Цакат ни с такси за паркинг, интернет, басейни по курортите

Експерт пред Dnes. bg: Хотелиерите ни изгониха туристите с цупене!
108
Цакат ни с такси за паркинг, интернет, басейни по курортите
Снимка: Булфото, архив

Четете дребния шрифт, когато правите резервации за почивка, за да няма неприятни изненади, препоръча на туристите председателят на Асоциация "Активни потребители" Богомил Николов. Според него лошото отношение на родните хотелиери е изгонило хората от курортите ни.

Г-н Николов, на прага на активния летен туристически сезон, какви са Вашите съвети към потребителите, за какво да си отворят очите?

Трябва да правим разлика между два типа пътуване – организирано или самостоятелно. Когато пътуваме с туроператор имаме повече права и възможности, но пък  когато човек сам си планира настаняването, има по - голяма гъвкавост и хората са се разпределили относително поравно между двата типа пътуване. При пътуване с група трябва да си познаваме правата, които са свързани със задължителна застраховка, ваучери, общо време. Трябва да получим една папка с книжа и е хубаво да я прегледаме. Когато си планираме сами пътуването, в зависимост от това какви средства използваме за резервации, е важно да гледаме в малкия шрифт, защото много често има допълнителни условия, които не са съвсем очевидни на пръв поглед, но пък са важни. Например дали се плаща паркирането или не, басейните, интернета, който много често може да е рекламиран като безплатен, но пък да се окаже, че е много бавен и трябва да се плаща допълнително за по-бърза скорост. Това важи повече за чужбина, защото в България интернетът е на доста добро ниво. Много важен момент е да отделяме време да четем отзиви на други туристи, но не във форумите, защото там се напълни с тролове и човек не може да е сигурен в мненията на хората, които изказват препоръки или критики към даден обект, но в резервационните платформи тези възможности са отрязани и мненията са обективни, на тях може да се има доверие, защото те така са дефинирани, че мнение могат да оставят само хората, които са ползвали дадения обект.

От какво най-много се оплакват в Асоциацията туристите, които почиват по българските курорти?

За България хората се оплакват от обслужването, от лошо отношение, от шум, но няма рецепта срещу това, а моята препоръка към бизнеса е, че е крайно време да разберат, че лошото отношение сваля приходите им и трябва да се научат на по-добро и вежливо обслужване, защото това ще им направи бизнеса по-доходен и успешен. Не спазват елементарни норми на гостоприемство. Като цяло си остава лошото отношение към туристите. Нещо, което не може със закон да се дефинира и да се формулира като права. Просто търговците трябва да се научат да го правят както е по цял свят. Бих им препоръчал да отидат една седмица в Турция, една в Гърция и да си видят глршките. Не може да си нацупен, намръщен, да се отнасяш лошо с туриста и да очакваш той да дойде и да доведе дори и семейството и приятелите си. Няма да стане.

Според Вас изнесените приемни през лятото на КЗП дали ще дадат резултат?

От миналите години знам, че приемните не се радват на много голяма посещаемост. Като цяло има една пасивност у българина да се интересува от правата си, от интересите си. Ние като че ли повече чакаме някой друг да свърши това вместо нас, но това ни е голямата грешка. Трябва да се научим, че няма друг по-заинтересован от нас самите да ни намери най-добрите условия и е наивно и илюзия да смятаме, че има армия от инспектори, които могат да минат по всяка керемидка да проверят и всичко да бъде вкарано в стандартите. Най-добрият инспектор е самият потребител и той трябва да отделя по-голямо внимание на това какво се предлага и да е критичен, когато неговите очаквания и претенции не са задоволени.

Какво трябва да знаят потребителите, когато фалира туроператор в последния момент и почивката им се провали?

Два такива случая имаше тази година и те не са първите и няма да са последните. Всеки един потребител с договор за организирано пътуване трябва да знае, че туроператорът има задължителна застраховка и копие от нея трябва да му е предоставена заедно с договора. В случай на фалит трябва да си отвори договора, да види кой е застрахователят и да постави претенцията си пред него. След това трябва да е търпелив, да изчака да мине процедурата, която е около месец и да си получи парите. Разправиите и ядовете няма кой да ги компенсира, но има сфери, в които въобще няма възможност за каквото и да е обезщетение. Например, ако си купете жилище на зелено и строителят фалира след втората или третата вноска, ще пиете една студена вода. В случая поне хората да застраховани. Според мен трябва да се върви към нещо подобно и в строителството, защото там има много хора, които са ощетени с хиляди, но няма практика за обезщетение.

Имате ли сигнали срещу сайтовете за пазаруване, които вече набират скорост и у нас?

