Над 50% от сервизите в сивия сектор, колите ни стари. Къде ще ги ремонтираме?

Промените в закона за пътните превозни средства предстоят
Обновена: 7 авг 2019 16:52 | 7 авг 2019 16:52,
108
Над 50% от сервизите в сивия сектор, колите ни стари. Къде ще ги ремонтираме?
Снимка: БулФото

Има ли връзка между некачествените ремонти на автомобилите и чудовищната смъртност на българските пътища? Трябва ли ремонтите да се правят само в лицензирани сервизи и да се забрани работата на кварталните гаражи? Има ли секторът нужда от по-голяма държавна регулация?

Промените в закона за пътните превозни средства предстоят, а някои от предложенията вече са публикувани за обществено обсъждане.

По неофициална информация над 50% от автосервизите у нас са в сивия сектор, а близо 80% от автомобилите у нас са над 10-годишни.

"Редно е в сектора да има ред. За съжаление в България много хора не искат да има ред, искат да има хаос. В хаоса българинът се оправя най-добре", казва пред БНР автомобилният състезател и собственик на автосервиз Румен Дунев.

Той е убеден, че автомобилите трябва да се ремонтират в автосервизи, защото там работят квалифицирани хора. Освен това, Дунев нарича "спекулации" страховете на хората, че според новите предложение, човек може да бъде глобен, ако си смени сам гумата на пътя.

"Нищо подобно! Всичко, което производителят на автомобила е написал в сервизната книжка, която почти всеки автомобил има в жабката  - да долеете масло, да смените акумулатор, да смените гума на пътя – всички тези неща всеки един водач може да прави спокойно, пред блока, на пътя и където иска", категоричен е той.

Според него е нормално да има автомонтьорски грешки, но при тежки произшествия трябва да се прави детайлна автотехническа експертиза и съответно да се носи отговорност.

"Оттам идва един много важен момент, който е залегнал в закона и който вчера дискутирахме - професионалната отговорност. Повечето от лекарските заведения имат т.н. „професионална застраховка“ и тя покрива всички щети. Голяма част от хората в бранша с автосервизите избягват регистрации, избягват касови апарати, избягват много такива неща и, когато стане въпрос за професионална отговорност, над 60% от колегите се дърпат, не искат тя да стане задължителна. Към момента тя е пожелателна! Добрите сервизи и хората, които мислят напред, я сключват. Тя не е милиони и всеки може да си я позволи", обяснява Дунев.

На обратното мнение за законопроекта обаче е председателят на Българското обединение на шофьорите Христо Радков.

"В момента имаме един силно лобистки проектозакон, който цели единствено да затрудни собствениците и водачите на пътни превозни средства", убеден е той.

Според Радков новият закон ще завиши разходите за превозните средства, ще са необходими и технически паспорти на хартиен носител.

"Причината, според нас - шофьорите, заради която се връщаме към този технически паспорт на хартия, е, за да може, когато ни спре някой контролен орган и ние случайно не си носим този паспорт, разбира се да последва въпроса: „А какво правиме сега", смята експертът.

В закона никъде не било записано, че потребителите ще могат да вършат сами дейностите, описани в сервизните книжки на автомобилите.

"В закона е записано, че ако извършваме какъвто и да е ремонт по изброените системи, нас ще ни санкционират. Смяната на гумата влиза в това нещо", каза Радков.

Ако бъдат ограничени всички действия по обслужване на автомобилите само в автосервизите, може да се окаже, че ще трябва да се чака 2-3 седмици за смяна на гуми „защото просто няма кой да го извърши“, предупреди председателят на Българското обединение на шофьорите.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


108
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
35
0
 
12
 
! Отговори
Плевенски преди 4 години
Управляващи идио.. Все едно не знаят защо караме коли на старо и ходим при гаражни майстори!
34
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
познат си караше ПЕЖОТО само в лицензиран сервиз. За десетина години дойде време за смяна на ремъци. Няколко дни след смяната каза ,че антифриза побелява и нещо не е на ред. А днеска да го смени (антифриза) а утре , но ненадейно тръгна на пробег от 400 км. На връщане в тунел ЕЧИМИШка колата загрява. С мъка излиза от тунела и с пътна помощ се прибира.Обади се да я направим по комшииски.Веднага го посъветвах да купи термостат, та с един масраф да го сменим и сменим и антифриза.
33
0
 
20
 
! Отговори
7777 преди 4 години
То се видя че след прасетата ще подхванете сервизите.Гледате само да мачкате бедния народ но и народа е много търпелив.С две думи...всеки народ си заслужава съдбата.
32
8
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 30Голяма част от бг колите са повредени и не се знае кога ще се взриви газовата уредба в тях понеже. Отделно има и хиляди измамници, които ще оправят една повреда, но ще причинят друга с цел да си платиш още и няма да платят и стотинка, като данък.
31
0
 
14
 
! Отговори
ЧИТАТЕЛ преди 4 години
Навъдиха се задръстени олиг..ни, които да пишат такива просто..тии. На връх Балкана или на пътя съм и за спукана гума да чакам набеден "майстор"да ми смени колелото с монтирана гума. Тия чантаджии не са в ред дето славят т.н. "демокрация" Лично аз съм читател с две технически лицензирани, НЕ купени, дипломи и с 43 годишна практика и да чакам някой дето ръцете му са наврени, сещайте се къде. АБСУРТ !!
30
0
 
2
 
! Отговори
Само питам преди 4 години
Защо не се преместят част от автосервизите в гетата и с работно време от 19 ч до 7 ч. сутринта?
29
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Успокойте сееее! Цялата пушилка е заради думичките "професионална застраховка" (абе що като чуя "застраховка" и се сещам за Бате Ви Боко...той сега нали го играе Премиер??). Та! нека си я платят сервизите а пък вие пак ще си карате колите кой -как - я стегнал
28
9
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До КаквоВ Индия има и нелегални доктори без образование готови да те излекуват за ниска сума. Същото е и с нелегалните сервизи в България.
27
0
 
10
 
! Отговори
Идеалист преди 4 години
Като дойде август, управляващата клика започва да публикува и да се кани да направи най-различни мръсотии, защото смята, че хората са на почивка и няма да видят и чуят нищо. Първо обявяват спестяванията на гражданите и колко много са спестили. После оставят нещата на разни алчни и долни бизнесмени, който със смешни доводи ни убеждават как се грижата за простолюдието ( клиентите ). Разбира се, че основната причина не е в некачествените ремонти, а некачествените пътища и простотията на шофьорите!
26
11
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Време е сервизите да излязат на светло. Нека всеки квартален майстор да си основе фирма и да си плаща данъците.
25
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
аз основно чувам за катастрофи поради несъобразена скорост, или отнемане на вниманието на шофьора. не съм чул за катастрофа поради отказали спирачки, счупено нещо по ходовата част и прочее.
24
1
 
19
 
! Отговори
Веско преди 4 години
Ясно си прозира поредното лоби да проберем още някой лев от населението. Държавническа мисъл -нула. Въпроса не е къде ще ремонтираме автомобила, а кой? Останаха ли читави грамотни млади хора с техническо образование? Има ли технически училища със пециалности? Или ще кажете плочките на Дондуков ги лепят калпазани, ама за лицензирания сервиз ще има опашка от балаври с технически английски? И както писаха по-долу, 98% процента от катастрофите НЕ СА причинени от техническа неизправност.
23
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Голфовете нямат трошене, какви ремонти, сервизи, това да не са ВАЗ и АЗЛК.
22
10
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Няма по хубаво нещо от новата кола! Вземаш я на лизинг и нямаш никакви грижи за нея освен автомивката. Имаш последните технологии, мирише на чисто, на ново. Имаш си редовно сервизно обслужване по програма.Ако пък се счупи нещо оправят ти го без пари гаранционно и докато тече ремонта ти дават друга кола безплатно. Като минат няколко години и като излезе по новия модел, от фирмата ти изкупуват обратно старата кола и си вземаш най новия модел.Чиста работа. Така живеят белите хора.
21
1
 
13
 
! Отговори
Какво преди 4 години
е нелегален сервиз - нещо като нерегистрирано прасе - нещо много добро за обикновен сиромах човек, но крайно негативно за алчните данъчни.
20
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
"Какъв е смисълът да си купуваш стара вмирисана почупена и ръждясала кола като сега на пазара има чудесни нови?"Смисълът е, че един нов Форд Фокус е 30 хиляди лева, а 80% от колите по улиците са същия клас, но 15-годишни за 3000 лева. Много малко са случаите когато някой с 30 бона ще си купи ръждясал почупен CL55 AMG на 15 години вместо нова кола.
19
9
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Само допреди десетина години имаше поне два пъти по-малко коли, не си спомням за проблеми с паркиране, и хората пак успяваха да ходят на работа, до болницата, до супермаркета. Сега градската инфраструктура не може да понесе толкова коли, всеки има някаква трошка за 1500 лева която 99% от времето стои на улицата.
18
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Какво означава нелегален сервиз? И как легалността е свързана с качеството на услугата?Ще задължат сервизите да закупят сервизни програми за стотиците марки автомобили и обучават специалисти ?Не умни хора пишат пародия на закони, които никога няма да влязат в реална употреба.
17
18
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Какъв е смисълът да си купуваш стара вмирисана почупена и ръждясала кола като сега на пазара има чудесни нови? Това мислене на българина му остана още от едно време. Все гледа да мине тънко, да спести уж нещо. Комунизъма превърна българите в едни мишки.Абе 2019г. е . В ЕС сме. Купете си нови коли и си гледайте кефа. Стига сте живели като скотове.
16
32
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Крайно време е Българите да се научат да си купуват нови коли и да се забрани така наречения "нов внос". Да се забрани регистрацията на коли втора употреба.Така не само въздуха ще стане по чист ами и хората ще имат повече стимул да работят ефективно, да правят бизнеси да инвестират и да печелят пари. А не като сега керат си там на заплатката, мързи ги да гледат и масово карат трета употреба кочини за по 4-5 хил. лева.Българина се е свил в черупката си и няма мечти. А това е много лошо.