„До края на ноември Валтер де Силва ще излезе в пенсия” – това кратко съобщение, публикувано на сайта на Volkswagen направо шокира феновете на немската марка, пише Аutonews. В компанията явно също съжаляват за решението на легендарния дизайнер, като отричат то да има връзка с „Дизелгейт”.
„Валтер де Силва олицетворява италианското чувство за красота от една страна и щателния, системен подход и дисциплина от друга – категоричен е шефът на Volkswagen AG Матиас Мюлер. – Той успя да създаде цяла нова култура на дизайна на нашия концерн, което е едно от най-уникалните достижения в автомобилния отрасъл”.
Италианецът лично ръководи всички последни проекти на Volkswagen. Именно той създаде външността на Scirocco, нарисува шестото и седмото поколения на Golf, а също така и екстериора на Passat. А най-важното му постижение е, че успя да съчетае в едно думите „Volkswagen” и „стил” – нещо, което преди неговото идване бе немислимо.
Де Силва започна работа за германския концерн още през 1999 г., но му се наложи да измине дълъг път, преди да направи някои от най успешните модели в историята на автомобилизма.
Торино и рутината
Дизайнерът е роден през 1951 г. в малкото градче Леко в Северна Италия. Определяща за бъдещето му се оказва поканата към баща му да започна работа във Fiat. Семейството се мести в Торино – промишлената столица на Италия, където до 1970 г. се произвеждат най-масовите автомобили в Европа.
Веднага след завършване на училище Валтер започва работа във фабриката на Fiat, но не като дизайнер, а като обикновен шлосер. Младежът обаче се интересува от всички процеси на производството. Той почти винаги остава след работа, а в свободното си време рисува автомобили. Един ден носи чертежите си на ръководството, което веднага оценява таланта му.
Няколко години Де Силва работи за дизайнерската компания Centro Stile Fiat, но там не постига нещо особено. В крайна сметка напуска Fiat и отива в инженеринговата фирма I.De.A Institute, която също се намира в Торино. Това решение обаче също е неуспешно.
Cuore Sportivo
През 1986 г. италианецът има достатъчно опит зад гърба си, след като взима участие в разработката на дизайна на Fiat Tipo и Tempra. Тогава получава предложение да стане директор по дизайна на Alfa Romeo. Това е и най-тежкият период от кариерата му, тъй като ръководството на марката поставя за задача пред служителите да възродят слогана Cuore Sportivo („Спортно сърце”), като освежат външността на седана 155.
Големият успех на Де Силва обаче идва с наследника на 155 – модела 156, който се появява в средата на 90-те години на миналия век. Дизайнерът шокира всички с външния вид на модела, който явно изпреварва времето си. В същото време решенията му за дизайна на автомобила са и доста скъпи, но въпреки това моделът жъне успехи в цял свят.
„Не считам, че останалите дизайнери трябва да приемат моята работа като някакъв закон или ориентир. Напротив, искам да вдъхновя колеги си да измислят и реализират нови идеи”, категоричен е Де Силва.
Въпреки триумфа с Alfa Romeo 156 дизайнерът остава в италианската компания само още 2 години и след конфликт с ръководството на концерна Fiat през 1999 г. отива във Volkswagen Group. Затова и дизайнът на наследника на 156 – модела 159, е дело на друга легенда в бранша – Джорджето Джуджаро.
Ново начало във Volkswagen
В началото на германската си кариера Де Силва работи върху външността на автомобилите на Seat. Под негово ръководство е разработен екстериорът на 5 серийни модела на испанците. През 2002 г. дебютира компактният Ibiza, а почти веднага след това излиза и новата Cordoba, като и двата модела получават отлични оценки от пресата.
През 2004 г. е представен миниванът Altea, чийто дизайн се оказва толкова сполучлив, че автомобилът се задържа на конвейера до 2015 г. Също през 2004 г. е показан и новият Toledo, създаден по мотивите на същата тази Altea. Последното творение на Де Силва за тази марка е хечбекът Leon, ползващ агрегатите на Volkswagen Golf V.
