За първи път: Частни влакове ще возят пътници у нас

Превозите започват след година, първото трасе е София - Бургас
25 окт 2023 15:09, Стела Стоянова
77
За първи път: Частни влакове ще возят пътници у нас
Снимка БГНЕС, архив

Първи лиценз за частен пътнически жп превозвач издаде Изпълнителна агенция "Железопътна администрация".

Той е на компанията "ПИМК Рейл Експрес", става ясно от сайта на агенцията. "ПИМК Рейл" имат лиценз за товарни превози и от 2015 г. е един от железопътните превозвачи. Към момента единствената компания, която вози пътници с влакове, е "БДЖ Пътнически превози" и за първи път тя ще има конкурент.

Пред "24 часа" Пенко Несторов, един от собствениците на ПИМК, обяснява, че имат една година, за да стартират проекта и бизнес-плана.

"Оглеждаме възможностите за трасе, по което да пуснем влакове. Основното е София-Бургас, където по завършени участъци от жп линията са позволени по-високи скорости, а и автоматизирано управление на влаковото движение, което дава по-голяма пропускателна способност. Само тогава има смисъл да се инвестира в нов подвижен състав", каза още той.

Припомняме, че в края на 2024 г. изтича договора за обществена услуга на БДЖ с държавата, който компанията спечели през 2009 г. По него всяка година фирмата получава над 170 млн. лв. субсидия.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


77
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
32
2
 
7
 
! Отговори
Тихо-мълком БДЖ преди 6 месеца
ще се превърне в БЧЖ.
31
1
 
0
 
! Отговори
VladTepes преди 6 месеца
До АнонименИма два кратки участъка с максимална скорост 130 km/h между Мездра и Горна Оряховица както и доста 110-120. С подобряване на инфраструктурата и сигнализацията може да се постигнат 160-200 без драстични разходи. Между Пловдив и Свиленград има участъци с максимална скорост 160 km/h.
30
0
 
8
 
! Отговори
VladTepes преди 6 месеца
В България разликата между услугите като качество и цена ще е по-малка - няма подвижен състав като Пендолино и голяма част от инфраструктурата не позволява високи скорости, но все пак частния превозвач има реален шанс да се пребори поне за част от пътуващите с автомобили и автобуси, БДЖ не е в състояние.
29
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Релсите на БДЖ нецдтват за 130 км ,влака ще излети от релсите ,стига глупости
28
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Да бе билата че струва двойно )
27
0
 
9
 
! Отговори
VladTepes преди 6 месеца
БДЖ явно не е в състояние да предостави услуга по-висок клас за по-платежоспособните пътници и да ги привлече. Не виждам какъв е проблемът това да направи частен превозвач, БДЖ да изпълнява субсидирана социална услуга за по-бедните. Примерно в Полша между Варшава и Краков има Пендолино за по-богатите с времепътуване 2h 15 min при над два пъти по-високи цени както и по-евтини влакове и автобуси с времепътуване 3h 30 min - 4h.
26
0
 
2
 
! Отговори
Безимен. преди 6 месеца
До VladTepes Погледни си фактурата за ток .Вие си плащате и транспортните разходи и подръжката на мрежата!Че дори и наема за измервателният уред.
25
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Интересно. Пимк декларира оборот по-малко от 19 милиона за 2019г. А през 2022 приходите вече са 343 милиона. Разликата е над 18 пъти. Не се сещам за компания на запад, успяла да има такъв растеж за толкова кратко време. Ония криптомонетните далавери не ги броя, там се правят необуздани търговски спекулации. А тази фирма управлява материални активи, с които извършва транспортни дейности. Не вярвам през 2022 да са превозили 18+ пъти повече товари от през 2019. Живея до железопътни линии...
24
1
 
6
 
! Отговори
VladTepes преди 6 месеца
Частните превозвачи плащат инфраструктурни такси както и изразходваната електроенергия. Досега извършваха само товарни превози, но няма причина при пътническите да е различно.
23
2
 
10
 
! Отговори
Безимен. преди 6 месеца
По скоро като електрическите доставчици използваш изградената инфраструктора но държавата трябва да я подържа изправна ! Нашта фирма само лата субсидиите.
22
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
До VladTepesТочно това означава. Ако не е споделен лиценза, т.е да си разделят трасетата бдж и частника субсидията отива само при единствения превозвач. Дори и министъра го каза на няколко места.
21
0
 
22
 
! Отговори
VladTepes преди 6 месеца
Частният превозвач може да предложи по-добра услуга - по-малко времепътуване за сметка на ефективно използване на наличните участъци с максимална скорост 130 km/h и нагоре, избягване на ненужни дълги престои по гарите както и на ненужни спирания на бързи влакове по села и паланки, по-комфортен подвижен състав, недопускане на индийци и съмнителни типове без билети и т.н. при цени близки до автобусните. Подобна услуга би имала достатъчно клиенти и би привлякла много пътници към ЖП транспорта.
20
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Ще стане като в частниците болници - лъскаво, ама си плащаш.Дали ще е ефективно - ще видим!
19
0
 
7
 
! Отговори
VladTepes преди 6 месеца
Лицензът за извършване на пътнически превози не означава автоматично получаване на субсидии. Частният превозвач може да кандидатства в евентуална бъдеща обществена поръчка. Надали цените ще се вдигнат много - няма да има кой да плаща, в момента автобусите са масово частни без надуване на цените.
18
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Ако има влак за 3 часа до Бургас има смисъл!
17
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
До Анонимен 15Това няма как да стане поне засега. За да се получи безичен нет трябват някой други системи, които жп-то не разполага. Това вече влиза в ресора на друга компания. Нещата не са толкова прости колкото си мислите.
16
4
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Най-накрая! Време е за съвременен ЖП превоз. Безумие е това, което имаме в тази старана!
15
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Ще се предлагат и много екстри като wi-fi, телевизия,Рум сървиз и мн.др.
14
16
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Отново удар срещу държавата. Качвайки се на държавен влак, собственост на всички български граждани, се чувствах щастлива и горда. Жалко.
13
7
 
19
 
! Отговори
ghgh преди 6 месеца
Ако частник спечели правото за возене на пътници, ще взимат субсидията те. Но частника ще вдигне и цените с много. И какво става? Даваме им собсидия и скъпи билети. Накрая хората ще изоставят още повече влаковете и автобусите ще се развихрят. Дали това не е целта?