2024 г. ни носи инвестиция за над 600 млн. евро в автомобилната индустрия

Производството ще бъде или в района на Русе, или около Стара Загора
27 дек 2023 09:25, Красимир Ангелов
131
2024 г. ни носи инвестиция за над 600 млн. евро в автомобилната индустрия
Снимка: БГНЕС

Мащабна инвестиция за над 600 млн. евро от областта на производството на критични компоненти за автомобилната индустрия се очаква да бъде осъществена в началото на 2024 г. в България. Към момента западноевропейският инвеститор, който има няколко производствени локации в Европа и опит в България, обмисля с държавата две възможности да ситуира производството си: в Северна България - около Русе, или в района на Стара Загора, съобщи в интервю за БТА министърът на икономиката и индустрията Богдан Богданов.

Министър Богданов изтъкна, че това е един от основните трендове в Европа и е свързан с развитието на електрическите автономни автомобили, а България се позиционира в този сектор, с тенденцията, според "Аутомотив Клъстер България", през следващата година приносът му в националната икономика да е между 10 и 12 на сто от БВП.

Министър Богданов уточни, че предстоящата в началото на следващата година инвестиция е само едно от няколкото инвестиционни намерения за 2024 година, върху които се работи.

Инвестициите

Икономическият министър отчете отиващата си 2023 г. като успешна за България на фона на случващото се в Европа и с оглед на навлизането на икономиките на Германия и Австрия в рецесия и отбеляза, че за тази година брутният ни вътрешен продукт бележи ръст от близо 2 на сто, а преките чуждестранни инвестиции само за първите десет месеца на година отбелязват рекорд и достигат 3,4 млрд. евро, което е с близо 54 на сто повече спрямо същия период на 2022 г. Сред факторите за тази положителна тенденция икономическият министър открои нарастващото доверие на инвеститорите към бизнес климата в страната и подобряването на усещането им за предвидимост на действията на държавата. За този процес допринася и наличието на редовен кабинет, твърдата му заявка България да се присъедини към Шенгенското пространство и еврозоната, стабилната финансова рамка. Фактор за подобряването на инвестиционния климат в страната е и приетият държавен бюджет за догодина, в който са предвидени значителни капиталови разходи в инфраструктурата, както и прозрачната политика, водена от кабинета, коментира министърът и отбеляза, че всичко това дава положителни сигнали на инвеститорите, че икономиката и финансовата ни система е стабилна.

По отношение на чуждестранните инвестиции през тази година министър Богданов отчете сред позитивните аспекти факта, че значителна част от печалбите на инвеститорите се реинвестират в държавата, което по думите му е ясен показател на възвръщащото се доверие към България. Министърът Богданов отбеляза, че реинвестираната печалба за периода януари-октомври 2023 г. е близо 2,8 млрд. евро, като посочи, че спрямо същия период на 2022 г. това е ръст от около 1,4 млрд. евро. Новите инвестиции в България са основно в преработващата промишленост, значителен е ръстът на индустриалните инвестиции в Стара Загора, Русе, Шумен, Пловдив и др. - основно на западноевропейски компании - австрийски, германски и др.

Министър Богданов съобщи, че тази година основният поток от инвестиции в България са от Нидерландия, Белгия и Швейцария, като напомни и за последната обявена белгийска инвестиция в размер на 1,1 млрд. евро.

Държавните дружества

След започналата реформа в държавните дружества към икономическото министерство те вече са предали бизнес плановете си, имат изготвени ясни инвестиционни програми и финансови отчети. Повечето от тях са вече и с намален състав на бордовете, с редуцирани заплати на директорите и на бордовете, както и с ограничени представителни разходи. Имаме една значителна сума, която ще бъде спестена на държавата, посочи икономическият министър.

Богданов съобщи, че от 2024 г. ще се въведе нова по-ясна методика на формиране на възнаграждението на ръководствата на държавните дружества, която ще е обвързана с генерираните резултати на предприятията. Това се налага, защото не може да се сравнява едно дружество като ВМЗ например, което генерира между 600 и 700 млн. лева печалба и има няколко хиляди служители с Националната компания "Индустриални зони" (НКИЗ) например, която е под 10 млн. лева на година, обясни министър Богданов.

Като цяло държавните дружества изпращат 2023 г. с високи нива на обороти и на печалба, като лидер е ВМЗ - Сопот, чиито окончателни финансови резултати ще станат известни през януари, но очакванията на Министерството са за рекордни нива като производствен капацитет, а сключените договори осигуряват на дружеството хоризонт за работа. Обезпечили сме производството за следващите няколко години. Освен това дружеството има и няколко инвестиционни проекта, участие по европейската инициатива за повишаване на капацитета за производство на снаряди, както и възможности да разшири производството и да поеме нови поръчки по стандартите на НАТО, които ще обезпечат ВМЗ като капацитет за следващите поне 15 години, каза министърът.

