50 града в Европа с безплатен градски транспорт - как го финансират в Монпелие

Какво казват провържениците и противниците във френския град
Обновена: 4 мар 2024 14:17 | 4 мар 2024 14:16, Елка Василева
110
50 града в Европа с безплатен градски транспорт - как го финансират в Монпелие
Снимка: архив, БГНЕС

Жителите на южния френски град Монпелие вече не плащат за градски транспорт. В Европа има общо 50 града и общини, които предлагат безплатни автобуси и трамваи, но Монпелие е най-големият сред тях. Как го финансират?

За общо 500 000 души в региона ползването на обществения транспорт стана напълно безплатно, пише Дойче веле. 31-годишната Райен Шаби е доволна, че пести пари, когато пътува с автобуса и трамвая, за да стигне до работното си място. “Безплатният градски транспорт е много добра идея, особено за хора като мен, за които не е лесно да отделят 50 евро за месечна карта. Месечната ми брутна заплата не е голяма - 1950 евро”, обяснява жената, докато чака автобуса.

По-малко стрес, по-добре за околната среда

“Ако бях дошла с колата, щеше да ми отнеме поне десет минути повече и със сигурност щях да попадна в задръстване. Така се пътува без стрес. Освен това е добре за околната среда”, обяснява тя, докато върви към работното си място.

Средноголямата компания, която продава софтуерни решения, участва във финансирането на общинския проект за безплатен градски транспорт. За целта тя плаща 2% данък върху заплатите на служителите си – такъв данък дължат и всички други фирми в Монпелие, които имат повече от 11 служители, а това са около 2500 компании. По този начин се събират общо 30 милиона евро.

Жули Фреш, която отговаря за транспорта в Монпелие, е доволна. “Безплатният обществен транспорт повишава покупателната способност на хората”, казва тя пред ДВ. “Освен това качеството на въздуха се подобрява”.

Освен безплатния транспорт от Монпелие планират и да засадят 50 хиляди нови дървета до 2026 година. Работи си по нови 235 километра велоалеи, пет нови автобусни и още една трамвайна линия.

Не всички в Монпелие са доволни

Хюго Делан е сред тези жители на Монпелие, които не са доволни. По думите му безплатният обществен транспорт всъщност не е безплатен. “Цената, която плащаме, е, че сега няма да се правят инвестиции в разширяване на транспортната мрежа”, казва той. “Когато правиш публичния транспорт безплатен, трябва първо да се увериш, че той достига до всички краища на града, особено в такъв развиващ се град. В противен случай ще задоволиш само хората в централните части, които са добре свързани и ще изоставиш онези, които живеят в покрайнините”, продължава Делан.

Александер Брун, който е лектор по география в университета в Монпелие, е съгласен. “Градът трябва да работи и върху връзките между кварталите, така че да не трябва да се минава през центъра на града, за да се стигне от един до друг квартал”, казва Брун пред ДВ. Ученият се притеснява също, че допълнителният данък може да отблъсне някои фирми, които иначе биха отворили офиси в Монпелие. “Нуждаем се от още фирми, които да помагат за намаляването на безработицата”, отбелязва той. През 2023 г. безработицата в Монпелие е от 9,6% - два пункта над средното за страната.

По-голямо социално разнообразие

Все пак положителните мнения преобладават. “Много е удобно. Сега редовно използвам обществения транспорт, за да ида до центъра на града и да напазарувам”, казва Клод Морин, 40-годишна учителка в детска градина. Пиер Шанал също е доволен. “Трафикът е много натоварен в центъра и паркирането е скъпо”, оплаква се пенсионерът, който казва, че с градския транспорт се чувства много по-спокоен и стига много по-бързо.

Фади Хамаде, икономист и директор на Института за екологични ресурси и устойчиво развитие, споделя ентусиазма на гражданите. "Както всяка обществена услуга и тази е инструмент за преразпределение на доходите във Франция", казва той.

