IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec Megavselena.bg
BGONAIR Live

Два самолета летели един срещу друг над Русия, избегнали сблъсъка на метри

Според записи от кабините е настъпило объркване

Два самолета летели един срещу друг над Русия, избегнали сблъсъка на метри

Два самолета се разминаха с фатална катастрофа в небето само на секунди. Два китайски самолета летяха един към друг над Русия с приблизително 900 км/ч – приближавайки се опасно на височина от единадесет километра.

Според South China Morning Post, Airbus A350 на Air China, превозващ приблизително 300 пътници, и товарен самолет Boeing 767 на SF Airlines са прелетели един над друг на разлика във височината от само 90 метра. Едва в последния момент те очевидно са успели да се избегнат взаимно. 

Самолетът на Air China е бил на път от Шанхай за Милано. Според "La Repubblica" на борда са били много италианци и други европейци. Товарният самолет е летял от унгарската столица Будапеща до китайския метрополис Ечжоу, който има население от един милион души.

Инцидентът се е разиграл рано сутринта на 7 юли (местно време) южно от отдалеченото село Катази в руската република Тува. По това време четири самолета са се движели едновременно през сибирското въздушно пространство, координирано от руския контрол на въздушното движение: полети CA861 (Air China, Пекин–Женева), HU7937 (Hainan Airlines, Пекин–Прага), CA967 (Air China, Шанхай–Милано) и O3128 (SF Airlines, Будапеща–Ечжоу).

Данните за полета показват: В 4:39 ч. местно време A350 (CA967) е летял на височина приблизително 10 390 метра. След това има празнина в данните за височината на GPS – следващата стойност е в 4:52 ч. на 10 970 метра, което е увеличение с почти 600 метра. В същото време Boeing (O3128) на SF е загубил всички GPS данни за продължителен период от време. Но услугата Flightradar24 показва: Самолетите са летели директно един срещу друг – с разлика във височината само около 90 метра. Предписаното минимално разстояние, което не трябва да се превишава, е 1000 фута или 304 метра.

След това в китайските социални мрежи се появиха записи на радиообмена, като South China Morning Post ги анализира. Радиосъобщения между руските авиодиспечери и пилотските кабини могат да бъдат чути на английски, последвани от разговор между екипажите на мандарин.

Според доклада пилотите на SF са съобщили за проблема и са поискали инструкции. Контролът на въздушното движение е реагирал, изпращайки и двата самолета на курс за "избягване". В същото време в двата пилотски кабини се е задействала алармата за сблъсък TCAS (Система за предупреждение за трафик и избягване на сблъсък). Диспечерът попитал A350:

„Изкачвате ли се с инструкции или без инструкции? Моля, потвърдете.“ Отговорът на пилота: „Не, благодаря.“

Според втори запис, пилотът на SF порицал колегата си от A350:

„Видях самолета ви да се изкачва“, казал той – и продължил: „Такава височина е много неподходяща.“

Реакцията от пилотската кабина на Air China била чисто объркване. Пилотът говорил за „момиче“, което „объркало“ всички – вероятно руски авиодиспечер. По-късно той казал:

„Не можахме да им го обясним ясно“ и „не знаехме как да им кажем“.

Пилотите на Air China може да са интерпретирали погрешно руска инструкция, която всъщност е била насочена към полет HU7937 на Hainan Airlines. Пилотът на Hainan потвърдил височината като 36 000 фута – след това пилотът на Air China казал нещо неразбираемо. 

Според доклада и двата екипажа са обявили, че ще докладват за инцидента. Нито Air China, нито SF Airlines, нито китайските или руските авиационни власти все още не са направили официални изявления за инцидента.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата