Най мразим да мислим!

Или защо мисленето не е на почит у нас
Обновена: 18 юли 2011 13:56 | 18 юли 2011 13:33,
129
Най мразим да мислим!
Снимка: Булфото

Срещу 75 милиона лева над 40 000 учители (от общо около 90 000) ще бъдат обучени да учат децата да мислят, а не да зубрят. Тази вест от ранното утро ме накара да се запитам дали пък да не се отпуснат допълнително пари за обучение на лекарите да поставят диагнози или на счетоводителите – да смятат. Да не отварям дума за журналистическите нужди от ъпдейтване на професионалните стандарти.

Но така или иначе темата е за училището. Това е просто поредният пример как се налага да се полагат специални усилия за неща, които се смятат за априори дадени, но удобно са пренебрегнати. Например – учителите (учебниците, програмите, училището изобщо) да учат децата да мислят. (Или журналистите да си проверяват информацията от поне два независими източника, но пак се разсейвам.)

Факт е, че българската образователна система не от вчера набляга на сгъстената информация, вместо на анализирането и разбирането й. Факт е, че в желанието си да демонстрират по-добри резултати учителите правят наистина абсурдни неща – например като подготовка за тест за изходно ниво диктуват на децата въпросите от теста и забележете – отговорите. Факт е, че въпреки това резултатите не са желаните, защото е далеч по-трудно да наизустиш 20 въпроса и отговорите им, отколкото да отговориш сам, ако имаш истински знания.

Факт е, че учебниците, особено по т.нар. разказвателни предмети (самата дума показва, че от децата се очаква да разказват, т.е. възпроизвеждат, а не да анализират и да интерпретират получената информация) са написани наистина безумно.

Големите се оплакват от твърде много термини и висок академичен стил. Които е нормално да са им проблем, при положение че в учебниците за по-малките от термините и понятията се бяга като дявол от тамян. В резултат уроците са пълни с поетични описания и конкретни примери, а децата са принудени да ги учат наизуст, защото просто няма нищо за разбиране.

Най-фрапантният пример за мен винаги е бил с литературата – децата масово са приучвани да заучават помпозните, но авторитетно звучащи мнения на литературните критици, вместо да бъдат провокирани да прочетат произведенията, да помислят върху тях и да споделят собственото си мнение. 

Факт е също, че има учители, които и без да са обучени по специалната нова метода, се опитват да оберат този луфт и да компенсират липсата на смислена информация в учебниците, като същевременно насърчават децата сами да търсят, да анализират, да работят с получената информация. Аз лично имам щастието да познавам такива и изпитвам дълбоко уважение към усилията, които полагат, включително за да се борят със системата.

Но очевидно това не достатъчно, след като се налага 75 милиона лева от европейските фондове да бъдат усвоени именно с цел учителите да бъдат обучени как да научат децата да мислят. Надявам се, че за целта най-напред учителите ще бъдат научени да мислят.

Защо обаче имам съмнения в успеха на мероприятието:

Мисленето, както пише в речника, е „най-сложният познавателен психичен процес”. За да се случи този процес, са необходими базови знания и умения за възприемане на информацията, например четене и разбиране. А както стана ясно наскоро, четенето не е силната страна на българските ученици.

По данни на Европейската комисия проблем с четенето има всеки пети сред 15-годишните, както и много от възрастните граждани в Европа. Но най-тежко е положението в България и Румъния, където проблем с четенето имат 40 процента от подрастващите.

Една от причините за това безспорно е, че по последни данни майчиният език на половината от първокласниците не е българският. Т.е. за тези деца, да се научат да четат и пишат на български, е все едно да усвоят чужд език. А за останалите, които все пак говорят български език от раждането си, четенето си остава механичен процес – те познават буквите, свързват ги в думи, виждат написаното, но в голяма част от случаите не разбират значението му.

Ясно е, че трябват повече усилия да се възприеме информацията, получена чрез четене, в сравнение с други канали. Видно е колко лесно децата усвояват информация и модели на поведение от телевизията или от семейството си, за разлика от книгите.

