50 града в Европа с безплатен градски транспорт - как го финансират в Монпелие

Какво казват провържениците и противниците във френския град
Обновена: 4 мар 2024 14:17 | 4 мар 2024 14:16, Елка Василева
110
50 града в Европа с безплатен градски транспорт - как го финансират в Монпелие
Снимка: архив, БГНЕС

Жителите на южния френски град Монпелие вече не плащат за градски транспорт. В Европа има общо 50 града и общини, които предлагат безплатни автобуси и трамваи, но Монпелие е най-големият сред тях. Как го финансират?

За общо 500 000 души в региона ползването на обществения транспорт стана напълно безплатно, пише Дойче веле. 31-годишната Райен Шаби е доволна, че пести пари, когато пътува с автобуса и трамвая, за да стигне до работното си място. “Безплатният градски транспорт е много добра идея, особено за хора като мен, за които не е лесно да отделят 50 евро за месечна карта. Месечната ми брутна заплата не е голяма - 1950 евро”, обяснява жената, докато чака автобуса.

По-малко стрес, по-добре за околната среда

“Ако бях дошла с колата, щеше да ми отнеме поне десет минути повече и със сигурност щях да попадна в задръстване. Така се пътува без стрес. Освен това е добре за околната среда”, обяснява тя, докато върви към работното си място.

Средноголямата компания, която продава софтуерни решения, участва във финансирането на общинския проект за безплатен градски транспорт. За целта тя плаща 2% данък върху заплатите на служителите си – такъв данък дължат и всички други фирми в Монпелие, които имат повече от 11 служители, а това са около 2500 компании. По този начин се събират общо 30 милиона евро.

Жули Фреш, която отговаря за транспорта в Монпелие, е доволна. “Безплатният обществен транспорт повишава покупателната способност на хората”, казва тя пред ДВ. “Освен това качеството на въздуха се подобрява”.

Освен безплатния транспорт от Монпелие планират и да засадят 50 хиляди нови дървета до 2026 година. Работи си по нови 235 километра велоалеи, пет нови автобусни и още една трамвайна линия.

Не всички в Монпелие са доволни

Хюго Делан е сред тези жители на Монпелие, които не са доволни. По думите му безплатният обществен транспорт всъщност не е безплатен. “Цената, която плащаме, е, че сега няма да се правят инвестиции в разширяване на транспортната мрежа”, казва той. “Когато правиш публичния транспорт безплатен, трябва първо да се увериш, че той достига до всички краища на града, особено в такъв развиващ се град. В противен случай ще задоволиш само хората в централните части, които са добре свързани и ще изоставиш онези, които живеят в покрайнините”, продължава Делан.

Александер Брун, който е лектор по география в университета в Монпелие, е съгласен. “Градът трябва да работи и върху връзките между кварталите, така че да не трябва да се минава през центъра на града, за да се стигне от един до друг квартал”, казва Брун пред ДВ. Ученият се притеснява също, че допълнителният данък може да отблъсне някои фирми, които иначе биха отворили офиси в Монпелие. “Нуждаем се от още фирми, които да помагат за намаляването на безработицата”, отбелязва той. През 2023 г. безработицата в Монпелие е от 9,6% - два пункта над средното за страната.

По-голямо социално разнообразие

Все пак положителните мнения преобладават. “Много е удобно. Сега редовно използвам обществения транспорт, за да ида до центъра на града и да напазарувам”, казва Клод Морин, 40-годишна учителка в детска градина. Пиер Шанал също е доволен. “Трафикът е много натоварен в центъра и паркирането е скъпо”, оплаква се пенсионерът, който казва, че с градския транспорт се чувства много по-спокоен и стига много по-бързо.

Фади Хамаде, икономист и директор на Института за екологични ресурси и устойчиво развитие, споделя ентусиазма на гражданите. "Както всяка обществена услуга и тази е инструмент за преразпределение на доходите във Франция", казва той.

