50 града в Европа с безплатен градски транспорт - как го финансират в Монпелие

Какво казват провържениците и противниците във френския град
Обновена: 4 мар 2024 14:17 | 4 мар 2024 14:16, Елка Василева
110
50 града в Европа с безплатен градски транспорт - как го финансират в Монпелие
Снимка: архив, БГНЕС

Жителите на южния френски град Монпелие вече не плащат за градски транспорт. В Европа има общо 50 града и общини, които предлагат безплатни автобуси и трамваи, но Монпелие е най-големият сред тях. Как го финансират?

За общо 500 000 души в региона ползването на обществения транспорт стана напълно безплатно, пише Дойче веле. 31-годишната Райен Шаби е доволна, че пести пари, когато пътува с автобуса и трамвая, за да стигне до работното си място. “Безплатният градски транспорт е много добра идея, особено за хора като мен, за които не е лесно да отделят 50 евро за месечна карта. Месечната ми брутна заплата не е голяма - 1950 евро”, обяснява жената, докато чака автобуса.

По-малко стрес, по-добре за околната среда

“Ако бях дошла с колата, щеше да ми отнеме поне десет минути повече и със сигурност щях да попадна в задръстване. Така се пътува без стрес. Освен това е добре за околната среда”, обяснява тя, докато върви към работното си място.

Средноголямата компания, която продава софтуерни решения, участва във финансирането на общинския проект за безплатен градски транспорт. За целта тя плаща 2% данък върху заплатите на служителите си – такъв данък дължат и всички други фирми в Монпелие, които имат повече от 11 служители, а това са около 2500 компании. По този начин се събират общо 30 милиона евро.

Жули Фреш, която отговаря за транспорта в Монпелие, е доволна. “Безплатният обществен транспорт повишава покупателната способност на хората”, казва тя пред ДВ. “Освен това качеството на въздуха се подобрява”.

Освен безплатния транспорт от Монпелие планират и да засадят 50 хиляди нови дървета до 2026 година. Работи си по нови 235 километра велоалеи, пет нови автобусни и още една трамвайна линия.

Не всички в Монпелие са доволни

Хюго Делан е сред тези жители на Монпелие, които не са доволни. По думите му безплатният обществен транспорт всъщност не е безплатен. “Цената, която плащаме, е, че сега няма да се правят инвестиции в разширяване на транспортната мрежа”, казва той. “Когато правиш публичния транспорт безплатен, трябва първо да се увериш, че той достига до всички краища на града, особено в такъв развиващ се град. В противен случай ще задоволиш само хората в централните части, които са добре свързани и ще изоставиш онези, които живеят в покрайнините”, продължава Делан.

Александер Брун, който е лектор по география в университета в Монпелие, е съгласен. “Градът трябва да работи и върху връзките между кварталите, така че да не трябва да се минава през центъра на града, за да се стигне от един до друг квартал”, казва Брун пред ДВ. Ученият се притеснява също, че допълнителният данък може да отблъсне някои фирми, които иначе биха отворили офиси в Монпелие. “Нуждаем се от още фирми, които да помагат за намаляването на безработицата”, отбелязва той. През 2023 г. безработицата в Монпелие е от 9,6% - два пункта над средното за страната.

По-голямо социално разнообразие

Все пак положителните мнения преобладават. “Много е удобно. Сега редовно използвам обществения транспорт, за да ида до центъра на града и да напазарувам”, казва Клод Морин, 40-годишна учителка в детска градина. Пиер Шанал също е доволен. “Трафикът е много натоварен в центъра и паркирането е скъпо”, оплаква се пенсионерът, който казва, че с градския транспорт се чувства много по-спокоен и стига много по-бързо.

Фади Хамаде, икономист и директор на Института за екологични ресурси и устойчиво развитие, споделя ентусиазма на гражданите. "Както всяка обществена услуга и тази е инструмент за преразпределение на доходите във Франция", казва той.