В България пазаруването по интернет все още не е толкова популярно, като да кажем в Англия или страните в Северна Европа. Основната причина за това е инертност, но и може би това, че няма драстични разлики в цените, както е на Запад. Онлайн по принцип е по-евтино, но въпросът е, че ако тук е с 5% по-евтино, в Англия вероятно е 10 на сто и заради това там хората масово се обръщат към тези онлайн доставчици. В България имаме един положителен факт и той е, че доставките стават много бързо, защото се плащат кеш. В Западна Европа хората плащат с кредитни карти и съответно доставчиците нямат голям зор да доставят стоките навреме и това е проблем. Може да си поръчате подарък за Коледа, а той да дойде след Нова година. На нас най-големият ни проблем са рекламациите, защото онлайн можем да върнем закупената стока в 14-дневен срок, но има хора, които не познават добре процедурата. Ние трябва да уведомим търговеца в 14- дневен срок, след която трябва да изпратим стоката на търговеца и след това той има още 14 дни, в които да ни върне парите. Има потребители, които изпращат писмо до търговеца, но задържат стоката и си чакат парите и естествено, че не ги получават. Също така има много спорове относно опаковката. Тук търговците не са прави, защото поставят изискване едва ли не опаковката да е цяла, което не е възможно. На нас ни е дадено това право да върнем стоката, за да може да я изпробваме, а как да стане това, ако не я разопаковаме? Също така има спорове за дни, за гаранции. След като минат тези 14 дни, стоката е дефектирала и трябва да се отстрани проблема. Идва ред на ремонтът. Ако търговецът е в същия град е по-лесно, но ако сте в Силистра, а търговецът е в София или Благоевград, започват едни спорове за това кой трябва да плати транспорта, ако пък е по-голям продукт като хладилник или пералня, не може да се транспортира, трябва да се дойде на място и възникват големи спорове.

От какво най-често се оплакват хората, кои права са им засегнати най-много?

За жалост това са обществените услуги - парно, ток и вода и моето обяснение е за това е, че останаха единствените сектори без конкуренция и разчитаме само на добрата регулация от страна на държавата и спазването на изискванията й. Очевидно регулацията не е добра и не мога да разбера защо държавата продължава толкова упорито да се съпротивлява на либерализацията на пазара. Продължават топлинните счетоводители  да са подизпълнители на топлофикациите, продължават да не могат хората да си избират доставчик на електроенергия, има още много реформи, които трябва да се направят час по-скоро, за да може конкуренцията да регулира, а не държавният регулатор, който очевидно не се справя години наред.

Смятате ли, че положението не се променя от години заради политически натиск? 

Разбира се, че е свързано с политиката. Явно е, че политиците не искат да се разделят с властта си,  защото да регулираш това е власт, ако оставят пазарът да се саморегулира, това значи, че ще се откажат от собствената си власт. А това от наша гледна точка е глупаво. Видно е че държавата не се справя.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


108
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
80
0
 
3
 
! Отговори
Мей-мей преди 8 години
До АнонименЗащо ще ходите с кола да турция? От години почивам организирано с тур.агенции.има прекрасни места.Цените са по-ниска ит българия,хората са любезни,морето е чисто и всичко в хотела е включено в цената.Никога не бих стъпила повече по родното черноморие.
79
1
 
3
 
! Отговори
Грую преди 8 години
До художникаНаистина има доста негативни мнения за този хотел в trip advisor. В booking не успях да го намеря.Как резервирахте стая там? Чрез българска агенция? Коя е за да знам да я избягвам.
78
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Страх ме е с моя стар таралясник да карам в Турция или Гърция. Абе няма ли някой да каже една добра приказка за нашето море.
77
0
 
8
 
! Отговори
1-n преди 8 години
да се еват всички хотелиери в България...да се еват на бетона...
76
2
 
2
 
! Отговори
gost преди 8 години
какъв безплатен интернет поне смрадливата кабелна да си оправят които си има мобилен си е най добре тия така лъжат поне специално откъм това тука поне за няколко години се нагледах за смрадливия оператор скат за които ни излиза ама из нос не е ли срамно да го плащаме мисля тая година да си зема декодера а не да гледам отвратителния скат по гадна тв от нея няма тя по простотия е ненадмината
75
1
 
19
 
! Отговори
Гробаря преди 8 години
Поздравявам всички Шарлоповци, Арабаджиевци, Велчевци и прочие унищожители на българскота природа заедно с майките им и родата им до девето коляно. Да им са честити всичките им 5-звездни гробници!
74
1
 
24
 
! Отговори
Омерзен преди 8 години
Когато разрушат 80% от бетонните гадории в Слънчев бряг и засадят отново градинките с дървета и цветни лехи, ще се замисля дали да отида. Гениалният български архитект Никола Николов, който преди половин век е проектирал този курортен комплекс, вероятно се е обърнал в гроба като е разбрал в какво се е превърнал прекрасния му проект.
73
1
 
19
 
! Отговори
Обикновен турист преди 8 години
Съзнание трудно се променя - трябват десетилетия, а понякога поколения. Бетонните мутроглави пишман-собственици на хотели няма шанс да проумеят, че вече не е 1990 и че дори българите с по-малки възможности имат възможност за избор. И те го правят по най-естествения начин - сравнявайки отвратителното с що-годе приемливото, което се предлага на достъпна цена и със сносно обслужване в Гърция и Турция. Ще мине още известно време преди мутро-туризма в България да си отиде по естествен начин.
72
1
 
