Ще ни обложи ли ЕК с данъци за вредни емисии за коли, самолети, къщи?

Андрей Новаков: Това ще се отрази сериозно на живота на всеки европеец
20 фев 2022 14:45, Александър Попов
154

"Европейската комисия излезе с обемен пакет от различни предложения, които имат за цел да въведат в схемата за вредни емисии не само ТЕЦ-овете, каквато познаваме до момента, а пътнически транспорт, фамилните къщи, които отделят вредни емисии, самолетите и корабния и сухопътния транспорт. Това е проекто-законодателство, което има доста сериозно отражение върху всеки един европеец. Притеснително е, че идва момент, в който икономиката ни така и така не може да се възстанови изцяло от Ковид, а това би предположило налагането на допълнителна тежест върху крайните потребители. Ако обложиш бензина и дизела с допълнителен въглероден данък, каквото по същество е предложението, неговата цена ще се повиши дори повече от тази исторически висока цена. Видяхме, че прехвърли 3 лева на някои от видовете дизел в България. Това би го направил още по-скъпо и недостъпни най-обикновени конвенционални автомобили за хората, а за тях алтернатива няма," каза в предаването "Брюксел 1" по Bulgaria ON AIR евродепутатът Андрей Новаков (ЕНП/ГЕРБ), член на Кмоисията по транспорт на ЕП.

"Ако досега са считали, че най-големият замърсител са ТЕЦ-овете, които горят въглища, или газовите централи, сега към сметките, които плащат ТЕЦ-овете, искат да вкарат всички коли, всички къщи, всички самолети и всички кораби. Почти всяка една човешка дейност на предвижване да бъде обложена с допълнителен данък," казва евродепутатът.

На въпрос на водещата Милена Милотинова как би се отразило това на цените в бъдеще и как се отразиха до момента плащанията на вредни емисии от ТЕЦ-овете, за които вече има влязло в сила законодателство, европарламентаристът отговори:

"Макар да е трудно да се каже има една индикативна сметка, която е към днешна дата. Мегават електричество струва около 400 лева към момента, а за да се произведе той, са платени около 200 лева вредни емисии, което е половината от цената. Не казвам, че това би се случило с бензина, дизела, самолетните билети, каргото на корабите, с горивото за битово отопление, но е доста вероятно да се повиши значително навсякъде, което би оказало влияние и върху крайния потребител. Представете си - в момента 97 % от камионите, които се движат по пътя са с дизелови двигатели. Има алтернативи, да кажем налага се въглеродният данък. Хората се преориентират от дизелови камиони към електрически. Оказва се обаче, че електрическите по данни на индустрията струват между 4 и 5 пъти повече. Представете си какво би се случило с портокалите, които превозва този камион, ако изведнъж започне да струва 5 пъти повече самата композиция. Същото се отнася и за самолетните билети. Ако се обложи керосинът с допълнителен данък, без значение дали това ще бъдат 20-30%, единственият, който ще плати за това нещо, е крайният потребител. Да не говорим, че на мен ми се струва сюреалистично битовото гориво да се вкара в тази регулация. Ако в София имаш възможност да си подмениш печката и да минеш на електричество или на газ, то газификация в много от краищата на България няма. Това означава, че ти ще продължиш да си гориш горивото, което имаш (въглища, дърва), но ще започнеш и да плащаш за това, че отделяш вредни емисии. Сякаш има какво да направиш по този въпрос", коментира евродепутатът.

"Трябва актуализирана национална позиция, от която да се ръководим. Последната рамкова позиция, която имаме, е от едно от служебните правителства и не е актуална към момента. Второто е обединение и усилие на всички евродепутати тук. Да се обединим върху това, че българският потребител не може да плаща повече нито по-скъп бензин. По-успокоителното в случая е, че в много други държави виждат същия проблем такъв, какъвто виждаме и ние. Трябва да се действа, защото изтичат сроковете за внасяне на изменения и допълнения. След това предстои гласуване в комисия и пленарна зала, но времето върви. Европейската комисия и амбицията на френското председателство е да гледат гледат това досие още през юни, на първите трилози. Това означава да го одобри Съветът и да го одобри Европарламентът още през май-юни," обясни Новаков и заяви, че вече е внесъл поправки в транспортната комисия на ЕП. "Знам, че има други колеги, които работят по други части от това досие, които правят същото, защото и без да имаме решение на министерство или на Министерския съвет, които да ни казват кой е националният ни интерес, добре разбираме, че в България никой не може да си позволи да плаща допълнително за това, че се отоплява на печка. Тези хора са изложени на нов вид бедност – енергийна и транспортна. Има места в България, в които единственият начин да се придвижваш от мястото, на което живееш, до там, където работиш, до болницата, до училището, е с личен автомобил. Ако обложат горивото още повече, на практика тези хора ще бъдат лишени от свободата си да се придвижват. Толкова сериозно ми се струва. Дори с 20% да се увеличи горивото при цена от 3 лева това означава 3,60 лева. Това не е нещо, което могат да си позволят да плащат," казва Новаков.

