Над 50% от сервизите в сивия сектор, колите ни стари. Къде ще ги ремонтираме?

Промените в закона за пътните превозни средства предстоят
Обновена: 7 авг 2019 16:52 | 7 авг 2019 16:52,
108
Над 50% от сервизите в сивия сектор, колите ни стари. Къде ще ги ремонтираме?
Снимка: БулФото

Има ли връзка между некачествените ремонти на автомобилите и чудовищната смъртност на българските пътища? Трябва ли ремонтите да се правят само в лицензирани сервизи и да се забрани работата на кварталните гаражи? Има ли секторът нужда от по-голяма държавна регулация?

Промените в закона за пътните превозни средства предстоят, а някои от предложенията вече са публикувани за обществено обсъждане.

По неофициална информация над 50% от автосервизите у нас са в сивия сектор, а близо 80% от автомобилите у нас са над 10-годишни.

"Редно е в сектора да има ред. За съжаление в България много хора не искат да има ред, искат да има хаос. В хаоса българинът се оправя най-добре", казва пред БНР автомобилният състезател и собственик на автосервиз Румен Дунев.

Той е убеден, че автомобилите трябва да се ремонтират в автосервизи, защото там работят квалифицирани хора. Освен това, Дунев нарича "спекулации" страховете на хората, че според новите предложение, човек може да бъде глобен, ако си смени сам гумата на пътя.

"Нищо подобно! Всичко, което производителят на автомобила е написал в сервизната книжка, която почти всеки автомобил има в жабката  - да долеете масло, да смените акумулатор, да смените гума на пътя – всички тези неща всеки един водач може да прави спокойно, пред блока, на пътя и където иска", категоричен е той.

Според него е нормално да има автомонтьорски грешки, но при тежки произшествия трябва да се прави детайлна автотехническа експертиза и съответно да се носи отговорност.

"Оттам идва един много важен момент, който е залегнал в закона и който вчера дискутирахме - професионалната отговорност. Повечето от лекарските заведения имат т.н. „професионална застраховка“ и тя покрива всички щети. Голяма част от хората в бранша с автосервизите избягват регистрации, избягват касови апарати, избягват много такива неща и, когато стане въпрос за професионална отговорност, над 60% от колегите се дърпат, не искат тя да стане задължителна. Към момента тя е пожелателна! Добрите сервизи и хората, които мислят напред, я сключват. Тя не е милиони и всеки може да си я позволи", обяснява Дунев.

На обратното мнение за законопроекта обаче е председателят на Българското обединение на шофьорите Христо Радков.

"В момента имаме един силно лобистки проектозакон, който цели единствено да затрудни собствениците и водачите на пътни превозни средства", убеден е той.

Според Радков новият закон ще завиши разходите за превозните средства, ще са необходими и технически паспорти на хартиен носител.

"Причината, според нас - шофьорите, заради която се връщаме към този технически паспорт на хартия, е, за да може, когато ни спре някой контролен орган и ние случайно не си носим този паспорт, разбира се да последва въпроса: „А какво правиме сега", смята експертът.

В закона никъде не било записано, че потребителите ще могат да вършат сами дейностите, описани в сервизните книжки на автомобилите.

"В закона е записано, че ако извършваме какъвто и да е ремонт по изброените системи, нас ще ни санкционират. Смяната на гумата влиза в това нещо", каза Радков.