Злоупотребите

Министерството води няколко дела във връзка със съмнения за злоупотреби при ремонтите на язовири, като разчетите са за щети за държавата от около 600 млн. лева. Министерството е сезирало съда, въпреки че прокуратурата е отказала да образува производство по темата с язовирите, независимо от това, че по случая са приложени доклади от Агенцията за държавна финансова инспекция и Сметната палата. Прокуратурата ще бъде сезирана и заради обоснованите предложения за умишлено ощетяване на "Ел Би Булгарикум" с близо 1,5 млн. лева. Дружеството е продавало под себестойност на продуктите, без аргументация. Проверките показаха, че дружеството явно е водено към фалит, каза министър Богданов, като уточни, че става дума за решения, взети в ущърб на дружество, в периода от края на 2022 г. до юли 2023 г. Вдигнахме производството на 100 процента капацитет, тъй като до лятото на 2023 г. предприятието е работило само на 60 процента. Пуснахме и публични конкурси за доставки на суровина и то от български производители. Ще стабилизираме финансовите резултати, каза министър Богданов.

По темата с правителствения комплекс, по който са похарчени над 86 млн. лева, без обществени поръчки и без финансова обосновка, като са преведени авансово, Богданов посочи, че са предприети действия от отказ от договора с изпълнителя. Там има развитие и държавата ще си върне една съществена част от средствата, като изрази очакване още януари да може да си получи от изпълнителя първоначално 46 млн. лева. Начисляваме и ежедневна лихва по закон, която се трупа на сумата, която не е възстановена. Имаме индикации, че тя ще ни бъде възстановена от компанията и Държавната консолидационна компания (ДКК) ще спре да погасява кредита, който е изтеглен от Българската банка за развитие и по който дължи лихви на година по 6-7 млн. лв., защото всичко това продължава да ощетява данъкоплатците, коментира министърът.

За делото за придобиване на вземания и дялови участия между ДКК ЕАД и търговско дружество "Кемира", което ведомството загуби заради липсващи документи и нищожен договор, министър Богданов напомни, че то се обжалва, но допълни, че не е оптимист държавата да бъде компенсирана за щетите от около 97 млн. лева, защото повечето от компаниите вече са в несъстоятелност и въпросните цесии не са реални. Виждаме едни кухи дружества. Много е вероятно това да е поредната щета, нанесена върху ДКК, и това поставя въпроса дали това дружество - с този модел на работа и с тази структура, има бъдеще, с оглед нанесените щети, коментира министърът. Очакваме проверка на прокуратура за цесиите, които са се случили, защото те може да се окажат фиктивни, допълни той.

Бъдещето на ДКК

ДКК не е необходимо да остане в този си вид като структура, защото тя отваря врати за инхаус възлагания - основен механизъм, по който са били възлагани поръчките и генерирани загубите, коментира икономическият министър. Бъдещето на ДКК е под въпрос, но не може да се вземе прибързано решение, което да не е съобразено с необходимостта от запазването на всички работещи активи към ДКК, допълни Богданов. Трябва да запазим всички работещи активи като ВМЗ, а не те да продължат да покриват генерираните загуби, посочи министърът.

Той изтъкна, че общият размер на щетите за ДКК възлиза на 700 млн. лева, генерирани основно за няколко месеца през 2018 г.

Кампанията "Достъпно за вас"

Министър Богданов отчете като успешна кампанията на ведомството за трайно намаляване на цените на хранителни стоки от първа необходимост. Започнахме с три икономически оператора и 200 обекта в страната, а сега те са вече над 450, като в последната седмица се включи още една голяма верига, каза министърът и отбеляза, че това означава, че кампанията вече е близо до повече граждани. Сред трайно ниските цени на стоки от малката потребителска кошница той посочи тези на олиото - между 2 и 2,30 лева, яйцата - около 38 стотинки, при захарта, ориза. Очаква се кампанията да продължи поне до май, но по думите на Богданов вече има индикации, че тя ще се запази и след това. Следващият етап на кампанията предвижда разработването на интерактивна карта, от която потребителите да откриват необходимия продукт в съответния най-близък магазин. На дневен ред остава и разширяването на инициативата, като има индикации, че от 2024 г. в кампанията на Министерството ще се включат и изделията от фармацията.

Цените на бензина и евентуалната продажба на рафинерията

Министър Богданов каза, че ако няма значителни сътресения на световните пазари, не се очаква да има скок на цената на бензина догодина. През октомври и ноември дори имаше намаление на цените, надеждата ни е този тренд да се запази и през следващата година, каза Богданов. Той напомни, че през последните месеци е разработен план и график във връзка с отпадането на дерогацията за руски петрол. Ние продължаваме разговори с европейските ни партньори, както по отношение на контрола на износа на нефтените продукти, защото България няма как сама да се справи с този процес, така и по отношение на бъдещите доставки на суровини за рафинерията, каза икономическият министър.