"Тя има положителни външни ефекти. Намалява емисиите на въглероден диоксид и замърсяването в града. Изглежда, че води и до отваряне на нови магазини и по-голямо социално разнообразие в центъра на града, тъй като хората се придвижват по-лесно", добави той.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


110
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
39
4
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Безплатно е само сиренцето в капана за мишки.
38
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
до 36 Кравар, по твоята малоооумна логика ТИ понеже си кравар и евроатлантик, колко струва сега билета в България след като сме васали на Краваристан и Европа??? Не е ли 2 лева, кравар? Пак ми прочети 21-ви пост, кравар! Муахахахахаа...ти си направо за Карлуково.
37
1
 
3
 
! Отговори
В ЕС БЕЗ ПАРИ преди 2 месеца
А в най-русофилската държава, която иска да излиза от ЕС - 1,60. СЛОЧАЕНОС?
36
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Ми коментарите са ти безплатни - така и билетчето в Европейския Съюз. А в Съветския Съюз колко беше билета?
35
2
 
0
 
! Отговори
БЕЗПЛАТНО преди 2 месеца
В бай Тошево беше по-гадно от сега.
34
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
до 32 Кравар, като и двамата пишем за без пари защо ми задаваш идиооотския въпрос колко коментара е един билет, кравар? Виж колко си смееешен!
33
1
 
0
 
! Отговори
ЧУВАТЕ ЛИ КОПЕЙКИ преди 2 месеца
В ЕС БЕЗПЛАТНО, А В БАЙ ТОШО - 6 СТОТИНКИ. УЖАС! КРАЖБЪ
32
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Не съм те питал колко ти струват коментарите, рашняр. Ясно ми е че не струват нищо.
31
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
до 30 Ето, че си бил мъдър. Толкова струват и моите коментари, кравар!
30
2
 
2
 
! Отговори
ОТ 26 преди 2 месеца
До Анонимен "А колко цента ти плащат за коментар от краварското посолсТВО" - 0 цента
29
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
до 26 А колко цента ти плащат за коментар от краварското посолсТВО, кравар?
28
1
 
0
 
! Отговори
ДГД бедните преди 2 месеца
Вдигнете билетчето на 5 лева даже. Не ми пука. Да се пукат душманете
27
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Копейки,става въпрос за Европа.
26
3
 
3
 
! Отговори
Чуеш ко пее радиото? преди 2 месеца
ДО 21 - а колко коментара е един билет, копейкo?
25
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
до 24 Къртиш от простотa! Че те бабите и дядовците ни на 80% в момента са русофили бе, краварски Евроатлант!
24
4
 
5
 
! Отговори
Евроатлант преди 2 месеца
Моето мнение е, че за хора в нужда (майки, баби, дядовци, болни, бащи с деца, ученици) билета трябва да е безплатен. Но за бедните русофили, чалгаджиите и пpocтите, билета трябва да стане поне 3.50лв МИНИМУМ, за да са още по бедни. Пожелавам им го.
23
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Никога не си купувайте билети и карти. Дано да фалират дано.
22
1
 
5
 
! Отговори
Много се пазете преди 2 месеца
Аз съм виждал фалшиви контрольори дето гърбеха хората за пари. За това нямам никакво доверие на тези хора.
21
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
до 19 Чуваш ли, кравар...2 лева е сега билета, а не като при бай Тошо от 6 стотинки, кравар! Я изчисли колко билета можеше да си купиш със средна заплата от 120 лева при бай Тошо. 2000 билета. Сега средната заплата 4000 лева ли е у нас, като билета е 2 лева, краварски мозък? А?
20
4
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Аз един път ме спря контролата без билетче и започна да ме заплашва, при което не им обърнах никакво внимание и слязох на моята спирка и си заминах. Те нещо квичexa зад мене гадните путинофили, но нямаше кой да ги слуша, защото се оглеждах от къде да си закупя кафенце.