"Тя има положителни външни ефекти. Намалява емисиите на въглероден диоксид и замърсяването в града. Изглежда, че води и до отваряне на нови магазини и по-голямо социално разнообразие в центъра на града, тъй като хората се придвижват по-лесно", добави той.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


110
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
59
6
 
3
 
! Отговори
до 63 преди 2 месеца
Аз съм от провинцията. Град с около 25 000 човека население. Получавам чисто малко над 2600лв. 95% от фирмата ни получават над 2000лв. Това в Русия е невъзможно. Айде на бустана сега.
58
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
до 54 Кравар, че средната заплата у нас след удържане на данъците не е ли пак 1100-1200 лева, кравар? И няма да ми гледаш София. Хората в провинцията масово бачкат за 1000-1200 лева нетна заплата, кравар. И с кое сме по-зле от руснаците като и те взимат средно ЧИСТА заплата 1200 лева, а те имат двойно по-евтино гориво.... нафта и бензин , а газта им е направо стотинки с която се отопляват, готвят...Кажи веее, кравар?
57
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Като се върне румения и засмен Желязков от срещата с Алиев ще видите колко ще ви е безплатен транспорта. Търсете си работа до която да можете да стигнете пеша.
56
1
 
4
 
! Отговори
Кодер преди 2 месеца
По един съвместен софтуерен проект с естонци ми се налага често да ходя до Талин. Там също е безплатен за всеки с естонски документ за самоличност. Много подредена държава с висок стандарт без да имат никакви ресурси. Делят ги няколко километра от Русия, но са два различни свята.
55
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
До Анонимен И къде е тази заплата от 4100 че и минимална.... Ти бъзикаш ли се с нас? Кажи ми къде е за да отида и да ги изкарам. Да, ама не!
54
3
 
2
 
! Отговори
Таня преди 2 месеца
Без асвабадителен газ? Как е възможно? Пропаганда! Всеки знае, че без рушкия няма как хихихихихи :)
53
2
 
1
 
! Отговори
до 57 преди 2 месеца
До 4,като почне да плаща данъци,понче да работи,да плаща ток и вода и т.н,само най-основното ти посочвам,къде в Европа се краде както краде ганьооо както првилно го наричаш
52
4
 
4
 
! Отговори
4 преди 2 месеца
А у нас цените на билетите се увеличават!?Всичките наобратно , а ние -терсене!Ганьооо,кога ще станеш европеец ?Никога!
51
3
 
4
 
! Отговори
в Русия преди 2 месеца
В Русия пенсионерите не ровят в кофите за огризки от храна.
50
4
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
53- В Швейцарското "гето" мин заплата 4191евро
49
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
До в Русия в...В Русия мин заплата 300лв, средна 1100лв след данъци, мин пенсия 200лв, средна 400лв- та с тия доходи как мислиш се плаща транспорта. Тук песионерите над 65г- 2лв картата за цял месец за 1 линия- деца до 14г безплатно, студент за една линия 9лв на месец.
48
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Френските и швейцарски комуни не са Европа!! Там е африканско гето. Ако искате и тук такова направете го "безплатно"
47
1
 
1
 
! Отговори
Луренцу преди 2 месеца
Ми то и сега ни е безплатен.
46
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
до 48 И да пием на корем кока кола. Лелеле..като се сетя навремето как през нощта с ладата ходехме да купуваме с връзки тайно две каси от тази отрова кока кола в ония ръбатите стъклени шишенца и ме напушва на смях още. 1987-мa година. Сякаш купувахме тайно кокаин.
45
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Средноголямата компания, която продава софтуерни решения, участва във финансирането на общинския проект за безплатен градски транспорт. За целта тя плаща 2% данък върху заплатите на служителите си ...............такъв данък дължат и всички други фирми в Монпелие, които имат повече от 11 служители, а това са около 2500 компании................................... По този начин се събират общо 30 милиона евро.------------------------------------ТЕ, ТОВА Е БЕЗПЛАТНОТО У НИХ.
44
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
до 42 Муахахахаха...значи Путин е виновен че билета е 2 лева у нас? А не е ли И виновен че навремето те е направил, като на пияна глава е съгрешил с родителката ти?
43
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
До В ЕС БЕЗ ПАРИ-....деца до 14г в градски транспорт безплатно, студенти една линия за 1 месец- 9лв, за всички линии- 24.50лв, за пенсионери над 65г- 2 лв за цял месец за 1 линия- 70% субсидирано от ЕС
42
6
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
България не е "Европейска" а "Путинофилска" - никой не е изненадан че билетчето тук е толкова скъпо. Но ако се откъснем от Кремъл и тук ще стане безплатно.
41
1
 
2
 
! Отговори
Четете ли? преди 2 месеца
НАТО ПРАВИ УЧЕНИЕ с 20000 във Финландия.
40
2
 
4
 
! Отговори
до 36 преди 2 месеца
Кравар болен, хем се кефиш че в Европа в някои държави е безплатен транспорта, хем се подиграваш че при бай Тошо струвал ЦЕЛИ 6 стотинки. А какво да кажем за евроатлантическа България в която в момента е с 2 лева билета в градския транспорт? Кажи ве болен кравар?