Ти, татенце, си без колан...

В катастрофа умираме за седем десети от секундата, коланът се закопчава за 7 секунди
22 окт 2009 17:15,
145
Ти, татенце, си без колан...
Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Коланите - възможност за спасяване на живота или прищявка на пътните полицаи?

Ако сте от хората, които все още си задават този въпрос, то задължително продължавайте да четете. За другите - четенето е препоръчително. 

Само за 1 година 300 души щяха да бъдат спасени от смърт в катастрофи.

3000 души пък нямаше да получат тежки и трайни увреждания.

Други 2000 нямаше да получат различни по-леки наранявания....

...само ако бяха направили най-елементарното нещо – поставяне на предпазния колан.

Поставянето на колана отнема от 3 до 7 секунди. Шансът за оцеляване е 30%. Ще се възползвате ли?

От утре до 11 ноември "Пътна полиция" започва превантивна кампания под наслов "Да спасим 300 човешки живота! Да поставим предпазните колани!"

“Важно е хората да бъдат мотивирани да поставят коланите по собствено убеждение, като рефлекс за собствената си сигурност и за сигурността на пътниците в колата, а не от страх от глобите”, заяви на пресконференция днес главен инспектор Красимир Костов от "Пътна полиция".

В момента в България обезопасителните колани се ползват от около 85% от водачите и пътниците на предни седалки при пътувания извън населените места и от около 65% - в населени места.

Въпреки разпоредбите на Закона за движението по пътищата, коланите не се използват от пътуващите на задните седалки в автомобилите.

Във всички държави-членки на ЕС законът изисква задължително ползване на обезопасителни колани на всички седалки, при всички пътувания.

Изследванията на Европейския съвет за безопасност на транспорта показват, че всяка година в Европа, благодарение на използването на обезопасителни колани, от сигурна смърт се спасяват над 11 500 души.

В европейските държави обезопасителните колани се ползват от близо 95% от пътуващите на предните седалки в автомобилите и от 85% - на задните седалки.

От Пътна полиция са убедени, че ако насочат усилията си към децата, кампанията ще стигне по-лесно до родителите.

Анкета

Слагате ли колани и на задните седалки?

Затова инициативата е придружена от песен, написана от композитора Русалин Наков и изпълнена от актьора Христо Чешмеджиев и малкия Краси:

„Семейството се готви да пътува
в колата празно място не остана.
На мен обаче ми се струва,
че някой забравил е колана
Ти, татенце, си още без колан!...“ и т.н.

Никой не вярва, че ще катастрофира. Смята, че това става с други, които са некадърни зад волана, обясниха още пътните полицаи.

Шофьор и пътник, които са си сложили коланите, в очите на неосведомените изглеждат като песимисти, подготвили се да катастрофират.

Който не поставя колана, се смята за щастлив оптимист. Но не трябва да се забравя, че песимистът е добре информиран оптимист, пише в брошурата на кампанията на КАТ.

Какво не знаят „щастливите оптимисти“? Нека развенчаем митовете:

Мит 1: Ако се хвана здраво с ръце за кормилото и се запъна с краката, при сблъсък с кола или дърво няма да пострадам!
Грешка! Човек може да се задържи с ръце и да не излети към стъклото при удар със скорост до... 15 км/ч. При удар със скорост 40 км/ч шофьорът и пътниците му без колани се изстрелват със сила, 12 пъти по-голяма от собственото им тегло, равна на падане от петия етаж.

Мит 2: Няма смисъл да се ползват колани в населените места. Скоростите са малки.
Грешка! Коланите са най-ефективни при скорости до 60 км/ч.

Мит 3: Ако колата се обърне по таван, ще съм вързан и няма да изляза от купето.
Грешка! При преобръщане пътниците без колан излизат от купето и биват премазани от търкалящата се кола. Коланите пазят от травми почти 100% в случаите на преобръщане на автомобила.

Мит 4: Майки вярват, че детето е в безопасност, ако й е под око на предната седалка, дори без предпазно столче с колани!
Грешка! Дори при рязко спиране детето излита и се блъска в предното стъкло. Ако е в скута на възрастен на задната седалка, то бива премазано от неговата тежест в облегалките на предните седалки.

Мит 5: Тактика „Ако няма полицаи, нямам колан!“
Грешка! Коланът се слага заради собствения живот, не заради полицаите, глобите и точките!

