Адът на Витоша от първо лице, единствено число

Dnes.bg публикува разказа и въпросите на доброволец
Обновена: 10 юли 2012 14:52 | 5 юли 2012 10:15,
164
Снимка: Булфото

Как премина един от двата ми дни като доброволец за гасенето на пожара в местността "Бистришко бранище" на Витоша.

Бях там в неделята, когато пожарът беше в самото начало. Затова и вече бях частично подготвен за второто ми качване горе, но уви, както ще разберете по-късно, съм грешал.

Понеделник вечерта не успях да заспя и от време на време запалвах колата и отивах до една близка поляна, от която има идеална видимост към частта на Витоша, която гори. Не си спомням точно колко пъти бях там, но при всяко следващо отиване нещата ми изглеждаха по-горящи и по-горящи.

Естествено е, че гледката от толкова далеч е малко лъжлива, но по-късно през деня се оказа, че съм бил абсолютно прав в преценката си, че пожарът излиза извън контрол. При последното ми наблюдение на сияещата и пушеща планина реших, че въпреки призивите на координационния щаб, че горе няма нужда от повече доброволци и че пожарът е локализиран, това не е така и ще трябва да се ходи.

Часът беше около 4 сутринта. За минути преброих наум приятелите си, които биха дошли с мен и биха се справили, защото в една такава ситуация е добре да си заобиколен от хора, на които знаеш, че можеш да разчиташ. Веднага се сетих за Деян, заедно с който сме участвали в гасенето и на други пожари, а и сме участвали в какви ли не доброволчески акции в годините.

След малко го събудих с думите: „Горе трябват още хора, днес как си с времето?” Отговорът му беше недвусмислен. И така се разбрахме да го взема в 5 и 15 от тях. Прибрах се набързо в нас. Приготвих четири сандвича, по два за двама ни, взех бинтове и пакетче лепенки. Напъхах всичко в раницата, облякох си работния гащеризон и туристическите обувки, натоварих колата с всички възможни инструменти, които имам и биха били полезни горе, и тръгнах към Деян.

Снимка: БТА
След 15 мин. двамата вече пътувахме към Бистрица. Той също беше взел инструменти и се беше екипирал точно по инструкциите за безопасност – дрехи с дълги ръкави, дълги крачоли и високи обувки. За съжаление нито той, нито аз успяхме да намерим ръкавици. На мен ми хрумна, че можем да минем през бензиностанция по пътя, но такава по нашия маршрут няма, а времето беше ценно, тръгнахме директно към кметството на Бистрица, където беше обявена във Facebook групата сбирката на доброволците.

Пристигнахме там в 5 и 30, а вече беше пълно с хора, в основната си част доброволци. Кметът на Бистрица провеждаше инструктаж, заедно с разни по-висшестоящи пожарникари. Разбрахме, че трябва да се запишем в списък, за да се знае кой се е качил горе, а след като се върне, всеки трябваше да се чеква пак в този списък, за да се знае, че всички са долу и няма изгубени или пострадали.

Раздадоха ни лопати, ръкавици (за наше огромно щастие), както и маски за лицата. Също така имаше стекове вода от половин литър. Напълних раницата с десетина бутилки, като накарах и Деян да сложи в неговата колкото може. След като всички присъстващи се записаха, екипираха допълнително и бяха готови, някой каза да тръгваме към центъра на Бистрица, който е само на няколко минути пеша от кметството. И така, след малко всички доброволци се озовахме на центъра, чакайки нареждания.

Там друг пожарникар ни обясни какво е положението горе, като естествено ни помоли да бъдем изключително внимателни и да не се правим на герои. През това време два стари камиона, пълни с войници, чакаха на площада. След малко запалиха и тръгнаха в някаква посока. Малко след това дойде друг военен камион, като ни беше разпоредено да се качваме на него. И така, след няколо минути камионът беше пълен с 30 доброволци, включително аз и Деян и пътувахме нагоре.

Пътуването с това древно превозно средство беше интересно, защото повечето досега не се бяхме возили в подобна атмосфера, макар и много бегло наподобяваща военната. Всички вътре пускахме някоя и друга шега, но се усещаше, че много от хората са силно изнервени. Аз бях в чуденка къде точно ще ни карат – на източния склон при хижата или на западния, който върви покрай Старата река. Надявах се да е на втория, защото в неделята се бях изкачил именно там и познавах що-годе района. За моя голяма радост се оказа, че отиваме точно на западния склон.