"Разбира се, тук се предлага създаването на един климатично-социален фонд, който да подпомага хората, които са изпаднали в затруднение заради това. Казват, че е взето решение, но това решение е на проблем, който не съществува. Ние го създаваме и после предлагаме и решение. Това, което направих аз в моята комисия, докладът, където аз съм автор и вносител, искам изтриване изцяло на сухопътен транспорт, облагане наполовина на корабите. Надявам се колегите, които отговарят за сградите, да изкарат и сградите, защото това би изложило на риск буквално да студуват стотици хиляди български семейства, които не могат да си позволят," коментира Новаков.
На въпрос на водещата какви приходи се очаква да събере този нов данък и за какво ще се използват, Новаков отговори:
"Един от фондовете очаква да събере около 70 милиарда, но за мен това не е успокоение. Моето усещане е, че това се превръща в първия европейски данък, който ще бъде използван и за това да се връщат заемите (б.р. - от 750 млрд евро), които ЕС тегли," заяви Андрей Новаков.

Целия разговор на Милена Милотинова по темата вижте във видеото.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


154
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
77
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Имаше Теория на конспирацията. Вече има само конспирация. Срещу теб, нас, всички. Не е срещу човек, държава или политик. Това е конспирация за изтребването на човечеството. Тези, които останат ще се молят за глътка въздух и порция насекоми.
76
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Е то не е задължително да сме част от ЕС. Да ги вкарваме македонците там да им искат данък отопление.
75
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Данък въздух
74
0
 
11
 
! Отговори
До 85 преди 2 години
Да ама не тези мерки няма да разграничат голям от малък град, и тези по малките населени места също ще отнесат негативите от тези така наречени мерки, които между другото няма да доведат до подобрение на качеството на въздуха.
73
10
 
2
 
! Отговори
до 83 преди 2 години
Говорим за големите градове и от гледна точка на замърсяването в тях. Не става дума за малки населени места.
72
3
 
36
 
! Отговори
Злобар преди 2 години
За средният и бедният гражданин изобщо никаква полза от този ЕС не виждам . Полза имат мошенниците и богатите във власта с разработени схеми за източване на парите ни .
71
3
 
12
 
! Отговори
До 81 преди 2 години
А ако не си от софето а от провинцията имаш ли избор да се откажеш от стария си автомобил? Или тези които не сме "столичани" трябва да мрем?
70
1
 
15
 
! Отговори
В. преди 2 години
Време е за напускане. Данъчен съюз, митнически съюз, ако трябва само свободен пазар, защото това вече надминава границите. Никакво Евро. Имаме шанс 1 Лев да бъде = 1 Евро заради безумните им разходи, от които ние нищо не сме видяли.
69
22
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Твърдо "за". У нас в момента е безкрайно евтино да имаш автомобил. Изобщо, ако си с доход под 5-6000лв. не би следвало и да си помисляш за автомобил. А то всеки втори кретащ с 2-3-4к в София се качил на 10-годишната немска барака.
68
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Абе този май забрави, че е е от най-голямата група хрантутници в европарламата, какво се прави на недоволен нали точно неговите хора мислят тези извращения.
67
0
 
16
 
! Отговори
В. преди 2 години
Да бе ще ни ограбват и после ще правят фонд да ни подпомагат. Майнат. Им
66
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Еврогейския съюз е по-вреден за нас и от Османската империя. Трябва да се омитаме,защото ще ни ликвидират ако не с ковидтероризма то със зеления със сигурност.
65
4
 
2
 
! Отговори
СМЕХ... преди 2 години
Ше си плащате , бе .....ЩОМ СЕ ПРАЙТЕ НА ГЯВОЛИ .....ТАКА Е ТЯ!---/"Хитрата сврака , вътре с двата крака"/
64
11
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Да, нужно е така да бъде поради нелогичния начин на облагане и застраховане на стари и мощни коли. Колкото е по-мощна и стара кола трябва да има по-висок данък както и застраховка, особено ако е от една марка БМВ и млад *** вътре - там стават тежките катастрофи и това ще възпре *** да карат все едно са недосегаеми после.
63
0
 
8
 
! Отговори
Да ама Не преди 2 години
до "Туризмът е най-големият замърсител." Нашия туризъм пере пари и много добре ги препира мрьсните милиони парички.
62
0
 
5
 
! Отговори
ВРЕМЕТО е НАШЕ! преди 2 години
Ама и сметките високи са ваши!
61
3
 
10
 
! Отговори
Асан преди 2 години
Путин ни спасява пак от Е врогейско робство :)))
60
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Някой - Не, не ща да живея в чиста държава, не ща да мисля кво ще станело след 100 години. Не ща да се чудя дали ще дишат децата ми. Няма да имам деца, защото ще са умрели от глад и болести, точно като в Африка. Ако робовладелците си мислят, че трябва да се грижа за техния чист въздух - не са познали. Ако продължават така с кеф ще събирам гуми и ще ги паля.
59
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Туризмът е най-големият замърсител. Ако се обложи с 300% може за се вдигнат пенсиите с 2%. Това ще позволи пенсионерите да си купят още 3 кисели млека. Това рязко ще вдигне БВП.
58
0
 
15
 
! Отговори
Другаря Плевнелиев преди 2 години
каза преди нЕкоя година, че трябва да излезем на квартири, понеже така било по Европа (80%).