Пълен и кратък член ни тормозят най-много в писането

Инициатива за проверка на правописа се провежда в столицата
20 юни 2010 14:26,
158
Пълен и кратък член ни тормозят най-много в писането
Снимка: Булфото

„Възрастните показват учудващи добри резултати и почти половината от тези, които идват да се тестват, имат само по една или две грешки“.

Така Евелина Гечева от портал Академика.бг коментира резултатите на хората, които участваха днес в инициативата за проверка на нивото им на владеене на правопис и пунктуация.

Инициативата „Бъди грамотен” се проведе в Южния парк, пред НДК и на входа на Борисовата градина.

За всяка възрастова група от първи до осми клас днес беше подготвен тест, съдържащ задачи по правопис и пунктуация. Веднага след попълването на теста проверяващите отчитат резултата, а участниците, които са се представили без грешка, получиха награди.

Възрастните пък решаваха тест, приравнен на тези, които решават зрелостниците.

Само за час около 80 души бяха проверили своята грамотност в шатрата на входа на Южния парк.

Най-често допусканите грешки са свързани с употребата на пълния и краткия член, както и с правилното поставяне на запетайките, особено тази пред „и”.

Наблюденията на учителите към момента показват, че седмокласниците и зрелостниците се справят най-добре, тъй като съвсем наскоро са положили тежки изпити, включващи и добро познаване на пунктуацията и правописа. 

„Имаме какво още да желаем от петокласниците и шестокласниците“, заяви още Гечева пред БГНЕС. 
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


158
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
109
2
 
2
 
! Отговори
lili преди 13 години
до 115Правилно!
108
3
 
13
 
! Отговори
ммм До 112 преди 13 години
Грешка Ал! Цитат: Видях нашиЯТ учител да пресича на червено. (КОЙ пресичаше на червено?)Кого Видях? Него. Аз - съм подлогът, "АЗ" върши действието в главното изречение. Следователно правилото е: Видях нашиЯ учител да пресича на червено. АЗ видях НЕГО.
107
3
 
5
 
! Отговори
Eli преди 13 години
до 112 - третият ти пример е грешен, сладур, ето такива лесни работи, а? ха-ха-ха
106
1
 
2
 
! Отговори
ммм До Калин преди 13 години
Добре.
105
7
 
3
 
! Отговори
Ал преди 13 години
НашиЯТ учител бе избран за ръководител на експедицията.Избраха нашиЯ учител за ... (КОГО избраха?)Видях нашиЯТ учител да пресича на червено. (КОЙ пресичаше на червено?) (= Видях, че нашиЯТ учител пресичаше на червено.)Ето това е нашиЯТ учител. Ето това е ТОЙ. (КОЙ е това?)Накараха нашиЯ учител да стане ръководител на експедицията. (КОГО накараха...?)НашиЯТ учител бе накаран почти насила да стане ръководител на ... (КОЙ бе накаран ...?)Ето такива ми ти лесни работи бе, Уили.
104
1
 
6
 
! Отговори
Зайо преди 13 години
Прав си за "кОлтурата на бългАрена" :))), но и за правописа трябва да се направи нещо. :)
103
2
 
7
 
! Отговори
Parcuc преди 13 години
Тормози ги неграмотните...който е искал го е научил в училище.
102
9
 
0
 
! Отговори
me4o преди 13 години
taka si e saglasen sam sas statiita mnogo e niska kolturata na balgarena, trqbpva da sa napravi neshto
101
2
 
1
 
! Отговори
Калин преди 13 години
тук не е мястото да ме обливаш с емоционалните си състояния... напомни ми някой път да ми драснеш на пощата.. ще публикувам адреса а ко съм в настроение:)
100
1
 
3
 
! Отговори
kapo преди 13 години
Да въведем пълен член и за женския род!"Той си напипа простатата" - простатата тук не е подлог и няма пълен член в нея."Простататата ме алармира" - алармира го, щото вече има пълен член.
99
0
 
4
 
! Отговори
User преди 13 години
Браво, много добър анализ !И превъзходно познаване на българския език.
98
3
 
7
 
! Отговори
tulski преди 13 години
Пич, ще ти дам един съвет. В интернет многословието не се котира. Хората, като видят цял ферман и просто не го четат. Обяснявай просто, ясно и стегнато, и ще имаш успех. Най - важно е на първо време да се откажат от маймунската шльокавица.
97
0
 
8
 
! Отговори
българче преди 13 години
Днешните тийнейджърки и тийнейджъри май познават само мекия и твърдия член, за съжаление :-(
96
0
 
8
 
! Отговори
наблюдател от Марс преди 13 години
...продължение... Що се отнася до сложността не е нещо сложно, но си има и уловки. Дори новинарите бъркат в повечето от следните случаи:1) при страдателен залог: ПешеходецЪТ беше блъснат от пияниЯ полицай. Пътникът в случая е пасивен подлог, докато реалният извършител е полицаят.2) При пояснителни изречения се забравя, че те са все пак отделни изречения и си имат различно сказуемо (и съотв. подлог): Ловецът гръмна пъдпъдъкА,(!) който всъщност беше своеобразниЯТ домашен любимец на жена му. В тези случаи помага правилното отграничаване на изреченията чрез запетая.3) Изобщо при определянето на това, кои части влизат в групата на сказуемото.4) При възвратни глаголи: КаймакЪТ се маха и чак след това се слага гьозумЪТ тук помага най-вече замяната с той и него, но въпреки това в тези случаи се бърка при 90% от новите учебници (без тези по филология).Тъй че дори и за знаещите от вас (за които българският е много ***) членуването е добро упражнение по концентрация.
95
1
 
4
 
! Отговори
ммм До Калин преди 13 години
Не съм поредният педагог. А смехът ми е съвсем искрен, и съвсем не ти се слагам. Пази Боже дотам до стигна - аз съм със здрав разум, недей така. Хахахахахаха. Просто се забавлявам с теб. Превръщам трагедията в трагикомедия. Т.е. гледам на живота откъм смешната му страна, иначе съм загинала безвъзвратно.
94
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Не мога да си обясня защо много голяма част от българите допускат грешки при членуването.
93
1
 
1
 
! Отговори
АДИИ преди 13 години
АДИИ МАЙКА ПЪЛЕН ЧИЛЕН ВА МАЙКА ПЪЛЕН...
92
2
 
1
 
! Отговори
zhka преди 13 години
Какви правила са нарушени, за да не ми публикувате коментара, и да ме обвинявате в нарушение на правилата на сайта, моля! Отговорих на 19. - толкова!
91
0
 
11
 
! Отговори
наблюдател от Марс преди 13 години
Едни казват че такова членуване го имало само в 2-3 езика и то било прекомерно сложно, други пък казват, че било много просто, и че езикът ни изпростявал с времето сега бил най-***, щото нямал падежи... Мненията и в двете крайности са несъстоятелни. Понеже в статията липсва общо описание на ситуацията около българското членуване, ще се опитам да направя един кратък обзор (с което, надявам се, няма да отегча никого):Българският език е на прехода между синтетичен и аналитичен строй. Какви са разликите в тези строеве? най-общо казано аналитичният език (като китайския) има фиксиран словоред и по-кратък изказ напр. в китайския думата за той и него е една и съща и дали ще значи той, или него се обуславя от мястото и в изречението. Така е и за всяка дума не може да я слагаш където си искаш. В такива езици въпрос, отрицание и възклицание се изразяват като се постави определена частица в началото/края на изречението или чрез промяна в словореда.В синтетичния език пък (като германския) функцията на думите се определя от различни частици, поставяни в началото/края на думата, което усложнява изказа, но пък позволява гъвкав словоред, т.е. може да слагаш думите където си искаш в изречението.Накратко аналитичният език постига простота за сметка на сухотата и безизразността на фиксирания словоред, а синтетичният постига изразителност и разнообразие за сметка на прекалената сложност. Българският език притежава простотата на аналитичния език, запазвайки свободата на словореда от синтетичния строй. Чудно, нали?! Това е благодарение на богатата глаголна система, многообразието от представки, наследени от старобългарския, и на множество съюзи и спомагателни частици, които не се срещат в другите славянски езици. Въпреки това понякога възниква неяснота, дали една дума е подлог, и тук на помощ идва нашето членуване.Т.е. това членуване е нещо необходимо за нестандартен език като нашия и ако трябва нещо да се промени в него, това е да се въведе и за формите в женски и среден род.
90
3
 
0
 
! Отговори
Калин преди 13 години
смеха е непринуден, някак си неистовият смях, пък бил и по този начин изразен не е здравословен..показател е за емоционална нестабилност:)но щом ти се дават квалификации и изразява мнение в подобно състояние..прави го, но далеч от публичност!предполага се поредният велик педагог си:)