛАВИЕТО - КОЙТО ИМА НАЙ-ДОБРИТЕ МАТЕМАТИЦИ Е ВИНАГИ В СЪСТОЯНИЕ ДА РЕШИ НАЙ-СЛОЖНИТЕ ПРОБЛЕМИ,СТИГА ТЕ ДА СА РЕШИМИ!!... ШПИОНАЖЪТ Е ВТОРОСТЕПЕНЕН - ТЪРГОВСКИ ШПИОНАЖ, ДОКАТО BOEING СА КОПИРАЛИ НАПЪЛНО Ту144...
95
5
 
4
 
! Отговори
Деца Мой преди 4 месеца
Деца Мо,й ако родителите ви са били васали на СССР а вие на САЩ това не ви прави умнии и достойни а само богати , но и податливи из отзад за големият брат!
94
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Не ви ли омръзна тази история.
93
0
 
6
 
! Отговори
Гошо преди 4 месеца
Сега ще го построят отново и по-модерен.
92
4
 
7
 
! Отговори
Kreti преди 4 месеца
Копия има но не са тия които пишете Москвич 400/420 е копие на Опел Кадет, Ту/4 е Копие по заповед на Сталин и т.н.т, аман от некомпетентни Сороски които не търсят истината.
91
0
 
1
 
! Отговори
М преди 4 месеца
-Мънипени, къде намира сега агент 007? -По последни сведения Джеймс Бонд е на секретна мисия, сър.-Няма го никъде, търсете го. В специална капсула с всички удобства, някъде около Малта, м-р Бонд и руската шпионка Таня едикояси чакат инструкции за подводно проучване на потънала секретна техника. И докато чакат... Шпионинът, който ме обичаше или нещо подобно.
90
5
 
4
 
! Отговори
Kreti преди 4 месеца
*Руското мeнте литна веднъж, без екипаж за 40 минути.* даа не е било с искуствен интелект още тогава? Ако това за вас е недостатък не знам, просто и на вас ви трябва изкуствен интелект!
89
9
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Хах мого ме кефи коги копейките се мъчат всячески да кажат на черното - бяло коги става въпрос за некадърността на колхозниците, а примерите в това отношение са безброй.