Да се намеси ли държавата за цените на горивата?

Предложението е на транспортния министър, бизнесът и анализатори
Обновена: 15 мар 2011 15:08 | 15 мар 2011 15:08,
29
Да се намеси ли държавата за цените на горивата?
Снимка: БТА

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков съобщи вчера, че една от мерките, които ръководеното от него министерство ще предложи във връзка с високите напоследък цени на течните горива (бензин и дизел), е регулиране и на тези цени от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР).

Не стана ясно засега дали предложението е за евентуално поставяне на „тавани“ на цените на производител, на търговци на едро, на търговци на дребно или и на трите вида цени.

Оказа се обаче, че запитаните от Investor.bg представители на бизнеса и анализатори не подкрепят такава идея.

Лъчезар Богданов – Industry Watch

Няма никакво основание според мен за регулиране от страна на държавата на цените на горивата у нас.

По принцип, европейската политика в тази област предвижда известни държавни регулации в областите, където съществуват т.нар. естествени монополи, като целта е именно да не се изкривява пазарната конюнктура.

Имам предвид, че в областта на електроснабдяването, водоснабдяването, телекомуникациите има определена инфраструктура. И държавата с намесата си гарантира, че до нея ще имат достъп и други пазарни участници (не само собствениците), а от друга страна – че собствениците на тази инфраструктура поради това, че са монополисти, няма да държат прекалено високи цените на дадената стока или услуга.

Ще конкретизирам с примери - за водоснабдяването на даден град не е необходимо да се строят няколко язовира от различни фирми (ако един е достатъчен), нито да се изграждат паралелни водопроводни мрежи до потребителите.

Същото се отнася и за електроенергийната мрежа, стигаща от даден производител на електричество до потребителите. А както знаем, цените на роуминга в ЕС също се регулират на европейско ниво.

При течните горива обаче въпросът стои по съвсем друг начин. Всеки (който има финансова възможност) би могъл да си купи цистерна за превоз на гориво и (или) бензиностанция, т.е. на този пазар има много участници и голяма конкуренция и няма логика държавата да се намесва.

А и смятам, че към момента ситуацията с цените на горивата у нас не е екстремна. Ще напомня, че на годишна база други също основни стоки, включително пшеницата, са поскъпнали повече от горивата. Освен това поскъпването на горивата е в световен мащаб.

Божидар Данев – изпълнителен председател на Българска стопанска камара (БСК)

Идеята за непазарно регулиране на цените на горивата у нас от държавен орган според мен е напълно неуместна.

Виждаме какви са резултатите от дейността на ДКЕВР при регулиране на цените на електронергията, като един от тях е липса на стимули в трите електроразпределителни дружества да влагат инвестиции в подобряване и разширяване на електроенергийната мрежа.

Мисля, че държавата би могла да насочи усилия при упражняване на по-строг контрол за спазване на вече съществуващите правила при търговията с горива.

А както виждаме, напоследък цените на горивата и на основните храни като цяло се вдигат не само у нас, а по цял свят. Голямо е поскъпването и на цените на някои метали, включително на златото.

Смятам, че ако държавата иска да направи нещо за понижаване на цените на горивата, то това е да облекчи вноса им от чужбина. Така конкуренцията на този пазар у нас ще се повиши още.

Друга мярка, също пазарна, е държавата да обяви обществена поръчка за избор на фирма, която да внесе от чужбина за определен период от време дадени обеми горива. Целта е те да бъдат продавани у нас с ограничена надценка. В този случай кандидати да направят внос на горива по държавната поръчка ще има само ако съответните фирми знаят, че биха могли да закупят от региона горива на по-ниски цени на едро от вътрешните.

Андрей Пръмов – финансист

Мярката за регулиране от страна на държавата в лицето на ДКЕВР на цените на течните горива според мен е напълно неприложима на практика. Мисля, че не е необходимо дори да се обсъжда.

Подобни мерки ми напомнят едни отминали времена. Не е работа на държавата да се намесва в процеса на ценообразуването на едни или други стоки, било то това да са и горивата.

Да не говорим, че ако за момент допуснем, че се въведе държавно регулиране на цените на пазара на течни горива, то това не само че няма да реши въпроса с цените им, а може да доведе до спекула и недостиг на горива на пазара.

Ако все пак държавата иска да направи нещо относно цените на горивата, то към момента това може да е упражняване на по-строг контрол при търговията на едро, за спазване на съществуващите законови правила и норми за отчетност при търговията с горива.

Още икономически новини и анализи четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


29
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
29
0
 
0
 
! Отговори
rumen221 преди 13 години
Приятели,Питате защо Майка България е така разтерзана, а отговора е простЗа такава България се договориха червените и сините комунисти на кръглата маса, след като продадоха Майка България на СЩ и Тюркия, срещу обещанието: - Няма да ви съдим и каквото си откраднете ваше си еВ съвременните индустриални общества се наложиха два пътя за развитие...:- Първия е десният - Американския или "Либерализма", в основата на който е заложена Анархията или Бездържавието. Дивата алчност, при която - По-силния винаги е по-прав и е характерен и с най-зловещия му символ Кризите..., на каквато сме свидетели и днес Държавата овладяна от монополите (както и при Комунизма) е крайната цел на Либерализма или това са бляновете за: Света като едно голямо село (Без, обаче, да казват в това село кой ще е кмета, попа, даскала и полицая, кой ще оре на нивата и кой ще проси)От бушуващата днес поредна Американска финансова криза, вече знаем, че това е Път за никъде!!!- Втория път за развитие е левият - Европейския или Демокрацията Общество, което се управлява от или в името на мнозинството граждани, а това ще рече, не в полза на най-богатите, а напротив, те се товарят данъчно от обществото поради това, че печелят от него и се въвеждат регулации на алчността им- Днес дори в САЩ го направиха, като прогресивни данъчни тавки, посегнаха дори на своята Светая светих, на Свещенната американска крава банковата си системаБългария ли??? Ние не следваме пътя нито на Либерализъм, нито на Демокрация! - От 20 години, та до днес, властва Мафията в различните и политико-криминални проявления, легализирани като партии и дори Корпоративния данък, пенсионните, здравните и социалните задължения да са 0%, икономиката ще продължава да загива и пак няма да дойде нито един инвеститор, защото:- Никой Нормален човек не желае да го грабят мутри или ***.., та дори и да са облечени с лъскави костюми и държавна власт, да говорят с английски акцент, но да са завизими от Тато де тути капи!
28
0
 
6
 
! Отговори
от новините преди 13 години
Депутатите си гласуваха увеличение лимита на гориво за личните автомобили. Тия кавали, дето сме си ги избрали срам нямат... В БГ с минимална заплата от 188 лв /чисто/, човек може да зареди 75 л. бензин при цена 2,5 лв/литър. В Германия близо тон, в Гърция - 600 л, в Америка - 1,5 тон.
27
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
И КАПИТАЛИЗЪМА не е за ***.....просто трябва да си приемем съдбата, "като няма прокопсия...."
26
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Народа ще се Н А М Е С И
25
0
 
18
 
! Отговори
ха-ха-ха преди 13 години
Ей как олигархията си брани интересите :))). То пазара на горива бил либерален и нямало монопол :))) *** нещастниците! Ама докато има овце, които се оставят да ги доят все ще се намират такива "финансови експерти" да ги баламосват. Преди три-четири години претрола беше на същите нива, а бензина беше значително под два лева. Какво сега ще ме убеждават, че горкият Златев тогава е работил на загуба?
24
0
 
22
 
! Отговори
ЕА преди 13 години
Държавате може да се намеси,само когато трябва да се краде от народа....иначе е невъзможно да се намеси ....
23
0
 
2
 
! Отговори
до 17 преди 13 години
От преяждане ,какво се получава ?Във БГ ,кое е нормално ,или няма наяждане , ами поне ....капка морал ,няма да обеднеят ,вижте какъв охолен живот се демонстрира!!!!!
22
0
 