През 2005 г. ръководството на концерна предлага на италианеца нова длъжност – главен дизайнер на Audi. Той приема, като под негово ръководство са създадени екстериорите на Q7, TT и R8. Де Силва лично завършва дизайна на купето A5, което сам определя като най-добрата работа в своя живот. А успехите, които постига и наложените от него новаторски идеи, водят до ново повишение – главен дизайнер на Volkswagen.
„Автомобилите на Volkswagen са прекалено консервативни – обяснява Де Силва след назначението си. – Това е защото самото име на марката се свърза с улегналост и стабилност. Да, качеството е много важно, но заради него не бива да страда творчеството. Затова и моята цел е да създам идеална среда, в която дизайнът на всяка от марките на концерна да процъфтява.”
Под ръководството на Маестрото, както започват да наричат Де Силва, е създаден дизайна на общо 12 модела на марката - Golf VI и VII, Passat CC, Passat B7, Scirocco, Polo, Amarok, Jetta, Sharan, Touareg, Beetle и Up. Самият италианецът получава редица награди, но това не му пречи непрекъснато да търси начини за усъвършенстване.
„Много се притеснявам, че налагането на строги екологични норми ще доведе до появата на огромен брой некрасиви автомобили. Аеродинамиката не е изкуство, а наука. И тя не подобрява имиджа на марката, а просто измерва коефициентът на съпротивление”, казва в едно от последните си интервюта Де Силва.
С неговото напускане си отива цяла една епоха в дизайна. Все пак остава малка утеха, че италианският Маестро ще продължи да помага, тъй като остава като външен консултант на Volkswagen.
Още любопитни статии с автомобилна тематика четете в Automedia.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
САЩ дават базова версия на изтребителите F-35 на Саудитска Арабия заради притеснения на Израел
ЕС е готов да представи правни гаранции за заем за Украйна от 140 млрд. евро
Отказани заявки и по-евтин газ на пазарите свалят цената на газа за декември
Зеленски пред два трудни избора: гражданска война или още жертви на фронта
ЕЦБ има нов план за засилване на международното влияние на Европа
Надеждите за понижение на лихвите от Фед окрилиха и азиатските пазари
Ивелин Михайлов: Влезли са и в дома ми, но "Величие" няма да се предаде
В "България сутрин" на 27 ноември от 09:30 часа: Близо ли сме до мира в Украйна?
Атанас Божилов преди SENSHI 29: Нов опонент, план за победа и мисъл за бенефис
Спортен празник по случай Международния ден на хората с увреждания
Маврут, гъмза, рубин - българските вина са готови за световната сцена
Протест в София заради бюджета: "Висшисти с унизителни заплати от 1500-1800 лв."
Луис Енрике и Пио Еспозито. Интер прави промени за мача в Мадрид
Левски трябва да мисли първо за титлата, после за нов стадион
Распадори, Нико, Руджери! Интер срещу кадри от Серия А
Проблеми за Юве! Не може да се прибере заради снега в Норвегия
Ивет Горанова с жестока конкуренция на световното по карате
Конте в екстаз от първата победа
Bulgaria ON ART представя: Слава Георгиева и дебютната ѝ стихосбирка „Предвидила съм и тази рана“
Поверия за Андреевден – 30 ноември
Зимни стимулатори на имунитета – кореноплодни, билки и бульони
6 грешки на жените, които искат да променят партньора си
От табу до бизнес: историята на успеха на еротичен онлайн магазин и разширяването му в Европа
Любовен хороскоп за декември
Мъж плати за такси във Варна с реквизитно евро (СНИМКИ)
Запалиха светлените на коледната украса във Варна (СНИМКИ)
Жестокост: Мъж преби и прегази с кола момиче
Обсъждат състоянието на Аспаруховия мост днес в МРРБ
Ограмотяват варненските гимназисти как да се пазят от СПИН
Антикорупционната комисия погна партия "Величие"
Магнитното поле на Земята издава зловещи звуци: Чуйте как „пее“ нашата планета
Последна среща: Накъде ще поеме 3I/ATLAS след прелитането край Земята
Магнитна буря удря Земята днес, 26 ноември
Три ключови тенденции, които определят бъдещето на електроенергията
Учени предлагат на Луната да се създаде „резервно копие на живота“
Революционно откритие: Нивото на тревожност се контролира от имунни клетки