Най мразим да мислим!

Или защо мисленето не е на почит у нас
Обновена: 18 юли 2011 13:56 | 18 юли 2011 13:33,
129
Най мразим да мислим!
Снимка: Булфото

Срещу 75 милиона лева над 40 000 учители (от общо около 90 000) ще бъдат обучени да учат децата да мислят, а не да зубрят. Тази вест от ранното утро ме накара да се запитам дали пък да не се отпуснат допълнително пари за обучение на лекарите да поставят диагнози или на счетоводителите – да смятат. Да не отварям дума за журналистическите нужди от ъпдейтване на професионалните стандарти.

Но така или иначе темата е за училището. Това е просто поредният пример как се налага да се полагат специални усилия за неща, които се смятат за априори дадени, но удобно са пренебрегнати. Например – учителите (учебниците, програмите, училището изобщо) да учат децата да мислят. (Или журналистите да си проверяват информацията от поне два независими източника, но пак се разсейвам.)

Факт е, че българската образователна система не от вчера набляга на сгъстената информация, вместо на анализирането и разбирането й. Факт е, че в желанието си да демонстрират по-добри резултати учителите правят наистина абсурдни неща – например като подготовка за тест за изходно ниво диктуват на децата въпросите от теста и забележете – отговорите. Факт е, че въпреки това резултатите не са желаните, защото е далеч по-трудно да наизустиш 20 въпроса и отговорите им, отколкото да отговориш сам, ако имаш истински знания.

Факт е, че учебниците, особено по т.нар. разказвателни предмети (самата дума показва, че от децата се очаква да разказват, т.е. възпроизвеждат, а не да анализират и да интерпретират получената информация) са написани наистина безумно.

Големите се оплакват от твърде много термини и висок академичен стил. Които е нормално да са им проблем, при положение че в учебниците за по-малките от термините и понятията се бяга като дявол от тамян. В резултат уроците са пълни с поетични описания и конкретни примери, а децата са принудени да ги учат наизуст, защото просто няма нищо за разбиране.

Най-фрапантният пример за мен винаги е бил с литературата – децата масово са приучвани да заучават помпозните, но авторитетно звучащи мнения на литературните критици, вместо да бъдат провокирани да прочетат произведенията, да помислят върху тях и да споделят собственото си мнение. 

Факт е също, че има учители, които и без да са обучени по специалната нова метода, се опитват да оберат този луфт и да компенсират липсата на смислена информация в учебниците, като същевременно насърчават децата сами да търсят, да анализират, да работят с получената информация. Аз лично имам щастието да познавам такива и изпитвам дълбоко уважение към усилията, които полагат, включително за да се борят със системата.

Но очевидно това не достатъчно, след като се налага 75 милиона лева от европейските фондове да бъдат усвоени именно с цел учителите да бъдат обучени как да научат децата да мислят. Надявам се, че за целта най-напред учителите ще бъдат научени да мислят.

Защо обаче имам съмнения в успеха на мероприятието:

Мисленето, както пише в речника, е „най-сложният познавателен психичен процес”. За да се случи този процес, са необходими базови знания и умения за възприемане на информацията, например четене и разбиране. А както стана ясно наскоро, четенето не е силната страна на българските ученици.

По данни на Европейската комисия проблем с четенето има всеки пети сред 15-годишните, както и много от възрастните граждани в Европа. Но най-тежко е положението в България и Румъния, където проблем с четенето имат 40 процента от подрастващите.

Една от причините за това безспорно е, че по последни данни майчиният език на половината от първокласниците не е българският. Т.е. за тези деца, да се научат да четат и пишат на български, е все едно да усвоят чужд език. А за останалите, които все пак говорят български език от раждането си, четенето си остава механичен процес – те познават буквите, свързват ги в думи, виждат написаното, но в голяма част от случаите не разбират значението му.

Ясно е, че трябват повече усилия да се възприеме информацията, получена чрез четене, в сравнение с други канали. Видно е колко лесно децата усвояват информация и модели на поведение от телевизията или от семейството си, за разлика от книгите.

Та след всичко казано следва и изводът, че днешното поколение „немислещи” ученици е резултат от много такива преди него, просто формално високите резултати пречеха проблемът да лъсне така болезнено. А няма как едно дете да бъде научено да мисли без участието на родителите в този процес.

Всяка учебна програма, колкото и новаторска и успешна да е, се проваля в мига, когато се сблъска с родителска стратегия от типа: „Ето ти 10 лева и ми се махай от главата”. Ако замените 10-те лева с камионче или кукла, ще разберете защо се налага учителките в детските градини буквално да умоляват родителите да говорят с децата си, да ги карат да разказват (поне) как е минал денят им, какво са яли и какво са учили. 

