Архитектът на София: Столицата може да побере до 2 млн. души

София има потенциал за развитие в рамките на съществуващия град
31 май 2019 09:14, Александър Попов
170
Архитектът на София: Столицата може да побере до 2 млн. души
Снимка: Булфото, архив

Само преди 10 дни мнението, че още един милион души могат да живеят в София, като използват съществуващия жилищен фонд или незастроените все още терени за жилищни нужди, предизвика доста коментари и дискусии. То бе изказано от арх. Любо Георгиев, ръководител на екипа "Визия за София" и директор на "Софтпроект".

Анализът показва, че София няма необходимост от разширяване, защото според параметрите, които е дал Общият устройствен план, в рамките на компактния град могат да се съберат до 2 милиона обитатели. Това заяви архитектът на София Здравко Здравков пред "Труд". Така според думите му София може да нарастне с половин милион души. Поне според официалната статистика. Тъй като мнозина експерти смятат, че в столицата отдвана живеят над 2 млн. души.

Още по темата

Кои райони могат да се разрастват?

"Има доста територии, които не са използвани и не са достатъчно добре развити. Това са териториите на бившите индустриални зони. Дори в територията на компактния град. Най-голям инвестиционен интерес има за зоната НПЗ "Хладилника" – територията, заключена между ул. "Люба Величкова", продължението на ул. "Филип Кутев", Борисова градина, Зоопарка. Тази територия според анализите, които направиха колегите архитекти, би могла да събере между 12 000 и 15 000 души. София има огромни потенциали за развитие в рамките на съществуващия град. Инвеститорите трябва да погледнат терените в рамките на самия град. Преди да започнем да развиваме града си по периферията, трябва да използваме съществуващите пространства. Преди 30 години в Париж стартираха проекта Paris Rive Gauche за обновяване и превръщане на железопътната промишлена зона в изцяло жилищно и социално ориентиран квартал. Този проект в момента е завършен. Представете си, например, как би могло над гара Разпределителна да се слее един квартал като "Сухата река", който е изключително подценяван, с кв. "Гео Милев" – чрез свързване над пространството на ж.п. гарата. Градоустройството в съвременния 21 век търси да използва всички възможности на града като изоставени територии, жп гари, военни поделения, бивши индустриални зони. То ги използва за развитие на града, преди той да тръгне към периферията. Едно нарастване на града по периферията обикновено ангажира пътувания с личен автомобил. Как ще се отрази на животът ви, ако всеки ден пътувате по един час в едната посока и един в другата? Как ще си отглеждате детето, как ще го пращате на училище, как ще отиде на танци или спорт, когато трябва да му ангажирате персонален шофьор или ще му се налага да пътува с градския транспорт с часове. Трябва да бъдат изследвани всички зони в рамките на компактния град преди развитието на града да тръгне към периферията. Освен това трябва да си дадем ясна представа, че населението на България в един дългосрочен период трайно ще продължи да намалява. Статистиките говорят точно в тази посока. За съжаление, при условие, че раждаемостта у нас непрекъснато намалява, въпреки фактора, че София привлича млади хора от страната и се наблюдава трудова миграция, при намаляващия брой на населението в България, увеличаването на София няма да стане с такива големи темпове. Затова трябва внимателно да се анализират всички тези територии", заяви арх. Здравков.

Той сподели повече и за Наредбата за градската среда, с която центъра на София може да се лиши от висящите кабели, кичозни табели, климатици.

"Взехме редица примери от цяла Европа за начина, по който да се изработват подобен тип наредби и възприехме един модел, в който се създава определен стандарт за определен тип градски дизайн. Идеята е да създадем стандарти за градското обзавеждане т.е. като градска мебел, за настилките, за определени фасади. Това е огромна по обем работа и не може да бъде обхваната в рамките на 2019 г. или 2020 г. Пилотно стартирахме със стандарти за четири улици – това са ул. "Шишман", ул. "Граф Игнатиев", ул. "Шести септември", "Солунска". Извърши се цялостно 3D лазерно сканиране на тези сгради – изключително модерно, с висококачествена техника. То даде възможност да проследим всички тези наслоявания във времето до най-дребните детайли с балконски парапети, растери на дограми, фасадни решения, наслагване на кабели, климатици, реклама. Цялата тази информация е дигитализирана. Паметниците на културата да получат съответните препоръки за преместване на местата за реклама, т.е. местата за реклама да бъдат ясно дефинирани в рамките на определена зона от фасадата т.е. те не могат да бъдат разположени по цялата фасада. Всяка една от сградите ще получи своето досие. Ще знаете цветовото решение, вида на дограмата, на балконските парапети, местата за фасадно осветление и реклама. Ще установим местата за фирмените надписи, така че когато наемете дадено помещение да знаете къде да разположите фирмените надписи, цветовите решения, ще знаете изискванията за начина на монтаж на климатиците и др. Тази наредба според мен е една бяла лястовица, която ще покаже как трябва да си подредим града".

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


170
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
95
3
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Може да побере и повече - просто трябва да продължават да строят сграда върху сграда, без улици, тротоари и тревни площи.
94
5
 
25
 
! Отговори
Истината преди 5 години
Давам пример. През 1988 година съм пътувал с автобус 105 (имаше и такива по-бавни автобуси, този отговаря на бързия 305) от последната му спирка в Младост 3 до Орлов мост за 15 минути. Автобус 105 спираше на всяка спирка по Цариградско шосе. През 2008-*** година, с "бързия" автобус 305, същото разстояние го минавах обикновено за над два часа и половина, т.е. за над 150 минути. От тогава организацията на движението и паркирането в София се влоши многократно.
93
5
 
27
 
! Отговори
Истината преди 5 години
София само изглежда пренаселена заради изключително лошата организация на движението и паркирането благодарение на кметове като Янчулев, Мафиянски, Борисов и Фандъкова. Заради техни и на екипите им решения, пропускателната способност на улиците и булевардите спадна между 20 и 40 пъти, спрямо примерно 1990 година, на отделни места и повече. Това означава един автомобил да е в движение между 20 и 40 пъти повече време и съответно автомобилите да изглеждат 20-40 пъти повече, а реално са много малко.
92
9
 
15
 
! Отговори
Обективен преди 5 години
То в България останахме около 3,5 милиона, а някои твърдят, че в София сме били 2 милиона. Реално живеещите в София, са около 600-900 хиляди човека, от които 100-150 хиляди без адресна регистрация в София. Още около 500-800 хиляди са с адресна регистрация в София, но живеят постоянно в чужбина и няма да се върнат да живеят в София.
91
33
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Нормално е София да стане и два,три милиона. Има свободно движение на хора и капитали и София дава най-големите възможности в България. Така че забравете за жителството и "Старите" софиянци-конституцията дава права на всички и който е кадърен -върви напред.
90
1
 
5
 
! Отговори
H rom master преди 5 години
Sofia nema arhitekti... kvi arhitekti ve....glei kvi klimatikita sa nakachulili, runtavi turski markuchi, hrastalaci ot coreiski cabeli i kvi rajdivi bulgarski jeleza s razkasani ruski hartii i kitaiski tekstil...
89
3
 
40
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
не разбирам идеята на тези горе, страната ни като квадратура позволява цялото население да живее в хубави спретнати къщи с дворове, но вместо това се бута всичко в една голяма дупка.
88
2
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Те хората ще се поберат, ама освен хората, трябва и инфраструктура, трябват и паркинги, а за това кметицата и бандата й в общината не мислят и се движим с 30 години закъснение. Затова в подобните на София градове няма задръствания и то при по-голяма гъстота на населението, а в София има.
87
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До 88Ти може да обвиняваш до 85 за панелка ама е ФАКТ, че ще НАДЖИВЕЕ ЕПК-то ти.Тази руска инж. мисъл да се строи АНИ-ЗЕМЕТРУСНА сграда от на БАЙ *** ЕПК за комисиони. КОЕ ПЪРВО ЩЕ ПАДНЕ!
86
1
 
11
 
! Отговори
Горан преди 5 години
До анти- артихитектДа, на палатки, а във езерото "Ариана" и наколни, надводни жилища...
85
2
 
7
 
! Отговори
анти- артихитект преди 5 години
борисова градина-къде -на палатки там?
84
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ако между всеки две сгради построим по още една, улиците превърнем на сокаци от по 3 плочки ширина, а нашенецът прегръне идеята да се здрависва през балкона със съседите, ще може не един а още няколко милиона да си населим. Даже може да се наложи и да си внесем народонаселение от чужбина. Тогава съществуващите 24 районни общини ще увеличим на 36, а после може и на 48. Ще се създаде и Министерство за вноса на софиянци. Ето къде се крият едни поне 10-на хиляди нови работни места. И т.н.
83
13
 
32
 
! Отговори
жителство преди 5 години
Време е за жителство, и всеки придошъл в периодът след отмяната му да бъде върнат в родното място. София не може да поеме повече хора, а днес новодошлите цапат, крещят, демонстрират дефицити във възпитанието си , а и са криминогенен фактор-отидете в съда-99 процента от подсъдимите в София са от провинцията! Идва от село, и почва да дерибейства. Софиянци сме подложени на терорът на пришълците.
82
3
 
37
 
! Отговори
Горан преди 5 години
А, действително София отдавна е прехвърлила два милиона жители! Г-н главният архитект явно е на лекарства, които поне от шест месеца е забравил да взима!
81
2
 
12
 
! Отговори
Реставратор преди 5 години
Алтернативата на грозните климатици както и за икономия на енергия е промяна на българския стандарт за сградостроителтво - от 24 см. дебелина за външна стена, на 36 см. или 24 см. тухла + най-малко 10 допълнителна изолация със стиропор, минерална вата,...!Крайно време е българите да престанат да зянат енергийни ресурси (които са изцяло вносни) по-социалистически, при положение, че ги плащат по капиталистически !
80
2
 
30
 
! Отговори
Господин архитект , преди 5 години
защо и на кого е нужно това претъпкване на София ? Сега е пренаселено ,а ако дойдат още пришълци.....не ми се мисли.
79
2
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
А за трафика някой мисли ли??? Това, че има празни жилища или на къде да се строи, не значи, че пътищата ще поемат още трафик.
78
1
 
26
 
! Отговори
Орландовци преди 5 години
То и в затворите има доста свободни килии, но гледам, че кандидатите за тези места са малко, въпреки че доста хора от политиката заслужват да ги посетят ! Предлагам главния архитект заедно с кметицата за ръчица и малко на спа в ЦСЗ.
77
3
 
3
 
! Отговори
Софиянец преди 5 години
До До 48Я се образовай и информирай повече, преди да изказваш мнение!!!
76
11
 
18
 
! Отговори
Софианче преди 5 години
Болни мозъци, 2 300000 постоянно живущи са еееей, селчовци, цялата кал се до влече тука, до карайте и помията, ***