Парите или съвестта: Моралната дилема на концерни като Фолксваген

Съвсем скоро Надзорният съвет ще трябва да вземе решение
Обновена: 17 дек 2019 06:01 | 16 дек 2019 19:03,
43
Парите или съвестта: Моралната дилема на концерни като Фолксваген
Снимка: Reuters, архив

Съвсем скоро Надзорният съвет на Фолксваген ще трябва да вземе важно решение, а то във всички случаи ще бъде погрешно. Става дума за това къде да се произвежда моделът "Пасат". Мениджърите на концерна проучиха общо 24 различни места и в крайна сметка се спряха на региона на Измир в Западна Турция.

Въпросът се смяташе за решен, но през октомври Турция внезапно се намеси активно в сирийския конфликт. Говореше се за престъпления на турската армия срещу кюрдското население, а ЕС и САЩ осъдиха бруталната военна акция.

А Фолксваген? Концернът първоначално замрази плановете за строежа в Измира, но не се е отказал окончателно от тях.Главният лобист на концерна Томас Щег подчертава пред "Ди Цайт", че решенията се взимат само въз основа на икономически и стратегически съображения. От друга страна в открито писмо на синдиката на работниците на Фолксваген в Брауншвайг се говори, че "Ердоган не се нуждае от нищо друго така неотложно, както от икономическа стабилност, за да може и занапред да води мръсните си войни. И Фолксваген ще допринесе тъкмо за това, ако избере да се установи в Турция", се казва в писмото, публикувано още на 10 октомври.

Още по темата

Бернд Остерло, който е един от лидерите на Работническия съвет в концерна, е категорично против турските планове: "Фолксваген може и трябва да вземе морално решение". Което ще рече - никакъв Измир, поне докато Ердоган не спре да прилага насилие в Сирия. Окончателното решение на Надзорният съвет на концерна трябва обаче да се вземе още през следващите седмици, припомня DW.

Вреди за имиджа

За да предотврати нанасянето на още по-големи вреди на имиджа си, Фолксваген би трябвало да се откаже от плановете за Измир, четем на сайта на телевизия NTV. В Турция обаче не биха посрещнали подобна стъпка с голямо разбиране.

"Не смятам, че ще е правилно", заяви пред представители на германския печат Баран Челик, председател на турския Съюз на износителите на автомобили. Обяснението му е следното: "Турция просто се опитва да обезопаси собствените си граници и е убедена, че е в правото си да го върши".

Пари или съвест - това е един прастар конфликт, който в момента раздира редица големи концерни. Независимо дали става дума за Фолксваген или за Сименс, за Метро или за БАСФ, за Гугъл или Епъл: глобалните фирми констатират, че световният политически ландшафт се е превърнал в минно поле. Всяка грешна стъпка предизвиква взрив от възмущение, което принуждава мениджърите да спазват определен морал - нещо, което те едва ли биха сторили доброволно, отбелязва "Ди Цайт".

Изданието подчертава, че днес хората вече искат да знаят и това какво концерните правят за обществото. Много от тях не са съгласни да приемат, че мениджърите на големите концерни сякаш си сътрудничат с деспотични режими и сатрапи.

"Ди Цайт" припомня, че е имало времена, в които концерните са демонстрирали по-ясно политическите си позиции. През 1986 година Кока-Кола и редица други международни концерни решиха временно да напуснат Южна Африка заради режима на апартейд в страната. Подобни оттегляния е имало и от Китай след насилствено потушените протести на площад Тянанмън през 1989, както и от Ирак през 1990-те години.

Концерните се поддават на авторитарен натиск

Днес обаче виждаме съвсем друго: БАСФ наскоро също инвестира десет милиарда долара в Китай - страната, в която Фолксваген продава четири милиона автомобила от общо десет. Заедно с партньори концернът поддържа там 33 завода. Томас Щег изрично подчертава: "Сътрудничеството с Китай е от изключително значение не само за концерна Фолксваген, а и за цялата германска икономика". Така се стига дотам, че концерни, които на Запад се представят за проводници на свободата на словото, нерядко се поддават на авторитарен натиск. В Сингапур например Фейсбук бе принуден от правителството да обозначава критичните към управляващите материали като "лъжливи информации".

