Убитите при катастрофи у нас само с 19% по-малко за 9 г.

България и Румъния начело в ЕС по брой загинали
1 юли 2020 07:56, Елка Василева
12
Убитите при катастрофи у нас само с 19% по-малко за 9 г.
Снимка: архив, БГНЕС

Убитите при катастрофи в България са намалели с 19 на сто за последните 9 години. Но това е над два и половина пъти по-малко от намалението, прието в Националната стратегия за безопасност на движението по пътищата 2011-2020 г.

Според документа жертвите по българските пътищата трябваше да намалеят с 50%, а ранените с 20% спрямо 2010 г. Такъв план бе приет по инициатива на ООН във всички страни от Европейски съюз, но средното му изпълнение за ЕС за убитите не надминава 21 процента, пише „Труд“.

“Целта за намаление на загиналите до 50% остава недостижима. Предвид територията на България и броя на населението нивото на пътния травматизъм остава неприемливо високо”, пише в анализа към новите Национална стратегия за безопасност 2021-2030 г. и Плана за действие 2021-2023 г. Проекти на двата документа, подготвени от Държавната агенция “Безопасност на движението по пътищата”, бяха публикувани вчера за обществено обсъждане.

776 са загиналите през 2010 г., а 648 е средният им брой за последните 9 години у нас. Намалението се дължи на комбинация от няколко основни фактора - намаляване и застаряване на българите, строеж на по-безопасни пътища, магистрали и защитена градска среда, обновяване на автомобилния парк, въвеждане на допълнителни системи на безопасност от производителите на превозни средства.

Но то е можело да бъде и много по-голямо. След значителните спадове през 2012 и 2013 г. (по 601 жертви годишно) в последните няколко години страната ни и Румъния продължават да държи първите две места по брой на убити спрямо 1 млн. от населението.

Все пак от Държавната агенция посочват като положителна тенденция спадът с 22% на тежко ранените при катастрофи за последните 9 години спрямо 2010 г., което изпълнява и дори надвишава плана на ООН и ЕС. Но като се прибавят и леко ранените, общият брой става средно 8445, което е увеличение спрямо 2010 г., когато ранените общо са били 8080.

Най-опасните месеци продължават да са юли и август, съответно със 72 и 68 загинали средно за последните 9 години.

Шофьорите на леки автомобили са най-често пострадалите при катастрофи - средногодишно 226 убити и 2303-ма ранени. Втората най-опасна група са пътниците, независимо в какви превозните средства - 184 убити и 2959 ранени. Следват пешеходците - 145 убити и 1936 ранени, мотористите - 49 убити и 627 ранени и т. н.

В стратегията до 2030 г. се препоръчва на КАТ да подобри начините за контрол, като замени част от дейността на пътните патрули с автоматизирани системи - стационарни камери, радари т. н. Пътните полицаи трябва да усъвършенстват реда за събиране, обработка и анализ на данните за катастрофи.

Записана е още препоръка да се оптимизира административно-наказателната дейност на полицията, но без да се споменава проваленият вече проект, който превръщаше катаджията в обвинител, съдия и екзекутор.

И по света, и у нас заради COVID-19 жертвите намаляват

Статистиката и по света, и у нас засега не отчита огромния спад на пътните катастрофи и жертвите през 2020 година, започнал след въвеждане на ограниченията на пътувания заради COVID-19. Намалението за България се вижда, ако се сравнят средномесечните данни за последните 9 години с текущата статистика на КАТ. Например - през януари, когато нямаше противоепидемични мерки, жертвите са 38 - точно колкото са били средногодишно за януари за последните 9 години. През март и април, когато бе въведено извънредно положение и на изходите на областните градове сложиха полицейски КПП-та и, загиналите по пътищата са съответно 26 и 22, при средногодишни стойности от 43 и 49. От началото на тази година до 29 юни жертвите на катастрофи у нас са 171, с 80 по-малко от същия период на 2019 г., когато броят им е бил 251, пресмятат от пътната полиция.

 


12
Още от Общество
Пенсиите по-високи с 6,7% от днес, минималната става 250 лв.
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
11
0
 
1
 
! Отговори
КАТ да се закрие преди 6 дни
Ако закрием КАТ, катастрофите ще намалеят поне два пъти, загиналите също ще намалеят поне два пъти. Защо е така е дълго за обяснение.
10
1
 
2
 
! Отговори
3M преди 6 дни
Важното е фаровете да светят, дори и когато автомобила е паркиран в гаража!
9
0
 
1
 
! Отговори
У преди 6 дни
И това въпреки "Акциите" , с които сектор Пътна Полиция доказват, че са нужни на обществото и че правят всичко по силите си и пр...
8
0
 
2
 
! Отговори
м дааа преди 6 дни
добре са го написали - само от застаряване и намаляване на населението трябваше да сме намалили смъртносттта с 20-30%
7
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 дни
То пък само това оставаше, да ги вкарате едновременно в двете статистики - ПТП, COVID-19. След тази жестока пандемия с невиждана ярост е нормално жертвите на ПТП да понамалеят.
6
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 дни
И това е въпреки неимоверните усилия на ушевите да магерят статистиката. Загинал в ПТП, има само тогава, когато труповете са в колата, във всички други случаи, измислят друга причина за смъртта. Не случайно по данни на болниците, броят на загиналите в катастрофи е два пъти по голям от този който ушеф обявява. Що така бе?
5
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 дни
Абсолютна глупост при намаляващо население това незначително намаление на жертвите по пътищата си е почти нищо.
4
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 дни
Само фаровете трябваше да намалят жертвите по пътищата с петдесет процента, а то какво се оказа? Поредното ламбаролобистко законче на тиквата. Това чекмедженце да не се пълни с едната заплата. Да не говорим че годността на риванола, кислородната вода и бинта в аптечката имат пряка връзка със смъртността по пътищата, както и стикера за застраховката. Те хората са го казали преди векове, от който нищо не става, го вземат за кияк в милицията.
3
7
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 дни
Истината е, че проблема е в пътищата,и не защото са лоши,а обратното.Именно лоши трябва да бъдат,толкова разбити,че да не можеш физически да шофираш с над 50км/ч по тях.Ние българите разбираме единствено от тоягата,това си пролича и от ситуацията през последните месеци.Само диктаторско управление ще ни оправи,страх,пропаганда,екзекуции на живо в 8 вечерта по нац.телевизии,тайни полиции,поощряване на доносничеството.
2
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 дни
Проблема е,че хората масово изпростряха,шофират неадекватни,дрогирани,пияни. Смятат се за безсмъртни,качвайки се в 10+ годишните си таратаики.Понаправиха се и пътища и някои ги използват за ускорителни писти към небето.Контрол няма почти никакъв,да не говорим за събираемостта на налаганите глоби.ГТП е смешен (онзи ден регистрирах кола с неизправни спирачки минавайки преглед на каналите в КАТ,представете си за какво иде реч в кварталните гаражчета).Няма никаква толерантност на пътя...
1
0
 
7
 
! Отговори
Спешни мерки преди 6 дни
Да се забрани автотранспорта за три месеца, пълна карантина. Така ще могат да се оправят кривите магистрали и дупките по пътищата.
И най вече, за радост и удоволствие на всички данъкоплатци, инспекциите с тиквената жипка, най после ще престанат.

Спонсорирани публикации