Акция "Касова бележка" по морето. Снимка: архив Булфото
|
Данъчни служители от цялата страна от няколко дни обикалят Черноморието в нова акция срещу прикриване на оборотите, наречена кодово "Касова бележка".
Целта им е не само да се провери дали търговците издават касов бон на своите клиенти, но и дали след това тези данни не се трият от отчетната система на кръчмарите.
Служители на Националната агенция по приходите обикалят кръчми и магазинчета по морските курорти като клиенти и правят т.нар. контролни покупки. Обикалят и плажовете за нерегламентирана продажба на сладолед, диня и царевица.
Независимо дали ще изпият две кафета в заведение край плажа или ще си купят хавлия от магазин в курорт, те запазват касовия бон. След няколко седмици данъчните се връщат на същото място и извършват проверка дали покупката им е отбелязана.
Много често обаче се случва тя да липсва, защото търговците вечер трият част от оборота си като сгрешени данни.
Бизнесмените наемат и фирми, които чрез специализиран софтуер да променят записаното в счетоводните системи на търговците, обясниха още от НАП.
Друга новост при традиционните проверки на бирниците по летните курорти е и използването на единната система, която данъчните въведоха в началото на годината. В нея бяха включени касовите апарати и системи за дистанционно отчитане на търговците от цялата страна.
Данните, които постъпват в нея, се следят денонощно от данъчните. Системата позволява търсене на обекти по зададени критерии. Така например данъчен служител може да зададе за проверка колко търговци са наели над 10 души персонал, а декларират оборот за деня под 50 лева.
След като системата извади списъка на търговеца, служителите на НАП преценяват на кой обект да отидат на директна проверка. В избраното заведение данъчните оглеждат броя на посетителите и след това искат документите за проверка. По този начин се спестява време, което е нужно при проверките на случаен принцип.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase