Като в соц-а: Отново чакаме за нова кола, дори половин година

Икономиката на България се оказва печеливша от дефицита
21 юни 2021 22:00, Елка Василева
201
Като в соц-а: Отново чакаме за нова кола, дори половин година
Снимка: архив, БГНЕС

Заради глобалната криза с недостига на чипове за електронните компоненти при производството на автомобили между 2 и 5% средно са се повишили цените на колите в България от началото на годината, заявиха вносители, цитирани от “24 часа”.

Проблемът с полупроводниците засяга драстично и срока на доставката на един нов автомобил до клиента му. Ако досега за даден модел се чакаше до 3 месеца да пристигне в шоурума, след като е поръчан, сега може да се наложи срокът на доставка да набъбне до половин година.

Тези цифри важат за коли, които са произведени в Европа, докато за азиатските и от Америка чакането се удължава минимум с още месец заради транспорта.

Вносителите на нови автомобили могат да реагират адекватно, ако са сметнали правилно в края на миналата година квотите си към производителите. Много е трудно в този момент да се получат допълнително от договорените предварително за продажба автомобили, защото просто не могат да се произведат.

Производството на автомобили е силно засегнато от недостиг на полупроводници, но се очаква дефицитът на тези основни части за новите коли да намалее към края на годината. Недостигът на полупроводникови микросхеми в световен мащаб се дължи на неочаквано бързото възстановяване на търсенето след края на първата коронавирусна криза миналата година, ръста на продажбите на компютри и лаптопи поради масовия преход на хората към онлайн режим на работа и големия пожар в Asahi Kasei Microdevices, един от най-големите производители на чипове, през октомври 2020 г.

В KPMG сметнаха, че поради огромния недостиг на чипове автомобилните концерни ще загубят около 100 милиарда долара през тази година. Освен това компаниите трябва да похарчат до 15 милиарда долара за възстановяване на буферните запаси. Специалистите прогнозират, че в крайна сметка пазарът ще се възстанови до около две години, но това няма да се случи преди отварянето на фабриките на Samsung и TSMC.

Неочаквано за ситуацията обаче българската икономика се оказва печеливша от дефицита и от настъпилите в разгара на пандемията проблеми в автоиндустрията. Едната причина е, че до миналата година автогигантите работеха по метода just in time, при който авточастите пристигат планомерно и престояват в завода, който сглобява колите, най-много 72 часа. При резкия спад на продажбите те се оказаха затрупани с готова продукция и още през март и април отказаха поръчки. Това доведе до затваряне и на много заводи у нас за месец – месец и половина.

За да се справят със ситуацията, още през лятото гигантите организираха съхранението на частите в складове, а и самите продажби тръгнаха нагоре, което отпуши производството. В България около 10-12% от брутния вътрешен продукт се правят от производителите на авточасти, които са предимно чужди инвеститори, и още през есента тази индустрия излезе от временната криза и за цялата 2020 г. има дори ръст на производството, каза пред “24 часа” изпълнителният директор на браншовата организация арх. Любомир Станиславов. В момента тази индустрия масово търси работници.

Другата причина да печелим от ситуацията е, че у нас има производител на микрочипове за автомобили – белгийската Melexis, в чиято база в Горубляне работят 200 специалисти, в това число и 50 инженери, които създават и тестват микрочипове.

Друг производител на софтуер за автомобили – немската Visteon, в чийто развоен център в София работят 940 специалисти, направи световен пробив преди година и половина. Компанията създаде системата MBUX (от Mercedes-Benz User Experience), която за първи път в автомобилната промишленост обединява в едно всички системи за предаване на данни в автомобила. До този момент за системи, които не са критични за безопасността, например навигация, музиката в колата и т.н., се използва Ethernet система. Сензорите в колите, които предават критични данни, обаче работят по системата Cam, която е много по-надеждна. Разработката на Visteon, за която има и съществен български принос, за първи път обединява двата начина и в индустрията се счита, че това е най-новият тренд, който ще позволи постепенно приближаване към колите с автономно управление.

От 28 области у нас в 14 има завод за авточасти, фирми предлагат дори жилища срещу работа. На компаниите от този бранш се падат почти половината от обявите за свободни места в момента.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


201
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
46
2
 
1
 
! Отговори
До Анонимен преди 2 години
Заплатата на учител в Москва е около 150 хил рубли.
45
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Изчегъртай схемата "Имам човек" все едно изчегъртваш на руснака водката или на *** алкoxoлните фантазии колко е вeлик събрал няколко хиляди в чужбина тука с голфа и е номер едно
44
8
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
При Тодор Живков всичко е било по БДС, качествена храна са яли, живели са по-дълго. Всичко е било по-качествено - прибори, посуда, спално бельо, памук 100%, не става на хъпки и т.н.
43
3
 
6
 
! Отговори
До До 59 преди 2 години
"Га да ги произведем тия керамични дискове след като унищожихме всичко бе образ ?"Ми да не го бяхте унищожавали, бе комунисти. Аз ли свалих Тодор Живков и го вкарах в затвора? Аз ли печатах "талони" за олио и сирене? Аз ли нарязах заводите за скрап? Аз ли направих масовата приватизация? Всичко обмислихте, организирахте и направихте вие комунистите. Е не точно ти, защото със сигурност си някакъв бедняк.
42
0
 
