Цакат ни с такси за паркинг, интернет, басейни по курортите

Експерт пред Dnes. bg: Хотелиерите ни изгониха туристите с цупене!
108
Цакат ни с такси за паркинг, интернет, басейни по курортите
Снимка: Булфото, архив

Четете дребния шрифт, когато правите резервации за почивка, за да няма неприятни изненади, препоръча на туристите председателят на Асоциация "Активни потребители" Богомил Николов. Според него лошото отношение на родните хотелиери е изгонило хората от курортите ни.

Г-н Николов, на прага на активния летен туристически сезон, какви са Вашите съвети към потребителите, за какво да си отворят очите?

Трябва да правим разлика между два типа пътуване – организирано или самостоятелно. Когато пътуваме с туроператор имаме повече права и възможности, но пък  когато човек сам си планира настаняването, има по - голяма гъвкавост и хората са се разпределили относително поравно между двата типа пътуване. При пътуване с група трябва да си познаваме правата, които са свързани със задължителна застраховка, ваучери, общо време. Трябва да получим една папка с книжа и е хубаво да я прегледаме. Когато си планираме сами пътуването, в зависимост от това какви средства използваме за резервации, е важно да гледаме в малкия шрифт, защото много често има допълнителни условия, които не са съвсем очевидни на пръв поглед, но пък са важни. Например дали се плаща паркирането или не, басейните, интернета, който много често може да е рекламиран като безплатен, но пък да се окаже, че е много бавен и трябва да се плаща допълнително за по-бърза скорост. Това важи повече за чужбина, защото в България интернетът е на доста добро ниво. Много важен момент е да отделяме време да четем отзиви на други туристи, но не във форумите, защото там се напълни с тролове и човек не може да е сигурен в мненията на хората, които изказват препоръки или критики към даден обект, но в резервационните платформи тези възможности са отрязани и мненията са обективни, на тях може да се има доверие, защото те така са дефинирани, че мнение могат да оставят само хората, които са ползвали дадения обект.

От какво най-много се оплакват в Асоциацията туристите, които почиват по българските курорти?

За България хората се оплакват от обслужването, от лошо отношение, от шум, но няма рецепта срещу това, а моята препоръка към бизнеса е, че е крайно време да разберат, че лошото отношение сваля приходите им и трябва да се научат на по-добро и вежливо обслужване, защото това ще им направи бизнеса по-доходен и успешен. Не спазват елементарни норми на гостоприемство. Като цяло си остава лошото отношение към туристите. Нещо, което не може със закон да се дефинира и да се формулира като права. Просто търговците трябва да се научат да го правят както е по цял свят. Бих им препоръчал да отидат една седмица в Турция, една в Гърция и да си видят глршките. Не може да си нацупен, намръщен, да се отнасяш лошо с туриста и да очакваш той да дойде и да доведе дори и семейството и приятелите си. Няма да стане.

Според Вас изнесените приемни през лятото на КЗП дали ще дадат резултат?

От миналите години знам, че приемните не се радват на много голяма посещаемост. Като цяло има една пасивност у българина да се интересува от правата си, от интересите си. Ние като че ли повече чакаме някой друг да свърши това вместо нас, но това ни е голямата грешка. Трябва да се научим, че няма друг по-заинтересован от нас самите да ни намери най-добрите условия и е наивно и илюзия да смятаме, че има армия от инспектори, които могат да минат по всяка керемидка да проверят и всичко да бъде вкарано в стандартите. Най-добрият инспектор е самият потребител и той трябва да отделя по-голямо внимание на това какво се предлага и да е критичен, когато неговите очаквания и претенции не са задоволени.

Какво трябва да знаят потребителите, когато фалира туроператор в последния момент и почивката им се провали?

Два такива случая имаше тази година и те не са първите и няма да са последните. Всеки един потребител с договор за организирано пътуване трябва да знае, че туроператорът има задължителна застраховка и копие от нея трябва да му е предоставена заедно с договора. В случай на фалит трябва да си отвори договора, да види кой е застрахователят и да постави претенцията си пред него. След това трябва да е търпелив, да изчака да мине процедурата, която е около месец и да си получи парите. Разправиите и ядовете няма кой да ги компенсира, но има сфери, в които въобще няма възможност за каквото и да е обезщетение. Например, ако си купете жилище на зелено и строителят фалира след втората или третата вноска, ще пиете една студена вода. В случая поне хората да застраховани. Според мен трябва да се върви към нещо подобно и в строителството, защото там има много хора, които са ощетени с хиляди, но няма практика за обезщетение.

Имате ли сигнали срещу сайтовете за пазаруване, които вече набират скорост и у нас?

В България пазаруването по интернет все още не е толкова популярно, като да кажем в Англия или страните в Северна Европа. Основната причина за това е инертност, но и може би това, че няма драстични разлики в цените, както е на Запад. Онлайн по принцип е по-евтино, но въпросът е, че ако тук е с 5% по-евтино, в Англия вероятно е 10 на сто и заради това там хората масово се обръщат към тези онлайн доставчици. В България имаме един положителен факт и той е, че доставките стават много бързо, защото се плащат кеш. В Западна Европа хората плащат с кредитни карти и съответно доставчиците нямат голям зор да доставят стоките навреме и това е проблем. Може да си поръчате подарък за Коледа, а той да дойде след Нова година. На нас най-големият ни проблем са рекламациите, защото онлайн можем да върнем закупената стока в 14-дневен срок, но има хора, които не познават добре процедурата. Ние трябва да уведомим търговеца в 14- дневен срок, след която трябва да изпратим стоката на търговеца и след това той има още 14 дни, в които да ни върне парите. Има потребители, които изпращат писмо до търговеца, но задържат стоката и си чакат парите и естествено, че не ги получават. Също така има много спорове относно опаковката. Тук търговците не са прави, защото поставят изискване едва ли не опаковката да е цяла, което не е възможно. На нас ни е дадено това право да върнем стоката, за да може да я изпробваме, а как да стане това, ако не я разопаковаме? Също така има спорове за дни, за гаранции. След като минат тези 14 дни, стоката е дефектирала и трябва да се отстрани проблема. Идва ред на ремонтът. Ако търговецът е в същия град е по-лесно, но ако сте в Силистра, а търговецът е в София или Благоевград, започват едни спорове за това кой трябва да плати транспорта, ако пък е по-голям продукт като хладилник или пералня, не може да се транспортира, трябва да се дойде на място и възникват големи спорове.

От какво най-често се оплакват хората, кои права са им засегнати най-много?

За жалост това са обществените услуги - парно, ток и вода и моето обяснение е за това е, че останаха единствените сектори без конкуренция и разчитаме само на добрата регулация от страна на държавата и спазването на изискванията й. Очевидно регулацията не е добра и не мога да разбера защо държавата продължава толкова упорито да се съпротивлява на либерализацията на пазара. Продължават топлинните счетоводители  да са подизпълнители на топлофикациите, продължават да не могат хората да си избират доставчик на електроенергия, има още много реформи, които трябва да се направят час по-скоро, за да може конкуренцията да регулира, а не държавният регулатор, който очевидно не се справя години наред.

Смятате ли, че положението не се променя от години заради политически натиск? 

Разбира се, че е свързано с политиката. Явно е, че политиците не искат да се разделят с властта си,  защото да регулираш това е власт, ако оставят пазарът да се саморегулира, това значи, че ще се откажат от собствената си власт. А това от наша гледна точка е глупаво. Видно е че държавата не се справя.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


108
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
40
1
 
23
 
! Отговори
Блокиран в Дневник преди 9 години
до 44Да, малко се поувлякох...Миналата седмица бяхме на френската ривиера, на 40 км от Марсилия. За апартамент (спалня, хол с кухненски бокс) и тераса с маса и столове и платихме 60 евро на ден. Паркинг безплатен.Обаче останах много доволен - супер чистота, всичко блести, техниката нова.Морето става за къпане - 18 градуса малко хладно но може.Аз такива цени плащам и в Бг (ОК - през август) и това ме дразни ужасно.
39
0
 
26
 
! Отговори
Алтернатива ... край преди 9 години
На 5-6 минути с кола имаш избор от няколко плажа, който предпочита спокойствие може да си намери място с по един човек на 200 метра, който е по купона може да си намери плаж с атракции, музика, заведения и т.н. Няма "втора линия", няма билетчета за паркиране и за разлика от Созопол бирата на плажа вместо по 8 лева е по 2 евро, а повечето сладоледи са под 1.5 евро. Кракът ми няма да стъпо повече на нашето черноморие.
38
3
 
5
 
! Отговори
до 47 преди 9 години
Къде е това Миродато, махала или курорт ?!
37
5
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Някога западняците подхвърляха бълхи и въшки по хотелите и плажовете и какви ли не още гадости, но не можаха да разбият българския туризъм. Ние успешно се справихме сами.
36
1
 
24
 
! Отговори
Алтернатива прод.. преди 9 години
2 бани, 2 декара двор с цветя и маслинови дръвчета, кухня с пералня, миялна, посуда, 2 хладилника, барбекю, по 40 кв.м. тераси на етаж. Всичко това по 55 евро на ден (общо) - това за 7 човека. Хазяйката - усмихната, любезна, всяка сутрин идва в 8 часа с комплект хавлии и чаршафи, пита дали имаш нужда от нещо, съветва къде има магазин, таверна, аптека. Морето - чисто, прекрасно, плажът поддържан, няма проблеми с паркинг, чадъри, шезлонги, масички и т.н. - всичко това е безплатно.
35
0
 