Обществото, резултат и от работата на образователната система десетилетия наред, също нито очаква от отделния индивид да мисли, нито насърчава това. За умен по-скоро се приема изобретателният, хитрият, находчивият човек, който е достатъчно маневрен и адаптивен да се възползва от луфтовете на системата, за да просперира – обикновено материално.

Децата са наблюдателни и интуитивни същества и схващат бързо житейски уроци от типа „Учи, за да не работиш”. Знанието само по себе си не е ценност, мисленето не е необходимо условие за житейски успех.

Поради всички тези причини съм скептична, че похвалната идея за въвеждане на мислене в училището ще се увенчае с успех. В страната на „Най-мразим да мислим!” налагането на мисленето не просто като на училищна методика, а като неотменна необходимост изисква огромно и целенасочено обществено усилие за промяна на манталитета. При това – поколения наред.

То предполага промяна в системата на обществените отношения, така че мислещите да просперират, а не да са заложници на немислещите. Това е задача, изискваща последователен труд от всеки поотделно и от всички заедно. Лошото е, че трудът също не е особено на почит по тези земи – както е казал народът, ако ми се доработи, “седам и чекам да ми мине”.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


129
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
66
0
 
8
 
! Отговори
GG преди 12 години
Маги - хубаво е, че си умна. Лошо е обаче, че не се налага да си даваш поне малко зор. До 7-ми клас сте събрани на случаен принцип. След 7-ми клас става по-различно - кандидатстването пресява учениците и събира заедно хора с горе-долу еднакво количество ум в главата. Пожелавам ти малко повече конкуренция в клас и добри приятелства навън :)
65
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
През далечната 1986 година по някаква програма в едно ЕСПУ /това е синоним на общообразователно училища/ в шестите класове се провеждаха допълнителни часове /един път седмично/, което се казваха "час по мислене". Бяха изключително интересни. Класът се разделяше на групички от по 5 човека и се задаваха казуси, на които групата трябваше да даде решение, като излъчи обща идея - ПРИЛОЖНА ПСИХОЛОГИЯ. Но в основата на всичко е семейството, а не училището!
64
2
 
7
 
! Отговори
HCC преди 12 години
Не е лошо да не залитате в крайности с това 'мислещи'. Един човек може да е мислещ и в същото време, да бъде максимално вреден за останалите. Ето, че стигаме до това, в полза на кого ще протече мисленето. Мисленето е функция на разума, но както знаем за едни, дадено полезно действие може да бъде вредно, за други. В смисъла на казаното, мен не ме блазни мисълта някой много грамотен мислещ да ми е*е мамата, защото вижда голям смисъл в това. Възпитанието, аз слагам по-напред от обучението в мислене
63
2
 
6
 
! Отговори
До преди 12 години
някои от пишещите тук .... Като ви гледам правописа , как си подреждадате мислите във изречения ... !!! майко мила !!! , ясно ми е защо много от децата и юношите ( имаше такава дума , нали ? ) са толкова зле с писане , с четене ... и с културата !!! Нищо лично ... Напротив , ВСИЧКО Е ЛИЧНО !!!
62
1
 
14
 
! Отговори
Ученик преди 12 години
"Най-фрапантният пример за мен винаги е бил с литературата децата масово са приучвани да заучават помпозните, но авторитетно звучащи мнения на литературните критици, вместо да бъдат провокирани да прочетат произведенията, да помислят върху тях и да споделят собственото си мнение. " така е защото в училище така ни учеха, дори и сега е такаако прочета произведението и напиша собствено мнение - получавам 3 или 4ако препиша със запетайките помпозното мнение на някой мастит критик - получавам 6е защо да чета тогава?
61
11
 
6
 
! Отговори
Маги преди 12 години
В момента ще съм 8ми клас в Сливен. Досега съм учила в най-добрите училища в града, където учителите наистина си разбират от работата и имат за цел да ни научат на нещо. Съучениците ми не го разбират, може би затова 1/3 са зубъри, а другите са ***. От 1ви клас досега съм отворила учебник около 5-6 пъти, последните 3год. съм писала домашни 10-20 пъти и смея да кажа, че съм по-умна от 95% от съучениците ми. В час не млъквам, постоянно приказвам, но едновременно слушам и запомням. Не е за всеки.
60
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
"58добавен от: Nobody" Ти май трябва да си вземеш час за психиатър.
59
0
 
16
 
! Отговори
товаро-разтоварач преди 12 години
Няма как децата на глупави и немислещи родители да станат мислещи хора. Повечето даори са по- посредствени и от родителите си.
58
5
 
