Цакат ни с такси за паркинг, интернет, басейни по курортите

Експерт пред Dnes. bg: Хотелиерите ни изгониха туристите с цупене!
108
Цакат ни с такси за паркинг, интернет, басейни по курортите
Снимка: Булфото, архив

Четете дребния шрифт, когато правите резервации за почивка, за да няма неприятни изненади, препоръча на туристите председателят на Асоциация "Активни потребители" Богомил Николов. Според него лошото отношение на родните хотелиери е изгонило хората от курортите ни.

Г-н Николов, на прага на активния летен туристически сезон, какви са Вашите съвети към потребителите, за какво да си отворят очите?

Трябва да правим разлика между два типа пътуване – организирано или самостоятелно. Когато пътуваме с туроператор имаме повече права и възможности, но пък  когато човек сам си планира настаняването, има по - голяма гъвкавост и хората са се разпределили относително поравно между двата типа пътуване. При пътуване с група трябва да си познаваме правата, които са свързани със задължителна застраховка, ваучери, общо време. Трябва да получим една папка с книжа и е хубаво да я прегледаме. Когато си планираме сами пътуването, в зависимост от това какви средства използваме за резервации, е важно да гледаме в малкия шрифт, защото много често има допълнителни условия, които не са съвсем очевидни на пръв поглед, но пък са важни. Например дали се плаща паркирането или не, басейните, интернета, който много често може да е рекламиран като безплатен, но пък да се окаже, че е много бавен и трябва да се плаща допълнително за по-бърза скорост. Това важи повече за чужбина, защото в България интернетът е на доста добро ниво. Много важен момент е да отделяме време да четем отзиви на други туристи, но не във форумите, защото там се напълни с тролове и човек не може да е сигурен в мненията на хората, които изказват препоръки или критики към даден обект, но в резервационните платформи тези възможности са отрязани и мненията са обективни, на тях може да се има доверие, защото те така са дефинирани, че мнение могат да оставят само хората, които са ползвали дадения обект.

От какво най-много се оплакват в Асоциацията туристите, които почиват по българските курорти?

За България хората се оплакват от обслужването, от лошо отношение, от шум, но няма рецепта срещу това, а моята препоръка към бизнеса е, че е крайно време да разберат, че лошото отношение сваля приходите им и трябва да се научат на по-добро и вежливо обслужване, защото това ще им направи бизнеса по-доходен и успешен. Не спазват елементарни норми на гостоприемство. Като цяло си остава лошото отношение към туристите. Нещо, което не може със закон да се дефинира и да се формулира като права. Просто търговците трябва да се научат да го правят както е по цял свят. Бих им препоръчал да отидат една седмица в Турция, една в Гърция и да си видят глршките. Не може да си нацупен, намръщен, да се отнасяш лошо с туриста и да очакваш той да дойде и да доведе дори и семейството и приятелите си. Няма да стане.

Според Вас изнесените приемни през лятото на КЗП дали ще дадат резултат?

От миналите години знам, че приемните не се радват на много голяма посещаемост. Като цяло има една пасивност у българина да се интересува от правата си, от интересите си. Ние като че ли повече чакаме някой друг да свърши това вместо нас, но това ни е голямата грешка. Трябва да се научим, че няма друг по-заинтересован от нас самите да ни намери най-добрите условия и е наивно и илюзия да смятаме, че има армия от инспектори, които могат да минат по всяка керемидка да проверят и всичко да бъде вкарано в стандартите. Най-добрият инспектор е самият потребител и той трябва да отделя по-голямо внимание на това какво се предлага и да е критичен, когато неговите очаквания и претенции не са задоволени.

Какво трябва да знаят потребителите, когато фалира туроператор в последния момент и почивката им се провали?

Два такива случая имаше тази година и те не са първите и няма да са последните. Всеки един потребител с договор за организирано пътуване трябва да знае, че туроператорът има задължителна застраховка и копие от нея трябва да му е предоставена заедно с договора. В случай на фалит трябва да си отвори договора, да види кой е застрахователят и да постави претенцията си пред него. След това трябва да е търпелив, да изчака да мине процедурата, която е около месец и да си получи парите. Разправиите и ядовете няма кой да ги компенсира, но има сфери, в които въобще няма възможност за каквото и да е обезщетение. Например, ако си купете жилище на зелено и строителят фалира след втората или третата вноска, ще пиете една студена вода. В случая поне хората да застраховани. Според мен трябва да се върви към нещо подобно и в строителството, защото там има много хора, които са ощетени с хиляди, но няма практика за обезщетение.

Имате ли сигнали срещу сайтовете за пазаруване, които вече набират скорост и у нас?

