Преподавател от СМГ: Часовете по математика са малко!

Слабите оценки на матурите – образование, оставено на инерция
Обновена: 8 юни 2015 16:35 | 8 юни 2015 13:47, Анисия Иванова
100
Преподавател от СМГ: Часовете по математика са малко!
Снимка: Reuters, архив

Слабите резултати на матурите по математика при седмокласниците и зрелостниците не са изненада. Спадът на нивото в математическата подготовка на българските учениците се наблюдава от години, коментира пред Dnes.bg Илиана Цветкова, дългогодишен учител по математика в Софийска математическа гимназия "Паисий Хилендарски" (СМГ).

Това, което видяхме – най-слабите резултати от 6 години насам при 7 клас, е заложено преди години и се крие в неглижираното отношение на обществото и институции ни към образованието, смята тя. Все по-слабите резултати от година на година в математиката, а и като цяло, означава, че образованието ни е оставено на инерция.

Още по темата

В обучението по математика трябва да се променят доста неща, за да имаме други резултати и на първо място да се увеличат часовете, които да са за упражнение. Според международните изследвания в областта на математиката и природните науки нещата у нас вървят зле. От пето - шесто място преди време, днес сме паднали драстично надолу, обясни математикът.

Тя категорично не е съгласна с обвинението, че тази година задачите са били по-трудни. "Напротив, всяка година първият модул става по-лек. Всеки, който се занимава с математика, може да го потвърди. Някои от моите ученици  са го решили за 18 минути, а за него са предвидени 60. Отчитам факта, че учениците от СМГ са много добре подготвени. Същото потвърдиха колеги от Първа частна математическа гимназия и други градове", обясни тя.

Изводът според нея е, че ученици, който имат повече часове по математика, са се справили. Оттук първият и основен проблем - часовете по математика в училище са малко. Матурите се изтеглени през май, учителите нямат достатъчно време да си предадат материала и да направят упражнение, обобщение на изученото. Имам предвид обикновените училища, а не такива като нас, които са профилирани, уточни Цветкова.

Друга причина за слабите резултати е лошото разпределение на материала до 7 клас.

До 4 клас материалът е много олекотен. Това се направи преди години, когато се въведе 6-годишното образование, което така и не се наложи, но структурирането на материала остана. "В момента колегите от начален курс се чудят какви задачи да им измислят, защото децата смятат до 100 само със цели числа. Децата решават, че математиката е лесна и няма нищо сложно, което да се учи и в 5 клас връзката се къса", обясни тя. Затова резултатите от малките матури - при 4-класниците, са неадекватни, смята специалистът.

"Не може цял клас от произволно училище да има оценки от 5 и 6 по математика. Учебната програма би трябвало така да е структурирана, че болшинството деца в 4 клас на външното оценяване да изкарват 4 и 5. Тези високи оценки означават, че нещо не е наред", смята Цветкова.

Ако погледнем какво се учи в другите държави, ние не сме свалили материал от по-горните класове - още в 6 клас там се изучават Питагоровата теорема и еднаквите триъгълници. Мит е, че нашите деца са претоварени. Ако се направи реорганизация, може да се намери място за повече часове, както е в частните гимназии. Ако децата имат достатъчно часове и са добре подготвени, ще изчезнат и частните уроци.

Друга причина за слабото представяне на втория модул при 7-класниците е, че нашите деца не са научени да мислят. Научени са да прилагат процедури. "Колегите нямат време да ги оставят да открият сами решението, да пробват оттук-оттам, да разнищят условието. Затова им казват: "Тази задача се решава така, другата - еди-как си“. Дават им наготово решенията", смята математикът. Децата ни се опитват да научат процедурата и ако има дори малка промяна в условията на задачата, не могат да го осмислят.

При зрелостниците слабите резултати са по аналогични причини, но там много често липсва и мотивация. След 7 клас който е успял да влезе, където е искал, забравя завинаги математиката и спира да учи сериозно. Когато решат да се явят на матури след 12 клас, защото им трябва за кандидатстване във ВУЗ, вече са изпуснали материал, а в математиката много трудно се наваксва.

По думите й идеята да се намали времето при матурите по математика при зрелостниците е безсмислено. "Чух аргументацията, че те и без това излизат в 10 часа. Ако е дисциплина, на която се проверява ниво знание, може би това ще работи", допълни тя.

Но за математиката, където се проверяват няколко нива на познанието –  умения, знания, приложение, анализ и синтез, те не могат да бъдат проверени с въпрос, на който знаеш отговора веднага. Намалим ли времето за матурите по математика за догодина, това ще е още по-голяма катастрофа", убедена е Цветкова.

Относно ситуацията в Кърджали тя е категорична, че е имало помощ отвън. "Очевидно някой там не си е свършил работата, каза тя. "Допускам  и това, че нещата са направени умишлено. Тази година при строгата организация с камерите и квесторите резултатите са други. Така лесно не можеш да смениш нито поколенията, нито манталитета на работа", обясни Цветкова.

