Колко плащаме за дизела - най-много или най-малко в ЕС?

Трайков: Бензиностанциите у нас не се борят за пазарен дял
Обновена: 9 мар 2015 14:04 | 9 мар 2015 12:09,
45
Колко плащаме за дизела - най-много или най-малко в ЕС?
Снимка: Reuters

Цените на горивата на бензиностанциите в България са много близки, но различните вериги привличат потребители с различни бонуси – намаления за лоялни клиенти и различни отстъпки. Факт е обаче, че никой не намалява цените и не се опитва да завладява пазарен дял, коментира в ефира на bTV темата за цената на дизела у нас бившият министър на икономиката и енергетиката Трайчо Трайков, сега част от Гражданската квота на Реформаторския блок.

За шофьорите у нас от години стои въпросът защо дизелът е по-скъп от бензина. По данни на депутата от Реформаторския блок Мартин Димитров обаче цената на дизеловото гориво у нас се оказва и една от най-високите в Европа. „По-високи цени има само в Дания, Гърция и Малта“, пише той в своя Facebook профил.

Цената на дизела в България (без данъците) е с около 14 стотинки по-висока от средната в ЕС, продължава още той и допълва, че е задал въпрос към вицепремиера Томислав Дончев за причината и очаква неговия отговор.

Според Мартин Димитров Комисията за защита на конкуренцията „дори не знае за съществуването на този проблем“.

Припомняме обаче, че още в началото на годината от Комисията излязоха със становище, че няма причина за проверка на пазара на горива. Той се развива съвсем логично на европейските тенденции, обясни говорителят на КЗК Марио Гаврилов.

Според Трайчо Трайков обаче, при положение че в съседни страни цените на горивата са по-ниски, каквито данни бяха показани в ефира на bTV, в един свободен пазар е възможно гориво да бъде внесено и така цените да бъдат намалени.

Той допълни, че институцията, „която има право да пита и констатира“ защо това не става, е КЗК. „При всяко съмнение КЗК има широки правомощия да иска информация и да прави разследвания“, обясни още той.

Трайков посочи, че дизелът има голям дял на пазара за горива у нас, защото това е предпочитаното гориво за товарния транспорт и селското стопанство.

През 2014 година у нас количествата на потребения дизел са три пъти повече спрямо бензина, посочи проф. Атанас Тасев. По данни на статистиката през миналата година в България са продадени 471 хил. тона бензин и 1,739 млн. тона дизелово гориво.

Пред bTV експертът беше категоричен, че крайните цени на дизела са едни от най-ниските в Европа, като се вземат предвид акцизите и ДДС, които формират 42% от цената. Другият основен компонент е цената на петрола (40% от цената на дизела), а останалите са разходите за дистрибуция, маркетинг и т.н. Така, достигайки до крайния потребител, цената на дизела у нас всъщност е една от най-ниските на Стария континент, обясни той.

Статистиката не потвърждава и данните, че в страната не се внася дизел от съседните държави – през 2005 година делът на вноса е бил 26% от общото потребление, а през миналата година достига почти 36%, посочи още Тасев.
„Не е така просто да се внася, трябва да има междинни складове“, коментира експертът.

Трайчо Трайков се съгласи, че вносът не е малък и при това положение трябва да се търси причината защо въпреки вноса на по-евтин дизел цената на суровината не намалява. Според него проблемът трябва да се търси в междинната инфраструктура – складове и тръбопроводи, по които се внасят горивата.

„През 2012 година КЗК беше обяснила защо това е така – 80% от междинните складове са в едни и същи ръце“, категоричен беше той.

Още икономически новини четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


45
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
36
0
 
0
 
! Отговори
Диман преди 9 години
Проблемът се казва ЛУКОЙЛ!!! Всички знаят това, но се държат като щрауси!!!
35
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Няая да намалят цените на горивата,защото от там идват парите за бюджета! А всички партии получават ,съвсем незаслужено, парите си от там ! А и мафията печели също от контрабандата на горивата!
34
0
 
5
 
! Отговори
Язе преди 9 години
Част от лекарството е да се приеме изменение в конституцията с което напълно да се изключи финансирането от външни сили и фактори на НПОта, фондации, религии и партии, както и на всички видове организации с не стопанска цел. Австрия вече прие такъв закон.
33
0
 