В България пазаруването по интернет все още не е толкова популярно, като да кажем в Англия или страните в Северна Европа. Основната причина за това е инертност, но и може би това, че няма драстични разлики в цените, както е на Запад. Онлайн по принцип е по-евтино, но въпросът е, че ако тук е с 5% по-евтино, в Англия вероятно е 10 на сто и заради това там хората масово се обръщат към тези онлайн доставчици. В България имаме един положителен факт и той е, че доставките стават много бързо, защото се плащат кеш. В Западна Европа хората плащат с кредитни карти и съответно доставчиците нямат голям зор да доставят стоките навреме и това е проблем. Може да си поръчате подарък за Коледа, а той да дойде след Нова година. На нас най-големият ни проблем са рекламациите, защото онлайн можем да върнем закупената стока в 14-дневен срок, но има хора, които не познават добре процедурата. Ние трябва да уведомим търговеца в 14- дневен срок, след която трябва да изпратим стоката на търговеца и след това той има още 14 дни, в които да ни върне парите. Има потребители, които изпращат писмо до търговеца, но задържат стоката и си чакат парите и естествено, че не ги получават. Също така има много спорове относно опаковката. Тук търговците не са прави, защото поставят изискване едва ли не опаковката да е цяла, което не е възможно. На нас ни е дадено това право да върнем стоката, за да може да я изпробваме, а как да стане това, ако не я разопаковаме? Също така има спорове за дни, за гаранции. След като минат тези 14 дни, стоката е дефектирала и трябва да се отстрани проблема. Идва ред на ремонтът. Ако търговецът е в същия град е по-лесно, но ако сте в Силистра, а търговецът е в София или Благоевград, започват едни спорове за това кой трябва да плати транспорта, ако пък е по-голям продукт като хладилник или пералня, не може да се транспортира, трябва да се дойде на място и възникват големи спорове.

От какво най-често се оплакват хората, кои права са им засегнати най-много?

За жалост това са обществените услуги - парно, ток и вода и моето обяснение е за това е, че останаха единствените сектори без конкуренция и разчитаме само на добрата регулация от страна на държавата и спазването на изискванията й. Очевидно регулацията не е добра и не мога да разбера защо държавата продължава толкова упорито да се съпротивлява на либерализацията на пазара. Продължават топлинните счетоводители  да са подизпълнители на топлофикациите, продължават да не могат хората да си избират доставчик на електроенергия, има още много реформи, които трябва да се направят час по-скоро, за да може конкуренцията да регулира, а не държавният регулатор, който очевидно не се справя години наред.

Смятате ли, че положението не се променя от години заради политически натиск? 

Разбира се, че е свързано с политиката. Явно е, че политиците не искат да се разделят с властта си,  защото да регулираш това е власт, ако оставят пазарът да се саморегулира, това значи, че ще се откажат от собствената си власт. А това от наша гледна точка е глупаво. Видно е че държавата не се справя.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


108
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
20
0
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
В България качеството на обслужване като цяло е нулево и това ние си го знаем най-добре. Иначе жалко за хубавата ни природа, но е окупирана от намръщени мутри и алчен за забогатяване персонал... Гърция и Турция са много пъти над нас в туризма, ама МНОГО пъти.
19
1
 
29
 
! Отговори
бай Куче преди 9 години
До ваучер за мореАбе ние милеем за нашето море, ама едни други не милеят. Превърнаха хубавите места в бит пазар, изсякоха дърветата, за да построят огромен брой хотели и заляха всичко с бетон. Сложиха някакви мутанти, които събират пари по плажовете и се чудят с кого да се сбият, продават долнопробна и/или развалена храна на цена като за качествена, чалга, простотия и грозни сергии с *** навсякъде... И всичко това за същите пари, за които ще отидеш на някое нормално място.
18
0
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Що е то криворазбран патриотизъм? Това е уж да почиваш на българското Черно мире и да пълниш джобовете на мутрите, за да могат да си купят следващите луксозни коли, яхти, самолети и да подкупват, когото трябва, за да не могат истинските бизнесмени да развиват бизнес в България. Разбира се почивката на морети ни е мит през последните 25 години.
17
1
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До ваучер за мореТрол загубен какви ваучери бленуваш бе, пак да тъпчем гушите на мутрягите и метресите им ли? Хората, като си получават нормалното заплащане сами трябва да решат къде ще почиват. На това му се казва право на избор ако не си запознат. Какво ще стимулираш с тези ваучери некадърност, простотия и мизерия ли? Спомням си как "ваканцувахме" в едни соц времена с подобни идиотщини когато ни пращаха под строй в мизерни бунгала задължително удържани от заплатите.
16
31
 
3
 
! Отговори
партиот преди 9 години
Нека да ходим на почивка на нашето си Черно Море. Държавата да приеме мерки за да става това. Например, човек да може да почива в чужбина веднъж на 3 пъти почиване на нашето море. Така хем ще пестим безцелното пилеене на валута, хем ще стимулираме хората да заобичат нашето Черно Море.
15
23
 