9
 
! Отговори
щ 1 преди 12 години
Предложението е много добро, но нека освен децата, да обхваща и комунистите.
57
0
 
10
 
! Отговори
ББ преди 12 години
Е, все отнякъде трябва да се започне. И какво от това, че са решили да налеят пари в нещо смислено. И на учителите не им е лесно, защото щат не щат, трябваше да вървят по глупавите зубкарски програми на разни мастити умове. Важното е, че нещо се прави и посоката е правилна. Стига вече с тази критика на голо. Който има по-добро предложение....моля, ще го изслушама.
56
1
 
22
 
! Отговори
Bai Onzi преди 12 години
Мой приятел е учител по литература. Преподава в строителен техникум. Толкова беше възмутен от неграмотността и нежеланието да се чете, че даде класна работа по литература на тема "Защо искам да остана ***". Родителите доста се възмутиха, но интересното е, че повечето му ученици схванаха посланието. Разбира се, с такива заплати на учителите в педагогическите специалности влизат тези, които другаде не се класират. И какво очаквате от тях? Да учат някой на нещо? Да бе!
55
19
 
7
 
! Отговори
Nobody преди 12 години
Раличке, Раличкееее, само като видя размера на статията и ми е ясно, че си ти... Никой друг от редакцията не е в състояние да бълва простотии на повече от 30 реда, без да спре.Ако ти, моето момиче, си отглеждаш децата на принципа Ето ти 10 лева и ми се махай от главата, то останалите, дето не сме толкова авангардни, се мъчим да овардим децата си от кадърни учители и тебеподобни ментори. Щото всичките пишещи сте крайна инстанция, ама за *** за зеле не ставате. Почти като 90% от учителите.
54
3
 
6
 
! Отговори
any преди 12 години
"следва изводът, че днешното поколение немислещи ученици е резултат от много такива преди него" - на основата на срез на ТЕКУЩОТО състояние + 2-3 лафа уж "по логика" се правят ИЗВОДИ за "много поколения назад"?!? А за колко много?!? Ех, колко е лесно да плюеш на ангро... А потресаващата безсмислица "Учи да не работиш" - знанието не е ценност"?!?? Предполагам само с отрицателно IQ може от тази поговорка да се направи такъв извод... Изглежда авторът, виждайки написаното си, не го е разбрал...
53
4
 
11
 
! Отговори
д-р Хаус преди 12 години
Спомням си преди десетина години в СУ как доста момичета попадаха в един от двата педагогически факултета просто защото не им стигаше бала за другите факултети, а и е по-лесно да кажат, че са приети и учат, отколкото да признаят, че са се провалили и не са влезли право, политология и други такива модерни първи желания. След това, до края на следването ставаха отличнички, защото в тези факултети на изпит трудно се изкарва оценка различна от 6. И после стават учителки. Без знания, но с диплома...
52
4
 
5
 
! Отговори
до 48 преди 12 години
Значи няма шопи а?Тва са някви измислени образи а?БухахахаххххИ кво викаш,отиваш до провинциалното градче Пловдив,и там двама-трима човека се мотат и трагедияяя голяма..бухахаххххх умирате да пишете глупости по нета ейй
51
1
 
9
 
! Отговори
ФАШИСТ преди 12 години
жалко , но е истина. нямам претенции за много грамотен , що годе свързвам две думи но , младежите в по-голямата си част са полуграмотни и най-лошото е , че се подкрепят и взимат за пример посредствените "публични " личности. ползват клишета без да се замислят , какво значение имат. в основата на всичко е домашното възпитание! Благодаря на Ралица Ковачева за темата !
50
1
 
6
 
! Отговори
до 48 преди 12 години
в кой смисъл е по-трагично? защото хората ги няма и са по големите градове ли? щото тук говорим за мислене,не за икономическо развитие? Що ли си мисля, че ако се направи една статистика на успелите хора в Бг (не на мутрите и мафиотите, ана тези, които са се реализирали професионално тук и в чужбина), класацията ще е много в полза на "провинцията"
49
7
 
2
 
! Отговори
бай правописа преди 12 години
На автора също му е чужда тази дейбост. Да опита. Може и да му хареса. Или поне да си оправи правописа - все пак не драска по стените в някой клозет.
48
1
 
15
 
! Отговори
д-р Хаус преди 12 години
Сакам да съм змия! - казал Нане. - Ем да лежим, ем да одим!Я пък сакам да съм маркуч! - отвърнал Вуте. - Я да лежим, па они да ме теглат...
47
6
 
6
 
! Отговори
До 45 преди 12 години
Не говори за Шопи, защото такива първо няма.И второ като изляза от София - стига въобще да има хора все още на съответното провинциално място положението е в пъти по трагично!