Зависимостта на НАСА от Русия и частния сектор

В руския двигател на взривилата се ракета се използва технология отпреди 50 г.
Обновена: 30 окт 2014 22:06 | 30 окт 2014 22:05, Елка Василева
195
Зависимостта на НАСА от Русия и частния сектор
Снимка: Reuters

Експлозията на ракетата "Антарес" - производство на "Орбитал сайънс", повдигна във вторник въпроси за възможностите на НАСА да превозва товари до Международната космическа станция (МКС) и за нарастващата зависимост на агенцията от Русия и частния сектор, пише Жан-Луи Сантини от Франс прес.

След като американските совалки излязоха в пенсия през юли 2011 г., НАСА възложи превоза на товари за МКС на две частни компании - "Спейс Екс" и "Орбитал сайънс". Същевременно агенцията по неволя разчита на Русия за изпращането на астронавти в МКС с ракети "Союз" - 70 милиона долара билетчето.

Нещастният случай от вторник бе първи, откакто НАСА зависи от частни фирми в снабдяването на МКС. Мнозина обаче заявяват, че необходимостта да поверява тези важни мисии на подизпълнители прави агенцията твърде уязвима. А скоро с частни кораби ще пътуват и астронавтите.

"Някои в Конгреса и аерокосмическата индустрия със сигурност смятат, че администрацията на Обама греши, щом не търси вече опора в НАСА като водеща сила в космическите полети", коментира Марко Касерес, аналитик от компанията "Тийл Груп". И добавя: "За тези хора да се обърнеш към частния сектор е лоша, дори опасна идея".

С оглед на силните бюджетни ограничения Барак Обама започна още през първия си мандат да прилага този нов подход, чийто инициатор бе предшественикът му Джордж Буш-младши.

През 2011 г. НАСА сключи два договора за снабдяване на МКС с провизии: с "Орбитал сайънс" за 1,9 милиарда долара и със "Спейс Екс" - за 1,6 милиарда. Двете компании са изпълнили досега общо осем полета, с шест от които са закарали храни и припаси.

През септември американската космическа агенция избра освен това "Спейс Екс" и "Боинг" за конструктори на първите два частни космически кораба за извозване на хора до МКС. Общата стойност на договора е 6,8 милиарда долара.

Тези кораби обаче ще полетят най-рано през 2017 г.; дотогава САЩ остават зависими от руските тип "Союз". Ситуацията далеч не е идеална с оглед на международното положение и по-специално заради украинската криза, запушила вече от месеци връзките между двете велики сили.

Руският двигател

Завеждащият пилотираните полети в НАСА Бил Герстенмайер заяви, че ударът, причинен от експлозията на "Антарес", няма да наруши плановете на агенцията.

Той каза също, че загубата на "Антарес" и на "Сигнус" - капсулата с товара, "изобщо няма да повлияе" на живота на шестимата от екипажа на МКС.

Директорът на програмата за МКС Майк Суфредини обясни, че в станцията има достатъчно запаси за около 4 до 6 месеца. Освен това в сряда там пристигна руски товарен кораб "Прогрес", а на 9 декември ще бъде изстрелян в орбита един "Драгън" на компанията "Спейс Екс".

Според Джон Логсдън, бивш ръководител на Института за космическа политика във Вашингтон, експлозията на "Антарес" "вероятно няма да има траен ефект" върху договорите на НАСА с частния сектор за снабдяване на МКС.

"Орбитал" вече изпълни успешно две товарни мисии до МКС, сполучливи бяха и всички полети на "Спейс Екс", обясни той за АФП.

Трагичният инцидент обаче налага НАСА внимателно да изследва ракетата носител "Антарес" и най-вече руския двигател, задвижващ първата й степен, в който се използва технология отпреди 50 години - още от лунната програма на Русия.

"Орбитал" вече заяви, че се кани да смени този двигател, и "несполуката по всяка вероятност ще ускори нещата".

По думите на Логсдън се очаква "Орбитал" бързо да открие причината за инцидента. Изглежда отговорникът по сигурността в стартовата зона съзнателно е задействал системата за самоунищожение на ракетата - безспорно поради сериозен проблем, каза експертът.

"Орбитал" разполага с всички данни за полета, така че "вероятно скоро ще разберем", добави Логсдън - навярно навреме, за да бъде изстрелян следващият "Сигнус", чийто старт е планиран за април 2015 г.

Акциите на "Орбитал сайънс" паднаха в сряда с 16 на сто на Уолстрийт; шестпроцентов спад отбелязаха книжата на "ДженКорп", в чийто филиал е произведен ракетният двигател, причинил изглежда нещастния случай от вторник.
 

