Гроздан Караджов отново обяви ПП в лъжа, показа доказателства

Няма от какво да се срамувам, обяви той
22 юни 2022 18:35, Нели Христова
28
Гроздан Караджов отново обяви ПП в лъжа, показа доказателства
Снимка: БГНЕС

Много е трудно да опровергаваш твърдения, които се базират не на доказателства, а на слухове, манипулации и откровени неистини. За щастие обаче има и документи, които показват кой какво и кога е правил. Някои от тях показах вчера в НС. За други - не ми дадоха думата. Но те са налични и всеки може да ги погледне. Това написа във фейсбук министърът на регионалното развитие в оставка Гроздан Караджов и публикува следните твърдения:

Лъжа 1. ИТН и Гроздан Караджов искат да харчат безкронтролно парите за пътища, а ПП са се противопоставили и едва ли не с риск за живота си са ги спрели.

Звучи епично, но всъщност е комично. Защото става дума за събития, станали не преди години, а буквално преди месеци. И архивите са живи. И фактите са лесно проверими. И всички депутати са свидетели. Нищо, че някои сега са налегнати от избирателна амнезия.

Заповедта за сформиране на междуведомствената група за проверка на всички договори (документ 1), по които трябва да се разплатим, е от 7 февруари 2022 г. и е подписана от мен и от финансовия министър Асен Василев. Още тогава категорично заявих, че няма да се плати нито лев без проверка дали реално са изпълнени работите по договора. И съответно - до решението на НС нищо не е плащано.

През март-април в парламента бяха внесени няколко предложения по въпроса, които бяха модифицирани по настояване на премиера Кирил Петков. В първото, входирано на 30.03.2022 г. (документ 2), се предвиждаше 50% от дължимата сума към пътните фирми да бъде платена веднага, без никакви проверки, а останалите - след решение на МС. След това започнаха политически игри, които се ожесточиха след провала на избора на шеф на БНБ.

Последното предложение (документ 3), прието от парламента, пак по настояване на ПП, предвиждаше 50% от парите да се платят веднага, а останалите - след проверка от междуведомствената комисия, назначена от мен през февруари, и парламентарната регионална комисия. До това решение се стигна след среща на Кирил Петков с пътните фирми, на които той обеща точно това. На тази среща аз не съм присъствал.

Искам да припомня и какво предложение внесе ИТН в парламента (документ 4) - в него изобщо не става дума за плащане към пътните фирми. Става дума единствено за разрешение за нови възлагания по стари договори, за да не се блокира ремонтът и поддръжката на пътища.

Да припомня и още нещо - ИТН поиска контрола върху изразходването на средства да не се ограничи само до регионалното министерство, а да се разпростре и върху останалите министерства с много средства - на иновациите, на финансите, на транспорта... Като ще проверяваме, да проверяме всички!

Предложението беше отхвърлено като неприемливо. Значи за министерствата на ИТН контролът е задължителен, за министерствата на ПП - е възмутителен?!?

На фона на всичко това аз съм обвиняван, че не искам контрол, а парите за пътища били голяма червена лампа, дето им светнала на ПП. Искам да попитам защо тази лампа светна едва сега, а не през септември миналата година?

Когато на 10 септември 2021 г. финансовият министър в служебния кабинет Асен Василев с актуализацията на бюджета за 2021 г., внесен в парламента, предлага на същите тези "крадливи" по техните определения фирми да се платят всички пари веднага! Без никакви проверки! Като преди това договорите се индексират. И това да стане в нарушение на закона за обществените поръчки (документ 5).

По онова време аз не съм бил във властта, даже не съм подозирал, че ще вляза. Но мнозина помнят какъв скандал избухна тогава. И как парламентът отказа да подкрепи това.

Вчера чух как Асен Василев обяснява, че той искал парламентът да одобрява договор по договор на кого какво да се плати. Може да е искал, ама да е нямал желание, както е модерно да се казва. Защото нито в предложението (документ 6), нито при дебата в пленарна зала се споменава подобно нещо.