5
 
! Отговори
патриот преди 9 години
Аз пък си имам вила на нашето Черноморие и съм доволен. Наемам прислуга от местните и нямам проблеми с тях.
14
4
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Трябва да не си в ред, за да ходиш на почивка на българското Черно море. Хем е по-скъпо с допълнителните заплащания, хем е по-лошо, в сравнение с курортите извън България. Там няма да тичаш още след първия ден по лекари. Няма да ти дъни чалгата на плажа, от която няма къде да се скриеш. Така и с всичко останало. Не разбирам защо все още има българи, които се подлъгват да почиват на нашето море?!
13
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Интересно как ще ме прецата като не почивам в бантустан?
12
2
 
46
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
За 25 години собствениците на заведенията и хотелите, както и концесионерите на плажовете, успяха да прогонят почти всички платежоспособни българи, вкл. и мен. Не съм стъпвал на Мутроморието вече над 15 години. Има си Испания, Гърция, Турция и др. подобни. Всичко, което не харесвам на Мутроморието, го няма там. защо да ходя на лошото, когато мога да отида на хубавото?!
11
0
 
43
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
От години не почивам на нашето море и се усещат плюсовете - не ми се друсат нервите от простия обслужващ персонал и рекетьорските методи на хотелиерите - допълнителни плащания за различни нещица, мърсотията и гадната миризма от тоалетните, не ме нападат стомашно-чревни вируси, от които да се възстановявам до края на лятото, не ми се продънват ушите от долна чалга и пиянски крясъци на чуждоземни пияндета и не ме настъпват по плажа!!!!
10
1
 
36
 
! Отговори
Иван преди 9 години
Да имаш хотел е едно, да го управляваш правилно друго. Не става една мутра да е бизнесмен. Каквито собствениците - такъв и бизнеса. Аз не познавам никой нормален човек с прилични доходи, който би искал да си прекара отпуската на българското черноморие, особено на северното.
9
51
 
2
 
! Отговори
ваучер за море преди 9 години
Нека държавата да се погрижи да се стимулира почиването на море у нас. Време е да се въведе системата с ваучери за почивка у нас, както имаме ваучери за ядене. Така ще стимулираме хората да ваканцуват по нашето черноморие, да се напълнят хотелите и да се развива нашия БЪЛГАРСКИ бизнес. Да сме повече патриоти и да милеем за нашата татковина.
8
0
 
42
 
! Отговори
Препатил преди 9 години
Курортите ни не стават нито за работа, нито за почивка. Въпросните "хотелиери" прецакаха пейзажа много яко !!! Цедят и гости, и персонал.
7
0
 
32
 
! Отговори
да преди 9 години
какви хотелиери бе-всички хотели са на мутри или женските им!Като е за пране на пари за какво обслужване става въпрос?
6
0
 
53
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Никога не бих си причинил това което си причиних миналото лято на нашето черноморие. Надписани сметки, лошо обслужване, чакане, умишлено не идване да ни обслужат защото не сме чужденци, мизерия навсякъде, неподдържано, мръсно... НЕ НИКОГА. Говорете ми пак за национални кампании и подобни.
5
1
 
32
 
! Отговори
VESI преди 9 години
ЗАПОВЯДАЙТЕ В ЧЕРНА ГОРА,ГРАД БАР СТРАХОТНО Е МОРЕТО И НОЩУВКИТЕ СУПЕР ЕВТИНИ...
4
0
 
68
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Истината е една! Вече повече от 15 години родните мутро-хотелиери правят всичко възможно да изгонят българите от родното море. Е, в крайна сметка успяха! Хубавото е, че българите все пак имат днес доста избор Гърция, Турция, дори Черна гора ако щете. Места, където се отнасят с уважение към клиента. Сега палачинката се обърна и почнаха да реват хотелиерите, че нямало българи на Черно море. Еми няма драги, вие сами ги изгонихте! Сега си сърбайте попарата!
3
1
 
60
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Черноморието ни не е лошо и мизерията не е чак такава, каквато я изкарват, но лошото отношение на хотелиерите е ужасно отблъскващо! Всеки гледа да те изцеди колкото може по най-наглия начин, гледат те на кръв, ако нещо им се сториш неплатежоспособен и изобщо всички искат да забогатеят само за едно лято. Създава се едно усещане, че не си желан, че не ти е там мястото. Което е самоубийствено, но ще го разберат по трудния начин.
2
53
 
7
 
! Отговори
ваканцуващ преди 9 години
Нека да не плюем нашето черноморие, а да се води национална кампания за реклама на туризъма у нас. Да првличаме повече туристи да почиват на черноморието ни, за да се развива икономиката ни. А нашите туристи също следва да се замислят дали не е редно да почиват у нас, ввместо да пръскат конвертируема валута в чужбина за прищевки.
1
1
 
77
 
! Отговори
Истината боли преди 9 години
Мога да обобщя статията в едно изречение:Не ходете на Черноморието, ако не искате да си прецакате почивката !Ако нямате пари за чужбина, отидете на планина... 100 пъти по-добре от почивка на Кафяво море.