Ако бъдат ограничени всички действия по обслужване на автомобилите само в автосервизите, може да се окаже, че ще трябва да се чака 2-3 седмици за смяна на гуми „защото просто няма кой да го извърши“, предупреди председателят на Българското обединение на шофьорите.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


108
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
15
1
 
33
 
! Отговори
ноби преди 4 години
причината за катастрофите са трагичната умствена изостаналост. толкова *** на пътя, че даже са малко катастрофите. имаме късмет явно
14
0
 
25
 
! Отговори
112-113 преди 4 години
На първо място проблема е в сивото мозъчно вещество.Българина е баш майстор по всичко.И ловец е,и рибар е , и механик,и заварчик, и доктор, и списъка е безкраен.
13
5
 
6
 
! Отговори
От Берлин преди 4 години
До OT GermaniqБе ти луд ли си, да си купиш нещо от VW концерна...?! Болен човек.
12
0
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Когато доходите станат нормални нещата ще се оправят от само себе си. Ще се купуват предимно нови автомобили, същите ще се ремонтират само в лицензираните сервизи на марката. Когато това стане факт, сервизите от сивия сектор ще изчезнат.
11
0
 
6
 
! Отговори
Смешник преди 4 години
Всичко е навързано всички пътища зле но пак същите фирми ги правят сервизите 50% нелегални ако да е бизнес за доста милиони незнам кой щв го остави на пройзвол но се плаща на който трябва да не те закачат и продължаваш после щи всичко става ами щото сами си го правим
10
18
 
5
 
! Отговори
карай по баира преди 4 години
Обслужване и ремонт на автомобил нерядко излизат по-евтино във фирмен сервиз на съотватната марка и освен това дават гаранция.Много от "сервизите" са сиваци и прибират тлъсти печаби от части и труд, и все "отстъпки" ти дават там...
9
2
 
15
 
! Отговори
ГPOБ-ВИДИМИ РЕЗУЛТИ преди 4 години
борим се с корупцията, контрабандата, сивия сектор, с всичко се борим, орешарски и бсп са виновни
8
0
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Еми стари са какво да направим?Който има пари купува ново, който няма, купува втора употреба.Може би след 50г. ще се изравним с европейските стандарти.
7
1
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Никой нищо не казва за най-счупените пътища - тези в бг !!! От 7 държави в които съм бил , такива настилки - НЯМА !!! За да избегнеш дупка , правиш опасни маневри , влизаш в насрещното и какво ли не ... сервизите са виновни , да хахаха
6
0
 
36
 
! Отговори
zeus преди 4 години
До Анонимен 1Един път съм му стъпвал в сервиза на Дунев, че ми беше близо, за смяна на течности. В скоростна кутия, побираща 2 литра по каталог, успяха да набият 4 литра, при това масло не по спецификации. После си го смених сам с каквото трябва, след четене в специализираната литература, нещо, което хората на Дунев очевидно не са направили.
5
14
 
4
 
! Отговори
Мен преди 4 години
Ехх каращите тарялясници са опасни за себе си и за околоните. Технически паспорт трябва, но само в електронен вид. При спиране от патрул да бъде сканиран и да бъде издаван документ че е проверен водача заедно с установените нередности. Техническите прегледи най-накрая да вземат да станат реални. Тогава смешните нелегални работилници ще отпаднат по ествесвен път...
4
2
 
42
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
румен дунев да го ду.ха - иска да му ходим в жалкия сервиз, в който отиваш да ти сменят маслото, онея ти обявяват, че си за основен ремонт на двигателя!Закриване на сервиза на този измамник!
3
4
 
31
 
! Отговори
Бай Хой преди 4 години
Естествено че няма никаква връзка между некачествените ремонти на автомобилите и чудовищната смъртност на българските пътища. Бърза справка може да покаже че 99% причините за катастрофи са неспазване на дистанция, несъобразена скорост, неспазване на знаци и маркировка, непознаване на възможностите на автомобила или липсва на опит, пък ако искаш автомобила и от завода си го вземи при по-горе описаните неща няма никакво значение или на луди се правите?
2
1
 
21
 
! Отговори
Навсякъде другаде преди 4 години
НО не и оторизиран сервиз--той е по джоба на по-богатите европейци !...Така ,че колкото и да драпат няма да стане...
1
0
 
58
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Дунев, смешнико! В твоя сервиз 8 часа диагностика на хондата и нищо! Един пиян и мърляв чичка в мръсен квартален сервиз само пипна една букса и колата се оправи!