Изводът от поредните слаби резултати от матурите е, че е нужна промяна в преподаването. Трябва обаче да сме наясно, че образованието е много консервативна система, ако въведем малка промяна сега, тя ще даде резултат след няколко години. А пък големите и резки промени не са хубави, защото не знаем до какво ще доведат, предупреди Цветкова.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


100
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
86
0
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До АнонименТо часове и консултации има, но никой не идва.И ако дойде е преди края на срока.Не задава конкретен въпрос,за да разбере преподавателя,че е прочел и не е разбрал.Идва се,за да обясниш същото,което си правил в час,но тогава въпросното дете е било заето с други дейности.Аз съм учила чужд език с два речника,защото нямаше.И научих.Въпрос на желание,на борба и труд,а не на непрекъснато мрънкане.Как аз успях да издържа изпит в СУ за филология без да има на пазара учебници,без уроци.
85
0
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До АнонименВ Германия може да седнеш с гръб към преподавателя,може да не слушаш, държавата ти плаща един безплатен опит.Ако сгрешиш,за да го направиш/длъжен си/ си плащаш от джоба.И така невниманието преминава много бързо във внимание,като се бръкнеш по-дълбоко в джоба.Някои ученици не знаят къде са им учебниците,на кой урок са, да не говорим за домашно или пък да са се подготвили за контролно.Родител идва,ако детето му е оставено на поправка,иначе не можеш да му видиш очите.Контрол няма.
84
2
 
31
 
! Отговори
sss преди 8 години
До kzlДа, в Германия се учат интеграли, но в БГ не знам къде се учат. Синът ми завърши Математическа гимназия.
83
0
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До питагор 90Елементарно е,Питагоре-по твое време нямаше задължително НВО с част кандидатстване,полагана от повечето ученици на куп и еднаква за всички училища. Всяко училище с прием си имаше свои изисквания и курсовете и уроците не бяха така разпространени,като днес.Или ще се лъжем в обратното?Няма кой да повярва. Алгебрата и геометрията се учеха отделно,систематизацията на материала беше по- добра,учителите поне на нас ни даваха всеки път домашни и ги проверяваха,подготовката беше училищна.
82
0
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Да, 94, това е начинът.Защото винаги ще има разминаване между децата, ако ще и всеки ден само математика да учат.И винаги ще има изоставащи.Поради което е нужна повече индивидуална работа с тях в часове за консултации,които да се провеждат редовно и ефективно,а не механично по час или повече горница на общия принцип-"Колкото повече,толкова повече."Нужна е и работа с надарени ученици,но си има специализирини училища и паралелки.Трябва да има и реални СИП-ове /не само ЗИП/по различни предмети
81
0
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Относно частните уроци, има деца, които не могат да усвоят материала в час и е необходима индивидуална работа с тях. Единственото решение на проблема е да имат всеки ден часове за консултации и да работят индивидуално с изоставащите ученици.
80
2
 
35
 
! Отговори
родител преди 8 години
И последно - госпожа Илиана Цветкова беше преподавател на моето дете и ако бихте имали късмета да преподава на вашето, нямаше да се налага никога да го водите на уроци! Затова мисля, че нейната преценка е извод от опита й на преподавател и вероятно е най-правилната!Жалко, че са много малко преподавателите като нея в българските училища!
79
2
 
35
 
! Отговори
родител преди 8 години
И искам да продължа-ако са били необходими курсове и частни учители, не означава ли това, че часовете в училище явно не са били достатъчни? Ами ако детето ми е сираче и няма парички за курсове - обречено ли е да не е конкурентноспособно, защото колкото и да се бориш сам, не всеки е талант, а и едно е да ти го дъвчат преподаватели, друго - сам да се опитваш да компенсираш у дома? Редно ли е да се провеждат изпити, наречени външно оценяване, които всъщност оценяват ВЪНШНАТА ни подготовка-курсове?
78
0
 
38
 
! Отговори
родител преди 8 години
Стига само философии! Аз имам съвсем друг въпрос да задам. ЗАЩО седми клас се превръща в година на ПАРАЛЕЛНОТО образование и цяла година децата ходят събота и неделя по 3-4 часа на предмет допълнително (по математика и по български), за да могат да се явят на тези изпити за гимназия в края на седми клас? Кого оценяваме всъщност - колко са научили в училище, или колко са усвоили в останалото време, или колко пари са имали мама и тате - дали са им стигнали за общ курс или едновременно и за двете?
77
2
 