„Алтернативата би била да се изтеглят и  изобщо да не влизат в такива конфликти", отбелязва "Ди Цайт". Но тъкмо Азия и Латинска Америка, Африка и Русия са регионите, в които големите интернет концерни могат да наберат максимален брой нови потребители. Интересите, насочени към      експанзия и растеж, ги вкарва в тежка дилема между бизнеса и морала, в която приличието не винаги успява да вземе надмощие.

Министър-председателят на федералната провинция Долна Саксония Щефан Вайл твърдеше през юли, че Фолксваген ще вземе решението за новия си завод само въз основа на икономически аргументи. Неговата прогноза обаче не излезе вярна - в днешния свят подобно нещо не е никак лесно, заключава „Ди Цайт".

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


43
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
13
1
 
16
 
! Отговори
Rock of ages преди 4 години
VW отдавна прецакаха качеството и недеждността на продукцията си. Да вървят на майнена си ако искат. Турция стана много агресивна, вижте как окупира акваторията на Кипър и точи зъби и на Гърция, но на VW хич не им дреме, кинти е важно да се правят.
12
7
 
15
 
! Отговори
ХА-ХА-ХА !!! преди 4 години
Парите или съвестта ...Колко актуално звучи това в моменту когато цяла България и цяла Италия научиха как италиански супер токсичен *** се изгаря в българските ТЕЦ-ове.После да не се чудите защо доматите ви почерняват и изгниват, защо люлякът ви изсъхва, а листата на магнолията стават черни.Въздухът ни е отровен !Земята ни е отровена !Народът ни е болен и тровен !За 10 години ГЕРБ превърнаха България в депо за отпадъци.И лош човешки материал !
11
3
 
10
 
! Отговори
? преди 4 години
Нещо червените и ДПС троловете ги няма тая вечер, Да не са ги пуснали в коледна ваканция или най накрая проумяха, че от комунист и депесар нищо не става и няма смисъл да тролят за тях.
10
0
 
14
 
! Отговори
Шикългрубер преди 4 години
Морал и концерн са две несъвместини понятия! Що за идиотщина е да търсиш морал от структура създадена с цел печалба на пари?
9
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
УжасТ!
8
1
 
22
 
! Отговори
китайска преди 4 години
Супер схема - правиш завод в Китай за да продаваш повече, след 5-10 години китайците крадат технологията и си правят собствен завод и ти подбиват цените. После те убиват бавничко със субсидии от правителството!Успех на фолксваген, ама опита показва, че каузата е загубена!
7
0
 
12
 
! Отговори
aa1830 преди 4 години
Много пари и морал са несъвместими понятия. Като добавим и имена като Ердоган и Волксваген всичко си пасва на мястото!
6
0
 
11
 
! Отговори
lol преди 4 години
passat се прави в chattanooga tn ако са умни като мерцедес, дето от фабриката в алабама правят всичките GL класи за цел свят, vw ще направи същото. всички пасати от чатанога. "проблема" решен. но в реалност vw се чуди как да истиска субсидии. за това им е по евтино да си играят на нови фабрики всеки 10 години - което е давноста на субсидиите и таксовите намаления общо взето. vw да се мани. тотални шведи!
5
2
 
9
 
! Отговори
krasimir.dykov преди 4 години
от месеци се пишат фалшиви фишеци, как можело да е в Бг завода -абе вие не се ли уморихте или с е плаща за това -завод ням ад аима при нас по 100 причини-само маймуните още не са разбрали
4
7
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Фолксваген не са съвестни и умни като вас, да чакат десетилетия подред банкянската мутра да им повиши доходите и печалбите.
3
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
"решенията се взимат само въз основа на икономически и стратегически съображения" - това прилича повече на поведение на роботи с лош софтуер, отколкото на хора, имащи какъвто и да е морал. Бесен капитализъм в действие - ако трябва и с педофили ще правим бизнес, важното е да направим кинтите...
2
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Дойчовците са казали, че, ако не построят завод Турция въобще няма да строят нов завод.
1
5
 
27
 
! Отговори
разбирача преди 4 години
От Фолксвагените по големи трошляци няма.