Зависимостта на НАСА от Русия и частния сектор

В руския двигател на взривилата се ракета се използва технология отпреди 50 г.
Обновена: 30 окт 2014 22:06 | 30 окт 2014 22:05, Елка Василева
195
Зависимостта на НАСА от Русия и частния сектор
Снимка: Reuters

Експлозията на ракетата "Антарес" - производство на "Орбитал сайънс", повдигна във вторник въпроси за възможностите на НАСА да превозва товари до Международната космическа станция (МКС) и за нарастващата зависимост на агенцията от Русия и частния сектор, пише Жан-Луи Сантини от Франс прес.

След като американските совалки излязоха в пенсия през юли 2011 г., НАСА възложи превоза на товари за МКС на две частни компании - "Спейс Екс" и "Орбитал сайънс". Същевременно агенцията по неволя разчита на Русия за изпращането на астронавти в МКС с ракети "Союз" - 70 милиона долара билетчето.

Нещастният случай от вторник бе първи, откакто НАСА зависи от частни фирми в снабдяването на МКС. Мнозина обаче заявяват, че необходимостта да поверява тези важни мисии на подизпълнители прави агенцията твърде уязвима. А скоро с частни кораби ще пътуват и астронавтите.

"Някои в Конгреса и аерокосмическата индустрия със сигурност смятат, че администрацията на Обама греши, щом не търси вече опора в НАСА като водеща сила в космическите полети", коментира Марко Касерес, аналитик от компанията "Тийл Груп". И добавя: "За тези хора да се обърнеш към частния сектор е лоша, дори опасна идея".

С оглед на силните бюджетни ограничения Барак Обама започна още през първия си мандат да прилага този нов подход, чийто инициатор бе предшественикът му Джордж Буш-младши.

През 2011 г. НАСА сключи два договора за снабдяване на МКС с провизии: с "Орбитал сайънс" за 1,9 милиарда долара и със "Спейс Екс" - за 1,6 милиарда. Двете компании са изпълнили досега общо осем полета, с шест от които са закарали храни и припаси.

През септември американската космическа агенция избра освен това "Спейс Екс" и "Боинг" за конструктори на първите два частни космически кораба за извозване на хора до МКС. Общата стойност на договора е 6,8 милиарда долара.

Тези кораби обаче ще полетят най-рано през 2017 г.; дотогава САЩ остават зависими от руските тип "Союз". Ситуацията далеч не е идеална с оглед на международното положение и по-специално заради украинската криза, запушила вече от месеци връзките между двете велики сили.

Руският двигател

Завеждащият пилотираните полети в НАСА Бил Герстенмайер заяви, че ударът, причинен от експлозията на "Антарес", няма да наруши плановете на агенцията.

Той каза също, че загубата на "Антарес" и на "Сигнус" - капсулата с товара, "изобщо няма да повлияе" на живота на шестимата от екипажа на МКС.

Директорът на програмата за МКС Майк Суфредини обясни, че в станцията има достатъчно запаси за около 4 до 6 месеца. Освен това в сряда там пристигна руски товарен кораб "Прогрес", а на 9 декември ще бъде изстрелян в орбита един "Драгън" на компанията "Спейс Екс".

Според Джон Логсдън, бивш ръководител на Института за космическа политика във Вашингтон, експлозията на "Антарес" "вероятно няма да има траен ефект" върху договорите на НАСА с частния сектор за снабдяване на МКС.

"Орбитал" вече изпълни успешно две товарни мисии до МКС, сполучливи бяха и всички полети на "Спейс Екс", обясни той за АФП.

Трагичният инцидент обаче налага НАСА внимателно да изследва ракетата носител "Антарес" и най-вече руския двигател, задвижващ първата й степен, в който се използва технология отпреди 50 години - още от лунната програма на Русия.

"Орбитал" вече заяви, че се кани да смени този двигател, и "несполуката по всяка вероятност ще ускори нещата".

По думите на Логсдън се очаква "Орбитал" бързо да открие причината за инцидента. Изглежда отговорникът по сигурността в стартовата зона съзнателно е задействал системата за самоунищожение на ракетата - безспорно поради сериозен проблем, каза експертът.

"Орбитал" разполага с всички данни за полета, така че "вероятно скоро ще разберем", добави Логсдън - навярно навреме, за да бъде изстрелян следващият "Сигнус", чийто старт е планиран за април 2015 г.

Акциите на "Орбитал сайънс" паднаха в сряда с 16 на сто на Уолстрийт; шестпроцентов спад отбелязаха книжата на "ДженКорп", в чийто филиал е произведен ракетният двигател, причинил изглежда нещастния случай от вторник.
 

/БТА/

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


195
Още по темата: МКСНАСАРусияракета
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
84
0
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
А защо в тази тенденциозна статия не е посочено, че двигателят е украински. На КБ Южное. Точно техния двигател НК-33 гръмна, а безпроблемните руски с които летят американските ракети Атлас са с двигател РД-140.
83
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До РАДТъпчо, преди да се правиш на много умен прочети малко факти касаещи въпросните двигатели, другото което няма да е лошо е да си размърдаш мозъчето колкото и да е малко и може би ще се сетиш, че след като все още се ползват а са на 50г. най-вероятно имат някакво предимства.
82
0
 
22
 
! Отговори
fripp преди 9 години
Двигателя е произведен в Русия в края на 60-те, а системата за подаване на гориво е направена в Украйна от Южмаш в сегашно време. Ясно е, че на американците им се е видяла тънка цената от един милион долара и са ги купили навремето. Освен това те ги доработват, така че грешката може и да е при тях. За 2013 година Роскосмос и КВ на Русия имат 41 пуска, от които 2 неуспешни. Русия отдавна е номер едно по пускове на ракети, като успеха им се движи някъде около 95%.
81
16
 
3
 
! Отговори
РАД преди 9 години
Поредният повод феновете на СССР да изкочат и да започнат да обясняват как "Москвич"-а и "Волга"-та са по-велики от например "Крайслер" и "Кадилак" :):):) и как навремето сме произвеждали страхотни неща и износът ни за СССР е бил на макс. :):):)
80
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
на калпава ракета двигателя и пречи!
79
1
 
14
 
! Отговори
Невероятно преди 9 години
колко експерти по ракетни двигатели има из нашите форуми. От НАСА ако нещо не им е ясно - да ни питат.
78
0
 
9
 
! Отговори
neno преди 9 години
Абе джигателите са произвеждани в Южмаш и реално не са от Руската федерация Просто са правени по времето на СССР ,но реално сегашния техен производител се намира в Украйна Абе още една такава ракета да им гръмне и Южмаш ще остане и без 20% които му осигурява износа на тия съветски двигатели Останалите 80% поръчки на тая компания в момента ги няма,просто защото Русия вече не купува от там
77
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
В цялата статия няма нито едно доказателство че двигателите са лоши. Само се споменава че са стари, нищо друго. Проблем в самата рекета, човешка грешка, саботаж и незнам ти още какво ти са изключени възможности. Много бързо посочиха проблема, но дали е така?
76
4
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
член шести - "..когато нямаш ракетен двигател от преди 100 години, работиш с такъв от 50 години.." САщ са напълно изостанали от Русия, да не говорим за СССР.
75
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До 121Украйна беше от СССР :)
74
1
 
13
 
! Отговори
Далаверов преди 9 години
Кой е казал, че американците могат да работят правилно с тези двигатели!?!
73
2
 
13
 
! Отговори
Дрп преди 9 години
Ей, манипулатори! Двигателят се произвежда в Украйна, а технологията -от съветско време! Бъдете точни с данните!
72
0
 
17
 
! Отговори
fripp преди 9 години
Двигателят се казва НК-33 и е построен през 60-те години от завод Кузнецов в гр.Самара. След закриването на лунната програма на СССР, остават 40 броя, които от завода са запазили и 90-те години са продадени за по 1млн.долара парчето на американците. С тях досега има 5 успешни пуска. А затова колко са добри руските двигатели има следните факти - за 2014 г. до тази дата, Роскосмос и КВ имат 28 пуска, от които само един неуспешен.
71
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Защо обвинявате двигателя има толкова много фактори които могат да повлияят на един старт.
70
13
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Международната космическа станция (МКС), e проект отписан от хамериканците, но в проруското ви сайтче селектирате информацията. пък и кой знае над какви проекти NASA, ще има SURPRISE!!!
69
2
 
4
 
! Отговори
до 110/104 преди 9 години
Споко, никой, поне аз не обвинявам Русия за нищо. На всички е ясно че тоя двигател е проектиран да работи с водка, а те му сипали уиски, да не говорим че като е 50 годишен със сигурност не е бил в гаранция !
68
1
 
3
 
! Отговори
до 104 преди 9 години
не знаеш какво пишеш, да не говорим че ВВЕР не е ракетен двигател, а ядрен реактор...
67
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Е, толкова ли са пропаднали американците, че купуват "технология от преди 50 години", ахахахахаха.А, по тази логика по пътищата на планетата се движат милиарди автомобили с двигатели с вътрешно горене, което е технология от 1860 година или на близо 155 години.А, що се отнася до ракетният двигател, това не е технология на 50 години, а е технология датираща от 13-ти век. Китайците изобретяват технологията и я прилагат при ракетите за фойерверки и заря.
66
2
 
19
 
! Отговори
Ушанка преди 9 години
До Анонимен 96Абе *** Путин ли има 900 воени бази в 130 страни?Запада го докара до там ,че ако не спретне още една световна война ще фалира и ще изчезне като римската империя!
65
2
 
31
 
! Отговори
Излиза че.... преди 9 години
Представете си само--тези двигатели са с технология от отпреди 50год и Чичо Сам ги купува...е за какви тогава американски технологии ми говорите!!???!! То се получава че руснаците им продават стари технологии,а американците ги купуват,защото изобщо нямат такива......Май прехвалените американски технологии са само мит......