1
 
! Отговори
Няма вече, Оо! Оо! преди 2 години
ГЕРБ потопиха мачтите. Потънаха им гемиите. Добре че не ги подкрепям. Това падение ще е по-жалко от това на НДСВ... :(
41
0
 
5
 
! Отговори
Имам човек преди 2 години
Тая схема "имам човек" трябва да се изчегърта. Нещо неясно? Някой? Реплика?
40
5
 
5
 
! Отговори
До До 48 преди 2 години
Много лъжате това комунистите. Потретвам: Епъл 2 беше цветен, като цветовете се постигаха с комбинация от два пиксела, а не с триада какъвто стана стандарта по-късно. България никога НИКОГА не е произвеждала керамични харддискове. Никога не е краден Епъл, а патентът е закупен напълно законно. Докато го побългарят и пуснат в производство 1982 г., вече излезе Епъл . И най-смешиня Правец беше военния вариант. С преравена ширпотреба щяхме да бориме империализма. Смях!
39
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
комунистите не спят - хвалят си гадния строй - доносници ,партийци получаваха коли ,телевизори ,ядене без пари ! - а народа мизерстваше -броеше стинките .1990г трябваше да сме като румънците .............
38
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
зад точките е комунист ,ама защо я мислят за *** и непозволена дума ?
37
1
 
3
 
! Отговори
до 46 преди 2 години
я си признай ,че си *** доносник ,и кола и апартамент са ти дали *** и си ял и слал без пари ,ся и песийка поне 800 лв - ама трябваше като чаушеску ,та сега да не плямпате глупости за прекрасния ви комунизъм .
36
6
 
2
 
! Отговори
До Эврапэйскый Союз преди 2 години
Да бе да. "Харддисковете" дето ги правеха в Стара Загора бяха ония метални дискове, които ги ползаха като антени. Правеха и 5,25 флопи дискови устройства, работеха около месец и се "разцентроваха". Затова подсигуряваха всеки компютър с 5-6 флопита и като се "разцентрова" ги подменяха. Периодично идваше техник да ги "центрова". Някои ставаха, други ги хвърляше. Те такъв беше соца. И Епъл 2 беше цветен. Цветното видео се видя скъпо на другарите и затова Иван Марангозов направи Правеца зелен.
35
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
" като в соц-а " ? -ха ха ха в соц-а коли имаха само партийците и връзкарите ,рушветчии и доносници .обикновения човек за лада чакаше 20г , за телефон 20г , за телевизор поне 5г .
34
1
 
3
 
! Отговори
БЕДНИ СТЕ преди 2 години
ЗАЩОТО СТЕ КОРУМПИРАНИ И ЗА ВСИЧКО ВИ ТРЯБВАТ ВРЪЗКИ. АЗ НЕ СЪМ ТАКА. Аз се трудя за парите си. Имам цели. Гоня ги. Настигам ги. Удрям ги. Взимам си парите. Не съм корумпе. Ако това да си честен се счита за тероризъм - да такъв съм. Честен. Данъци всичко платено, за разлика от мутрите и подчинените им ДДС-ари и калинки и всякакви ***. Това ще се оцени един ден. Ако не от България, то от САЩ или ЕС.
33
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
То и преди кризата си чаках 6 месеца, но всичко дойде както аз си го поръчах.
32
1
 
5
 
! Отговори
До 32 преди 2 години
Освен да си купил зазка или *** Ханс, друго не можеше да купиш за по-малко от 10 г. чакане.
31
2
 
4
 
! Отговори
В момента преди 2 години
пиша това от Правец - не се майтапя, вечен компютър!!
30
0
 
6
 
! Отговори
Гхахаха беден 3 лева преди 2 години
Вие взехте ли по 50 лв, щото аз от тая държава не съм видял нищо. Само и давам пари, които ГЕРБ и ДПС ги крадат. И подхвърлят трохички на БСП. Нема пари бате. Корупцията е доста. Трябва да се изкорени.
29
2
 
4
 
! Отговори
Эврапэйскый Союз преди 2 години
Дори Едни Чипове от Пясък е неспособен да произведене, а Комунистическа България Компютери Правеше в Правец и имаше Завод за Твърди Дискове!!
28
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Преди около 5 години един приятел му се наложи да чака за чисто новата си кола година и осем месеца, защита я искаше синя на цвят. Марката беше една от най-разпространените в България. Първата си кола я купих през 1986 година на петия ден след като си направих вноската за колата. Какви години чакане сънуват?
27
3
 
2
 
! Отговори
До Анонимен 12 преди 2 години
България беше огромен производител на полупроводници по времето на соца, но захранванията за Правец 8 се внасяха от Тайван. В Ивайловград ги слагаха в ламаринена кутия и пишеха "Маде ин Булгариа". Затова и Правец 8 струваше над 4000 лева, три пъти повече от оригинала Епъл 2 по официалния курс. И естествено монохроматичен (зелен ако е с монитор, сив с телевизор Юност) за разлика от цветния оригинал.