4
 
! Отговори
АКО, преди 13 години
се намеси ,се разделят с ...ДАЛАВЕРАТА!Значи .......
21
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Много ми допада заглавието на статията....Не, да продължава да спи...докато не ни писне на всички на шапките!
20
1
 
16
 
! Отговори
999 преди 13 години
ГЕРБерското управление = МОНОПОЛИ + КАРТЕЛИ!!!!!!!! Срив във образование, здравеопазване, малък и среден бизнес, май-висок процент безработица. ДОКОГА!!!!!!!
19
1
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Златев и Борисов са приятели от 20 години. Единият от тях "ръководи" държавата, а другия "ръководи" горивата. За какви роли става въпрос? За каква пазарна икономика и конкуренция става въпрос? От къде се внася основното количество петрол, нафта, бензин?Единственото решение е: Бунт срещу монополите! Бунт срещу мафията! Бунт срещу мутрите!
18
0
 
12
 
! Отговори
ха преди 13 години
държавата нима не може директно да достави бензин за центове от казакстанестествено че трябва да се намеси
17
7
 
0
 
! Отговори
:):) преди 13 години
До 161. това е нелоялна конкуренция и ще срине пазара2. е нарушение правата на човека свободно да се договарявсе едно ти да произвеждам домати и понеже на мен ми се струват скъпи, да искам някой да те тормози да сваляш цената?! Мислиш ли, че е уместно?
16
0
 
2
 
! Отговори
илиян преди 13 години
държавата ако я има е длъжна да се намеси единствено и само с пазарни методи.в нашият случай имаме 2 възможи реакции . 1 държавата т.е хората които живеят тук инвестира в 50-100 бензиностанции и пуска горива с малка печалба. построяването на 1 бензиностанция е около 300000 еуро или инвестираики 30-40 млн. еуро вместо да ги раздадем като помощи каквито налудничави идей се чуват ще имаме възможност да влияем на пазара. втория начин е много жестоки антимонополни закони които да се спазват.
15
0
 
1
 
! Отговори
разбира се преди 13 години
А това анкета ли е?
14
0
 
0
 
! Отговори
:) преди 13 години
трябва да има изисквания, защото без база горивата ще се съхрянават на непригодни места и ще представляват потенциална опасност за всеки. Като складовете за боеприпаси в челопеч ... нека който има база за съхраняване на горива или е наел такава - той да внася
13
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Какво се заблуждавате? Всичко може да се режи с отменянето или промяната в закона за горивата а именно че се слагат ограничения за вносителите. Чух нащо от сорта на 3000тона постоянна наличност в митнически склад и още незнам какви глупости което означава че дирактно всички малки риби се изхвърлят от пазара. Ако разрешат всеки да може да си внася без тези ограничения дори при сегашните мита и данъци центие ще паднат поне с 25-30% ви гарантирам но ще се объркат интересите на Лукоил и лобито му
12
4
 
2
 
! Отговори
:):) преди 13 години
държавата може да реагира, като вкара свръхпечалбата си от акцизи обратно в икономиката, т.е. повиши заплатите на държавните служители и пенсиите на пенсионерите. Иначе не бива да се намесва в определянето на цените на горивата. А гражданите които не могат да си позволят да купуват горива, да търсят други алтернативи. Има градски транспорт, железници и прочие. То все едно да определи цена на жилищата, или цената на Кока Кола ... смешно е ... мирише на комунизъм ;-)
11
1
 
6
 
! Отговори
Гражданин преди 13 години
Не бе да не се намесва. Та държавата- това сме всички ние. Нека да си я вземем от корумпираните политически трупове и наглите и безскрупулни печалбари монополисти. прекупвачи и спекуланти.
10
0
 
9
 
! Отговори
ххххх преди 13 години
А както виждаме, напоследък цените на горивата и на основните храни като цяло се вдигат не само у нас, а по цял свят. Голямо е поскъпването и на цените на някои метали, включително на златото.а защо да попитам не се вдигат доходите ? значи цените може а доходите не