24
 
! Отговори
Алтернатива преди 9 години
Давам пример от миналото лято за сравнение. Отидохме в Созопол, за да не излиза реклама няма да посочвам име на хотела, намира се на плажа "Харманите" - 60лв на вечер със закуска, обслужване "0", качество на храна "0", хигиена (разбирай смяна на чаршафи) - няма, на плажа чадър 5лв + шезлонг 5лв. На четвъртия ден (от платени 5 нощувки) си тръгнахме напълно разочаровани. Седмица по-късно с приятели - семейство с 2 деца отидохме в Гърция - Миродато. Прекрасна къща на плажа на 2 етажа с 4 спални
34
0
 
36
 
! Отговори
Ясен Кратък преди 9 години
Гърция, по--близо, по-евтино, няма паркинг-рекет, няма чадър-рекет, няма плаващи ***. Докато нашите мутро-хотели не си сменят собствениците, никога на море в БГ. Като постоят 5-6 години празни, ще се принудят да ги продадат на хора, които разбират, че да правиш туризъм е различно от това да крадеш.
33
10
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Ще дам пример за един добър хотел у нас. Интернационал на Златни Пясъци. Безкомпромисно обслужване, добра храна. Проста сметка. За 2 седмици цената е около 4500лв. за супериорен суит. За 5*- да, струва си, в Гърция цената е двойна. Но това е скъп хотел. Някак си средните по категория хотели у нас са пълна скръб, за сметка на тези в Гърция. Всяка година се опитваме да сме на 2-3 места, като поне едното да е у нас. Доволни от нашите хотели рядко оставаме, за съжаление.
32
0
 
48
 
! Отговори
Обикновен турист преди 9 години
Много поздрави на българските "бизнесмени" от о-в Тасос.
31
1
 
13
 
! Отговори
f преди 9 години
Ще четем дребният шрифт - знаеш ли кога?
30
0
 
38
 
! Отговори
Водопроводчик преди 9 години
Хотелиерите да кажат какви новости са измислили по въпроса с "дълбоководното заустване" на тръбите с фекална маса.
29
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Тъй като ходим по минимум 2 пъти годишно на море, гледам да експериментирам с някой хотел по-висока категория тук. Да ви кажа, има добри попадения, но са рядкост. Ако е нещо хубаво, то цената е доста висока. Винаги избирам качеството, но някак си, да дадеш 4000лв. за море тук за 2 седмици не си струва. Предпочитаме гръцка вила с частен басейн. Такси за басейни няма никъде, ако те са към хотела по цял свят. Както и по цял свят се плаща за паркинг. Просто обслужването и качеството куцат тук.
28
0
 
37
 
! Отговори
От ръководството преди 9 години
Свободното придвижване из ЕС им бръкна до лакътя на родните "хотелиери" :-)
27
3
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Да бе, ще мизерствам по нашето Черноморие, когато мога да си почивам като цар в Испания, Гърция, Търция, Италия и къде ли не още.
26
2
 
35
 
! Отговори
бай Куче преди 9 години
Дано пишман бизнесменчетата от курортите четат коментарите, за да не се чудят после защо не върви бизнеса. Защото платежоспособните туристи, независимо дали са българи или чужденци, отдавна са отсвирили българското черноморие.
25
43
 
4
 
! Отговори
ах морето! преди 9 години
Не се притеснявявайте за нашето Черномория. Аз ходя там всяка година и е пълно. Няма проблеми от това, че някой ходи да му смазват ... в Турция или да мизерства в някой къмпинг в Гърция.
24
1
 
47
 
! Отговори
Блокиран в Дневник преди 9 години
Аз бях патриот едно време когато имахме държава и спането в хижите струваше 80 ст.Сега цените са като в западна европа и парите заминават за Мерцедесите и БМВ-тата на бг бизнесменчета, държава няма.А веднъж в един хотел чистачката ми се оплака, че не са и давали заплата, на мен ми стана зле.Мазните олигарси не могат 300 лв да и хвърлят на горката жена.
23
3
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Само мръсотията ми е достатчъна, за да не стъпя на Мутроморието.
22
4
 
24
 
! Отговори
до 22 преди 9 години
сега бях във Франция на лазурния бряг цените са като в България.--Сега ще се надлъгваме ли? Цените на Лазурния бряг за кошмарни сравнени с цените на нашето Черноморие.
21
1
 
43
 
! Отговори
Хигиена нулева преди 9 години
Има няколко причини нашето Черноморие да е обречено на тотален фалит:- повечето хора, които се занимават с туризъм там са с мислене тип Балкантурист. - сезонът е 3-4 месеца.- целят се в ниския клас западни туристи, които са изключително стиснати. - отблъснаха средната класа българи, които сега ходят в Гърция, Италия, Испания и т.н., а можеше поне през няколко години да оставят по 1500-3000 евро на нашето море. - хигиената е НУЛЕВА !!!