33
 
! Отговори
питагор преди 8 години
До Анонимен 88Нещо не откривам връзката между годините, в които съм завършил и това как съм се справил? Или ти допускаш че:а) учили сме по-лесен материалб) учили сме повече часовев) свише сме били по-умниТова за частните школи пък изобщо няма какво да го коментирам! Ако ще и 10000 школи да има не виждам това с какво ще ме спре да знам че квадратно уравнение няма решение ако диксриминантата е по-малка от нула. На матура се бориш с теста най-вече, не с останалите!
76
0
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
... от страна на децата- с мед да се намажат "образователите" днешни. Целта на "системата" в образованието ни наистина е не ограмотяване на ц..те, а вциг...не на обществото. И целта се постига с начина ни на обучение и възпитание в училище, вкл. и с начина на провеждане на НВО.
75
0
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Къде пише "занижаване на материал",Питагоре?Говорим си за системи и методи за по-добра разбираемост и приложимост на предмета.Това не е задължително "занижаване". Не сравнявай днешните времена с онези,в които ти си бил ученик.Нещата много се промениха оттогава.Дори слепият и глухият са наясно с огромното количество школи и частни учители,бълващи часове и поглъщащи пари/повечето на черно/за уроци за кандидатстване или дори само за полагане на НВО и задължителна матура.Де да беше до "желание"...
74
6
 
33
 
! Отговори
питагор преди 8 години
Не ми се рови назад по мненията, но имаше предостатъчно такива, че материалът е прекомерно сложен и необходимо занижаването му. Както и да е, не е това основното. Е, аз съм учил до седми клас в обикновено квартално училище, без частни уроци и тн. Старал съм се да слушам в час, хвърлял съм по едно око у дома и това е. Завърших го без особено драми. Не е бил проблемът в нивото на материала. Малко желание се иска. Ум с фуния не се налива!!!
73
0
 
36
 
! Отговори
guest преди 8 години
Това не трябва ли да са часове, в които децата да разпускат след по-тежките предмети? Не е ли по-важно да ги учат на обща култура по музика или рисуване? Тестове ще ми правят и ще ги изпитват. Ако имаше талант и желание, щеше да запиша детето си в музикално или спортно.
72
3
 
33
 
! Отговори
guest преди 8 години
Абсолютно съм "ЗА" часовете по математика да се увеличат, както и тези по БЕЛ.Преди години се говореше за затлъстяване при децата, не спортували достатъчно...И сега какво? Три часа седмично физкултура, но трябвало да са четири, така че децата ходят на всеки две седмици предчас -80 мин. да си вземат и четвъртия час. Два часа музика, в които се правят контролни, входни, изходни..., по изобразително същата работа.
71
0
 
36
 
! Отговори
... преди 8 години
Следващото важно условие е всеки път да се дават домашни, но и да се проверяват. А това масово ние се прави по училищата.И да се премахне тестовото изпитване. Децата не могат да разписват и да решават задачи. Само преписват заградени отговори.
70
0
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Четеш, а не разбираш какво четеш, 82. Нито един родител не е поискал "да се свали нивото на материала". Написаното е ясно- родителите искат той да стане разбираем и достъпен за масата,а за добрите ученици нека е и по-високо. По- важно от математиката е четенето с разбиране.Започва се от такива лесни текстове, като написаните с по няколко прости изречения. Един от начините да се случи горното е провеждане на редовни консултации с изоставащи ученици. Такива често има проформа сега, т.е.- няма.
69
5
 
33
 
! Отговори
питагор преди 8 години
Като чета болшинството мнение и напълно си обяснявам резултатите от матурите. Родителите масово искат да се свали нивото на материала и всичко щяло да се оправи. Няма да се оправи! Тогава и по-малкото за учене ще се учи както сега- никак. Това важи за всеки един предмет, в това число и математиката. И понеже питате какво носило високото ниво на усвоена математика: погледнете процента реализация на завършилите СМГ във всички направления на човешкото познание... във ВСИЧКИ!
68
2
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До Анонимен-Не съм на мнение,че родителят трябва да стои безучастно и да гледа.Много често виждам навън как дете тича и пита родителите си нещо, а отговора е-"Не виждаш ли, че сега говоря? Отивай си играй,че ще те прибера..." и така горкото дете остава без отговор на въпросите си.Няма адекватно родителство.Майки с деца на по 1г. ги оставят да се въргалят в мръсотията/детето им седнало пред тях по земята/,а те люпят семки, пият кафе и пушат на пейката.
67
4
 
38
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Неграмотни са.Трябва да се сяда с детето и да се работи.Моето е на 5, но от две знае цифри, букви, опита се да чете на 3 и половина.Не защото е гений, а защото аз много разказвах, броях, търсих достъпни книжки и създадох интерес.И това ми костваше 20-30 мин на ден, но на 4 детето се опита само да чете и познайте успя.Защо ли?Защото приоритет не ми бе да сготвя, изчистя или да си изпия кафето с майките по площадките, а защото това време отделих на детето си, за да му създам навици.