Той съобщи, че освен вече заявеното от "Лукойл" в медиите намерение да разговаря с потенциален купувач, подобно официализирано намерение не е било изпратено до правителството. По думите на икономическия министър обаче потенциален интерес към рафинерията не липсва. Важното обаче е държавата да има активна роля в процеса, за да може да защити този ключов за национална ни сигурност актив и той да не попадне в недобросъвестни ръце, каза икономическият министър. Трябва да излезем от тази зависимост, която сме имали през последните 15 години, заяви Богданов. (БТА, Екатерина Тотева, Валерия Димитрова)

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


131
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
23
1
 
7
 
! Отговори
СпейсЕкс преди 4 месеца
Търси площадка за изстрелване на ракети - космодрум, цена?
22
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Заводът за електромобили брои ли се?
21
2
 
10
 
! Отговори
ЛОШО БОГДАНОВ преди 4 месеца
ЛОШО, КАКВО СТАНА С НУЛЕВАТА КОРУПЦИЯ - ЗАНУЛИХТЕ ЛИ Я??!!!...
20
1
 
15
 
! Отговори
Ябълка преди 4 месеца
Очаквам да станем част от високотехнологичната индустрия на ейпъл и да открият завод по производство на калъфи за телефони в Павликени.
19
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
мръсни производства евтина работна ръка чужди фирми препиращи си оборотите тук заради ниски данъци офшорни компании със крадени паи пеевски заклеймен от запада в магнитски като мошеник пише новата ни конституция да живее капитализма бутайте паметниците на социализма
18
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Не прочетох цялата многословна реклама, стигнах до "критични компоненти" !!!!!! на втория ред. какво е това? Искам да допълня, че в Германия дадоха милиарди, дадоха милиарди !!! държавна пара, за да дойдел Мъск да построи завод в природно защитена територия, в преродно зашитена територия !!! и той вече се изнася, защото приводството там не било толкова ефективно, колкото си бил представял . Имайте предвид !!!
17
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Космодрума кога?
16
1
 
14
 
! Отговори
Bond преди 4 месеца
Къде ще са тези заводи? Между Дунав мост-4 и 5, и тунели 7 и 8 под Балкана ли?
15
1
 
8
 
! Отговори
Хемус преди 4 месеца
Преди години имаше и производство на кондоми във България,ама и то умря от раз!Та щом ще работим за автономни автомобили 100% са ни поверили софтуера да е от нас,при толкова АИ ТИ ТА на глава от населението
14
1
 
11
 
! Отговори
Този зализания преди 4 месеца
Е сънувал тиква със зеле!
13
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
ИЛЮЗИИ ЗА СВЕТЛОТО БЪДЕЩЕ И НЕИЗПЪЛНЕНИ ОБЕЩАНИЯ С КАМПАНИЯТА "ДОСТЪПНО ЗА ВСИЧКИ" - ЯВНО РАЗКОВНИЧЕТО Е ВЪВ "ВСИЧКИ" - Я НИ СВЕТНЕТЕ КОИ СА "ВСИЧКИ" ???...
12
2
 
5
 
! Отговори
Пух преди 4 месеца
Водния канал Русе-Варна изглежда изпълним все повече
11
1
 
7
 
! Отговори
vs преди 4 месеца
Apple ги изкарват за 1 ден!
10
0
 
14
 
! Отговори
Пакистанци преди 4 месеца
Ще увеличат производството на мъркучи и оплътнители за автомобили. Страната ни наистина е лидер в призводството на високотехнологични продукти. Сещам се преди като си купихме футблна топка или нещо нискотехнологично все пишеше made in Pakistan или Бангладеш. Те така.
9
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Тази инвестиция ще стане събота срещу петък,както стана и влизането в Шенген ТЕЗИ лакартии се пускат за да задават случая с кораба пълен с наркотика
8
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Тези 600 млн. евро нямат нищо общо с бъдещото евентуално благосъстояние на българина. В Русе, или другаде...Робите са си роби - мълчат и изпълняват.
7
18
 
4
 
! Отговори
Протестираща преди 4 месеца
Добре че са Кирил Петков и Асен Василев и тяхно то правителство за да тръгне България напред до сега стоях ме и копаехме дъното а сега Академик Денков вкара страна та в Шинген
6
4
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
и този е прекалил със сутрешната доза :)))
5
1
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
И ще правим електромобили в Ловеч, нали?
4
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Поредните приказки от шипковия храст ЕС е в рецесия, но ние цъфтим още малко и ще вържем