Ще си купи ли българинът е-кола? Обмисля се помощ от 6135€

Едно обикновено семейство едва ли би доплатило още 70 000 лв.
10 ное 2021 18:22, Анисия Иванова
62
Ще си купи ли българинът е-кола? Обмисля се помощ от 6135€
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Българската държава планира да субсидира покупката на нов електромобил, като поеме до 30% от цената му, но максимум 6135 евро (12 000 лв). Тази сума обаче реално ще бъде много под 30%, защото електрическите автомобили са с високи цени. Така че подходът, заложен в проекта на оперативна програма "Околна среда" (2021-2027 г.), едва ли ще повлияе върху продажбите на електромобили в страната. Това сподели д-р Веселин Грозданов, преподавател във Висше транспортно училище „Тодор Каблешков“, в ефира на предаването “Бизнес старт” с водещ Христо Николов.

В близките 4-5 години само по-богатите кръгове на българското общество, които имат сигурни доходи или са пионери в своите области, ще могат да си позволят електромобили.

“Едно обикновено семейство, което си закупува стандартно автомобил втора употреба на 5-10 години, едва ли, като му се дадат 12 000 лв., би доплатило още 60-70 000 лв. за електромобил.”, допълни Грозданов.

С тази субсидия България прави малка стъпка към политиките за насърчаване на електромобилността, които се прилагат от години в други европейски страни. Финансовите инструменти там често са комбинирани с изискване за предаване за рециклиране на стари автомобили, които замърсяват най-много.

В България трудно може да увеличи броят на електромобилите и заради несигурността. Дори и хората да имат необходимите средства за тях, те биха ги спестили, защото не знаят какво ще се случи през следващата година, смята д-р Веселин Грозданов.

От години продажбите на употребявани автомобили в България са повече от новите, като съотношението понякога е 1:10. така че предвиденият стимул от 6135 евро трудно би променил потребителското поведение. И все пак гостът определи като положителна тенденцията, че през последните години населението все повече подменя старите си автомобили и ако преди е било нормално да има 15-20-годишна кола, сега средната възраст на автомобилите, поне в столицата, намалява.

Интересът към изграждане на зарядните станции трябва да идва от бизнеса, а да не се разчита на държавни субсидии, каза д-р Грозданов. Причината за не толкова добра развитата инфраструктура са малкото електромобили, а инвестицията, която трябва да се направи за зарядна станция, не може да възстанови разходите си.

Целия разговор може да чуете във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


62
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
7
3
 
9
 
! Отговори
Duchess of Cringe преди 2 години
Браво гоим, ще се купуват пак коли от запада, но вече не на старо и на що-годе поносими цени, а на скъпо и "еко".С тази еко вълна скоро дори силният икономически мотор на Европа, Германия, ще се скапе, но как да го обясниш туй на 20 годишните тамошни еко-квачки, които са свикнали г-ъ-зо им да е на топло и нито разбира нещо от икономика, нито пък им пука какво става с бедните мравки някъде в дивия Ostblock...
6
2
 
18
 
! Отговори
Сатира преди 2 години
Оххх колко пъти по 6000 евро, ще се източат от държавата. От "наши" и "ваши" хора..
5
3
 
33
 
! Отговори
Коментар преди 2 години
Значи паралиите на хранилка и крадците пак ще ги субсидираме с някой лев!Как бачкатор с 900 лева заплата която отива за сметки и издръжка ще си позволи лиготията да си купи нова кола?Никак!
4
3
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Аз се чудя на колко да разделя кило кремвирши за да има за няколко дни за децата да ядат с лещата, те за електрически коли помощи ще дават.
3
3
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Електричрският транспорт като цяло е лишен от икономическа логика.
2
12
 
6
 
! Отговори
? преди 2 години
Направете СПЕШНО зарядни станции преди да се издушим в тези градове. Коли ще си купим. Без зарядни не става.
1
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ако държавата плаща и за зареждането му, защо не?