/БТА/

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


195
Още по темата: МКСНАСАРусияракета
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
64
4
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Направо да си го кажем, без русия няма наса.Никога толкова добър ракетен двигател от типа ВВЕР-400 не може да се направи в уса.
63
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
абе щом Америка опря до руски космически двигатели ....е....м ти з....и. съвсем са го закъсали.
62
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Ех, тази ***...:)
61
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До Raketchikне хваща дикиш, на американеца му е все тая какво ще ползва,никой няма ей така да потроши милиони/милиарди за да саботира. точно печалбарството е движещата сила в америка, питай сорос ако не вярваш.
60
4
 
3
 
! Отговори
Raketchik преди 9 години
NA KRIVATA RAKETA I KOSMOSYT I PRECHI , NALI ZNAETE LAFA.MOZHE I AMERIKANCITE DA NE GO ZNAJAT , NO DEISTVAT PO TAZI SYSHTATA SHEMA. ZA DA SA SAMOVZRIVILI RAKETATA , NE E VINOVEN DVIGATELJAT , A TOZI KOITO E PROGRAMIRAL POLETYT. TOVA E PREDNIJAT SABOTAZH V OTNOSHENIJATA NA USA KYM RUSIJA - PO DOBRE S PADNALA RAKETA OTKOLKOTO UNIZHENIETO DA POZVASH RUSKA TEHNOLOGIJA DNES OT MINALIJAT VEK , TOVA E PECHALBARSTVOTO NA AMERIKANCITE , VECHE DOSTA IZRODENO , PRESMJATAT CENTOVETE A ZABRAVJAT ZA DOLARITE?
59
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Въй не мога да повярвам че имам и плюсове, че даже и повече от минусите, явно в тролската стая яко хъркат.
58
23
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До СтабилинДа, смятаха ги за предвидим партньор но сега положението е друго. От тук нататък никой няма и да си помисля че русия ще се промени. Както се казва ср***ха на метеното, западните фирми няма да инвестират там а тея които са там до две години ще започнат да се изтеглят.
57
5
 
2
 
! Отговори
ВАК преди 9 години
Тези двигатели е най-надеждени. Първи несщастен случай. Така ли?
56
17
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Да им се чуди на американците човек как летяха без руски двигатели преди :)Ползването на руски двигатели не е затова че са по-добри, а зарова че са евтини, но има една приказка евтиното винаги излиза по-скъпо.
55
10
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До АнонименСоросоиди двигателя не е Руски , а Украински от 70 години наследство от СССР..--------***, нали руснаците изнасяха ракетни двигатели, колко хвалби бяха ,какво чудо...
54
11
 
31
 
! Отговори
без пардон преди 9 години
Винаги се чувствам по-спокоен, когато близо до България има руски бойни самолети и руски бойни кораби. Защото те осигуряват мира. От края на Втората световна война, руски самолети и кораби не са бомбардирали никого и не са убивали цивилни. Докато Нато се занимава само с разпалване на войни. Нато произволно бомбардира, когото си иска и масово убива мирно население, включително и малки дечица.
53
13
 
10
 
! Отговори
от мен преди 9 години
...за времето си, когато е бил разработен, двигателя е трябвало да може да лети към америка, а не да излита от там !...А сега даже и са го "ръчкали" нещо..
52
13
 
4
 
! Отговори
Teo преди 9 години
До АнонименИсключение, както с Чалънджър и Колумбия? ОК, съгласих се! Не е идеята да тролим по форумите - това, което се случи с ракетата на Орбитъл саиънс е ужасно. Аз съм ЗА космологията, и янките са напред с маериала. Оценявам го - но ме дразни политическото изкривяване на нещата. С темповете на унищожаване на Земята колко мислите, че може да останем тук? 500, 1000 ... 2000 години?!? Сега сме на А, но има още много, и всеки малък препъникамък е кофти. По-лошо е да се извличат дивиденти!
51
14
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Руски е друг път , статията преводача нарочно е сгрешил.. наследство от СССР от 70-те, украинците предават чертежите на САЩ и американски и украински инженери съвместно го правят..
50
14
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Двигателят е руски.
49
7
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
*** двигателя не е Руски , а Украински от 70 години наследство от СССР..
48
13
 
5
 
! Отговори
С преди 9 години
рубладжиите по цял ден седят на компютъра да пишат как видиш ЕС и САЩ им спирал просперитета :D
47
20
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Кой ви е обвинил "руския" двигател, бе смешници? Какво се напъвате да навирате в очите на хората руската си ***? И не "ина тях им гръмна ракета", ами редовно им гърмят ракетите. При американците това е изключение.
46
0
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Изглежда отговорникът по сигурността в стартовата зона съзнателно е задействал системата за самоунищожение на ракетата - безспорно поради сериозен проблем , двете бутилки виски изпити от отговорникът по сигурността.И после Путин е виновен. Естествено пак *** се изходи.
45
4
 
22
 
! Отговори
me преди 9 години
Я пак, значи Русия е виновна, че частни компании в САЩ използват супер стари руски двигатели, защото нямат пари да си платят за нещо по-ново. В същото време, Русия си качва товари до МКС и си ***. Вярно, и на тях им гръмна ракета, но това е нормално, защото това е рисков бизнес все още. Абсолютно тъпо е да се обвинява Русия, че Антарес нямаше късмет. Случват се такива работи, затова и застраховките на космически товари са космически.