За мен корупцията си е корупция, независимо кой и кога я извършва. Не знам дали същото важи за "Продължаваме промяната" обаче. Но знам, че ако някой прокарва интересите на пътните фирми, това не съм аз, нито ИТН. И ако някой е брокер, това не съм нито аз, нито ИТН.

Лъжа 2. Възмутителните обществени поръчки в МРРБ.

Чухме трогателен разказ на премиера Кирил Петков как бил шокиран от факта, че АПИ иска да провежда обществени поръчки, в които цената да има само 60 или 70% тежест. Той искал 100% тежест - най-ниската цена и точка. Да няма място за манипулации.

Прекрасна идея! Няма да обяснявам защо е неприложима за голяма част от договорите, по които има над 200 позиции с цени. Всеки, който поне малко разбира от материята, го знае. Но искам да попитам защо тази "прекрасна" идея не беше бетонирана в постановление на МС или направо в закона? Да няма мърдане! Защо само за МРРБ да важи 100% най-ниска цена? Защо да не важи за министерството на иновациите? Или на транспорта? За НАП? За всички държавни агенции и фирми?

Направих си труда да извадя обществени поръчки на различни ведомства от началото на годината. Всеки може да ги види в публичния регистър на обществените поръчки. И какво виждаме там?

Няма нито една структура, която да е заложила само най-ниска цена като критерий за избор. Нито една! Напротив - при повечето от тях цената има по-малка тежест, отколкото техническата оферта.

МВР например има поръчка за доставка на оборудване на стойност 15 млн. лв. съотношение техническа оферта/ цена 50:50.

Министерство на околната среда - поръчка за картиране на местообитания за 8 млн. лв. при съотношение техническа оферта/цена 70:30.

Министерство на образованието - поръчка за надграждане на електронна платформа за 1 млн. лв. съотношение 60:40

Агенция Митници - пет поръчки, при които съотношението техническа оферта/цена варира между 60:40 и 70:30

НАП - поръчка за предоставяне на услуги за 7 млн. съотношение 50:50.

Тук отново стигаме до двойния стандарт - големи сме борци срещу корупцията, когато става дума за ИТН и МРРБ, но не и когато става дума за министерствата и агенции, управлявани или контролирани от ПП.

Но искам да се върна на този драматично описан разговор. Аз не си спомням Кирил Петков матросовски да се е хвърлял да защитава обществените поръчки така, както той го описва. Но ясно си спомням репликата, с която приключи разговора: "Искаш ли да ти кажа защо искаме да има проверки от НС за плащанията за пътища - не е защото не ти вярваме, но не искам, ако падне кабинетът, онзи в отсрещната сграда да се разплаща с фирмите".

Лъжа 3. МРРБ иска да даде пари на фирмите, изнасяли пари с куфарчета от магистрала "Хемус", които вътрешният министър Бойко Рашков разследва.

Тук вече става дума за легендарните инхаус процедури, срещу които уж всички се борят. На 31 януари изпратих писмо до Кирил Петков, Асен Василев и Бойко Рашков по темата (документ 7), за да се разберем като правителство как да действаме по тази изключително скандална схема.

В него изрично казвам, че договорите по инхаус са в нарушение на Закона обществените поръчки и трябва да бъдат прекратени. И искам да се разберем как процедираме оттук нататък. Защото има платени аванси. Защото има отсечки, по които се работи, и ако се спази закона, те трябва да бъдат разрушени.

Срещата се осъществи едва на 12 май. На нея присъстваха премиерът, вътрешният министър, финансовият министър, началникът на кабинета на премиера Лена Бориславова.

Веднага след тази среща Лена Бориславова ни изпрати протокол със задачи, които ни се спускат от премиера (документ 8 ). Първо - създава се работна група между МФ и МРРБ, която да изработи проектозакон под надслов "Да завършим откраднатата магистрала". Той важи за всички лотове на АМ "Хемус" и трябва да позволи довършване на строителните дейности при условията на сключените договори и след частична индексация; без новото ръководство на АПИ, МРРБ или МФ да носи наказателна отговорност за белите на ГЕРБ. Ето го имейлът!

Освен ако не смятате, че аз съм Лена Бориславова или Кирил Петков, няма как да твърдите, че аз съм предлагал да се плаща на същите фирми, които Бойко Рашков разследва.

Нещо повече - на 9 май лично съм изпратил на ГДБОП нови документи по аферата с откраднатите от магистрала "Хемус" пари с настояване да се проведе пълно разследване на действията на държавната фирма "Автомагистрали".

Тъй като тече разследване, няма как да съобщя подробности. Аз съм човек, който спазва закона. Но няма да се съглася да ме обвиняват, че спъвам разследване, за което всъщност помагам!

Мога да продължа с опроверженията. Мога да разкажа любопитни, скандални и хумористични подробности от безбройните ни срещи на четири, осем, десет или двайсет очи. Няма да го направя. Просто ще завърша с една от лютити чушки на човека, който кратко и ясно успяваше да опише особеностите на българския политически живот и когото имах честта да познавам - Радой Ралин:

Който постъпва честно,

не живее лесно.

В живота никога не ми е било лесно, но поне нямам от какво да се срамувам.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


28
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
21
1
 
0
 
! Отговори
икономист преди 1 година
Никой не е искал да репресира по някакъв начин ИТН, но понеже в тяхното министерство се раздават големи пари, които е много лесно да бъдат откраднати с всевъзможни схеми, е важно точно там да има повишен контрол. В другите ведомства и агенции говорим за раздаване на милиони, а тук се раздават милиарди всяка година. А защо се страхува Киро, че служебните ще разплащат... Явно батакът с инхауса е толкова голям, че има шанс и той да се изцапа, ако продължи договорите или да го набедят...
20
1
 
0
 
! Отговори
икономист преди 1 година
Именно заради това, залагат на тези поръчки, като основен критерий за избор на изпълнител - цената. Просто искат да завършат вече започнатите пътища на възможно най-ниската цена и да се приключи с тва лудо строителство. Насочили са усилията си в реформиране на други по-важни за тях сектори, където ще има нужда и от по-високо качество на изпълнението. Помните ли, че имаше едни сървари, които бяха хакнати, защото била спечелила фирмата, предложила най-ниска цена.
19
1
 
0
 
! Отговори
икономист преди 1 година
Приказките, че Василев не иска да има контрол върху разходването на бюджетни средства, са само прах в очите. Дори по думите на самия Караджов, на една от неговите импровизирани пресконференции, се разбра, че контролът в тази сфера е много трудно постижим, дори невъзможен. Беше споменато, че към момента в страната се работи по 900 отделни дейности свързани с ремонт и строителство на пътища. Няма как да се проверят всички. Караджов дори не допуска, че за "ПП" пътищата може и да не са приоритет.
18
0
 
0
 
! Отговори
икономист преди 1 година
Граховото зърно "подхлъзнало" кабинета са именно парите за пенсии. Ако дори малка част от планираните средства за ремонти и пътно строителство са били осигурени, нямаше как да има пари за осъвременяването през октомври. А това е един от основните приоритети на "ПП" за това управление. В същото време дефицитът не може да бъде увеличен над планирането, заради вижданията на ИТН и ДБ, свързани с бюджетната дисциплина. Ето ви перфектната буря...
17
0
 
0
 
! Отговори
икономист преди 1 година
Няма нищо скрито покрито, просто сблъсък на различни идеи за управление на публичните финанси от страна на коалиционните партньори, и желание на всеки от партньорите да се изяви по възможно най-добрия начин, в зависимост от поверения му ресор. Като вероятна цел на всичко това е трупането на актив пред избирателите. На ИТН е поверено МРРБ, в което традиционно се разиграват много пари, и те искат да свършат нещо в този сектор, което да се усети от хората. Обаче Василев не дава, заради пенсиите...
16
0
 
0
 
! Отговори
икономист преди 1 година
При обсъждането на вота на недоверие към кабинета, Каримански беше един от най-активно критикуващите социалната политика на правителството. Изрази мнение, че соц. разходи в България, за разлика от други страни в Европа, свивали възможностите на останалите сектори за политики. Тоест, трябва да орежем пенсиите, за да си решим проблема. За Каримански пенсионерите са проблем... Именно тези различия в политиките на двете партии по отношение на соц. сфера са решили съдбата на правителството.
15
0
 
0
 
! Отговори
икономист преди 1 година
В крайна сметка се е случило точно това, което той се е опитвал да избегне, с цената на по-висок дефицит през миналата година. Натрупали са се едни огромни задължения от 3,9 милиарда, от които поне една част трябва да се плати през тази година или поне е желателно да се плати, или поне министър Караджов държи да бъдат платени, защото за едни негови колеги от бюджетната комисия, е по-важно да се правят пътища, отколкото да се повишават пенсиите. Визирам Любомир Каримански....
14
0
 
0
 
! Отговори
икономист преди 1 година
Огромен разход за бюджета с оглед следваната от "ПП" политика за завишени соц. разходи.Просто няма как да се дадат пари и на строителните фирми и то в завишен размер, и същевременно да се изпълнят обещанията за увеличение на пенсиите. Не и без повишаване на дефицита. Което никой от неговите партньори в управлението(особено ИТН и ДБ), нямаше да позволи. А той е знаел от предварителните соц. проучвания, че няма как да управлява без широка коалиция, с която трябва да се съобразява.
13
0
 
0
 
! Отговори
икономист преди 1 година
Според мен е възможно да има много основателна причина, поради която Василев е бързал да разплати тези задължения към строителните фирми още по време на служебния кабинет. И тази причина не е нужно непременно да е свързана с корупция на най-високо ниво. Бързал е, защото иначе задълженията са щели да се прехвърлят за настоящата година, което няма да е добре ако той е на власт през следващата година, при формиране на редовно правителство. Няма да е добре, защото това е един огромен разход...
12
3
 
0
 
! Отговори
Bai Stavri преди 1 година
В този парламент Боко и Дпс, напляскаха парламента и ПП.Но просто бяха и мн наивни и резултат е закономер.Всички помним, защо Борисов и Слави се скараха? Нали?Днес демокрацията на Кирил казаха чао на Слави от парламента буквално, но те трябваше не чао, а Сбогом да кажат.ПРОСТО требва да се гласува и ПП да имат мнозинство или поне да са двойна коалиция.Тоя парламент беше Шоуто на Слави, а главните роли беха за Дпс и Борисов.Дпс отново показаха, защо са там
11
5
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ей Караджов, я кажи колко пари получаваш от Гикински управителят на ВиК Добрич.... Мършляци долни!!!
10
5
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
БЪЛГАРИЯ ИМА КАКТО СТЕФАН КАРАДЖАТА, КОГОТО ЩЕ ПОЧИТА ВЕЧНО, ТАКА И ВЕЧНО ПРЕЗРЕНИЯТ ГРОЗДАН КАРАДЖОВ, КОЙТО Я ПРЕДАДЕ!!!
9
5
 
3
 
! Отговори
българин преди 1 година
Този *** откъде се появи?
8
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
И къде са документите, днес.бг? Да ги бяхте публикували. Щот на доказани лъжци и крадци не вярваме.
7
7
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Крадецът на 5,5 милиона от Глобул иска още да краде.
6
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Боже, прибери си вересиите, че станаха много! Де е Канада ... Де е Канада?!
5
13
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
тоя запъртък докога ще му давате думата?!? айде у лево с останалите чалгари и ДИМ ДА ВИ НЯМА!!!
4
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Караджов е скрита лимонка. Събаря ги тихо и гадно. Евала!
3
9
 
13
 
! Отговори
Eli преди 1 година
И все пак няма логично обяснение откъде се взе Караджов сред министрите на ИТН и кой го сложи там. Самите ИТН членове казват, че са били изненадани и той не е техен активист.
2
7
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
ПП просто са слаба ракия, може и да имат добри намерения, но не знаят какво да правят, вършат глупост след глупост, има да се учат, докато станат политици. Не става хванат от пътя, хайде в парламента, че много ми харесваш, та и министър председател и управляваща партия. Хр. Иванов, дето и той много не става, тия дни е като академик пред тия студенти харвардски.