"Тя има положителни външни ефекти. Намалява емисиите на въглероден диоксид и замърсяването в града. Изглежда, че води и до отваряне на нови магазини и по-голямо социално разнообразие в центъра на града, тъй като хората се придвижват по-лесно", добави той.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


110
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
79
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
""Както всяка обществена услуга и тази е инструмент за преразпределение на доходите във Франция"" Комунист ...
78
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
До Анонимен 80 Писах един вид е безплатен, говоря за БГ :))) Иначе в Люксембург мисля, че отдавна е безплатен, май имаше още една държава в Европа, но не се сещам в момента :)))
77
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Цитат: Месечната ми брутна заплата не е голяма - 1950 евро, обяснява жената --- Тези 1950 евро са 3814 лева брутна заплата - два пъти по-висока от средната в България.
76
2
 
0
 
! Отговори
Таня преди 2 месеца
И всичко това без *** да си ги асвабаждавали :)
75
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
До Анонимен Не е нормално да е безплатен. Това го има само във Франция и Швейцария (май) дори не навсякъде. Просто в отделни общини. Така че... НЕ, на запад не е "безплатно".
74
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Чакай бай *** шефа да се съгласи да плаща 2% или 5% .Българския шеф гледа да взима не да дава и Киро и Асен не са различни от Бойко и Доган .30 %+30%= 40% останалите 20 % се делят на две в комисииони и всичко това е законно. Стига комунистическа утопия , безплатно няма ! Който иска просперитет *** , краде ,убива това капитализма ! Побеждават адаптивните и работещите втази насока , загубеняците чакат да му дадат безплатно !
73
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Еми западняци са, нормално да е безплатен, но и тука е един вид безплатен, щото повечето не плащат и се возят гратис :)))
72
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
До Анонимен 9 - За тъмно не знам, ама хубавите постове намаляха и вече ги няма онея мазни бонуси о преди 2-3 години.
71
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
С парите на работещата средна и висока средна класа, кояот плаща повечето от сметката Европа...
70
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
"Значи трябва да минеш задължително през центъра на града за да стигнеш от даден квартал до друг квартал???" Някои градове просот не са правени "планово", с прави и хубави улици. Имаш места, кдъето нови кварталиса се обраували, просот защото някой е почнал да строи повече жилища, къдеот се еоткрила нова работа и хората са се насочили масово там. Но за хора, расли без свобода е трдно да се разбере ...
69
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
По-малко стрес, по-добре за околната среда" - Супер е да си сред 40 непознати, от който поне на трима лицевото апа на телефона ти казва, че има досие ... хич нема стрес, ама хептен
68
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
НСИ средна заплата в БГ за 2012лв, ако имаш стаж 1 г чисто- 1576лв, ако стажът ти е 10г- 1717лв- ползвай калкулатор заплата.
67
0
 
1
 
! Отговори
Какво можеш! преди 2 месеца
До 60. Анонимен. До Анонимен И къде е тази заплата от 4100 че и минимална.... Ти бъзикаш ли се с нас? Кажи ми къде е за да отида и да ги изкарам. Да, ама не! . . . . . . . . Ако знаеш какво са ергодични системи, може и повече, но като гледам правописа ще ти е трудно и 1000 при нас да получиш!
66
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
до 64 Не получаваше ли чисто в този малък 25 хиляден град не 2600 лева а 2600 евро чиста заплата на месец, кравар смееешен?
65
0
 
1
 
! Отговори
Христо Христов преди 2 месеца
До Анонимен "В Швейцарското "гето" мин заплата 4191евро" - ми живей там бе, какво ревеш тука?!
64
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
До Анонимен Toва в някой сайт ли го видя?? Няма такива средни заплати. Няма в Европа изобщо такива заплати. В Германия истинската заплата е около 1200евро. Проверено!
63
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
до 64 Кравар, какво бачкаш в тази фирма? Щото и в Русия има счетоводители, банкови служители които взимат 2000 долара нетна заплата, разбирач.
62
1
 
1
 
! Отговори
РУСИЯ преди 2 месеца
Без нас не може. Лъжат ви!
61
2
 
0
 
! Отговори
Упорит преди 2 месеца
Че кой се вози там? Нали всички умряха без руски газ?
60
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
60- Отвори Евростат- средни годишни заплати за 2023г- Исландия- 73 643 евро, Люксенбург- 72 529евро останалите ги виж сам.