Намаления и промоции? Внимание, може да ни заблуждават!

Предупреждава Комисията за защита на потребителите
17 сеп 2017 10:32, Елка Василева
34
Намаления и промоции? Внимание, може да ни заблуждават!
Снимка: КЗП

Кампаниите за намаления и промоции са характерни в периодите, когато се сменят сезоните и магазините трябва да освободят място за новите колекции. Но те са често използван от търговците прийом за привличане на клиенти при предлагането на най-широка гама продукти целогодишно.

Такива акции често предоставят възможност за изгодни покупки с отстъпка от редовните цени на стоките. Понякога обаче търговците си служат с различни трикове и некоректно внушават, че предоставят възможност за пазаруване по-евтино от тях в сравнение с други периоди.

За това предупреждава Комисията за защита на потребителите (КЗП) и дава примери за най-честите установявани и забранявани от нея заблуди при провеждането на подобни кампании.

Сред прилаганите от търговците хитрости при сезонни намаления на облекла е поставянето на големи надписи на витрините на магазините с внушителни проценти отстъпки, които обаче се оказва, че важат за много ограничен асортимент от предлаганите групи артикули или за единични бройки.

В други случаи не е достатъчно ясно при какви условия потребителят може да се възползва от анонсираното намаление или пък отстъпките не се прилагат така, както са обявени. В последните години десетки подобни практики са прекратени след намесата на контролния орган. 

Има и други капани при провеждането на промоции и намаления, които Комисията установява и забранява целогодишно и които могат да се срещнат и по време на сезонните акции. Например разпространяването на рекламни брошури, в които не са посочени коректно обхванатите от кампанията стоки или пък се дава подвеждаща информация за съществени характеристики на предлаганите намалени артикули.

Поставянето на послания като „супер цена”, акция”, „промо” и пр. върху етикетите в магазините е още един популярен подход, с който търговците внушават на клиентите, че им предлагат по-изгодни покупки. Само по себе си това не нарушава правата на потребителите в случай, че артикулите се таксуват на обявените цени. Невинаги обаче е така, има случаи на продавани стоки по-скъпо от обявената „супер цена”.

Експертите са категорични, че цената, особено когато се обявява като промоционална, е съществен фактор при вземането на решение за покупка, а заблуждаващите практики безспорно нарушават икономическите интереси на потребителите.  
 


34
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
34
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен
Щом няма да спреш да купуваш, не говори колко си спестил.
...

бреййй! важен е фактора "време"...едно е да опукаш 1000 лв за 10 дни, друго е да ги опукаш за 30 дни...
а пък че 12 лв за сирене няма да дам "и бомба да падне" - е факт! не струва сиренето 12 лв, след като кашкавала 15 лв, а киселото бляко 1 лв
33
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен

Еми, е това е.
Щом няма да спреш да купуваш, не говори колко си спестил.
То е като вица за "колко кутии цигари пушиш и че можело да си купиш Ферари".
Системата е смазвана столетия и е измислила стотици начини да ти вземе парите.
32
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен
Така, че колкото и да си мислиш, че си на далавера и ти изнася и си хитър, пак ще ти вземат парите.
Това е положението.
...
е че кога съм казал, че няма да купувам ...
а ми да, на далавера съм спрямо "масата", защото си правя сметката, докато те не се замислят - колко пари фактически пилеят (в буквалният смисъл) ... ако вземат за си направят сметката, ше се хваната за главата, къде им изтичат парите...
31
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 29

Изобщо не става въпрос дали продукта е в промоция или не!

Цялата система е измислена така, че да ти вземе парите.
Ти това не можеш да схванеш.

Самия факт, че си отишъл да пазаруваш означава, че ти ще дадеш пари.
А не можеш да не пазаруваш, защото няма откъде да си набавиш дадени продукти, освен от пазара.
Така, че колкото и да си мислиш, че си на далавера и ти изнася и си хитър, пак ще ти вземат парите.
Това е положението.
30
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 28
И 4 лева да струва, пак ще ги дадеш. Няма начин тези пари да останат за теб!
..

между 4 лв и 12 разликата 300%, т.е. ще го ям 4 пъти по-дълго време... т.е. за единица време, ще дам много по-малко пари...
29
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 28
ВЗЕЛИ СА ТИ ПАРИТЕ ОЩЕ ПРЕДИ ДА РАЗБЕРЕШ И ТИ СИ ДОВОЛЕН, ЧЕ СИ НА ДАЛАВЕРА!
..
нищо не са ми взели в повече бе,не може да разбереш.
давам пример: има промоция 30%. какво прави баба пена - купува 2 бр (щото мисли че е "на далавера") е вместо 1 у.е. за 1 бр., дава 1.4 у.е. за 2 бр и при това пазаруване е вътре с 0.4 у.е.
а в след това 2-ата бр. която е взела, няма да успее да я изяде, щото е излязла нова "промоция" и пак същото...
аз ще купя само и бр. и то ако цената ме устройва
28
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 25 и 26

"системата ще прибере точно толкова, колкото предварително съм решил, че ще дам...."