Мит 6: Коланът ме притеснява и шофирам по-лошо.
Грешка! Явно рядко го ползвате. Ако в продължение на седмица го слагате редовно, после ще чувствате дискомфорт, когато сте без него. Въпрос на свикване.

И така нататък, и така нататък... 

За заключение прочетете следното: При катастрофа човек умира само за седем десети от секундата!

Коланът се закопчава само за 7 секунди.

Ще инвестирате ли при всяко потегляне 7 секунди от живота си?

......................................................

Ето и малко информация за тези, които се интересуват как точно протича едно челно сблъскване на автомобил, пътуващ с 90 км/ч.

Седем десети от секундата, казахме:

- първа десета: Автомобилът се блъска в препятствието. Челните му части се смачкват. Започва деформация и на частите между предната решетка и блока на двигателя. Тялото на водача полита напред със сила 170 кг/см.

- втора десета: Предният мост и двигателят вече достигат преградата на купето. Задната част на автомобила още има по-висока скорост от предната, затова започва да се деформира купето и рамата.

Теглото на водача се увеличава на 420 кг и продължава да лети напред и нагоре с увеличаваща се скорост. Краката му вече са счупени от удара в педалите или от смачкването на пода на купето и са отхвърлени назад, като преди това връзките им към тялото са скъсани.

- трета десета: Тялото на водача се откъсва напълно от седалката. Гърдите му се удрят в кормилото.

- четвърта десета: Предната част на автомобила вече е смачкана около 60 см, а задната продължава да се движи със скорост около 60 км/ч. Блокът на двигателя влиза в купето, а задната част се повдига нагоре във въздуха.

- пета десета: Тялото на водача, поради кинетичната енергия, тежи вече 1,5 тона и продължава движението си напред и нагоре със сила, 20 пъти по-голяма от земното притегляне.

Кормилото разкъсва кръвоносните съдове и белите дробове. Ако то се счупи, кормилната колонка причинява още по-тежки травми.

При този челен удар, човешкият черен дроб, който тежи 1,7 кг, придобива кинетична енергия, равна на 46,7 кг/см; сърцето, което е 300 гр - 8,4 кг/см, а мозъкът от 1,5 кг достига натоварване 42,5 кг/см. При това връзките на тези органи към тялото се разкъсват.

- шеста десета: Подът и купето продължават да се нагъват в средата. Водачът вече е мъртъв. Главата му се е разбила в предното стъкло и в рамката на тавана.

- седма десета: Задната част на автомобила вече не се движи. Автомобилът е напълно разрушен. Всички, пътували без колани, са мъртви.

Край.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


145
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
83
0
 
1
 
! Отговори
Бе, ти не ми ги преди 14 години
разправяй...мерника на мерцедеса уцери дървото челно и само колана ме спаси. Без капка кръв.
82
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
А при по-високи скорости и спирачките не помагат а допринасят за това автомобила да стане неуправляем... Махай и тях!
81
0
 
1
 
! Отговори
.. преди 14 години
Интересно какво става със шиините прешлени, когато главата тежи 20 пъти повече и се движи с 90 км/ч , а тялото се спира от колана :)Колана помага при ниски скорости. При висока скорост - 90 км/ч и повече е по скоро смъртоносен. При челен удар се умира с и без него.
80
0
 
1
 
! Отговори
m-3 power преди 14 години
tezi koito misliat che bez kolan e goliamo geroistvo sa bolni mozaci
79
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
Ще изкажа крайно (и провокативно мнение), но вярно: Живота е мой и трябва да имам право да реша какво да правя с него. И не ми казвайте, че всички плащаме ... (ако са прави и колана те спаси) всички плащаме, но ако не го сложа плащам само аз (с живота си). Не искам държавата да ме третира като вол и да ме "пази" жив, за да и плащам данъци до 65 години (после до повече)! Не искам и "акции за заблуда на противника"! Пак казвам за коланите съм, но по мое решение, а не защото полицаите са "решили"!
78
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
Със или без колани, със или без фарове... КАРАЙТЕ ВНИМАТЕЛНОПоздрави!
77
0
 