Та след всичко казано следва и изводът, че днешното поколение „немислещи” ученици е резултат от много такива преди него, просто формално високите резултати пречеха проблемът да лъсне така болезнено. А няма как едно дете да бъде научено да мисли без участието на родителите в този процес.

Всяка учебна програма, колкото и новаторска и успешна да е, се проваля в мига, когато се сблъска с родителска стратегия от типа: „Ето ти 10 лева и ми се махай от главата”. Ако замените 10-те лева с камионче или кукла, ще разберете защо се налага учителките в детските градини буквално да умоляват родителите да говорят с децата си, да ги карат да разказват (поне) как е минал денят им, какво са яли и какво са учили. 

Обществото, резултат и от работата на образователната система десетилетия наред, също нито очаква от отделния индивид да мисли, нито насърчава това. За умен по-скоро се приема изобретателният, хитрият, находчивият човек, който е достатъчно маневрен и адаптивен да се възползва от луфтовете на системата, за да просперира – обикновено материално.

Децата са наблюдателни и интуитивни същества и схващат бързо житейски уроци от типа „Учи, за да не работиш”. Знанието само по себе си не е ценност, мисленето не е необходимо условие за житейски успех.

Поради всички тези причини съм скептична, че похвалната идея за въвеждане на мислене в училището ще се увенчае с успех. В страната на „Най-мразим да мислим!” налагането на мисленето не просто като на училищна методика, а като неотменна необходимост изисква огромно и целенасочено обществено усилие за промяна на манталитета. При това – поколения наред.

То предполага промяна в системата на обществените отношения, така че мислещите да просперират, а не да са заложници на немислещите. Това е задача, изискваща последователен труд от всеки поотделно и от всички заедно. Лошото е, че трудът също не е особено на почит по тези земи – както е казал народът, ако ми се доработи, “седам и чекам да ми мине”.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


129
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
46
2
 
11
 
! Отговори
g0d преди 12 години
по-лошото е, че най-обичаме да мразим
45
1
 
9
 
! Отговори
До 36 преди 12 години
Е да, но трябва и обща култура.Безумно е колко народ не може да разчете една пътна карта например.За физиката - поне що е ток и защо убива, за атомите и т.н. също. Разбира се тоновете формули по въпроса е безсмислено да се учат.
44
6
 
12
 
! Отговори
М.У. преди 12 години
"Най мразим да мислим!" и "ако ми се доработи, седам и чекам да ми мине." май са ШОПСКИ поговорки, защо ги нагласяте за целия български народ?? И всичките *** от цяла България, дето сега се пишат "софиянци" явно са попили тая велика шопска мъдрост, че много от тях са и управляващи...
43
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Напълно съгласен съм с констатациите за сегашното образование и БГ обществото.Но инициативата е поне някакво начало в правилната насока. Аз също смятам, че трябват поне 2 поколения да минат и то в правилните насоки(образованието да не учи да мислиш е едно от най-важните) за да се постигне сериозен напредък.Все пак след 500г турци, 65 цар австриец и 45 год. комунизъм няма как ей така за 20-на години да се промени манталитета на българина.
42
0
 
3
 
! Отговори
непукист преди 12 години
Че за какво да мислят , мутрите ще се само отвъдят сами което прекрасно , самата държава ще ****** безценно , което доказва ...
41
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Напълно съгласен съм с констатациите за сегашното образование и БГ обществото.Но инициативата е поне някакво начало в правилната насока. Аз също смятам, че трябват поне 2 поколения да минат и то в правилните насоки(образованието да не учи да мислиш е едно от най-важните) за да се постигне сериозен напредък.Все пак след 500г турци, 65 цар австриец и 45 год. комунизъм няма как ей така за 20-на години да се промени манталитета на българина.
40
0
 
8
 
! Отговори
* преди 12 години
"Обществото на мъртвите поети"
39
1
 
20
 
! Отговори
uf преди 12 години
20 години се стараха да отучат народа да мисли, сега пак ще се усвояват едни пари...за съжаление процеса е необратим...
38
1
 
8
 
! Отговори
uf преди 12 години
20 години се стараха да отучат народа да мисли, сега пак ще се усвояват едни пари...за съжаление процеса е необратим...
37
1
 