Нали точно това ти обяснявам. Няма значение какво и колко ще купиш.
Вече си приготвил и ще дадеш доброволно една сума.

ВЗЕЛИ СА ТИ ПАРИТЕ ОЩЕ ПРЕДИ ДА РАЗБЕРЕШ И ТИ СИ ДОВОЛЕН, ЧЕ СИ НА ДАЛАВЕРА!

И 4 лева да струва, пак ще ги дадеш. Няма начин тези пари да останат за теб!
И когато сиренето вкъщи свърши, пак ще ги дадеш и пак ще си доволен, че си прецакал тия които го продават за 12 лева.
27
1
 
2
 
! Отговори
men преди 1 година
Gladni ne moje da stoim,iskas neiskas kupuvas nesticko....
26
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Самия факт, че си отишъл в магазин означава, че системата вече ти е прибрала паричките, независимо какво количество си купил и на каква цена.
...
системата ще прибере точно толкова, колкото предварително съм решил, че ще дам.... и факта, че цените за половин година практически се удвоиха, показва, че все повече хора, започват да си правят сметката, коета явно се е отразило на предварителните сметки "на системата"
25
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 23 и 24

магазина може да си води всякакви "статистики", ама не знае, че и аз си водя статистика.
магазина може и да продаде сирене за 12 лв на някой заблуден, но на мен - не може да ми го продаде... просто защото сиренето не струва реално 12 лв, щом кашкавала е 10-15 лв
24
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 20 от 19

И още нещо.
Хората водят десетилетия статистика в която е описано кой продукт, колко се продава на първоначално заложената му крайна цена.
Колко ще продадат след 6 месеца, когато я намалят с 20-30% защото изтича срока на годност или излиза нов модел.
И какво количество ще бъде върнато, защото няма да се продаде.
И в големите фирми това се знае поне 6 месеца преди да се поръча даден продукт.
А точноста в тези изчисления е до 1-2 %.
Така, че много си далеч от истината.
23
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 20 от 19

Сега да ти го обясня по друг начин, белким ме разбереш.
Сиренето независимо дали струва 12 лева или 5 лева, пак ще се продаде. Дали ще е на пазара или в супермаркет, все тая. За всеки влак си има пътници.
Самия факт, че си отишъл в магазин означава, че системата вече ти е прибрала паричките, независимо какво количество си купил и на каква цена.
Най-хубавото е, че си ги дал доброволно и си мислиш, че си на далавера и си прецакал някой
22
1
 
7
 
! Отговори
шашко преди 1 година
Заблудата е велика работа !
21
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 19
за всеки продукт при калкулирането на цената му е заложено след Н-броя време, да бъде намален и е точно изчислено колко ще продаде?
..

сирене на 12 лв, т.е. на цената на кашкавал, няма да се продаде каквото и да му е "заложено"...
20
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 19
Знаете ли, че за всеки продукт при калкулирането на цената му е заложено след Н-броя време, да бъде намален и е точно изчислено колко ще продаде?
..

а ти знаеш ли, че аз имам определен списък с определини цени за всеки тип продукт, и ако цената е над нормалното - не купувум, независимо дали е "промоция" или не?
а "промоцията" ако се взима, се мзима в количество, каквото бих купил, ако нямаше промоция.
19
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Хахахахаха. Некви наивници тук си мислят, че са надхитрили системата.
"Купували само каквото им е необходимо".
Пичове, само да ви кажа, отдавна сте премерени, претеглени, купени и продадени, по няколко пъти.
Само се замислете, колко от вас са теглили кредити или колко пъти в магазина сте избрали сиренето "в промоция" пред това което не е намалено.
Знаете ли, че за всеки продукт при калкулирането на цената му е заложено след Н-броя време, да бъде намален и е точно изчислено колко ще продаде?
18
0
 
7
 
! Отговори
naco преди 1 година
Уважаема КОМИСИО,можете ли да ни кажете с КАКВО НЕ ни ЗАБЛУЖДАВАТ?
17
2
 
6
 
! Отговори
9 преди 1 година
М дааа.... И ние сме така.. Купува се само това, което наистина е необходимо, храна и консумативи също. Промоциии.. Мерси, данке, тенк ю, спосибо и т.н. в крайна сметка търговеца нема да продаде на загуба. Търговеца днешен гледа да те прецака и разчита на сутната, консуматорска част, зависима от "лайФстайла"... Хахаха лайстайла... Изпуснах "н" след "лай"... Сори
16
1
 
2
 
! Отговори
ставри преди 1 година
Може....
15
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен
Ако купуваме само това, което ни трябва,
системата рухва.
..

ами да рухвва бе...тя и земята вече рухва, щото е източено, докато 30% от произведено дефакто се изхвърля ...
аз ям 6 филии на ден и няма да плащам като за 7, само защото ня-кой нямал в отчетите "ръст на печалбата", а тя се била "задържала на същото ниво" и от това било паднало "доверието на инвеститорите", което довело да падане на акциите с 5%. уау ... "каква поредна футболна драма"