След малко камионите стигнаха началото на пътеката, която води до пожара. Всички слязохме, а аз понечих вече да тръгвам, но бях спрян от пожарникарите с обяснението, че трябва да дойде някакъв шеф. Почакахме малко и въпроснитя шеф се появи. Държеше явно списък с доброволците, защото още с появяването си изгони едно от момчетата, което беше под 18 години. Последва ненужно препитване по имена кой присъства. Това, както и проверка по ЕГН-та можеше да се направи още долу при качването, за да не се бавим горе, но уви, никой не се беше сетил. И така, след като и това мина, поехме нагоре към пожара.

Пътеката не знам точно колко километра е дълга, но изкачването й отнема близо час и половина. Стигнахме горе към 7 и 30. Само да уточня, че пътеката свършва в реката, а след нея започва западната част на горящия хълм. Още с първото зърване на въпросното място осъзнах, че нещата от неделя досега са се променили драстично и са се усложнили ужасно много. Изчакахме на това място известно време да дойде шефът, който да разпореди какво да правим.

След малко се появи, като нарежданията му бяха десет човека от групата да изчакат на пътеката, където ще вземат шланговете и помпите, а останалите да се качват горе на хълма и да започват гасенето при просеката, която доброволци и пожарникари са успели да направят предния ден. След като си разбрахме задачите, пресякохме реката по падналите дървета и се озовахме на мястото, наречено от местните “Грамадата” – стръмен участък, дълъг около километър, който е покрит с камъни, подобни на морените, които всички познаваме.

Започнахме изкачване по тях, като целта ни беше да се доберем горе, в края на камъните, където се виждаха горящи дървета. Изкачването по подобен терен е трудна работа, защото камъните ти се местят и клатят под краката, като има огромен процент риск да се пребиеш. След като стигнахме горе, гледката, която се откри пред нас, беше потресаваща! Хората, които не са присъствали на пожар, бяха буквално онемели пред безпощадността на огъня. Хълмът беше покрит с труповете на изгорели и догарящи дървета, докъдето ти стига погледът.

Снимка: БТА
На снимките из интернет се вижда част от това, но повярвайте ми, чувството да си там е по-ужасяващо, пред това да го гледаш в нета. И все пак бих казал, че това положение е съвсем нормално, все пак сме отишли на пожар, а не на пикник. След като се съвзехме от гледката, започна и мобилизацията.

Просеката, която бяха направили предишния ден, вече беше загубена в огъня и осъзнахме, че фронтът на пожара се разраства бързо надолу към реката. Трябваше бързо да се организираме и да започваме ограничаването му. На всички ни стана ясно и друго – имаше сериозна опасност дърветата, които бяха полуизгорели, но все още стърчащи, да паднат върху нас. През целия ден очите ни бяха на четири. Където бяха морените, нямаше опасност да се появи огън, затова там оставихме раниците и тръгнахме да навлизаме лека-полека в самия пожар. Ограничаването на пожара, при липса на вода, става по няколко начина – тупане с лопатите, със счупени клони и специални гумени тупалки, както и хвърляне на земя върху пламъците. Не след дълго всички осъзнахме, че това няма да помогне – просто торфът отдолу гореше и колкото и да го гасяхме, той пак се палеше.

Това не ни отказа, но разбрахме, че основните сили трябва да хвърляме в рязането на дърветата около периферията, които пренасяха пожара все по-надолу. Ако огънят стигнеше до реката, имаше опасност да се прехвърли от другата страна през падналите по нея дървета и вече нямаше да може да направим абсолютно нищо, за да го спрем. Всъщност това се оказа и основната задача през целия ден – да не се позволява огънят да стигне до реката и да се прехвърли оттатък. Появиха се двама пожарникари с резачка, които започнаха с прочистването на просека.

Дърветата, които вече горяха, ако имаше възможност, се режеха докъдето бяха обхванати от пламъците, ако ли не, се хвърляха навътре, за да могат да изгорят, без да пренесат огъня в сухата част. Стиковахме се така, че една група от нас мина по-напред, така че да почиства дърветата от горящи клони, за да може след това да бъде лесно рязането им с резачката. И така, метър по метър стигнахме до частта, която беше най-опасно близо до реката. Там имаше паднали дървета върху коритото, легнали от едната до другата страна, които вече започваха да горят. Пак повтарям, това да се пренесе пожарът от другата страна, не трябваше да се случва и основните усилия се хвърлиха именно в тази посока.