16
 
! Отговори
койчо преди 8 години
Като не отида по курортите ще ми цакат дядовия! Ще отида на палатка на някой язовир, ще ям пържоли и ще пия бира и между другото ще ловя и риба! КЕФ!!!
71
2
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Белите хора не ходели в Гърция и Турция.Там било за бедняци.Вярно е.Сравнително добро обслужване на ниски цени.Но умните и интелигентните хора не стъпват на българското море,именно поради всички причини изредени от потребителите.Хората с прилични доходи почиват на истински курорти м чужбина.
70
1
 
15
 
! Отговори
До Мунчо преди 8 години
Назад си с матриЯла - вече го въведоха тази година, когато гости се биха за храна в български хотел на морето. Само дето не го бяха написали с дребния шрифт, та май им излезе през носа.
69
2
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Разни патриоти ме убеждават как трябвало да подкрепям българското...... Аз пък не искам да подкрепям точно това "българско" - лоши условия, гадно обслужване, намръщен персонал, по някаква причина чужденецът винаги е бог (въпреки, че никога не оставя бакшиш). Чак такъв патриот не съм.Хотелиерите ни освен това правят една много основна грешка - мислят, че българина няма пари и си пада по евтиното. Наистина голяма греша. Затова губят все повече и повече гости.
68
1
 
45
 
! Отговори
мунчо преди 8 години
Най-странните оферти за нашето Черноморие с олинклузив включват: чадър и шезлонг на плажа /до изчерпване на количествата/, чадър и шезлонг на басейна /до изчерпване на количествата/, безплатен паркинг /до изчерпване на паркоместата/. Защо ли не въведат и блок маса до изчерпване на храната? Мръсното море няма изчерпване.
67
1
 
44
 
! Отговори
Аз преди 8 години
Каквото и да си приказваме,ситуацията е ясна-по Бг-черноморието "почиват" само разни чалгари с комплекси,дърти баби-германки и английски пияндета.Обслужване - нула !! Храната - отврат. Всеки се опитва да те мине - къде на дребно, къде колкото може. Заобиколен си от прости хора, биячи, изключително нагли таксиметраджии; паяци вдигат коли ако не си платиш паркинг към хотела. Такова отношение към клиента няма никъде другаде. Ето затова ще ходиме в Гърция,Малдивите и Хавай,а тукашните да фалират
66
2
 
31
 
! Отговори
младен преди 8 години
"Цакат ни с такси за паркинг, интернет, басейни по курортите"Неее, не "цакат ни" ами "цакат ги" глупаците дето са решили да отидат бо БГ черноморието.Останалите ще си лежат спокойно на гръдски или търски плаж без да се притесняват от "...абе...то шазлонга и чадъра е 25лв. ама понеже вече е 16:00 та 20лв само"
65
15
 
12
 
! Отговори
художника преди 8 години
Миналата год. бях в Гърция, Халкидики, Афитос, х-л АРИСТОТЕЛ. НЕ ХОДЕТЕ ТАМ ! Стаята *** и без вентилация в тоалетната. Влизаш и умирисваш цялата стая. Чаршафите за 5дена ги смениха 1 път и бяха с жълти петна и на дупки. Тоалетна х-я еднопластова. За плажа се слиза с асансьор, който работи само сутрин, на връщане... по стълбите. Храната не стигаше за всички. Само руска музика и на МАКС.Върнах се нахапан от ..БЪЛХИ. Това било естествено, щото имало зеленина- според Гърците.
64
1
 
24
 
! Отговори
tntodor преди 8 години
Проблема относно търговията в България е повсеместен.Докато агалъка и чорбаджийството са на мода в България-така ще е!Нека се замислим-какъв е стимула на продавачката на цветя в магазина на ъгъла да изкарва оборот,след като така или иначе,чорбаджията ще и даде 350 лева накрая на месеца,ще и каже колко трябва да е доволна че има работа,и ще се качи на последният модел Ауди!Ей това е България,и за това не ми е грам жал за чорбаджиите!По-добре за 500 лева ол инклуюив 10 дена в Турция с транспорт!
63
12
 
5
 
! Отговори
Герган преди 8 години
Ако почивах зле , нямаше да го правя там :)) с нетърпение чакам септември ...В Созопол е разкошшш... Бая километра прелитам за да си почима " лошо" парите ги давам на местни българи които нямат нищо общо с *** мутри по големите комплекси ...храната е мммм ....аз пак ви казвам ...ходете в чучбина ...българите освен за търцовци и персонал и за курортисти не стават ..хем няма да си пречим ...
62
1
 
33
 
! Отговори
CC преди 8 години
Моето решение, и това на семейството ми е категорично - почивка в чужбина. Независимо под каква форма - на море или на екскурзия, но в чужбина. Тази година заложих да екскурзия. А нацупотените *** - хотелиери да си чукат бетонните грозилища в главите. Да настаняват там техните семейства и приятелите си.
61
0
 
38
 
! Отговори
от СТАРИЯ НЕСЕБЪР преди 8 години
Най-гадното на Черноморието е мутреещите се собственици бизнесмени!