1
 
! Отговори
ВСЕКИ преди 14 години
който ни кара да шофираме с колани и на фарове, ни прави добро, дори и да не го осъзнава...стига сте мислили само за това , колко ще им рутнете като ви спрат...Ако сами не мислите за безопасността си, нема полицай на света, който да не ви се струва корумпиран.
76
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
Хора не бъркайте темите! Аз съм ЗА коланите, за моята сигурност. НО тук говорим за поредната ИМИТАЦИЯ НА ДЕЙНОСТ и ЛЕГАЛИЗИРАНЕ НА КОРУПЦИЯТА от полицията!!! Твърдо ПРОТИВ съм подобни "акции"! Статистиката е показала, че при такива акции РАСТЕ корупцията , но не намаляват жертвите! Не се връзвайте на легализирането на полицейщината уж за наше добро!
75
0
 
1
 
! Отговори
Живея преди 14 години
втори живот, благодерине на колана си...а денят беше петък - 13 - ти :)))
74
0
 
1
 
! Отговори
kk преди 14 години
ако карате като животни много ясно че и колана няма да ви спаси... но щом колите имат колани значи не са за нещо напразно...
73
0
 
1
 
! Отговори
IND преди 14 години
оо даа коланът е особено опасен - коее по-добре да си без колан и да си размажеш главата в таблото или да си изкълчиш рамото заради колана?
72
0
 
1
 
! Отговори
КАТер преди 14 години
с 50 км/ч си бил преди да набиеш спирачките, ударът ти явно е бил най-много с 20.
71
0
 
1
 
! Отговори
deni4eto преди 14 години
na prednite sedalki vinagi slagam,nezavisimo dali karam ili se vozq,i naistina bez nego mi e nekomfortno,no na zadnite sedalki go nqmam tozi navik
70
0
 
1
 
! Отговори
Случаен преди 14 години
Не говори глупости. Ей това е манталитета на всичики недоноси като теб. Що си мислиш само за собствения *** ве. Живота си е твой, а колко други може да съсипеш....Самонадеяни ***. Ей винаги сте били по-умни от стотици екипи, които са доказали, че е повече полезен, отколкото опасен.
69
0
 
1
 
! Отговори
ползващ колан преди 14 години
до 63 и 64:Пич, колкото и минуси да ми поставиш - тя истината боли, а и акъла ... нали се сещаш ?Радвам се, че съм те разчуствал все пак...
68
0
 
1
 
! Отговори
към 64 преди 14 години
Аз предлагам след като сте толкова надъхани да направите една презентация за вредата от коланите пред транспортния министър та барем отменят тоя "***" закон.
67
0
 
1
 
! Отговори
ползващ колан преди 14 години
do 63 i 64 :Абе вие на коя земя живеете, а ?Как може да разсъждавате така бе, хора ?!О, забравих, че вие сте 'голееееми' мъже - джигити.... А ние - мишиците комплексари...Ама що не се пробвате със 100 км ЧЕЛНО да треснете една стена, естествено без омразните ви колани...и тогава ще си говорим...Айде, дерзайте и по-малко глупости приказвайте- хората ви се смеят !
66
0
 
1
 
! Отговори
GGG преди 14 години
.....момента в България обезопасителните колани се ползват от около 85% от водачите и пътниците на предни седалки при пътувания извън населените места и от около 65% - в населени места....АЗ ИСКАМ ДА ЗНАМ НА КОЛКО ПРОЦЕНТА ОТ ТЕЗИ 15% И СЪОТВЕТНО 35% ИМА НАПИСАН АКТ ЗА ТОВА НАРУШЕНИЕ! КАТ ТРЯБВА ДА СЛЕДЯТ ЗА СПАЗВАНЕ НА ЗДП А НЕ ДА ПРАВЯТ КАМПАНИЯ ЗА НЕЩО КОЕТО Е УРЕДЕНО СЪС ЗАКОН.
65
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
А има и такива случаи: "Ти, чичко, защо си разкопчаваш колана?"
64
0
 
1
 
! Отговори
Очевидец преди 14 години
Хора, осъзнайте се бре ?! Четете, попивате, промивате си 3-те клетки и повтаряте като папагали. Ама разум, мисъл = нула.Колана НЕ СПАСЯВА ЖИВОТ - набийте си го в хралупите !!! Колана единствено спомага да получите кошмарни увреждания дори при елементарен сблъсък.Ако има положителна страна е - ползвайте колан заради полуграмотните просяци в униформи и карайте внимателно защото сте с колан !!! И лек сблъсък с него може да е фатален.