4
 
! Отговори
Язе преди 9 години
Решението е връщане към държавния капитализъм от края на 19 и 20 в. и социалдемократичния модел на стара Европа. Китай го прилага много ефективно, Русия също, Турция направи икономическо чудо по тази схема. има и други в Латинска Америка. В ЕС Унгария върви по този път. Хората си създават икономически модели в унисон с държавните и народните си традиции само ние въвеждаме и експериментираме по заповед от вън и така докато не изчезнем съвсем.
32
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Проблемът не е в акциза - проблемът е липсата на конкуренция и лакомията на търговците.
31
0
 
7
 
! Отговори
Язе преди 9 години
Кога българите ще проумеят, че неолибералната догма за свободния пазар е същата измама като комунизма с неговия справедлив модел. То и хората на върха на догмата са едни и същи и по време на комунизма и сега. Свободен пазар не може да има, не приложимо е. Догмата се налага за да се убие средната класа и да се превърне народа и въобще хората в безимотна заробена маса ***, лесни за командване. Комунизма правеше същото само че по директно и брутално. Резултата е същия, бедност, дългове, мизерия
30
6
 
6
 
! Отговори
Блядко преди 9 години
Горивата ни са най-скъпи понеже идват от братска Россия
29
0
 
15
 
! Отговори
Иво преди 9 години
Цената на дизела в България (без данъците) е с около 14 стотинки по-висока от средната в ЕС. Колко е средната заплата в ЕС? Обществена тайна е и ниското качество на горивата в Бг! Следователно цената е много по-висока от тази в ЕС!!!
28
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
във Велика Британия, ако не ме лъже статистиката, акциза е близо 90-92% от цената на горивот!!! Ако това е така, то направете си сметка за себестойността на литър гориво преди ДДС и акциз!! После погледнете заплатите...... и няма край.
27
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До АнонименНе е само проблемът в акциза. Цената БЕЗ АКЦИЗА е по-висока от средната в ЕС.Странно как "експертът" не обяснява това, а обяснява, че цената с акциза и ДДС била една от най-ниските. Т.е. ако цената без акциза също беше ниска то и крайната цена щеше да е още по-ниска нали?
26
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Проблема е в управляващите със големия акциз , не може най бедната страна в ес да плаща такива големи цени на горивото , ОСТАВКА
25
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До ognyanzТочно така, вместо управляващите да разрешават проблемите те си мислят, че тяхната роля е само да ги констатират. Разбира се през това време забъркват нови и си пълнят гушите.То не са КЗК, КНФ и всякакви други ***, които мислят само оправдания защо не могат нищо да свършат.
24
0
 
11
 
! Отговори
фоб преди 9 години
до 27Американските централи намалиха с 20% ел. енергията, но тази новина не се отрази. Сега остана да се вкарат в затвора тези които подписаха договорите за Мариците. Не луд този който яде баницата..нали знаеш.
23
0
 
2
 
! Отговори
roslio преди 9 години
Ало химика. Прочети си първо учебника по химия и тогава давай асъл на другите.
22
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
С Р.Овч. в борда на директорите на Лукойл си е направо без пари бе!
21
0
 
7
 
! Отговори
ognyanz преди 9 години
Проблема с междинните складове е като този с американските ТЕЦ-ове Марица-Изток 1 и 3. Някой създава проблема, след това всички казват че го има този проблем, но никой нищо не прави, за да бъде премахнат. И така ще бъркат в джоба на българския потребител до трето пришествие.
20
2
 
3
 
! Отговори
-10 преди 9 години
Ало бензинджията, всичко останало е фракция на дизела. Дизелът е основната суровина, бензините и газта са отпадъчни продукти при производството на дизел!
19
4
 
9
 
! Отговори
фоб преди 9 години
80% от междинните складове са собственост на Лукойл , тоест на "освободителката" ви матушака раша . а останалите 20 % на дъщерната й фирма
18
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До zeusLukoil Europe Holdings B.V. operates as a subsidiary of Open Joint Stock Company Oil company LUKOIL.Намали ти глупостите.
17
4
 
5
 
! Отговори
zeus преди 9 години
До 21Ха сега провери в холандския търговски регистър на кой е Lukoil Europe Holdings B.V и спри да говориш глупости.