След малко от някъде се появи една метална кофа. Организирахме се в жива верига от десетина човека, за да може по-бързо кофата да се пълни и да стига до мястото, което трябва да се полива. Тъжна гледка е да гледаш как в 21 век пожар се гаси с една единствена кофа, която на всичкото отгоре с времето се оказа спукана на няколко места и докато стигне до последния човек в редицата, се оказваше наполовина празна.

В един момент решихме, че можем да използваме и няколко шишета от литър и половина. Как никой долу не се сети, че кофите ще са от полза, защото сме близко до реката? След няколко часа измъчено поливане с кофите и шишетата, горе-долу бяхме ограничили пожара до реката, като разположихме и хора, които следяха да не започне да гори отново някъде в частта, където бяхме загасили вече.

През всичките тези часове се задаваше въпросът – “Къде са помпите?”. Оказа се, че те са били натоварени на АТВ-та, а долу, в началото на пътеката, има малки мостчета, които е невъзможно да бъдат преминати от тези превозни средства, затова се е наложило доброволците, които останаха да чакат на пътеката, да се върнат и да мъкнат помпите и шланговете буквално на ръце няколко километра.

Снимка: БТА
Впоследствие разбрахме, че е имало възможност тази техника да се достави от хеликоптерите, но някоя умна глава е отказала с довода, че хеликоптерите не могат да стоварват в дим. Никой не е казал, че помпите и шланговете трябва да се пуснат точно на мястото, където ще работят. Можеше да бъдат спуснати някъде отстрани или дори на камъните, но да се спести това дълго и тежко носене.

Не си мислете, че се оплаквам, просто нещата можеха да бъдат организирани много по-добре и тези неща да бъдат изчистени. По-късно разбрах, че предния ден, след като е направена просека, която сега беше обхваната от огъня, доброволците и пожарникарите са чакали няколко часа помпите да дойдат, като накрая са им казали, че това няма да стане и са ги върнали в селото. Но да се върнем на нашите действия.

Най-накрая някой извика, че помпата е доставена. Последва бурно разгръщане на пожарните шлангове, като изключително се внимаваше да не попаднат върху горяща маса, защото щяха да се стопят, пробият и да станат негодни за употреба, а повярвайте ми, всеки един метър беше от значение. Най-накрая водата от първата помпа тръгна!

Не мога да ви опиша радостта на всички, като видяха струите да обливат тлеещите, но все още опасни места. Искам да уточня, че предния ден доброволци и пожарникари се бяха погрижили да изградят нещо подобно на бент на реката, от където се захранваше въпросната първа помпа.

След малка почивка и наблюдаване на гасенето с вода осъзнахме, че това е единственият начин да се спре тази стихия, но защо се сетиха за помпите чак на втория ден? Тръгнахме да се връщаме към камъните, където си бяхме зарязали раниците, когато едно от момчетата ненадейно стъпи в горящия торф. Буквално излетя от там с подскоци. Веднага му казахме да си свали обувката, за да може да облеем крака с вода. Слава Богу, нищо видимо не беше обгорено, но болката, която е изпитал, не искам да я изпитвам на мой гръб.

Час по-късно ми позвъня телефонът, а отсреща глас ме попита: “Ти ли си Иво?”, на което аз потвърдих, а той продължи: “От щаба сме. Добре ли си, разбрахме, че си пострадал?” Пак казвам, това беше много време след това. Аз им обясних, че не съм този Иво, който търсят, но допълних, че аз облях крака на въпросния адаш и видях, че видимо нищо му нямаше.

Питаха ме къде е той, а аз им обясних къде точно е станал инцидентът и че не знам в момента къде е. По-късно, след като се прибрах, прочетох, че все пак са успели да го свалят в селото по някакъв начин, но не знам подробностите.

Но да се върнем на момента, в който тръгнахме да се връщаме към камъните. Докато си говорихме на слизане с шефа, който координираше действията между тези, които поливаха и тези, които бяха при помпата, му се обади негов колега от долната част на гората, който каза, че има нужда от подкрепления. Така разбрахме следващата точка, в която ще работим.

За да ви го опиша по-нагледно – като застанете долу на реката, пред хълма срещу вас централно се пада “Грамадата”, а от двете й страни има фронтове с горяща гора. Ние овладяхме фронта от едната страна, а сега ни викаха от другата. Докато слизахме по камъните, ми се обадиха от София с новината, че сме приели израелска помощ.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

12Следваща »

164
Още по темата: пожарът на Витоша
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
132

opa преди 11 години
Доброволци НЕ СЕ НАРИЧАТ ХОРА, който работят на заплата при Меглена Кунева и отиват някъде по поръчка !!!
131

Един Българин преди 11 години
Браво Иво - България се гордее с всички вас!Какво ревете срещу човека? Не виждам нищо политическо в това че човекът се възмущава от липсата на резервна батерия. Колко от вас (плюващите) са вървели цял ден из пресечена местност? Нула! Сигурен съм че и Цецо и Найден в последните не са. Защо е трябвало да вземем техника от Израел, но да не я ползваме??? Не съм гасил пожари, но не мисля, че е редно да споделяте политическите си пристрастия на първо място. Пожарите са НАЦИОНАЛЕН ПРОБЛЕМ!
130

БЕЗ КОМЕНТАР преди 11 години
ПРОСТО НЯМАМ ДУМИ, КОМЕНТАРЪТ Е ИЗЛИШЕН, ИЗВОДИТЕ СА НИ ЯСНИ
129

Янко преди 11 години
Да, първия беше около 16.00 - но май беше само разузнавателен. Мина още време докато дойде хеликоптера с водата.
128

АНОНИМНАТА! преди 11 години
НИКОЙ НЕ Е КАЗАЛ ,ЧЕ ТЕЗИ МОМЧЕТА И МОМИЧЕТА НЕ СА ГЕРОИ,ТЕ СА ЧУДЕСНИ И НИЕ ТРЯБВА ДА СЕ ГОРДЕЕМ С ТЯХ,ЗА СЪЖАЛЕНИЕ ОКОЛО 1 ПРОЦЕНТ ОТИДОХА С ДРУГИ ЦЕЛИ ГОРЕ В ПЛАНИНАТА!ПОВЯРВАЙ АЗ ЗНАМ КАКВО Е И МОЕТО ДЕТЕ БЕШЕ ГОРЕ!ТАКА ,ЧЕ ЗА СЪЖАЛЕНИЕ НЯКОЙ ПОЛИТИЦИ СИ ПРАВЯТ ПРЕДИЗБОРНА КАМПАНИЯ С ТОЗИ ПОЖАР!И ИЗПОЛЗВАТ ПОЖАРНАТА И ДОБРОВОЛЦИТЕ ЗА СВОИ ЦЕЛИ!
127

Бебо преди 11 години
Аз лично се обадих към 14:00,казаха ми че вече е получен сигнал малко преди моя,относно хеликоптерите-мисля,че първия заход беше след 16:00...
126

АРХАР преди 11 години
ДО АНОНИМНАТА.....СТРУВА МИ СЕ ЧЕ И ТУК Е ИМАЛО ПЛАЩАНЕ ЗА ДЕЗИНФОРМАЦИЯ...ОТИШЛИ НЯКАКВИ ПИКЛИ ДЕТО *** НЕ МОГАТ ДА СИ ИЗХВЪРЛЯТ ,ТРЪГНАЛИ ДА ПОТУШАВАТ ОГЪНЯ И ДА КОМЕНТИРАТ ПРЕД ОПРЕДЕЛЕНИ МЕДИЙ , ЧЕ ПОЖАРНИКАРИТЕ НЕ ЗНАЕЛИ КАКВО ДА ПРАВЯТ ??????ВСЕ ЕДНО ТАЗИ ПИКЛА ДА ДАВА АКЪЛ НА БАЩА СИ КАК СЕ ПРАВЯТ ДЕЦА ...ЩО ЗА НАГЛОСТ ???ПАК УСЕЩАМ ДЪЛГАТА РЪКА НА ДС...И БКП...
125

Янко преди 11 години
Иво, благодаря ти за това, което си жертвал да отидеш на планината! Благодаря и за това, което си написъл!Аз бих добавил още един въпрос:В колко часа е било получено първото обаждане за пожара в неделя и в колко часа първия хелокоптер изля балона си с вода?Защо гасенето започна 3-4 часа по-късно? Ако бяха започнали 1 час след обаждането - всичко щеше да прилкючи същата чечер и нямаше да се налагат тези геройски жерви.
124

Варненец преди 11 години
Браво Иво! Достоен българин!!!
123

планината преди 11 години
Защото все още организацията при кризисни ситуации е написана на книга, но в действителност никой не знае за какво става на въпрос и какво трябва да прави.
122

Анонимен преди 11 години
Според както аз разбирам написаното, имало е съвсем прилична организация, да не кажа много добра.
121

Анонимен преди 11 години
няма да има дебит да качи денивелацията...
120

Бойковист преди 11 години
Браво,Иво!!Дано има повече свестни българи като теб!
119

Стоянов преди 11 години
Далеч съм от София,но не мога да не изразя странното усещане в мен,че това момче е наистина истински българин.Не за пари и медийно внимание младежът е отишъл да гаси пожара.Каузата в случая е важна - да се спаси природата от огнените обятия на стихията.Замислих се и върху въпросите,които накрая задава...Точни!Истински! Но дали някой ще му отговори,след като герои пак те ще бъдат - като оня с бялата риза например?Пожарът и неговата потушаване показаха на светло една истина - пълно безхаберие у
118

me преди 11 години
Не мога да повярвам на някои от коментарите. Кой е казал, че героите не говорят? Защо да не говорят? Кой друг може да разкаже какво наистина е било горе, ако не тези които са участвали в гасенето?! И какво ако човекът е бил доброволец в гасенето на само 1 пожар, а не на стотици, това омаловажава ли факта, че е рискувал живота си, в името на нещо, докато мнозинството тук са си цъкали рефреш на браузъра?! Как не ви е срам! Поклон пред хората, които бяха горе и гасяха! Благодаря ви!
117

АНОНИМНАТА преди 11 години
КОГАТО ЧОВЕК ОТИВА ДА ПОМАГА ТОЙ НЕ ЧАКА НИКАКВА ОТПЛАТА И БЛАГОДАРНОСТИ,НЕ СЕ ХВАЛИ С ТОВА КОЕТО Е СВЪРШИЛ, ИСТИНСКИТЕ ГЕРОИ ВИНАГИ ОСТАВАТ АНОНИМНИ!ДА СЕ НАДЯВАМЕ ,ЧЕ ЦЕЛТА НА НЯКОЙ НЕ БИЛА ДА ХОДИ ДА ПОМАГА,ДА АФИШИРА С ТОВА И ДА СВАЛЯ ПРАВИТЕЛСТВА!МОЖЕ ДА Е ИМАЛО И НЕДОСТАТАЦИ С ОРГАНИЗАЦИЯТА ,НО НАЛИ ЗАТОВА ОТИВАТЕ ДА ПОМАГАТЕ,А НЕ ДА СЕ СЪЗДАВА МЕДИННА СЕНЗАЦИЯ НА НЯКОИ ПРЕДАВАНИЯ ПО ТЕЛЕВИЗИЯТЯ!МОЖЕ ТОВА ПРАВИТЕЛСТВО ДА ПРАВИ ГРЕШКИ ,НО АЗ НЕ ИСКАМ В БЪЛГАРИЯ ДА СЕ ВЪРНЕ КОМУНИЗМА .
116

undisput преди 11 години
ако социалистическия план за морето в София беше осъществен, нямаше да има проблеми с гасенето на пожара.Тази идея може да се възобнови в идеите на Пожарникара Борисов!
115

Валя преди 11 години
Моята благодарност и възхищение към всички, които потушиха пожара: редови пожарникари, доброволци, войници , горски служители. Дадоха ни пример за мъжество и любов към родната планина.Нека сега се радваме. От утре отново ще питаме как възникна този пожар и защо нямаше достатъчно средства при гасенето му. Няма да оставим нещата така.
114

Наздраве ! преди 11 години
А Цеко Минеф пие кафе ....
113

Анонимен преди 11 години
За последната година в страната са станали над 250 гроски пожара!НАД 250!! Знаете ли изобщо къде са били поне 10 от тях, колко гора е изгоряла, колко хора са гасили, а всезнайковци такива!Ама там е нямало някой да стои и да гледа организацията и да пише романи после!Не са били и пред очите на медийте .....