21
 
! Отговори
фанети мазакура преди 12 години
прави впечатление колко малко хора взимат участие в този форум. Ако статията беше за Николета, Андреа или Бойко (сиреч БГ хайлайфа), щяха да "хвърчат искри"
36
2
 
15
 
! Отговори
фанети мазакура преди 12 години
разбира се, няма нищо случайно тук. възможността на анализираш, да "мислиш" неизменно води до нуждата да задаваш въпроси, да изискваш отговори, да взимаш решения самостоятелно - всички тези дейности са опасни за пазителите на статуквото. Философи, писатели, учени са основните двигатели на цивилизацията - причината да има революции, демокрация, гражданско общество. Къде са българските такива???
35
9
 
3
 
! Отговори
ще ни помогне ЕС преди 12 години
Аз съм на мнение,че трябва да се развива креативността.Много ненужна информация има в училищата и гинназиите,прекалено се задълбава по предмети които не са от значение.На един шофьор му трябва да знае правилника,ако ще да е в часовете на класния.На кандидат адвоката не му трябва физика,защо му е да се поти на дъската тогава по физика и т.н.Креативност и Профилиране
34
0
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Не давайте на гладния риба, а го научете как да я улови сам.
33
0
 
11
 
! Отговори
jj преди 12 години
Една от причините за това, което се случва е липсата на "оставачи" - този феномен май вече не съществува в училище.В четвърти клас имах съученик, който не можеше да чете. И кара четвърти клас още два пъти - докато се научи... Но това беше в далееечната 1994-та година и, о ужас, все още децата ходеха на училище, за да се отчете някаква промяна в познанията и уменията им.
32
0
 
12
 
! Отговори
Факт! преди 12 години
Най мразим да мислим!Те за това ни са такива Парламента, Правителството и Президентството!
31
7
 
1
 
! Отговори
glimmer преди 12 години
Za neshtstie na balgarskiya narod, sled izgonvaneto na osmancite, novite gospodri na tazi zemia obiaviavat za stolica na svoeto si vasalno na ruskiya imperator kniajestvo Balgariya edno geografsko poniatie, dale4no na balgarskiya narod, enda shopska palanka, narechena Sofia - na imeto nacarkvata - nai-goliamata postroika v poleto pod Vitosha. I se zanapalnilo tova miasto s shopi ot okolnite sela: Slatina, Perlovo, Lozenec, Poduene... Poradi neobrazovanost i malokulturnost te stavali rabotiagi.
30
0
 
10
 
! Отговори
фанети мазакура преди 12 години
номер 17, ти перфектно аргументираш тезата на авторката (без да го осъзнаваш, разбира се). Става въпрос за коренно объркана образователна система. Образованието не означава заучаване на суха материя и факти - информация, която може да получиш когато имаш нужда, но трудно можеш да я анализираш или интерпретираш. БЪЛГАРСКАТА ОБРАЗОВАТЕЛНА СИСТЕМА ЗАЛАГА НАЙ-ВЕЧЕ НА ВЪПРОСА "КАКВО", НО СЪЩО ТОЛКОВА ВАЖНИТЕ "КАК" И "ЗАЩО" НЕГЛИЖИРА!
29
0
 
14
 
! Отговори
видял преди 12 години
За какво говорим, аз познавам студенти в Софийския университет, филологическа дисциплина (!), които са прочели по десетина книги през живота си. По тяхно признание! Съответно когато чичкото преподавател ги пита да споделят мнението си за някой автор или произведение, те мълчат като телета! А на изпитите преписват! Обаче самочувствието им е на 6.
28
3
 
13
 
! Отговори
Кай преди 12 години
НАЙ-МРАЗИМ ДА МИСЛИМ, НАЙ-ОБИЧАМЕ ДА МРАЗИМ!
27
1
 
3
 
! Отговори
ddt преди 12 години
xaxaxax DA naistina da ne otvariame duma dnes.bg za --- Да не отварям дума за журналистическите нужди от ъпдейтване на професионалните стандарти.